Permalänk

"Coilwhine?"

Hej sweclockers!

Har haft detta problem sen 1-2 veckor tillbaka men inte orkat bry mig riktigt förens nu.

Tex. Nu sitter jag och spelar lite Diablo III. När jag fryser till snabbt så kommer ett snabbt pip från datorn, "BIP". Men har ingen aning vilken utan sakerna som gör "BIP" ljudet. Är det sånt ljud som kallas coilwhine och går inte att fixa? Ifall det går att fixa, vad ska jag ändra?

Min dator är 1 månad ny med följande delar.

Moderkort: MSI Z77A-G45
CPU: Intel® Core i7-2700K - 3.5 Ghz
GFX: Sapphire Radeon HD 7870 2GB GDDR5 O.C version
Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (1.5V)
Nätagg: Corsair AX 750w PSU GOLD 80 PLUS
HDD: Seagate barracuda 2tb 7200rpm

Undrar om någon vet vad det bip/pip ljudet är och om det går att fixa? Det är inte jätte jobbigt men går det fixa så gör jag gärna det.

TEMPS i Dablo III
CPU: 34-42c
GPU: 50-60c

----------------------
EDIT 2012-07-10

Istället för göra ny tråd så bumpar jag med lite ny info till er.

Detta snabba bip ljud kommer väldigt ofta när jag ser filmer, idle i diablo3 auction house m.m. Men det skumma är, har jag uppe catalyst control center och inne i AMD overdrive har jag inte fått detta ljud. Så fort jag stänger ner catalyst center så kommer detta ljud från och till igen. Vill verkligen veta varför detta ljud kommer och hur jag ska fixa det, det gör mig GALEN!

Försökt youtube liknande ljud men inte hittat ljudet än.

Börjat fundera om det va grafikort ram som va fullt eller något men det kan det ju inte va med en fjutten film igång (Inte ens HD)

Tack! Hoppas verkligen någon kan hjälpa.

Permalänk

Coilwhine är väl snarare ett ihållande svagt pipande ljud, och inte ett kort pip?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Har din dator en inbyggd högtalare btw?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Coilwhine är väl snarare ett ihållande svagt pipande ljud, och inte ett kort pip?

Ok ingen aning vad coilwhine är för ljud. Men antar det inte är coilwhine jag har då. Va ju bra =).

Då kan vi stryka det antar jag. Men vad är de för ljud har då?

Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Har din dator en inbyggd högtalare btw?

Oj ingen aning. Har byggt den själv men isåfall var sitter den högtalaren? Den hörs när jag stänger av datorn. Nästan samma ljud då och nu.

Permalänk

den brukar sitta i en kabel kopplad till moderkortet, som en liten rund plastlåda med ett hål i.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Det kallas PC-speaker och sitter isåfall antingen på moderkortet(ovanligt om inte helt obefintligt, vet inte) eller kopplat till 2 pins på moderkortet. Om du har byggt den själv så skulle du veta om du satt dit den. Länka gärna ditt moderkort.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Hedersmedlem

den sitter där on of knappen sitter på modekortet brukar va en lång kontakt har för mig det är 4 piggar som den är ikopplad i

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av LTsm:

Det kallas PC-speaker och sitter isåfall antingen på moderkortet(ovanligt om inte helt obefintligt, vet inte) eller kopplat till 2 pins på moderkortet. Om du har byggt den själv så skulle du veta om du satt dit den. Länka gärna ditt moderkort.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743924

Det moderkortet har jag.

Permalänk
Skrivet av Intel-ös:

Det står att den har 1x ljud (intern), men om den högtalaren låter betyder det oftast att något är fel. Till exempel om man har ett gammalt tangentbord och trycker ned för många knappar så låter den.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Det står att den har 1x ljud (intern), men om den högtalaren låter betyder det oftast att något är fel. Till exempel om man har ett gammalt tangentbord och trycker ned för många knappar så låter den.

Har stängt av trögatangenter och ljud osv från det. Fick det dag 1 av diablo så. Men vad mer kan va fel då.

tack.

Öppnade nyss datorn men fatta inte så mycket utav sladdarna där nere. Glömde säga. Vi va 2st som byggde datorn. Jag satte ihop delarna men han hjälpte mig med flesta små sladdar osv.

Permalänk

Alltså, den interna högtalaren sitter på moderkortet med en röd och en vit sladd, som är tvinnade i varandra, och den hänger oftast bara ner från samma område som man sätter alla sladdar som man drar till fronten av chassit.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Istället för göra ny tråd så bumpar jag med lite ny info till er.

Detta snabba bip ljud kommer väldigt ofta när jag ser filmer, idle i diablo3 auction house m.m. Men det skumma är, har jag uppe catalyst control center och inne i AMD overdrive har jag inte fått detta ljud. Så fort jag stänger ner catalyst center så kommer detta ljud från och till igen. Vill verkligen veta varför detta ljud kommer och hur jag ska fixa det, det gör mig GALEN!

Försökt youtube liknande ljud men inte hittat ljudet än.

Börjat fundera om det va grafikort ram som va fullt eller något men det kan det ju inte va med en fjutten film igång (Inte ens HD)

Tack! Hoppas verkligen någon kan hjälpa.

Permalänk

Tror det är något med RAM för det är samma ljud som http://www.youtube.com/watch?v=6aH8M0jhMeQ&feature=related

Permalänk
Medlem

Det ljudet är inte coilwhine nej.. Du får slå upp det i moderkortets manual, förmodligen så har du kopplat något fel eller glömt någon kabel någonstans.

Permalänk
Skrivet av Intel-ös:

Tror det är något med RAM för det är samma ljud som http://www.youtube.com/watch?v=6aH8M0jhMeQ&feature=related

BIOS-felkod är det garaterat. Coilwhine är ett ihållande tjutande, nästan surrande ljud.