Permalänk

Stänga av turbo boost (?)

Så jag har nyss skaffat mig ett ASUS P8 Z77-V tillsammans med en i5 3570K.
Problemet är att tack vare processorns konstanta förändingar av frekvens så får jag laggspikes i spel med source-motorn.. Det är helt random och håller i sig i typ 2-10 sekunder.

Jag vill stänga av funktionen som förändrar frekvensen på cpun så jag slipper detta, jag trodde det hade med turbo boost att göra men när jag stänger av det i UEFI'n så blir det ingen skillnad, skiten skuttar fortfarande upp och ner i takt med hur mycket man använder den..

Någon som har en idé på lösning?

Permalänk
Medlem

finns ju ett sparläge som jag inte kommer ihåg vad det heter, men det gör att processorn går ned i 1600mhz, leta lite i uefi så hittar du

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk

Jo jag har stängt av alla energispar-funktioner, och det hjälper inte!!
Fruktansvärt irriterande.

Permalänk

Jag har inte brytt mig om att läsa på men, du bör väl kunna läsa dig till det i manualen?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Tror det är EIST/Speedstep som ska stängas av.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk

Är du lat och vill göra det lätt för dig, gå till energiinställningar i Windows 7 och ändra från "balanserat" till "Hög prestanda" gör att den inte kommer klocka ner sig igen.

Permalänk

Har testat stänga av EIST/speedstep, windows 7 inställningarna är redan på hög prestanda.

Stängt av turbo boost, även stängt av någon CPU ec1 funktion/whatever som min moderkortsmanual säger krävs för turbo boost.. Men ändå så skuttar min frekvens upp överallt.

Permalänk

Annars så kan man ju se cpu-ratio i UEFI, den säger typ 15-35

Hade jag kunnat öka minimumet till något högre så hade det säkert löst problemet.

Permalänk
Medlem

Loadline calibration kanske? Fan, jag är inne i ett "ge råd" stim just nu. Som jag sagt i de trådarna, jag kan ha helt fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Tror loadline calibration har med att göra hur låg vcore man låter systemet få.
Det kan ju ioförsig göra att den inte går ner på för låg multipel.. men lär inte vara så, kan ju kolla lite kvickt.

Edit; Nein, nicht förändring... jävla hittepå

Permalänk
Skrivet av IluvBread:

Har testat stänga av EIST/speedstep, windows 7 inställningarna är redan på hög prestanda.

Stängt av turbo boost, även stängt av någon CPU ec1 funktion/whatever som min moderkortsmanual säger krävs för turbo boost.. Men ändå så skuttar min frekvens upp överallt.

skumt, det ska hindra komponenterna från att klocka ner sig

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

skumt, det ska hindra komponenterna från att klocka ner sig

Jo jag vet, och det är fruktansvärt irriterande att det verkar inte spela någon roll >_<

Permalänk
Medlem

Hittar du nån lösning så dela gärna med dig så man kan fylla på kunskapsbanken lite. Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

edit ändrade msn till man

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

I'll do my best.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IluvBread:

I'll do my best.

medela mig om du löst det.
För mig blir den stadig om jag väljer (OC) läge i bios. (modekort msi Z77A-S01). men då blir den överklockad till 4200MHz.

OC = overclocking.