Permalänk

CPUn överhettas

Har problem med min cpu, den blir alldeles för varm när jag spelar BF3.

Kör NZXT H2 chassi, processorn är en 2500k och på den sitter en Arctic Cooling Freezer 7.

Haft problem i Bf3 sen jag fixade detta system, sänkt settings i spelet ner till Low och även stängt av cpu boosten men ligger ändå på runt 80grader i bf3.
Kollade idag om kylarn kanske satt fel men är säker på att den sitter som den ska, bytte även till artic silver pasta när jag va igång men förgäves.
Har inga andra riktigt krävande spel att testa med och har inte testat med något stresstest ännu dels för att jag inte vet vad för program jag ska testa och dels för att det ändå inte skulle lösa problemet med att det överhettar i Bf3.

Resten av systemet är:
550W corsair agg.
2 HHDs och 1SSD.
8gb vengence 1,6ghz minnen.
Asus P8Z68-v bräda.
Gigabyte GTX580 1,5gb grafik.

Tack för alla svar
/Love

Permalänk
Medlem

säker på att cpu fläkten snurrar på ordentligt?`
Skulle vara det första jag kollar iaf.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Hur är det med ventilation i chassit? Har du massa kablar som blockerar insug? Grafikkort som dumpar varmluft i chassit?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Avstängd

Har du monterat rätt kylaren? Känner du att kylaren blir så varm? Det kan vara läsningsfel.

Permalänk
Medlem

hur mkt kylpasta applicerar du?

Visa signatur

NZXT Switch 810 | Corsair AX 1200W 80+ Gold | GTX 680 4096 mb| i7 2600k 4,4 ghz | Crucial SSD m4 256GB | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASRock Fatal1ty Z77 |

skulle man vilja ha :)

Permalänk
Medlem

Chassit är ju precis som Fractal Design R2/R3 ett ljudisolerat. Har själv lite av samma problem med mitt system. Detta är dock enbart när jag spelar BF3. Inget annat kommer i närheten av att värma upp CPU:n som detta, inte äns Prme95 lyckas. Visst grafikkortet belastas inte då, så mest troligt därför.

Ser att du har en Acrtic cooling CPU kylare, läste någonstans (kan ej minnas var) att de ibland har problem med att basen inte är helt plan. Personlingen hade jag inga sådana problem med den Freezer A30 som jag nyligen installerade till min bror dock. Men det kan ju vara värt en titt iaf.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem

1 kolla så att du har sätt på kylaren rätt och att fläkten snurrar riktigt
2. sätt fläktar på alla platser i ditt chassi om du ej har det redan
om det ej funkar så får du köpa ett chassi som ej är ljudisolerat för dom förlorar mycket ventilation på det

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

80 grader med ett 580 e inga problem, eller ovanlighet. Ligger alltid runt 70-80 grader med mitt nu på sommaren, vintertid runt 65-75. Det är ingen fara, kortet klarar mer än så, när det ligger runt 95 ärdet dags att byta chassi eller se över insidan.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Testa och ta bort båda chassi dörrarna så kan vi ju utesluta dålig ventilation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Skrivet av Gorham:

80 grader med ett 580 e inga problem, eller ovanlighet. Ligger alltid runt 70-80 grader med mitt nu på sommaren, vintertid runt 65-75. Det är ingen fara, kortet klarar mer än så, när det ligger runt 95 ärdet dags att byta chassi eller se över insidan.

Detta handlar dock om cpu'n och inte om gpu'n

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Cooling Freezer 7 är lite men inte mycket bättre än stockkylaren, men den är tystare.

Hur har du ställt in fläktstyrningen i bios för moderkortet?
i övrigt kolla upp råden du redan fått ovan i tråden

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Som sagt, hur applicerade du din kylpasta? Inte mycket mer än ett riskorn är att rekommendera i dom flesta fall då trycket från kylaren applicerar ut den jämt efter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Detta handlar dock om cpu'n och inte om gpu'n

Skickades från m.sweclockers.com

Tack..nu går jag och sover...

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk

Tack för alla svar, ska se om jag kan svara på allt

Använde mer än ett riskorn för pastan måste jag väl säga, men jämnade ut det med ett visitkort för att vara säker på att hela ytan täcktes.

Kollade så fläkten snurrade på fint och att den snurrade åt rätt håll. Chassit har 3 fläktar redan, har iofs 2 gamla nexus fläktar liggande men tyckte att det måste finnas någon annan anledning för överhettningen.

Sen kollade jag så kylarens platta låg emot processorns yta, om nu kylaren inte har en plan yta kan det vara ett problem även om jag inte såg något sånt.

Angående luftgenomströmningen i chassit så ska det inte vara några problem vad jag ser, kablar är lagda på "golvet" och på baksidan. grafikkortet är med "costom" kylarvariant så, ja den dumpar varmluft i chassit.

Ska testa att spela lite med sidopanelen borttagen och även känna om kylaren blir varm, sen också kolla i bios.
Återkommer.

*Edit* Kanske borde nämna vad för program jag läser temp med, använder playclaw för att se %användning av processorn och dess temp tillsammans med fps. Vet inte hur exakt det mäter men vid krasher har tempen varit lite över 80grader på playclaw.
/Love

Permalänk

Tanka ner core temp. Aldrig hört talas om playclaw.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Tanka ner core temp. Aldrig hört talas om playclaw.

Ja Core Temp är skitbra program. Man kan skaffa en CPU Meter gadget för Vista/7 med och om du har Core Temp i bakgrunden så visar gadgeten alla kärnornas temperaturer. Väldigt praktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergshamra:

Tack för alla svar, ska se om jag kan svara på allt

Använde mer än ett riskorn för pastan måste jag väl säga, men jämnade ut det med ett visitkort för att vara säker på att hela ytan täcktes.

No-No-No! Du ska bara applicera på ett riskorn som du gjorde och sen montera på kylaren, inte hålla på och dra ut den själv. Det finns lite olika metoder för hur man ska applicera pastan, själv har jag kört med "riskorns" tekniken 2 gånger och det har blivit kalas. Det du kan göra för att få till det är att försiktigt vricka kylaren fram och tillbaka ytterst lite innan du monterar fast den. Inte hålla på med visitkort, sätter min högra hand på att det är det som är problemet. Gör om gör rätt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Nu har jag testat med core temp, ökad hastighet på cpu fläkten i bois och utan sidopanelen på chassit.

Resultatet är otroliga 5grader mindre, runt 75grader. Antar att jag får testa att montera fläkten igen med pastan i liten klick som tipsat. Måste dock fråga vad som förstör kylförmågan av att stryka ut pastan tunt över hela ytan? jag trycker såklart till extra hårt när jag monterar för att det ska få perfekt passform.

tycker det är någon som inte stämmer här, processorn är inte överklockad (om något så är den underklockad med tanke på att jag stängt av turbon), kylaren är bättre än stock (lite bättre i alla fall). nåja nog för idag, godnatt

/Love

Permalänk
Medlem

Du förstör ingenting då du drar ut pastan med ett kredikort, har testat båda metoderna och fick högre temp med riskornsmetoden, så jag kör alltid med kreditkortvarianten.

MVH Peter

Permalänk

För mycket kylpasta kan sänka kylförmågan då det blir för tjockt lager av det mellan cpu:n och kylaren men om man drar på kylaren tillräckligt brukar det inte vara så farligt ändå..

Hittade en annan länk du borde kolla på .. http://forums.techguy.org/hardware/1021686-solved-another-cor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergshamra:

Måste dock fråga vad som förstör kylförmågan av att stryka ut pastan tunt över hela ytan?

Du introducerar luftfickor i pastan, precis det du vill bli av med, http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4 (ca: 2 minuter in i klippet).
Sen för att avgöra huruvida det påverkar temperaturen nämnvärt så skulle vi nog behöva mer vetenskaplig data än att BTLulle har testat båda metoderna...

Permalänk
Skrivet av BTLulle:

Du förstör ingenting då du drar ut pastan med ett kredikort, har testat båda metoderna och fick högre temp med riskornsmetoden, så jag kör alltid med kreditkortvarianten.

MVH Peter

Det blir luftbubblor när man kör visitkortsvarianten. klart slut

Permalänk
Medlem

Ladda ner HWmonitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Du förstör ingenting då du drar ut pastan med ett kredikort, har testat båda metoderna och fick högre temp med riskornsmetoden, så jag kör alltid med kreditkortvarianten.

MVH Peter

Fel, läs på innan du kommer med påståenden som inte stämmer. Hört talas om luftbubblor?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

http://www.flickr.com/photos/s3v3n7h/5441471402/

Så mycket ska du nog inte ha iaf

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Skrivet av e5150:

Du introducerar luftfickor i pastan, precis det du vill bli av med, http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4 (ca: 2 minuter in i klippet).
Sen för att avgöra huruvida det påverkar temperaturen nämnvärt så skulle vi nog behöva mer vetenskaplig data än att BTLulle har testat båda metoderna...

Intressant video, tror ni dock att detta ensamt får mina temps att gå i taket? tycker jag borde ligga 10-15 grader lägre än jag gör.

Tack för svar, ska testa att montera kylaren igen utan att stryka ut pastan.

/Love

Permalänk
Skrivet av bergshamra:

Har problem med min cpu, den blir alldeles för varm när jag spelar BF3.

Kör NZXT H2 chassi, processorn är en 2500k och på den sitter en Arctic Cooling Freezer 7.

Haft problem i Bf3 sen jag fixade detta system, sänkt settings i spelet ner till Low och även stängt av cpu boosten men ligger ändå på runt 80grader i bf3.
Kollade idag om kylarn kanske satt fel men är säker på att den sitter som den ska, bytte även till artic silver pasta när jag va igång men förgäves.
Har inga andra riktigt krävande spel att testa med och har inte testat med något stresstest ännu dels för att jag inte vet vad för program jag ska testa och dels för att det ändå inte skulle lösa problemet med att det överhettar i Bf3.

Resten av systemet är:
550W corsair agg.
2 HHDs och 1SSD.
8gb vengence 1,6ghz minnen.
Asus P8Z68-v bräda.
Gigabyte GTX580 1,5gb grafik.

Tack för alla svar
/Love

Är inte prollen varmare under "bränningen" oxå?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bergshamra:

Ska testa att montera kylaren igen utan att stryka ut pastan.

/Love

Det räcker med att du lägger en klick kylpasta. Sen montera kylaren. Kylpastan applicerar ju på ett bra sätt under "vakummet" som uppstår mellan processor och processorkylare. Processorkylaren ska sitta som berget d.v.s inte rubba sig 1mm när du tryckt ner alla 4 pins!

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Hedersmedlem

om du skall fästa kylaren måste du vara noga med och få bort all gamal kylpasta...

jag rekommenderar att tvätta med t-röd

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Finns ingen test som visar nå större skillnader mellan metoderna att applisera pasta på så man gör de man själv tycker fungerar bäst, för mej har har kredikortsmetoden gett bästa tempen och påstå att det är fel är ju rätt korkat då ni inte sett mina resultat.

Men är ju tyvärr så att vissa tror sig alltid ha rätt och har någon annan en annan erfarenhet som fungerar bättre för dom så är dom korkade.

MVH Peter

MVH Peter