Permalänk

Hur överklockar jag min AMD A8?

Hej, jag undrar hur jag kan överklocka min processor rätt för att få optimal prestanda. Har googlat på flera guider, men inget har funkar. Overclockers guide säger att man ska ändra inställningar som jag inte kan hitta i min BIOS. När jag ändrar volten och frekvensen, eller en av dem, så kommer det bara upp ett meddelande när jag rebootar som typ säger att överklockningen misslyckades och jag måste ställa tillbaks ändringarna. När jag slår på OC Genie, får jag stora FPS drops i Battlefield 3. Hur får jag en stabil överklockning med min processor?

Specs:
MSI A75MA-P35
AMD A8 3870K
Gigabyte Radeon HD 6770
Fractal Design Integra 400W
Hynix 4GB 1333 MHz DDR3

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är väl en cpu med upplåst multipel, enklast är att ändra den i bios för att höja frekvensen

Permalänk
Skrivet av matte70:

Det är väl en cpu med upplåst multipel, enklast är att ändra den i bios för att höja frekvensen

När jag överklockar processorn och rebootar, kommer följande upp:

"WARNING!!! Previous overclocking had failed. Please enter setup to change system configuration.

F1 to enter setup
F2 to enter setup with default settings"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du borde nog läsa på reglerna, bumpning är inte tillåtet.

Uppdatera till senaste bios om du inte har gjort det.

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

När jag överklockar processorn och rebootar, kommer följande upp:

"WARNING!!! Previous overclocking had failed. Please enter setup to change system configuration.

F1 to enter setup
F2 to enter setup with default settings"

Hur mycket höjer du frekvensen?

Permalänk
Skrivet av Mowge:

Du borde nog läsa på reglerna, bumpning är inte tillåtet.

Uppdatera till senaste bios om du inte har gjort det.

Jag har senaste BIOS, datorn är ny.

Skrivet av matte70:

Hur mycket höjer du frekvensen?

Stock är core 800 och mem 800, jag har provat att bl.a. ta båda till max, då får jag ingen bild. Jag har provat core 900 och mem 890 och lite andra liknande kombinationer. Inga problem med temps , det är bara att fps inte påverkas ett dugg i Battlefield 3.

Permalänk

Man brukar väl pillra lite med multiplen om den är unlocked, blir det för mycket så ska man väl kunna justera ner FSB'n MHz ( typ (FSB)133MHz x (Multiplier)10 = 1.33GHz? )

Men om detta nu är om att överklocka ett graffekort, och inte som rubriken säger, så vettifan :/

Visa signatur

"Citera för svar"
|Gigabyte GA-970A-UD3 <> AMD FX-6100 X6 Black Edition @ 3,8GHz - Kühler 620 <> XFX Radeon HD 6870|
|8bg Corsair DOMINATOR <> Cooler Master 500W <> BitFenix Survivor Core|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Jag har senaste BIOS, datorn är ny.

Stock är core 800 och mem 800, jag har provat att bl.a. ta båda till max, då får jag ingen bild. Jag har provat core 900 och mem 890 och lite andra liknande kombinationer. Inga problem med temps , det är bara att fps inte påverkas ett dugg i Battlefield 3.

Så det är grafikdelen du vill klocka alltså?

Stock core ska ju vara 600MHz, är den på 800 så är den redan överklockad 200MHz.

Om memory också är på 800 så antar jag att det är inställt för DDR-1600-minnen och du kör 1333MHz, så då är de också redan överklockade en hel del?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Så det är grafikdelen du vill klocka alltså?

Stock core ska ju vara 600MHz, är den på 800 så är den redan överklockad 200MHz.

Om memory också är på 800 så antar jag att det är inställt för DDR-1600-minnen och du kör 1333MHz, så då är de också redan överklockade en hel del?

Shit sry, jag blandade ihop med en annan tråd, jag har nämligen även problem med mitt grafikkort. Men vad menar du med att stock är 600? Det är 800, kolla själv: http://www.inet.se/produkt/5409316/gigabyte-radeon-hd6670-102.... Vad menar du med att grafikkortet är inställt för 1600MHz ram? Jag har inte överklockat mitt internminne.

Permalänk
Medlem

Även om datorn är ny betyder inte det att BIOS är uppdaterat till det nyaste

Men testa att höja multipliern lite, med kke 5 och testa. funkar inte det, höj vcore lite

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av FreddieT:

Även om datorn är ny betyder inte det att BIOS är uppdaterat till det nyaste

Men testa att höja multipliern lite, med kke 5 och testa. funkar inte det, höj vcore lite

Freddie

Vad är kke 5 och hur ändrar jag det? Och det står inte "vcore" någonstans i min BIOS, vad är det? Kan det heta något annat? Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Vcore = volten till processorn, vet inte vad den heter men du borde kunna hitta det
Alltså, ifall multipliern ligger på 10 sätter du den på 15. Sen fortsätter du så tills processorn inte startar, då höjer du volten lite och testar igen.

Och kolla ifall du hittar en ny BIOS uppdatering till moderkortet

Trial and error

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

är intresserad av att veta ungefär hur högt man kan komma med processorn (ej grafikdelen) och hur mkt det skulle påverka FPS i BF3, om någon kan hjälpa med svaret?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Nu har jag provat mängder med olika kombinationer av Vcore, NBcore och multiplier, jag kan inte få högre än 3,5 GHz utan blue screens och då får jag höja både Vcore och NBcore rejält. Problemet är att överklockningen inte ger mig någon som helst FPS ökning (jag har visserligen bara provat Battlefield 3, men problemet bör ju inte ligga där). VARFÖR HÄNDER DET INGET NÄR JAG ÖVERKLOCKAR!? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Shit sry, jag blandade ihop med en annan tråd, jag har nämligen även problem med mitt grafikkort. Men vad menar du med att stock är 600? Det är 800, kolla själv: http://www.inet.se/produkt/5409316/gigabyte-radeon-hd6670-102.... Vad menar du med att grafikkortet är inställt för 1600MHz ram? Jag har inte överklockat mitt internminne.

Aha, jag pratade om den inbyggda grafikdelen i CPUn eftersom titeln sa överklocka A3870K.

Minnet på den är ju internminnet, därför skrev jag så.

Skrivet av Marticus:

är intresserad av att veta ungefär hur högt man kan komma med processorn (ej grafikdelen) och hur mkt det skulle påverka FPS i BF3, om någon kan hjälpa med svaret?

Skrivet av Samuel_Karlsson:

Nu har jag provat mängder med olika kombinationer av Vcore, NBcore och multiplier, jag kan inte få högre än 3,5 GHz utan blue screens och då får jag höja både Vcore och NBcore rejält. Problemet är att överklockningen inte ger mig någon som helst FPS ökning (jag har visserligen bara provat Battlefield 3, men problemet bör ju inte ligga där). VARFÖR HÄNDER DET INGET NÄR JAG ÖVERKLOCKAR!? :S

A3870k går väl inte mycket högre än 3,5-3,6 GHz.
Men vad får du för CPU och GPU-användning när du spelar? Om CPU går på nära 100% så är det den, om GPU går på 100% så är det grafiken som begränsar.

EDIT: Klockar du bara CPU-delen med multiplier eller ökar du grafikdelen med?
I vissa fall blir det stabilare att höja upp buss-hastigheten/FSB/ref clock eller vad den heter i ditt BIOS, ihop med multipel. Då får man dock hålla koll på så inte minnet t.ex. blir för högt klockat.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag ger upp nu, det kommer nog tyvärr inte fungera för mig att någonsin överklocka den här processorn. Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Jag ger upp nu, det kommer nog tyvärr inte fungera för mig att någonsin överklocka den här processorn. Tack för alla svar!

det va synd, ville verkligen veta hur mkt A8 flaskar BF3 med ett 7970 :/

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Jag ger upp nu, det kommer nog tyvärr inte fungera för mig att någonsin överklocka den här processorn. Tack för alla svar!

Som sagt, 3,5GHz är nära max vad den kan gå i på CPU-delen och det hade du ju fått den att gå i?

Jag är fortfarande nyfiken på CPU och GPU usage medan du spelar, annars är det ju omöjligt att veta vad som flaskar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv

Detta kanske låter lite stöddigt, men i ärlighetens namn köp CPU från Intel nästa gång.
AMD har tappat skärpan och passar inte riktigt för spelande idag och rent generellt är det skit de tillverkar.

Phenom II är nog det bästa de har tillverkat CPU väg, hade nog köpt en quad core Phenom II Black Edition istället om jag prompt måste haft AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Detta kanske låter lite stöddigt, men i ärlighetens namn köp CPU från Intel nästa gång.
AMD har tappat skärpan och passar inte riktigt för spelande idag och rent generellt är det skit de tillverkar.

Phenom II är nog det bästa de har tillverkat CPU väg, hade nog köpt en quad core Phenom II Black Edition istället om jag prompt måste haft AMD.

Men säg att man har en rigg i mITX format och inte vill punga ut det dubbla för CPU och MB för intel-diton, vad hade du gjort då?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Detta kanske låter lite stöddigt, men i ärlighetens namn köp CPU från Intel nästa gång.
AMD har tappat skärpan och passar inte riktigt för spelande idag och rent generellt är det skit de tillverkar.

Phenom II är nog det bästa de har tillverkat CPU väg, hade nog köpt en quad core Phenom II Black Edition istället om jag prompt måste haft AMD.

Eftersom han har en Llano med ett 6670 så är det nog en bit ifrån budget att köpa Intel, då får man klocka bäst man kan.

Sen hänger det ju på om man har råd med ett så snabbt grafikkort att det blir värt det med en i5, men kan man lägga runt 2000kr på iaf ett 7850 så håller jag med om att Intel i5/i7 är en rejäl boost uppåt i många CPU-tunga spel.

Fast hade jag köpt nytt och AMD, skulle det blivit FX-8120 och sen klocka på, sambon har en och den matchar ju min Phenom II 1090t rätt bra. Runt 400kr billigare än en 2500k, vilket gick till lite vassare grafikkort.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst pga upprepade bumpar trots tidigare tillsägelse*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro