Någon som har några förslag till ny ESXI server?

Permalänk

Någon som har några förslag till ny ESXI server?

Hej Jag tänkte uppgradera från min nuvarande ESXI5 server, som låter som ett jetplan eftersom det är en riktig IBM server, till något mer inomhus vänligt.
Jag vill gärna få tips och råd om nedan delar, eller andra bättre delar i samma prisklass.
Primärt så ska servern klara 100% stabilitet utan buggar och klara tung belastning om så krävs utan stabilitetsbekymmer. Tyst och strömsnål också såklart. Normalt kör jag 5-10 servrar, för eget bruk och hemma labb.

Ny ESXI 5 Server:
1st MSI Z77MA-G45 micro ATX
2st Corsair Value Select minne 16GB (2x8GB)
1st Intel Core i7 3770S (3.1ghz)
1st Fraclat Design Define R3
1st Cooler Master GX Lite 500W

(från gammal server) 6st 1TB western digital Black (software RAID I VM OS tills vidare)
Planerar så småningom att använda den gamla PC’n, C2D Q6600 med 8GB RAM, till Nexentastor.

Tips, råd och förslag välkomnas!

Permalänk
Vila i frid

4 x 8 GB nu när minne är så pass billigt. Dual-port Intel nätverkskort (iofs bara PCI - bwtf) säljs på tradera för 250 spänn styck. Min praktikant körde iSCSI via FreeNAS stabilt - men man borde väl egentligen köra med 10 Gbit... synd bara att det är så JÄMRA dyrt.

Permalänk

Tack för svaret. Jag tänkte initialt ha mina gamla sata diskar direktkopplade till ESXi servern. Beroende på hur bra de direktkopplade diskarna kommer att funka, och prestandan, så får jag se om det blir en NAS också.
Jag har testkört, virtuellt, FreeNAS 8.0.4.r.p2 mot 2 st esxi5 med vcenter vmotion/HA mm. FreeNAS var tyvärr inte stabilt med iSCSI under hög belastning. Nexentastor hade jag dok inga problem. Allt kördes virtuellt på samma fysiska server iofs.
10gbit är nog lite för mycket just nu. Jag har ett 4x-pci e dual port Gigabit kort som jag eventuellt kan sätta i om mer prestanda behövs.
Jag tänkte boota ESXi från USB, en 16gb sticka typ.

Permalänk
Medlem

mycke minne är A-O, börjar den swappa så sänker du prestandan så fruktansvärt

glöm inte en 60gigs ssd disk som swap disk oavsätt!

direktkopplade diskar når nästan 100meg/sek, kör du över freenas så är det ett jävla bök att komma över ens 50meg/sek

för bäst prestanda så köp ett "riktigt" raid kort, så hypervisorn ser en stor disk, via vanliga chipset raidkort brukar esx se diskarna fysiskt ändå

en 500mb sticka räckers för övrigt;)

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Köp en riktig CPU och ECC-minnen, om du vill ha någon form av stabilitet.

Visa signatur
Permalänk

Delarna är inköpta och servern är ihop plockad sedan en vecka tillbaka ungefär. Det blev ett vanligt MSI Z77A-G45 och Intel Core i7 3770 (utan S) i stället. Prestandan är OK och servern är stabil sen starten. Kör ca 5-17 VMs och om de inte gör allt för mycket så drar servern mindre än 100 watt, enligt vägguttags mätaren. Som max ca 150w med en VM som körde 4 kärnor med SETI. ej exakta värden då det är UPS, skärmar och laptops, mm på samma vägguttag. Ljudnivån är också helt ok.

Tack för tipsen ändå

Permalänk
Medlem

Kan säga att satsa på VMware nu när Hyper-V3 kommer är hål i huvet !

Några fördelar du får med Hyper V3 är,

1M IOPS 300k på wmware? (tog ett urval)

Updated Features
Virtual Machine Snapshots
Virtual Switch
Improved scale and resiliency
Importing of virtual machines

New Features
Storage Migration
Virtual Hard Disc Format .vhdx
Dynamic Memory
Client Hyper-V
Module for Powershell
Replica
Storage on SMB2 file shares
Resource Metering via Powershell
Live Migration

Här kan du se fördelarna och uppdateringarna,

http://technet.microsoft.com/sv-se/library/hh831410

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Kan säga att satsa på VMware nu när Hyper-V3 kommer är hål i huvet !

Några fördelar du får med Hyper V3 är,

1M IOPS 300k på wmware? (tog ett urval)

Updated Features
Virtual Machine Snapshots
Virtual Switch
Improved scale and resiliency
Importing of virtual machines

New Features
Storage Migration
Virtual Hard Disc Format .vhdx
Dynamic Memory
Client Hyper-V
Module for Powershell
Replica
Storage on SMB2 file shares
Resource Metering via Powershell
Live Migration

Här kan du se fördelarna och uppdateringarna,

http://technet.microsoft.com/sv-se/library/hh831410

Fan vad du är inne och spammar om nya Hyper-v i alla trådar. Jobbar du hos MS?
Dom flesta av dom där "nyheterna" finns redan i ESX/I.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Fan vad du är inne och spammar om nya Hyper-v i alla trådar. Jobbar du hos MS?
Dom flesta av dom där "nyheterna" finns redan i ESX/I.

Om man betalar ja.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

Om man betalar ja.

Och Windows server 2012 är gratis? Fan vad gött!

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Och Windows server 2012 är gratis? Fan vad gött!

Hyper-v server är.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Hyper-v server är.

nej, en licens per windows licens (om Windows standar) 4 Hyper-v per Enterprise licens (om vi pratar windows 2008 r2)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

nej, en licens per windows licens (om Windows standar) 4 Hyper-v per Enterprise licens (om vi pratar windows 2008 r2)

Standalone hypervisorn är väl ändå gratis?

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Det är ESXI också så jag förstår inte ditt argument faktiskt

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

VMware har störst marknadsandel, de flesta stora datacenter som kör virtualiserat kör VMware. Hyper-V i all ära, jag har jobbat med bägge systemen, men VMWare är klart bäst i mina ögon.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Vila i frid

...inte för att avskräcka någon - men att dra igång en bare metal hyper-v 2012 kräver lite tålamod. Lixom hur har man tänkt sig att man ska hantera den första gången efter en installation utan att plöja igenom hopers google-sökningar? ...och hvremote, que? vmWare konsolen säger iaf "Go to http://my-new-esxi/ to Download vSphere Client" medans hyper-v säger "go fcuk yourself"

Permalänk

Jag har inte kört Hyper-V gratis versionen. Kan man köra live host/storage migrations, om man har 2 servrar, och nested Hyper-V's i gratisversionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Det är ESXI också så jag förstår inte ditt argument faktiskt

Ja det är den, men den saknar enterprise features, som hyper-v faktiskt har, även i gratisversionen.

Dock kör jag esxi själv, sneglat på proxmox ve men har inte orkat byta.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

MS har börjat flytta ner funktioner som tidigare behövde Vpshere eller Virtual Machine Manager för till basprodudukten.

Funktionen Hyper-V i server OS kräver att man har en licens för OS:et
Sen finns HYPER-V Server som är helt gratis. Den är en ServerCore med enbart Hyper-V aktiverat (i varje fall på papret)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...inte för att avskräcka någon - men att dra igång en bare metal hyper-v 2012 kräver lite tålamod. Lixom hur har man tänkt sig att man ska hantera den första gången efter en installation utan att plöja igenom hopers google-sökningar? ...och hvremote, que? vmWare konsolen säger iaf "Go to http://my-new-esxi/ to Download vSphere Client" medans hyper-v säger "go fcuk yourself"

jupp riktigt synd att det är så krångligt att få igång fjärradministration. Jag kör en vanlig Windows server med hyper-v aktiverat, för att få igång fjärradministration utan remote desktop så krävdes det att man ändrade ett gäng inställningar i servern och sedan en inte så smidig installation i Windows. Bakåtkompatibiliteten är också anus. Hyper-v konsollen i Windows 8 klarar inte av att styra Windows 2008 r2's hyper-v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostlord_78:

Hej Jag tänkte uppgradera från min nuvarande ESXI5 server, som låter som ett jetplan eftersom det är en riktig IBM server, till något mer inomhus vänligt.
Jag vill gärna få tips och råd om nedan delar, eller andra bättre delar i samma prisklass.
Primärt så ska servern klara 100% stabilitet utan buggar och klara tung belastning om så krävs utan stabilitetsbekymmer. Tyst och strömsnål också såklart. Normalt kör jag 5-10 servrar, för eget bruk och hemma labb.

Ny ESXI 5 Server:
1st MSI Z77MA-G45 micro ATX
2st Corsair Value Select minne 16GB (2x8GB)
1st Intel Core i7 3770S (3.1ghz)
1st Fraclat Design Define R3
1st Cooler Master GX Lite 500W

(från gammal server) 6st 1TB western digital Black (software RAID I VM OS tills vidare)
Planerar så småningom att använda den gamla PC’n, C2D Q6600 med 8GB RAM, till Nexentastor.

Tips, råd och förslag välkomnas!

http://mullet.se/product.html?product_id=334947

Kör inte "hemmaprylar" som server... det gör man bara inte.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

http://mullet.se/product.html?product_id=334947

Kör inte "hemmaprylar" som server... det gör man bara inte.

För hemmabruk duger det väl alldeles utmärkt tycker jag iaf. I produktion skulle jag inte göra det men hemma är det bara overkill om man inte råkar ha grejer liggande.

Annars ska man väl gå "all in" med UPS, strömmatning från 2 olika grupper, internetanslutning från 2 olika ISP:er via separata kablar/fibrer, upphöjt golv, rack, AC osv...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Vila i frid

Klart man kör med hemmaprylar i sin hemmaserver, större krav än så har iaf inte jag hemma hos mig. Huvudsaken man har huvud att ta backup på sina vm'ar och om möjligt sina data man vill säkrade. Så länge inte esxi kan hantera zfs spelar det ingen roll hur mycket ecc man har på minnena eller ens hur många raidade enterprise-diskar man köper.