För hög tempratur på CPU kan orsaka FPS Drop?

Permalänk

För hög tempratur på CPU kan orsaka FPS Drop?

Hejsan! Jag har haft ett problem ett tag nu med min dator! Varje gång jag ska spela så får jag "FPS Drop" Min dator är rätt bra kan man la säga inte den bästa men klarar de mesta i alla fall! Min CPU fläkt gick sönder för drygt ett halv år sen och jag har varit för snål för att köpa en ny. Så jag limmade på min gamla CPU fläkt på den som gick sönder. Innan CPU fläkten gick sönder så låg jag runt 50-60 grader och nu ligger den jämt på 60-70 grader i standby läge har icke kollat på vad en ligger när jag gamerar. Men de jag vet är att när jag får "FPS Drop" så går CPU:n upp i 100% och sen går den ner i drygt 30-40%. Så jag undrar kan de vara att CPU:n blir för varm?

Mvh Kevin!

Dator speck:
AMD Phenom II x4 995 (3.2Ghz)
XFX Radeon HD 5770 1G
4G DDR2 666 MHZ

Permalänk

Som sagt så lär du ju köpa ny kylare till processorn. Men FPS drops beror inte på att CPUn blir för varm, det beror på nåt helt annat. Kan dock inte svara på vad. Men säkert grafikkortet som är lite för klent för dagens spel. Du lär ju uppgradera den.

Permalänk
Medlem

Om cpun blir för varm så kommer den att sänka frekvensen och du kommer få fps drops.

Permalänk

Eftersom att din processor inte ska gå över ca 64grader och ligger över det i idle så skulle jag vilja säga att det är solklart att det är det som är problemet.

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Som sagt så lär du ju köpa ny kylare till processorn. Men FPS drops beror inte på att CPUn blir för varm, det beror på nåt helt annat. Kan dock inte svara på vad. Men säkert grafikkortet som är lite för klent för dagens spel. Du lär ju uppgradera den.

Jo, de ska jag, men står för ett val mellan H60 och H40 vattenkylning, vilken rekommenderar du? Plus att jag glömde ämna att de började för länge sen, innan jag ens köpte 995:an, det började när jag köpte 5770 och jag har bytt ut allt förutom moderkortet och hårddisken! Plus en snabb fråga bara, när man uppdaterar bios, måste man uppdatera från första uppdatering för att få alla saker? för när jag startar datorn så står de att mitt moderkort (ASUS M2N68-AM PLUS) inte stöder CPU:n men asus släppte en uppdatering på bios som gör att jag ska kunna stöda, men det var rätt länge sen så jag tog den nyaste. så måste man uppdatera från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack1337:

Jo, de ska jag, men står för ett val mellan H60 och H40 vattenkylning, vilken rekommenderar du? Plus att jag glömde ämna att de började för länge sen, innan jag ens köpte 995:an, det började när jag köpte 5770 och jag har bytt ut allt förutom moderkortet och hårddisken! Plus en snabb fråga bara, när man uppdaterar bios, måste man uppdatera från första uppdatering för att få alla saker? för när jag startar datorn så står de att mitt moderkort (ASUS M2N68-AM PLUS) inte stöder CPU:n men asus släppte en uppdatering på bios som gör att jag ska kunna stöda, men det var rätt länge sen så jag tog den nyaste. så måste man uppdatera från början?

ANTEC Küler istället! Bättre, billigare!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Inaktiv

Känns som sagt ganska onödigt med vattenkylning i den prisklassen. Det finns som sagt mycket effektivare luftkylare i den prisklassen.

MVH

Permalänk
Skrivet av lumberjack1337:

Jo, de ska jag, men står för ett val mellan H60 och H40 vattenkylning, vilken rekommenderar du? Plus att jag glömde ämna att de började för länge sen, innan jag ens köpte 995:an, det började när jag köpte 5770 och jag har bytt ut allt förutom moderkortet och hårddisken! Plus en snabb fråga bara, när man uppdaterar bios, måste man uppdatera från första uppdatering för att få alla saker? för när jag startar datorn så står de att mitt moderkort (ASUS M2N68-AM PLUS) inte stöder CPU:n men asus släppte en uppdatering på bios som gör att jag ska kunna stöda, men det var rätt länge sen så jag tog den nyaste. så måste man uppdatera från början?

Det är ditt grafikkort som ställer till det.
Ne du behöver inte uppdatera BIOS från start det räcker att ta det senaste. Men uppdatera bara BIOSet om du verkligen behöver göra det. Det kan bli sämre av att uppdatera BIOS. Har själv H60 så kan rekomendera den. Den funkar precis som den ska utan att göra ljud ifrån sej mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Känns som sagt ganska onödigt med vattenkylning i den prisklassen. Det finns som sagt mycket effektivare luftkylare i den prisklassen.

MVH

Vattenkylning kyler alltid bättre än luftkylning nästan, om han vill ha prisvärt då ska han ha Kuhler 620.

Såg nyss att luftkylarna var dyrare t.o.m, de som kom nära förmågan av vattenkylarna då.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack1337:

Hejsan! Jag har haft ett problem ett tag nu med min dator! Varje gång jag ska spela så får jag "FPS Drop" Min dator är rätt bra kan man la säga inte den bästa men klarar de mesta i alla fall! Min CPU fläkt gick sönder för drygt ett halv år sen och jag har varit för snål för att köpa en ny. Så jag limmade på min gamla CPU fläkt på den som gick sönder. Innan CPU fläkten gick sönder så låg jag runt 50-60 grader och nu ligger den jämt på 60-70 grader i standby läge har icke kollat på vad en ligger när jag gamerar. Men de jag vet är att när jag får "FPS Drop" så går CPU:n upp i 100% och sen går den ner i drygt 30-40%. Så jag undrar kan de vara att CPU:n blir för varm?

Mvh Kevin!

Dator speck:
AMD Phenom II x4 995 (3.2Ghz)
XFX Radeon HD 5770 1G
4G DDR2 666 MHZ

Dold text

Hur ser detta spektakel ut? Du tog väl bort den trasiga fläkten i alla fall?

Låter ju definitivt som om den går för varmt. Ska du inte överklocka så räcker det med i stort sett vilken kylare som helst. Skulle föreslå något i stilen med Hyper 212 EVO eller en AC Freezer 7. Själv skulle jag tagit 212an eftersom den faktiskt kyler bra mycket bättre.

http://www.tomshardware.com/reviews/lga-1156-heatsink,2535-14...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WardonE:

Vattenkylning kyler alltid bättre än luftkylning nästan, om han vill ha prisvärt då ska han ha Kuhler 620.

Ehh? Nope.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Ehh? Nope.

Så luftkylning håller processorn kallare än vatten? Länka i så fall

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Meh, min laptop ligger på runt 75 i idel och 90-95 i load och den mår mumma.. blir rätt varmt i rummet när den körs dock ;D

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WardonE:

Så luftkylning håller processorn kallare än vatten? Länka i så fall

http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/cpu/silve...

Det är först när man börjar komma upp i någon tusing som vattenkylarna börjar ta över.

Permalänk
Skrivet av azezl:

Meh, min laptop ligger på runt 75 i idel och 90-95 i load och den mår mumma.. blir rätt varmt i rummet när den körs dock ;D

Antagligen en Intel-laptop.

Permalänk
Medlem

Hur kan ni säga att det är grafikkortet som ger "fps drops" när hans cpu ligger på 60-70 grader i standby?!
Redan där är ju tempen för hög. Hur hög blir den då när den får arbeta lite?
Uppenbart att den stryper sig för att inte ta skada av för hög temperatur.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Hur kan ni säga att det är grafikkortet som ger "fps drops" när hans cpu ligger på 60-70 grader i standby?!
Redan där är ju tempen för hög. Hur hög blir den då när den får arbeta lite?
Uppenbart att den stryper sig för att inte ta skada av för hög temperatur.

Ni? Det är en person som har skyllt på grafikkortet resten har konstaterat att det är cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BamZe:

Ni? Det är en person som har skyllt på grafikkortet resten har konstaterat att det är cpun.

Sorry för det. Fel av mig.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Som kanske tidigare redan konstaterat är det självklart att det är processorns temp. FPS droppen beror självklart på detta.

Skyddsläget slår in för att inte skada processorn ( slutar räkna) --> FPS-drop några sek --> Processorn blir lite kallare igen -->
Processorn börjar räkna för fulla muggar ( bra FPS ) --> blir varm --> skyddsläget slår på igen --> FPS drop

Permalänk
Skrivet av Foster D:

Hur kan ni säga att det är grafikkortet som ger "fps drops" när hans cpu ligger på 60-70 grader i standby?!
Redan där är ju tempen för hög. Hur hög blir den då när den får arbeta lite?
Uppenbart att den stryper sig för att inte ta skada av för hög temperatur.

Därför att det är grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Som sagt så lär du ju köpa ny kylare till processorn. Men FPS drops beror inte på att CPUn blir för varm, det beror på nåt helt annat. Kan dock inte svara på vad. Men säkert grafikkortet som är lite för klent för dagens spel. Du lär ju uppgradera den.

Självklart kan en överhettad CPU leda till FPS drops.
Om processorn steppar ner för att den är för het så kommer den exekvera spelkoden långsammare och i det finns spellogik med mera men även förberedande kod som säger till GPUn vad den skall göra etc. Tar detta längre tid så kommer självklart GPUn inte kunna rendera lika många bilder per sekund då den helt enkelt inte får lika många bilder per sekund att rendera. Om det var en gammal CPU som inte steppar ner utan brinner upp istället så kan jag köpa att den inte kan orsaka FPS drops (och andra prestanda sänkningar). Men då hade TS märkt det i from av en död dator som luktar bränd elektronik.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

Självklart kan en överhettad CPU leda till FPS drops.
Om processorn steppar ner för att den är för het så kommer den exekvera spelkoden långsammare och i det finns spellogik med mera men även förberedande kod som säger till GPUn vad den skall göra etc. Tar detta längre tid så kommer självklart GPUn inte kunna rendera lika många bilder per sekund då den helt enkelt inte får lika många bilder per sekund att rendera. Om det var en gammal CPU som inte steppar ner utan brinner upp istället så kan jag köpa att den inte kan orsaka FPS drops (och andra prestanda sänkningar). Men då hade TS märkt det i from av en död dator som luktar bränd elektronik.

Min teori styrks yttligare genom att problemet redan började innan TS köpte ny processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Min teori styrks yttligare genom att problemet redan började innan TS köpte ny processor.

Din ursprungliga teori lades fram innan den informationen fanns på bordet och leder endast till att folk med liknande problem kan få för sig att en överhettad CPU absolut inte kan orsaka FPS drops. Att TS köpt en ny processor behöver inte heller betyda att detta inte är problemet fortfarande. Det kan röra sig om en dålig kylanordning som kanske glappar lite eller liknande och som orsakat överhettning på både TS gamla och nya processor.
Hur man än vrider och vänder på det så KAN en överhettad processor i allra högsta grad orsaka FPS drops.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Min teori styrks yttligare genom att problemet redan började innan TS köpte ny processor.

För med en sämre processor borde han inte fått några fps-drops? Eller hur menar du?

Man kan ju alltid öppna CPU-z och kolla vad frekvensen och multipliern ligger på.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Limma är ju inte så bra, det försämrar kylförmågan en hel del. I idle brukar ju CPU-temp ligga runt 35-40 grader i ett normalvarmt rum (20-25 grader).

Steg ett är ju att få bort den limmade kylflänsen, rengöra CPUn ordentligt, få på riktig pasta och en bra kylare. Som sagt ska du inte gå över 62 grader på en sån CPU. Har du haft det så länge, så kan CPUn ha tagit skada redan.

Men kolla i Coretemp eller CPU-Z om CPUn sänker multipliern när du spelar, då ser du rätt fort om det är den som throttlar ner för värme.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Det är ditt grafikkort som ställer till det.
Ne du behöver inte uppdatera BIOS från start det räcker att ta det senaste. Men uppdatera bara BIOSet om du verkligen behöver göra det. Det kan bli sämre av att uppdatera BIOS. Har själv H60 så kan rekomendera den. Den funkar precis som den ska utan att göra ljud ifrån sej mm.

Okej, de kanske de är! men vi får se, har beställt H60 nu så vi får se om det blir bra Men tack för hjälpen ialla fall!