ASUS P8Z68-V PRO --> MemOK! lyser rött samt ingen videosignal till bildskärmen

Permalänk

ASUS P8Z68-V PRO --> MemOK! lyser rött samt ingen videosignal till bildskärmen

Hej!

Byggde igår en ny dator och har nu kommit till uppstartsprocessen.

PROBLEMBESKRIVNING
Problemet är att jag inte får någon videosignal till bildskärmen samt att "MemOK!"-lampan lyser på moderkortet.
Att lampan lyser med ett fast rött sken innebär att någonting inte står rätt till med minnena enl moderkortets manual.
Jag följer instruktionerna och håller in MemOK!-knappen i några sekunder tills den börjar blinka rött.
Efter ca 1,5 min återgår MemOK! lampan att lysa konstant rött igen. Något är alltså fel med minnena.
Jag har även säkerställt att minnena är utformade till mitt moderkort samt bytt platser på dessa och testat med att bara ha 2 st. minnen monterade osv.

Jag har anslutit D-SUB kabeln till moderkortets integrerade grafikplats.

Jag har självklart googlat runt på problemet och läst om folk som haft samma problem och jag kan finna dessa felfaktorer:

1. Böjda "ben" i CPU-sockeln på moderkortet.
2. CPU-fläktens 4 st. skruvar orsakar en kortslutning.
3. Flytta jumper från 1-2 till 2-3 och sedan tillbaka till 1-2 på moderkortet.

Är problemet med att jag inte får någon videosignal till bildskärmen kopplat till problemet med minnena? Eller har jag 2 st. problem som är helt oberoende av varandra?
Vad mer kan jag göra för innan jag börjar reklamera något?

Jag tror att antingen moderkortet är defekt genom att sockeln har böjda ben eller av något annat tillverkningsfel på moderkortet.

DATORKOMPONENTER
CPU: Intel® Core i5-2500K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan

Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO - ATX / Socket 1155 / Intel Z68 / DDR3 / PCI-E 3x / SATA3 4x / USB3 2x

PSU: Cooler Master PowerSupply (PSU) Silent Pro M700 700W

Minnen: Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CMZ12GX3M2A1600C9) (3x4GB)

Hårddisk: Seagate Intern Hårddisk Barracuda 7200.12 1TB (Cache 32 MB / 7200RPM / SATA II)

SSD-hårddisk: Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" SATA 6Gb/s (SATA3.0) 520MB/320MB/s read/write, Desktop Kit

Bildskärm: BenQ 24" LCD G2420HD 1920x1080, 40000:1, 2ms, VGA/DVI/HDMI

Permalänk

Problem solved!

Det var skit bakom spakarna... ett RAM-minne satt inte helt på plats

Permalänk
Medlem

Löste sig ditt problem med bild när du fick iordning på minnena?
Har samma moderkort och samma problem, dock har jag följande minnen istället;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=641945

Men de ska också fungera.

Har tagit ut och satt tillbaka minnerna ett flertal ggr nu

Permalänk
Medlem

CPUn jag har är en ivy bridge, kan det vara som så att mitt moderkort inte har den BIOS som behövs för att klara ivy bridge?
Fick moderkortet igår så de bör ju ha nyaste ver tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larm:

CPUn jag har är en ivy bridge, kan det vara som så att mitt moderkort inte har den BIOS som behövs för att klara ivy bridge?
Fick moderkortet igår så de bör ju ha nyaste ver tycker jag

Skadar ju inte om du berättar vilken CPU du har, så kanske nån vet.

Skrivet av delacroix:

Problem solved!

Det var skit bakom spakarna... ett RAM-minne satt inte helt på plats

Bra att det löste sig, dock så du vet är det inte helt optimalt att köra med 3 stickor, 2 eller 4 är det optimala.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larm:

CPUn jag har är en ivy bridge, kan det vara som så att mitt moderkort inte har den BIOS som behövs för att klara ivy bridge?
Fick moderkortet igår så de bör ju ha nyaste ver tycker jag

z68 + ivy bridge = no

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem
Skrivet av QQmore:

z68 + ivy bridge = no

Ja det är antagligen så, beror på med vilken biosversion som moderkortet levereras med, riktigt "färska" Z68 kort kanske kan ha stöd, samt kan också vara så att inte alla modeller av IB stöds, med befintlig version.
Men med rätt version av bios är IB på z68 inga problem.
Även en del Z77 kort har ju det problemet, att dom sist släppta modellerna av IB inte funkar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ja hade uppstart problem med min ivy och z68 som löste sig helt med bios uppdatering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

Kör dessa saker i datorn;
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2162669&view=m

Så om jag har läst och förstår rätt så har inte moderkortet i "default" stöd för min CPU, utan man måste ha den nyaste BIOS'en.
Men tycker det bör vara nyaste BIOSen då jag just fått sakerna och denna BIOS släpptes i slutet av maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larm:

Kör dessa saker i datorn;
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2162669&view=m

Så om jag har läst och förstår rätt så har inte moderkortet i "default" stöd för min CPU, utan man måste ha den nyaste BIOS'en.
Men tycker det bör vara nyaste BIOSen då jag just fått sakerna och denna BIOS släpptes i slutet av maj.

Z68 kort kan mycket väll ha legat på nån hylla flera månader, så troligen har du inte senaste bios.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Min bios va från 2010 o ja köpte prylarna för en månad sedan..

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

Och jag misstänker att företaget jag köpt ifrån inte behöver hjälpa mig att uppdatera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larm:

Och jag misstänker att företaget jag köpt ifrån inte behöver hjälpa mig att uppdatera?

Kan troligen iallafall ta betalt för det, i så fall kan billigaste möjliga sandy bridge CPU funka lika bra, och till ett lägre pris,
Typ en sån här http://www.inet.se/produkt/5310006/intel-pentium-g630-dual-co... eller om du har nån snäll vän med SB CPU som kan låna ut för 2 pizzor...

Skaffar du den CPU får du en bra anledning sen att bygga ihop en HTPC eller kanske en NAS senare
eller bara sälja den

Visa signatur

Acer Predator Helios 300