Hjälp med var fläktarna ska sitta för optimalt luftflöde

Permalänk
Inaktiv

Hjälp med var fläktarna ska sitta för optimalt luftflöde

Hej jag sitter på en burk med ett Cooler master 430 till chassi. Sitter en 120mm fläkt i fronten, annars inget mer. Hade tänkt införskaffa 2-3 scythe typhoon 1800 rpm 120mm fläktar men vet inte var jag ska sätta dem.

Notera att det är grafikkortet som låter, det är det jag vill varva ner. Luftflödet är kasst i burken med bara en fläkt så skulle behöva hjälp med var jag ska montera dem.

Ska man ha fler inblås än utblås eller tvärtom? Ska jag sätta en fläkt i sidpanelen/plastfönstret för att kyla grafikkortet extra noga och sedan ha en utblås där bak?

Hjälp uppskattas mvh Philip!

Chassit: http://www.inet.se/produkt/6901303/cooler-master-elite-430-sv...

Permalänk
Medlem

Sätt utsug i taket samt bak (över I/O-plåten), insug fram och i sidan bredvid grafikkortet.

Se bara till att CPU-fläkten blåser bakåt.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iFraja:

Sätt utsug i taket samt bak (över I/O-plåten), insug fram och i sidan bredvid grafikkortet.

Se bara till att CPU-fläkten blåser bakåt.

Har beställt 2 fläktar nu, vet dock inte vilka platser jag ska börja med. Har redan en front insug. Ska jag ta en på sidopanelen insug och bakdelen utåt och vänta med toppen tills jag köper fler fläktar?

Intel stockkylare till cpu btw.

Permalänk
Medlem

En bakåt ska du defenitivt ha, sen så hade jag placerat den andra i taket istället för på sidan, men det kanske bara är jag.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon182011:

Har beställt 2 fläktar nu, vet dock inte vilka platser jag ska börja med. Har redan en front insug. Ska jag ta en på sidopanelen insug och bakdelen utåt och vänta med toppen tills jag köper fler fläktar?

Intel stockkylare till cpu btw.

Ja, börja med fläkt bak och vid grafikkortet eftersom det var grafikkortet du ville få svalare. Varm luft stiger, så bara du har öppet i taket så kommer viss luft ventileras där.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iFraja:

Ja, börja med fläkt bak och vid grafikkortet eftersom det var grafikkortet du ville få svalare. Varm luft stiger, så bara du har öppet i taket så kommer viss luft ventileras där.

Låter bra, tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Edit: Såg din post angående CPU-kylare.
Om du vill sänka varvtalet på GFX-kortet sätt en fläkt som insug i sidan och en som utsug bakåt.
Dock förstår jag inte varför du köpte 1800 RPM fläktar om du vill sänka ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Vad tusan ska du med 1850RPM fläktar till som chassifläktar? xD Det känns otroligt onödigt då 800+ rpm räcker super som chassifläkt.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Scythe fläktarna är väl bättre till kylflänsar/radiatorer då de har högt statiskt tryck?

Är det inte bra med en fläkt insug i botten som ger grafikkortet kall luft? grafikkortets fläkt/fläktar sitter ju under kortet och tar luft från botten av chassit. Har jag fel?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff