Permalänk

värmeprogrammen slutar visar resultat?

hej allesammans jag har hållt på och klockat smått i flera års tid och mött något som jag aldrig sätt tidigare. jag körde förut min processor i 3,9 ghz då visade alla program jag har temperaturer men när jag höjde klocken till 4,0 så la varenda programm jag har av att visa resultat. med varenda program menar jag everest amd overdrive core temp m.m får inte en enda läsning på programmen så har ingen aning om hur pass varm processorn är. vad gör jag? tacksam för svar

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

resetta bios och ser om de va de som va felet till att börja med!

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk

om man inte kommer in i bios? mitt tangetbord tillåter inte mig komma in i bios:P de börjar lysa för användning efter bios bilden har slutat visas

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av martincool:

om man inte kommer in i bios? mitt tangetbord tillåter inte mig komma in i bios:P de börjar lysa för användning efter bios bilden har slutat visas

Då borde du köpa nytt tangentbord.

Permalänk
Medlem

därför ska man som överklockare alltid ha ett PS2 tangentbord hemma.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk

Att klocka utan att ha möjlighet att komma åt bios känns dom en väldigt riskabel ide.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men om man skall resetta bios behöver man väl inte ha tangentbord, eller?
Öppna datorn och ta loss batteriet en stund/använd clear CMOS jumpern/knappen, så gör väl det samma sak.

Men visst att kunna komma åt BIOS är rätt nödvändigt i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Men om man skall resetta bios behöver man väl inte ha tangentbord, eller?
Öppna datorn och ta loss batteriet en stund/använd clear CMOS jumpern/knappen, så gör väl det samma sak.

Men visst att kunna komma åt BIOS är rätt nödvändigt i många fall.

Helt rätt. behöver inte ens dra ur batteriet. har du jumper så är de bara att "jumpra" (att använda jumpern, Ej att förväxla med modellen av tröja http://csimg.prisvis.se/srv/SE/29053553c5922i001903/T/340x340... )

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Skrivet av Ative00:

Helt rätt. behöver inte ens dra ur batteriet. har du jumper så är de bara att "jumpra" (att använda jumpern, Ej att förväxla med modellen av tröja http://csimg.prisvis.se/srv/SE/29053553c5922i001903/T/340x340... )

Jag har ju alltid dragit ur strömmen till datorn, kastat på mig jumpern och haft den på i några minuter, och sedan lagt tillbaka den i garderoben. Har jag alltså varit så fel ute i alla dessa år? Kan det vara därför mitt BIOS vägrar resetta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

om man inte kommer in i bios? mitt tangetbord tillåter inte mig komma in i bios:P de börjar lysa för användning efter bios bilden har slutat visas

Känner igen det där.. kommer inte heller in i bios med mitt Mionix Zibal 60, dock har jag ett annat liggande som jag använder när jag är i behov av att komma in bios. Duktigt irriterande är det indeed.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

jag har klockat via bios men ibland funkar det ibland inte. har bytt tangetbord 3 gånger hjälper inte....

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

jag har klockat via bios men ibland funkar det ibland inte. har bytt tangetbord 3 gånger hjälper inte....

Anledningen är att USB inte alltid går igång vid POST kommer igång först när drivrutiner laddas osv. ibland så hinner ej tangentbordet starta då. därför man ska ha ett ps2 tangentbord då de funkar direkt

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Skrivet av Ative00:

Anledningen är att USB inte alltid går igång vid POST kommer igång först när drivrutiner laddas osv. ibland så hinner ej tangentbordet starta då. därför man ska ha ett ps2 tangentbord då de funkar direkt

ursäkta men ps2?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem