Permalänk

16GB RAM - Onödigt?

Hej! Ska bygga en ny dator med bland annat moderkort ASUS P8Z77-V PRO och en Intel 3570K. Det jag undrar är om 16GB ramminne är onödigt och kanske inte går att utnyttja helt, eller om det är bra om man vill vara "framtidssäker"? Det jag ska använda datorn till är nästan endast spelande, just nu BF3.

Minnena jag har funderat på är bland annat dessa: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751789

Vad säger ni? En säker framtidssatsning eller onödigt?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk

Det kostar ju inte så mycket så kör på. Du kan minska din cache på disken och nästan bara köra cachen på ram-minnena

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Inaktiv

Spel i dagsläget, inte viktigt.
Spel i framtiden, det är inte många som vet.
Men i alla fall.. om du vill spara några hundringar så kan du köpa 4x4GB.

T.ex.
Två stycken sådana.
http://cdon.se/hemelektronik/g.skill_ripjaws_gaming_2x4gb_ddr...

Permalänk
Medlem

Inom en snar framtid kommer inga spel kräva mer än 8 GB minne men kanske något kan nytja mer. Dock så undrar jag varför du har 2133 MHz minnen, då ditt moderkort inte verkar stödja mer än 1600 MHz och endast i undantagsfall påverkar detta ändå. Ska du endast spela kommer du inte påverkas av detta, ta 1600 MHz 16 GB då det kostar väldigt lite extra jämförelse med 8 GB 1600 MHz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrGorgar:

Inom en snar framtid kommer inga spel kräva mer än 8 GB minne men kanske något kan nytja mer. Dock så undrar jag varför du har 2133 MHz minnen, då ditt moderkort inte verkar stödja mer än 1600 MHz och endast i undantagsfall påverkar detta ändå. Ska du endast spela kommer du inte påverkas av detta, ta 1600 MHz 16 GB då det kostar väldigt lite extra jämförelse med 8 GB 1600 MHz.

Det går att överklocka moderkortet så att det stöds. Dock tycker jag att sådan överklockning är lite OK så du har ett poäng.

Permalänk
Skrivet av MrGorgar:

Inom en snar framtid kommer inga spel kräva mer än 8 GB minne men kanske något kan nytja mer. Dock så undrar jag varför du har 2133 MHz minnen, då ditt moderkort inte verkar stödja mer än 1600 MHz och endast i undantagsfall påverkar detta ändå. Ska du endast spela kommer du inte påverkas av detta, ta 1600 MHz 16 GB då det kostar väldigt lite extra jämförelse med 8 GB 1600 MHz.

Var såg du att moderkortet inte stödjer mer än 1600MHz? Jag är lite amatör i ämnet och det är därför jag skapade tråden och frågade om hjälp. Om inte 16GB RAM är nödvändigt i dagens läge, så kanske ni kan tipsa mig om ett par vassa 2x4GB?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk

Har själv 16 GB och använder som max 12 GB, när jag spelar Minecraft xD

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Rätt onödigt men va fan, RAM är skitbilligt. Jag har själv 16GB.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

Köpte 16gb bara för att fylla upp i minnesplatserna! Men eftersom det inte kostar nämnvärt mycket så kan man köpa ifall man har nån hundring över!

Permalänk
Medlem

Har du råd och är nöjd med hastigheheten köp 16. Men med 2 MODULER. Lysna intre på MrNeikter Det borde bli troll rapport på det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Har själv 16 GB och använder som max 12 GB, när jag spelar Minecraft xD

12GB!?!?

Med 20 p-rullar uppe också eller???

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Köp en 8 gb sticka, det klarar du dig länge på... Gör du inte det kan du enkelt uppgradera till 16 ... 4 gb stickor kommer det gå 14 på dussinet när ddr4 kommer, vilket gör att du säkrar värdet lite längre...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

Har du råd och är nöjd med hastigheheten köp 16. Men med 2 MODULER. Lysna intre på MrNeikter Det borde bli troll rapport på det.

lol? Varför?

Permalänk
Medlem

Är väl onödigt för många. Men finns många som använder den mängden.
När jag virtualiserade hela nätverk och flera OS igång samtidigt så använde jag rejält med ram minne.

Permalänk

Nu blev jag lite osäker, kollade på moderkortet på Komplett (där jag ska köpa min dator) och där står det inget om maxfrekvens på minnesmodulerna. Hur vet jag då vad jag ska kolla på för frekvens? Det sista jag vill när jag har köpt min dator och ska bygga är att det är något som inte fungerar.

Sen undrar jag vad är det förutom minnesfrekvenser det är man ska kolla på när man väljer minnen?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem

ASUS P8Z77-V PRO dunder kort de där

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Finns det 3750k? Kollade runt på goggle till och med för att jag blev lite orolig att jag hade missat nått. Antar att du menar 3570K :).

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av Nzt:

Finns det 3750k? Kollade runt på goggle till och med för att jag blev lite orolig att jag hade missat nått. Antar att du menar 3570K :).

Stämmer, inlägget är nu redigerat. Rätt ska vara rätt.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av straatMan:

Nu blev jag lite osäker, kollade på moderkortet på Komplett (där jag ska köpa min dator) och där står det inget om maxfrekvens på minnesmodulerna. Hur vet jag då vad jag ska kolla på för frekvens? Det sista jag vill när jag har köpt min dator och ska bygga är att det är något som inte fungerar.

Sen undrar jag vad är det förutom minnesfrekvenser det är man ska kolla på när man väljer minnen?

4 x DIMM, max. 32GB, DDR3 2200(överklockad)/2133(överklockad)/2000(överklockad)/2600(O.C.)/1866(överklockad)/2400(O.C.)/1800(överklockad)/1600/1333

Ta minnen i par och 1.5V.

Permalänk
Skrivet av AnnoyingIB:

12GB!?!?

Med 20 p-rullar uppe också eller???

Nej, med 8 GB dedikerat till Minecraft och 2 GB till servern, 2 GB till Windows.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Nej, 16GB är inte det minsta onödigt över 8GB, däremot kanske 12GB skulle räcka. Har själv 6GB just nu (har köpt 16GB till det nya systemet) och mina 6GB tar slut hela tiden vid vanligt surfande (Chrome *32 spammar en miljard processer och kan därför nyttja mer än 2GB) och skrivbordsarbete. RAM har blivit så billigt att det känns dumsnålt med 8GB, om du använder datorn. Om du i stort sett inte använder den (eller nästan bara spelar som du skriver) räcker förstås 8GB.

Tycker att du valt onödigt snabba minnen (själv nöjer jag mig med 2x8GB 1600mhz-minnena i min signatur). Om pengar inte har stort värde för dig, förstår jag inte varför du frågar (och inte bara kör till på 16GB). Om du faktiskt vill ha en prisvärd dator tycker jag att du ska kika på benchmarks. Den gängse uppfattningen är att snabbare än PC12800 i princip bara gör nytta om du benchar.

Jag skulle valt följande (om jag inte redan betalt lika mycket för ett CL9-kit):
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752036

edit: Det kitet var 4x4GB, jag köpte 2x8GB (CL9):
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752764

Dyrare 2x8GB men CL8:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752765

Nöjde mig själv med CL9 som sagt.

edit2: 4x4GB är förstås billigare än 2x8GB, men dyrare att uppgradera (om platserna tar slut). Om du vet med dig att du aldrig kommer att vilja uppgradera till 32GB kan du lika gärna köra 4x4GB.

Permalänk

När jag felsökte min raid så tog det ca 8gb, warcraft 3 kan ta upp till 10gb med custom mappar såklart.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Om du vill spara 50kr till över 4x4GB 1600Mhz CL8 kitet för 998 kr, föreslår jag 4x4GB 1600Mhz CL9 för 949 kr:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=641128

Corsair Vengeance LP är mycket populärt och low profile (vilket numera tydligen betyder normal höjd och passar med typ alla kylflänsar (till processorn)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Har själv 16 GB och använder som max 12 GB, när jag spelar Minecraft xD

Minecraft kan inte adressera mer än 4, tror inte minecraft är skrivet för att hantera mer minne även med java 64bitar...

Skrivet av toxicstone:

När jag felsökte min raid så tog det ca 8gb, warcraft 3 kan ta upp till 10gb med custom mappar såklart.

No wai att warcraft 3 använde 10GB RAM

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

Om du vill spara 50kr till över 4x4GB 1600Mhz CL8 kitet för 998 kr, föreslår jag 4x4GB 1600Mhz CL9 för 949 kr:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=641128

Corsair Vengeance LP är mycket populärt och low profile (vilket numera tydligen betyder normal höjd och passar med typ alla kylflänsar (till processorn)).

Tack för dina svar. Men det dök upp två funderingar kring det du skrev, det första; var menas med "CL"? Vad är normalt att ha där och vad behövs för att spela nya krävande spel?

Sen undrar jag vad det medför för för- och nackdelar med att använda två respektive fyra RAM-platser på moderkortet. Jag kommer troligtvis inte känna behov för 32GB innan det är dags för ett nytt moderkort, och då tyckte du att jag skulle köra på 4x4GB istället för 2x8GB. Varför är det bättre än att använda två platser?

Är som sagt inte så kunnig när det gäller minnen, så ställer jag för dumma frågor så vet ni varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Tack för dina svar. Men det dök upp två funderingar kring det du skrev, det första; var menas med "CL"? Vad är normalt att ha där och vad behövs för att spela nya krävande spel?

CL = CAS Latency
Lägre är generellt bättre, CL9 är väl vanligast och duger gott till det mesta idag.
tycker personligen att lägre latency idag kostar för mycket för vad man får.

Visa signatur

Intel i7-2700k 4.01Ghz (Idle 32C), Asus P8Z68 Deluxe Gen3 PCI-Express 3.0.
Corsair Vengeance 4x4Gb-Dual Channel, Asus Xonar Essence STX, Corsair SSD Force GT-120GB
Western Digital Caviar Black 2TB, Asus Geforce GTX 680 2GB, Samsung Blu-Ray Läsare 12x.
Corsair H80 CPU-kylare , Fractual Design XL Chassi, Corsair AX750W Professional Series Gold PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Det går att överklocka moderkortet så att det stöds. Dock tycker jag att sådan överklockning är lite OC så du har ett poäng.

överklocka moderkortet? kan du göra bioser? kan du modifiera mitt? man överklocka väll bara minnerna och sen finns det typ en toppfrekvens på minnerna som gör att man får blackscreen, har du några xms3 1600mhz 9cl överklocknings erfarenheter? dela med dej

btw och på vadå ska man höja spänningen när man kör med höga fsb? ;)
Permalänk
Skrivet av Commander:

Minecraft kan inte adressera mer än 4, tror inte minecraft är skrivet för att hantera mer minne även med java 64bitar...

No wai att warcraft 3 använde 10GB RAM

När jag trycker f3 visar den ofta >5gb

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

@TS: Tycker absolut du gör rätt som överväger 2x8GB istället för 4x4GB. Däremot så anser jag inte att minnen som stöder 2133MHz är värt det högre priset jämfört med minnen gjorda för 1600MHz såvida syftet med datorn inte är att överklocka och försöka krama ur varje liten extrapoäng i benchmarktester. Själv skulle jag satsat på något i stil med http://www.inet.se/produkt/5315263/corsair-16gb-2x8192mb-cl10....

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Overkill? Ja - Billigt? Ja

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X