Permalänk

Ethernet vill inte funka!

Hallå!
Fick snickrade igår ihop min första dator, även om allt fortfarande är utanför chassit. Win 7 är installerat, men har problem med ethernet, när jag kopplar in internetkablar som jag vet fungerar står det bara att inga nätverk kunde hittas. Moderkakan är P8Z77-M Pro och minnena jag har är kompitabla. Jag har försökt installera LAN-drivers (nedladdade från annan dator), men får bara meddelanden om att inga nätverkskort kunde hittas. Något som kan vara en lösning, eller iaf ett steg närmre den, kan vara att jag fått meddelandet "the realtek network controller was not found, if deep sleep mode is enabled please plug the cable"
Tack på förhand om ni har något förslag på lösningar.

Edit: Har varit inne i BIOS, kunde inte hitta något.

Visa signatur

5% rabatt CDON
Frakfritt Inet
För övrigt anser jag att Copyswede bör förgöras.

Permalänk
Medlem

Installera AIDA64 och kolla upp exakt vilket kort det är.
Tanka senaste drivrutiner från tillverkaren av kretsen, inte tillverkaren av moderkortet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av barreknarr:

Hallå!
Fick snickrade igår ihop min första dator, även om allt fortfarande är utanför chassit. Win 7 är installerat, men har problem med ethernet, när jag kopplar in internetkablar som jag vet fungerar står det bara att inga nätverk kunde hittas. Moderkakan är P8Z77-M Pro och minnena jag har är kompitabla. Jag har försökt installera LAN-drivers (nedladdade från annan dator), men får bara meddelanden om att inga nätverkskort kunde hittas. Något som kan vara en lösning, eller iaf ett steg närmre den, kan vara att jag fått meddelandet "the realtek network controller was not found, if deep sleep mode is enabled please plug the cable"
Tack på förhand om ni har något förslag på lösningar.

Edit: Har varit inne i BIOS, kunde inte hitta något.

Har du inte skivan till ditt modermodem? kolla annars efter drivrutiner till olika revisioner av ditt moderkort på tillverkarens hemsida

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Nätverkskretsen är Realtek 8111F. Har du provat koppla ur kabeln och laddat ned de senaste kretsarna från ASUS/Realteks hemsida?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux