Permalänk

Skulle en D5 pump räcka?

Har nyligen beställt ett chassi från Mountain Mods och kommer köra vattenkylning i det.
Dock funderar jag på om en ensam D5 pump kommer orka köra runt det hela, då jag kommer att ha 4st 360radiatorer, CPU block och 2 GPU block.
Så om någon med lite kolll på D5 pumpar (typ swiftech mcp655, Alphacool VPP655) kan svara på om det kommer fungera med en ensam pump vore jag oerhört tacksam.

Både Cpu och Gpu block kommer från EK
Komponenter som ska kylas är
Intel 2600k
Radeon HD 7970 i Crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jhammelin:

Har nyligen beställt ett chassi från Mountain Mods och kommer köra vattenkylning i det.
Dock funderar jag på om en ensam D5 pump kommer orka köra runt det hela, då jag kommer att ha 4st 360radiatorer, CPU block och 2 GPU block.
Så om någon med lite kolll på D5 pumpar (typ swiftech mcp655, Alphacool VPP655) kan svara på om det kommer fungera med en ensam pump vore jag oerhört tacksam.

Både Cpu och Gpu block kommer från EK
Komponenter som ska kylas är
Intel 2600k
Radeon HD 7970 i Crossfire

Det borde fungera med en pump. En D5 på 4-5 i hastighet ska nog klara av det systemet. Välj inte en D5 utan hastighetsreglaget, det är väldigt användbart att kunna ställa ner hastigheten mot lägre ljudnivå om det inte behövs.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det borde fungera med en pump. En D5 på 4-5 i hastighet ska nog klara av det systemet. Välj inte en D5 utan hastighetsreglaget, det är väldigt användbart att kunna ställa ner hastigheten mot lägre ljudnivå om det inte behövs.

Tack för svar! självklart blir det en med hastighetsreglage, det ska ju även underlätta vid luftning av systemet.

Permalänk

varför inte bara ta den kraftigare MCP35X? Det är en galen mängd raddar trots allt. D5 utan hastighetsreglering brukar kallas D4 f.ö.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

varför inte bara ta den kraftigare MCP35X? Det är en galen mängd raddar trots allt. D5 utan hastighetsreglering brukar kallas D4 f.ö.

MCP35X är inte kraftigare. Den har högre tryck men lägre flöde, så har man mycket komponenter med stort motstånd så är DDCn bättre. Annars går en d5a precis lika bra. Ärligt talat så är båda pumparna tillräckligt för nästan vad som helst som man kan tänkas ha med i loopen

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

varför inte bara ta den kraftigare MCP35X? Det är en galen mängd raddar trots allt. D5 utan hastighetsreglering brukar kallas D4 f.ö.

vad jag förstått så låter mcp35x betydligt mer, och utvecklar även mer värme. Ljudnivån är inte av högsta prioritet men vill ändå försöka hålla den nere någorlunda då Mountain Mods chassit inte har någon som helst ljuddämpning inuti.

Sen finns det även många schyssta reservoar/pump kombos till D5an vilket egentligen är den främsta anledningen till att jag funderar på den.

Permalänk

snygg bild ;D

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

Jag hade valt dubbla pumpar både för flödet och säkerheten ifall en slutar fungera,både D5 och mcp35x är riktigt bra pumpar. Jag kör med dubbla D5 i serie i min setup före detta körde jag med en singel mcp35x I min förea setup med 480+360 radiator men den fick jobba en del och vart givetvis högre i ljudnivå mot nedställda D5 pumpar. Jag skulle inte rekomendera en singelpump till 4 radiatorer och block iaf. Sedan om du inte har radiatorerna hemma redan så bör du klara dig galant med 3st bra radiatorer på din setup.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Ten:

Jag hade valt dubbla pumpar både för flödet och säkerheten ifall en slutar fungera,både D5 och mcp35x är riktigt bra pumpar. Jag kör med dubbla D5 i serie i min setup före detta körde jag med en singel mcp35x I min förea setup med 480+360 radiator men den fick jobba en del och vart givetvis högre i ljudnivå mot nedställda D5 pumpar. Jag skulle inte rekomendera en singelpump till 4 radiatorer och block iaf. Sedan om du inte har radiatorerna hemma redan så bör du klara dig galant med 3st bra radiatorer på din setup.

Jo dubbla pumpar i kanske vore en idé, då kanske man kan sänka hastigheten och därmed ljudnivån till viss del. Får ju även viss redundans som du skrev.
Tänker köra 4 radiatorer helt enkelt för att det går, är medveten om att det egentligen inte är nödvändigt. Tack för svar iallafall!

Har en fundering till, tänkte passa på att fråga i denna tråd då det verkar vara folk med lite koll på vattenkylning som svarar. Har ni något förslag på bra fläktar till ett hyffsat lågt pris? kommer ju krävas 12 stycken så vill helst hålla nere priset så gott det går. Kör Gentle Typhoon i min nuvarande rigg men vill gärna prova något nytt.

Permalänk
Medlem

Gentle typhon är de bästa jag kört med kör mina i 700 rpm det finns nog andra som ärlika bra som är dyrare. Så bäst/krona är nog AP-15 trots allt. Vilka radiatorer ska du köra med?

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Jhammelin:

vad jag förstått så låter mcp35x betydligt mer, och utvecklar även mer värme. Ljudnivån är inte av högsta prioritet men vill ändå försöka hålla den nere någorlunda då Mountain Mods chassit inte har någon som helst ljuddämpning inuti.

Tvärtom, den är effektivare enligt martinsliquidlab och drar 6w mindre som max. Ljudnivån beror ju på hur fort den pumpar. Den ultimata pumpen vore nog en MCP35X2 pump(ar) som även den är en PWM pump

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Tvärtom, den är effektivare enligt martinsliquidlab och drar 6w mindre som max. Ljudnivån beror ju på hur fort den pumpar. Den ultimata pumpen vore nog en MCP35X2 pump(ar) som även den är en PWM pump

Jhammelin har rätt, den låter mer och har mer problem med överhettning. En DDC pump måste ha bättre kylning än en D5 pump då den inte skickar ut värmen i vattenloopen som en D5 gör.

Permalänk
Skrivet av Ten:

Gentle typhon är de bästa jag kört med kör mina i 700 rpm det finns nog andra som ärlika bra som är dyrare. Så bäst/krona är nog AP-15 trots allt. Vilka radiatorer ska du köra med?

Inte helt säkert men det blir antagligen XSPC EX360 som ska vara anpassade till lågvarviga fläktar, kom gärna med förslag och kritik även här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jhammelin:

Inte helt säkert men det blir antagligen XSPC EX360 som ska vara anpassade till lågvarviga fläktar, kom gärna med förslag och kritik även här.

RX är nog ännu bättre för lowrpm pga den är tjockare än just EX.
Har inte läst tester på EX men av bilderna att döma så är det en rätt stor skillnad visuellt(tjocklek och täthet) och då jag vet vad RX presterar så ser jag inte att EX ska kunna prestera bättre iaf.
MEN jag kan ha fel oxo.

Hade jag byggt helt nytt system utan att ha prylar hemma som jag hade sist så hade jag nog kollat in denna http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p12386_Aquacom...

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Ten:

RX är nog ännu bättre för lowrpm pga den är tjockare än just EX.
Har inte läst tester på EX men av bilderna att döma så är det en rätt stor skillnad visuellt(tjocklek och täthet) och då jag vet vad RX presterar så ser jag inte att EX ska kunna prestera bättre iaf.
MEN jag kan ha fel oxo.

Hade jag byggt helt nytt system utan att ha prylar hemma som jag hade sist så hade jag nog kollat in denna http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p12386_Aquacom...

Minst sagt saftigt pris på radiatorn du länkade, min ekonomi går nog inte med på att köpa 4 sådana haha. Men ska kolla på RX radiatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jhammelin:

Minst sagt saftigt pris på radiatorn du länkade, min ekonomi går nog inte med på att köpa 4 sådana haha. Men ska kolla på RX radiatorn.

Mjo de är inte billiga AC radiatoerna men de presterar väldigt bra, RX är ett väldigt bra val om du vill köra med lowrpm fläktar.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC