överklockning i7 3770k 4,5ghz går värdena från AUI suite 2 att lita på?

Permalänk

överklockning i7 3770k 4,5ghz går värdena från AUI suite 2 att lita på?

Hej, nu är det så att jag har suttit och överklockat min processor lite och alla program jag använt mig utav visar mycket högre temps än det som följe med moderkortet ( aui suite 2) är det dom värdena jag ska lita på eller? ni kan ju ta en titt på bilden som visar mina värden efter 10min prime95.
Juste min setup står i sign.

Bild: http://img35.imageshack.us/img35/3776/3770k45ghz.png

Visa signatur

PC# intel Core i7-3770k @ 4,4ghz | Corsair H60 | Asus Sabertooth z77 | Corsair Vengeance 8gb | Corsair 750w Hx | Cooler Master 690 | HDD Samsung 128Gb 830 Series | Gigabyte Gtx 670 Oc |
Labtop# MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ohoj din processor är riktigt varm. Temperaturen som aui suite programmen visar går INTE att förlita sig på.
Rekommenderar HWMonitor/Real Temp. Vad har du för kylare på det där ? Ser inte särkilt bra ut.

Permalänk
Skrivet av Zhacha:

Ohoj din processor är riktigt varm. Temperaturen som aui suite programmen visar går INTE att förlita sig på.
Rekommenderar HWMonitor/Real Temp. Vad har du för kylare på det där ? Ser inte särkilt bra ut.

kör med en corsair h60, men den gick mellan 70-78 för det mesta låg den på 71, men ivy bridge bli väl väldigt varm under oc? och tål enligt intel 105c men jag undrar dock om det medföljande programvaran går att lita på.. alla verkar säga olika. men hwmonitor och real temp brukar alltså stämma?:)

Visa signatur

PC# intel Core i7-3770k @ 4,4ghz | Corsair H60 | Asus Sabertooth z77 | Corsair Vengeance 8gb | Corsair 750w Hx | Cooler Master 690 | HDD Samsung 128Gb 830 Series | Gigabyte Gtx 670 Oc |
Labtop# MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bibblebong:

kmen jag undrar dock om det medföljande programvaran går att lita på.. alla verkar säga olika. men hwmonitor och real temp brukar alltså stämma?:)

Enligt min erfarenhet så går medföljande programvara i det här fallet aui suite inte att lita på, mer realistiska siffror från realtemp och hwmonitor ja. Har fått klart för mig att ivy bridge blir varmt också och din processor lär inte belastas i spelande osv som i prime95, men nog skulle inte jag vilja köra min processor runt 90 grader. Håller gör den säkert : ) Men till trådens huvudsakliga syfte, enligt min erfarenhet så går som sagt AUI suite inte att lita på. :/

Permalänk
Skrivet av Zhacha:

Enligt min erfarenhet så går medföljande programvara i det här fallet aui suite inte att lita på, mer realistiska siffror från realtemp och hwmonitor ja. Har fått klart för mig att ivy bridge blir varmt också och din processor lär inte belastas i spelande osv som i prime95, men nog skulle inte jag vilja köra min processor runt 90 grader. Håller gör den säkert : ) Men till trådens huvudsakliga syfte, enligt min erfarenhet så går som sagt AUI suite inte att lita på. :/

Okej, jo men sänkte mig precis till 4,4ghz så ligger den lite stabilare då jag förmodligen inte behöver kraften i spelande. Men väldigt tacksam för dit svar!:)

Visa signatur

PC# intel Core i7-3770k @ 4,4ghz | Corsair H60 | Asus Sabertooth z77 | Corsair Vengeance 8gb | Corsair 750w Hx | Cooler Master 690 | HDD Samsung 128Gb 830 Series | Gigabyte Gtx 670 Oc |
Labtop# MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bibblebong:

kör med en corsair h60, men den gick mellan 70-78 för det mesta låg den på 71, men ivy bridge bli väl väldigt varm under oc? och tål enligt intel 105c men jag undrar dock om det medföljande programvaran går att lita på.. alla verkar säga olika. men hwmonitor och real temp brukar alltså stämma?:)

Jämför man tempen mellan Ai Suite och realtemp brukar de skilja 10 grader mellan Asus egna programvara och Realtemp i Load
på den varmaste kärnan medan den svalaste kärnan är det 5 grader mer.

Så visar Asus programvar 78 grader räkna med att varmaste kärnan är 88 grader i Load och det skulle inte jag köra med.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bibblebong:

kör med en corsair h60, men den gick mellan 70-78 för det mesta låg den på 71, men ivy bridge bli väl väldigt varm under oc? och tål enligt intel 105c men jag undrar dock om det medföljande programvaran går att lita på.. alla verkar säga olika. men hwmonitor och real temp brukar alltså stämma?:)

CPUn tål INTE 105 grader, dina olika kärnor kan ligga rätt så högt. Men jag gissar på att den där tempen är Tcase, max Tcase är 72 grader.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så mäter modekort inte varje kärna på CPUn utan har egen sensor typ vid sockeln. Därför visar modekort alltid lägre tempraturer.

Skrivet av Rydisen:

CPUn tål INTE 105 grader, dina olika kärnor kan ligga rätt så högt. Men jag gissar på att den där tempen är Tcase, max Tcase är 72 grader.

Tcase är till och med 67.4°C enligt intel
http://ark.intel.com/products/65523/Intel-Core-i7-3770K-Proce...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |