Permalänk

i5 2500k vs. 3570k @ ca 4.2~4.5GHz?

Hej! Planerar nu ett datorbygge inför årets slut, och har fastnat lite på processoravdelningen. Vilken av dessa prestetar bäst vid 4.2~4.5GHz? Och hur stor skillnad är det värmemässigt? En Noctua NH-D14 skall införskaffas då jag inte litar på vattenkylning. Kommer även att ha ett välventilerat chassi (Carbide 500r) Skulle helst hålla temperaturerna under 70~75°C. Allt som allt, vilka av dessa två skulle ni rekommendera för överklockning till 4.2~4.5GHz beroende på temperaturer? (och chippet i sig såklart)

P.S. Skall användas till grafikintensiv gaming (GTX 670 Top från ASUS är planerat om nVidia inte hittar på något nytt)
P.P.S. Vet att Haswell kommer ut 2013, men orkar inte vänta tills dess
P.P.P.S. Om ni vet ett bra moderkort till respektive CPU för runt 1500kr så säg gärna till!

Ursäkta för eventuella stavfel, skrev på mobilen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaffepulver:

Hej! Planerar nu ett datorbygge inför årets slut, och har fastnat lite på processoravdelningen. Vilken av dessa prestetar bäst vid 4.2~4.5GHz? Och hur stor skillnad är det värmemässigt? En Noctua NH-D14 skall införskaffas då jag inte litar på vattenkylning. Kommer även att ha ett välventilerat chassi (Carbide 500r) Skulle helst hålla temperaturerna under 70~75°C. Allt som allt, vilka av dessa två skulle ni rekommendera för överklockning till 4.2~4.5GHz beroende på temperaturer? (och chippet i sig såklart)

P.S. Skall användas till grafikintensiv gaming (GTX 670 Top från ASUS är planerat om nVidia inte hittar på något nytt)
P.P.S. Vet att Haswell kommer ut 2013, men orkar inte vänta tills dess
P.P.P.S. Om ni vet ett bra moderkort till respektive CPU för runt 1500kr så säg gärna till!

Ursäkta för eventuella stavfel, skrev på mobilen!

2500k är något svalare vid överklockning och 3570k presterar något bättre per Hz.

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter på en 3570k @ 4.40ghz och den funkar ju jädrans bra spelar ju mest och processorn lär ju inte flaska på några år.
kan nog med säkerhet säga att 3570k presterar bättre än 2500k vid 4.2-4.5ghz

Edit: Mina temps med prime95 tror jag låg på runt ~65 grader

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaffepulver:

Hej! Planerar nu ett datorbygge inför årets slut, och har fastnat lite på processoravdelningen. Vilken av dessa prestetar bäst vid 4.2~4.5GHz? Och hur stor skillnad är det värmemässigt? En Noctua NH-D14 skall införskaffas då jag inte litar på vattenkylning. Kommer även att ha ett välventilerat chassi (Carbide 500r) Skulle helst hålla temperaturerna under 70~75°C. Allt som allt, vilka av dessa två skulle ni rekommendera för överklockning till 4.2~4.5GHz beroende på temperaturer? (och chippet i sig såklart)

P.S. Skall användas till grafikintensiv gaming (GTX 670 Top från ASUS är planerat om nVidia inte hittar på något nytt)
P.P.S. Vet att Haswell kommer ut 2013, men orkar inte vänta tills dess
P.P.P.S. Om ni vet ett bra moderkort till respektive CPU för runt 1500kr så säg gärna till!

Ursäkta för eventuella stavfel, skrev på mobilen!

I alla fall.. Kaffepulver.. Du har inte funderat på en 3770k? Inte så värst dyr. Men det är klart.. det finns ju alltid en budget gräns för allt.

citat
Permalänk
Medlem

Jag hade valt 3570k. Visserligen varmare och kanske inte klockar lika högt men det tar nog ut sig ändå med tanke på att 3570k är effektivare per klockcykel. Huvudskälet om jag skulle välja skulle därför bli den lägre strömförbrukningen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag hade valt 3570k. Visserligen varmare och kanske inte klockar lika högt men det tar nog ut sig ändå med tanke på att 3570k är effektivare per klockcykel. Huvudskälet om jag skulle välja skulle därför bli den lägre strömförbrukningen.

Men tror du att en 3570k skulle klara 4.5GHz med en Noctua D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffepulver:

Men tror du att en 3570k skulle klara 4.5GHz med en Noctua D14

Det skulle den utan problem, om du kollar runt på like reviews så kommer du upp i 4.6ghz - 4.7ghz innan 'vanlig' kylning inte räcker.

Bottom line är väl att det är bäst att köpa det senaste så länge den inte är sämre eller är dålig på ett annat sätt, när du väl ska köpa nytt tänker jag.

Lycka till med köpet!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

Detta var otroligt svårt.. är rädd för temperaturerna på Ivy Bridge, men PCI-E 3.0 är ju rätt lockande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffepulver:

Detta var otroligt svårt.. är rädd för temperaturerna på Ivy Bridge, men PCI-E 3.0 är ju rätt lockande..

Du ska inte behöva vara rädd, men Ivy Bridge blir varmare, men du gör ju som du vill. Tycker dock du ska köpa Ivy.

PCI-E 3.0 kanske är lockande på pappret, men tycker inte det ska vara det avgörande!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

Hm.. en annan fördel med SB är ju att man kommer undan en hel del billigare.. väldigt svårt val. Planerar som sagt att köra med ett GTX 670, och köpa ett till när det behövs, och då känns PCI-E 3.0 vääldigt lockande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffepulver:

Detta var otroligt svårt.. är rädd för temperaturerna på Ivy Bridge, men PCI-E 3.0 är ju rätt lockande..

Rädd för temperaturerna ?
Så länge det är stabilt och håller sig under typ 90 grader (Intel säger 105 grader max) är det ju ingen fara.
Och enligt mina erfarenheter är det inga som hellst problem att nå 4.3-4.5ghz med standardspänning, eller t.o.m sänkt spänning.
Hur man än vrider och vänder på det så producerar IB mindre värme än den redan effektiva SB varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffepulver:

Hm.. en annan fördel med SB är ju att man kommer undan en hel del billigare.. väldigt svårt val. Planerar som sagt att köra med ett GTX 670, och köpa ett till när det behövs, och då känns PCI-E 3.0 vääldigt lockande...

Tror fortfarande inte att det är så att ett till GTX670 skulle göra så PCI flaskade, i alla fall inte till vardagliga saker. Men kanske har fel. Inte läst på allt för mycket och gjort matten.

Men om det blir billigare med SB, och du vill ha de lägre temperaturerna, så kör på de. Men du får nästan välja mellan det och PCIE 3.0.

Tycker fortfarande Ivy, och då får du ju PCIE 3.0 med, sen så om jag ska vara ärlig, om du har klockat den så kommer den vara snabbare, men där du ser att det blir så stor skillnad mellan IB och SB, när du kommer upp i 4.6ghz+ så gör det inte mycket skillnad, om någon alls. Endast för bench.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Ivy Bridge har bättre IPC än Sandy Bridge och presterar bättre vid samma frekvens. Ivy går dock lite varmare. Men du kommer inte märka någon skillnad alls, särskillt inte i spel! Bara på alla sweclokcers grafer där Ivy vinner med nån procent liksom Ta det billigaste! Sandy är end of live så de kanske finns lite reor på den

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk

Tänker nu vara lite ful och ställa en annan fråga - hur stor skillnad är det mellan PCI-E 2.0 och 3.0 med 2st grafikkort (GTX 670) i SLI? Är det värt ca 600~700kr mer, eller ska jag köra en Sandy Bridge? Har läst runt lite och tror nog att jag skulle kunna dra upp en Ivy i 4.5GHz utan större problem och med vettiga temps.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaffepulver:

Tänker nu vara lite ful och ställa en annan fråga - hur stor skillnad är det mellan PCI-E 2.0 och 3.0 med 2st grafikkort (GTX 670) i SLI? Är det värt ca 600~700kr mer, eller ska jag köra en Sandy Bridge? Har läst runt lite och tror nog att jag skulle kunna dra upp en Ivy i 4.5GHz utan större problem och med vettiga temps.

I dagsläget är det ingen stor skillnad men pci express 3.0 öppnar däremot dörrarna för framtida uppgraderingar då man kan dra nytta av större brandbredd.
I dags ger det dock bara en liten prestandaboost.

Permalänk
Skrivet av anon166065:

Jag sitter på en 3570k @ 4.40ghz och den funkar ju jädrans bra spelar ju mest och processorn lär ju inte flaska på några år.
kan nog med säkerhet säga att 3570k presterar bättre än 2500k vid 4.2-4.5ghz

Edit: Mina temps med prime95 tror jag låg på runt ~65 grader

Vad har du för kylare då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaffepulver:

Vad har du för kylare då?

Sitter på en Antec Kühler h20 620. Om han nu heter så
Använder endast en fläkt - en Scythe GT 1450rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffepulver:

Detta var otroligt svårt.. är rädd för temperaturerna på Ivy Bridge, men PCI-E 3.0 är ju rätt lockande..

Rädd? du tror väl inte att dom har gjort en processor som inte går att överklocka elller

Permalänk
Skrivet av Fille88:

Rädd? du tror väl inte att dom har gjort en processor som inte går att överklocka elller

Man vet aldrig vad stora företag hittar på, hade inte varit det första stora företaget som släpper en oanvändbar produkt. Men ni tror alltså att jag kan få upp en 3570k i 4.5GHz med en D14? Idånafall, ungefär vilka temps ska jag förvänta mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffepulver:

Man vet aldrig vad stora företag hittar på, hade inte varit det första stora företaget som släpper en oanvändbar produkt. Men ni tror alltså att jag kan få upp en 3570k i 4.5GHz med en D14? Idånafall, ungefär vilka temps ska jag förvänta mig?

Det är väldigt olika, då alla processorer reagerar olika på överklockningar, men av det jag läst skulle jag gissa på kanske 60-80 grader load. Inte lätt att sätta värmen rakt upp och ner då det påverkar värmen i rummet, luftflöde, eller om du fått ett måndags-exemplar.

Men en D14 är en väldigt bra kylare!

Sedan påverkas värmeutvecklingen en del av vilka inställningar du kommer köra på när du klockar den.

Permalänk
Skrivet av xieliand:

Det är väldigt olika, då alla processorer reagerar olika på överklockningar, men av det jag läst skulle jag gissa på kanske 60-80 grader load. Inte lätt att sätta värmen rakt upp och ner då det påverkar värmen i rummet, luftflöde, eller om du fått ett måndags-exemplar.

Men en D14 är en väldigt bra kylare!

Sedan påverkas värmeutvecklingen en del av vilka inställningar du kommer köra på när du klockar den.

Bor i en sval källare och har ett chassi med bra luftflöde, så det ska inte vara några problem!

Permalänk

Okej, frågar nu en sista fråga angående detta - är det värt att betala 6~700kr extra för en 3570k + Z77 mobo, eller klarar jag mig på en 2500k + Z68 Gen3 mobo? Kommer antagligen att uppgradera igen om 3~5år eller något sånt, och PCI-E 3.0 verkar i stort sett oanvändbart i dagsläget. Tror inte heller på att "framtidssäkra" datorn egentligen, då utveckligen går ohyggligt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffepulver:

Hm.. en annan fördel med SB är ju att man kommer undan en hel del billigare.. väldigt svårt val. Planerar som sagt att köra med ett GTX 670, och köpa ett till när det behövs, och då känns PCI-E 3.0 vääldigt lockande...

Tja, det gör man faktiskt med CDON:s 5%-rabatt (1709 kr efter), men om man orkar vänta tills nästa 15%-rabatt blir nog IB billigare (fick min för 1673 kr efter, SB omfattades inte av det erbjudandet). Fast du kanske menade kanske med ett billigt Z68-kort jämfört med Z77?

Skrivet av kaffepulver:

Okej, frågar nu en sista fråga angående detta - är det värt att betala 6~700kr extra för en 3570k + Z77 mobo, eller klarar jag mig på en 2500k + Z68 Gen3 mobo? Kommer antagligen att uppgradera igen om 3~5år eller något sånt, och PCI-E 3.0 verkar i stort sett oanvändbart i dagsläget. Tror inte heller på att "framtidssäkra" datorn egentligen, då utveckligen går ohyggligt fort.

Nej, i så fall skulle jag sparat pengarna om du hittat moderkortet billigt. Själv körde jag på ASRock Z77 Extreme4 för 1249 kr (fraktfritt) (sommardatorn 2012, yada yada yada), helt acceptabelt pris tycker jag. Kostar dessutom 1337 kr före rabatt på CDON.

edit: De 600-700 kr kan istället sparas till nästa GTX 670 för SLI, även om SB har något lägre IPC och "bara" PCIE 2.0. PCIE 3.0 verkar göra stor nytta för GTX 680 Quad-SLI, men jag vet inte om det spelar någon större roll för GTX 670 Dual-SLI.
http://www.overclock.net/t/1220962/vegas-heavyweight-display-...

citat
Permalänk
Medlem

PCIE 3.0 kanske är värt iaf några hundralappar för framtida GTX 670 SLI ändå:

Skrivet av Vega:

I did some testing on the Maximus V GENE motherboard with a highly overclocked GTX 680 (1320 MHz core), having it's own dedicated 16x 3.0 slot it was 5% faster than when the slot was bumped down to 8x PCI-E 3.0. So even with a single GPU the differences between 16x 2.0 (8x 3.0) and 16x 3.0 can start to surface. Granted 5% isn't huge but it isn't completely insignificant either and is reproducible as many runs were tested.

http://hardforum.com/showpost.php?p=1038716287&postcount=347

Redan vid extrem överklockning av ett GTX 680 (singel) gör PCIE 3.0 x16 nytta över PCIE 2.0 x16.

Hur blir det inte då med GTX 6x0 SLI och PCIE 3.0 x8 vs PCIE 2.0 x8?

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

PCIE 3.0 kanske är värt iaf några hundralappar för framtida GTX 670 SLI ändå:

http://hardforum.com/showpost.php?p=1038716287&postcount=347

Redan vid extrem överklockning av ett GTX 680 (singel) gör PCIE 3.0 x16 nytta över PCIE 2.0 x16.

Hur blir det inte då med GTX 6x0 SLI och PCIE 3.0 x8 vs PCIE 2.0 x8?

Tyvärr finns inte Z77 i lager för tillfället, men får väl hoppas att den gör det när det är beställningsdags! Med det mobot blir det bara 2-300kr skillnad, och det kan jag leva med. Några frågor om det då jag är för lat för att kolla ASRock's hemsida - Har mobot SATA 3 stöd? Hade varit gött för SSDn jag ska inhandla. Har den USB 3.0 stöd? (antar det, men vill vara säker!) Hur lätt är det att överklocka en 3570k på det? Vad har du för GHz på din om du har överklockat den? (Frågar mest för att jag såg att du har en D14, och vill veta din överklock samt temperatur i load om du kan kolla det? ) Återkommer med eventuella ytterligare frågor!

Permalänk
Medlem

Klart det har stöd för SATA 3, förutom de två som hör till Z77-chipset finns ytterligare två via en annan kontroller. Dessutom finns såklart ytterligare fyra stycken SATA2. Totalt 4st SATA 3 och 4st SATA 2. Samma sak med USB 3.0, totalt 4st. Jag fick mitt idag. Däremot har inte min D14 hunnit komma än.

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

Klart det har stöd för SATA 3, förutom de två som hör till Z77-chipset finns ytterligare två via en annan kontroller. Dessutom finns såklart ytterligare fyra stycken SATA2. Totalt 4st SATA 3 och 4st SATA 2. Samma sak med USB 3.0, totalt 4st. Jag fick mitt idag. Däremot har inte min D14 hunnit komma än.

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/

Aha, skulle du kunna rapportera tillbaks när allt har kommit och berätta hur det gick? Montering av CPU-kylare osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffepulver:

Aha, skulle du kunna rapportera tillbaks när allt har kommit och berätta hur det gick? Montering av CPU-kylare osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst. Allt som står är dock att det skickades från Kompletts lager igår och 1-3 dagar leveranstid. Vilket kan betyda arbetsdagar.

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

Visst. Allt som står är dock att det skickades från Kompletts lager igår och 1-3 dagar leveranstid. Vilket kan betyda arbetsdagar.

Aha, surt. Du, det stod att mobot var minde än en standard ATX bräda, men den borde väl passa i alla ATX-chassin ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffepulver:

Aha, surt. Du, det stod att mobot var minde än en standard ATX bräda, men den borde väl passa i alla ATX-chassin ändå?

Jadå, däremot passar inte E-ATX (större än ATX) i alla ATX-chassin.

Du behöver egentligen bara en större bräda om du tänkt köra många instickskort samtidigt, eller kanske 3-way-SLI/-CF eller mer. Men Extreme4 duger såklart till vanlig SLI/CF. edit: Vissa gör det till och med till en sport att nöja sig med mini-ITX-system.

Har iaf stoppat in en SSD (Samsung 830 Series 128GB) i min gamla burk (E8400-system) och nu är den ruskigt snabb och lyhörd (var sjukt seg innan). SSD <3