Intel tar strid om EU:s rekordböter

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Varför? För det är en hög summa? Om man jämför med en normal Svensson som tjärnar ca 300 000kr om året handlar det om 12 000kr vilket jag personligen inte tycker är mycket i förhållande till brottet.

Hur många normal Svensson känner du som tjänar 25000kr/månaden? Mer vanligt är väl närmare 16-18000 skulle ja tro.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Hur många normal Svensson känner du som tjänar 25000kr/månaden? Mer vanligt är väl närmare 16-18000 skulle ja tro.

Det är helt beroende på var i landet man bor och arbetar. En sopåkare i Stockholms innerstad tjänar ungefär 28.000;- brutto/månad.
Medan t.ex. mellanstadielärare på en mindre ort tjänar 23-27.000;- brutto/månad. Naturligtvis beror lönen på hur länge man varit anställd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Är lite skillnad då det bara finns 2st tillverkare att välja på.. antar att lagarna blir tuffare mot sånnt om det närmar sig en monopolsituation.
Skulle AMD försvinna så finns ju bara intel... sedan att kanske Samsung/IBM/Texas Instruments/Sony/Nvida/Apple/Google etc skulle kunna hoppa in på marknaden.. det kanske dom har råd med.. men med så fruktansvärt dyra fabriker så verkar det inte vara någon som är villig att riskera massvis med kapital för att slå sig in på CPU marknaden. Fanns ju någon liten rysk tillverkare *Elbrus* men blev uppköpta av intel om jag inte minns fel.

Känns lite konstigt att dom ens får komma på något sådant så här lång tid efteråt.. om dom överklagade direkt efter hade vart en annan femma.

Helt korrekt men då är det ju så att de har utnyttjat sin marknadsledande position på ett felaktigt sätt. Det jag reagerade över är att är så många här på forumet tror att det skulle vara olagligt i sig att betala ett företag för att de ska slänga ut en konkurrent, det är det inte och det händer som sagt dagligen om man ser till samtliga marknader inom EU.

Domen har inte vunnit laga kraft ännu och där med så kan de överklaga den. Är snarare så att det är EU som är extremt slöa på att fastställa domen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Hur många normal Svensson känner du som tjänar 25000kr/månaden? Mer vanligt är väl närmare 16-18000 skulle ja tro.

Du missade poängen totalt, grattis.
Så för dig kan vi anpassa till 20000kr/mån=240000kr/år och böter på 9600kr om det gör det lättare för dig att förstå.

Men för övrigt så tjärnar de flesta jag känner runt 25000kr/mån och de jobbar som t.ex. industriarbetare, kontorsarbetare. Visst finns det personer som jobbar som lokalvårdare och inom vården som inte alls är nära 25000kr/mån. Men nu var detta ett exempel där det är bättre och ta jämna tal för enkelhetens skull.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byson:

I den ursprungliga kommusmen förordades ett samhälle med gemensamt ägande. Dock skulle köpmännen och hantverkare liksom tidigare arbeta för vinnings skull. Stalin var inte kommunist! Han var fascist.

Endast nån som tror att kommunism skall fungera kommer med ett sådant uttalande. Det ingår i konceptet. Lev med det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av GalenStork:

Vet du vad en muta är ens en gång? Tror du att du bor i Sovjet eller? Statens försäljningskanal för processorer?

Om jag ger Företag A pengar för att bara erbjuda kött från mitt eget slakteri så är det inget brott. Sen att massa keynesianska ekonomer i EU-toppen tycker att det är brottsligt är en annan femma. Å andra sidan är det arbetsläger för att baktala ledaren i Nordkorea. Man ser olika på saker

Varför tror du företagen gick med på den dealen? Jo, för att det gynnade dem också. Win-win.

De säljer vad de vill på vilka grunder de vill. Återigen, look up "muta".

Manipulera marknaden? Typ reklam och så eller? Rekommendera en bror eller syster att köpa vara X? Eller hur menar du?

Varför förtjänar de böter av hobbyisterna i EU för att de slutit frivilliga avtal med andra företag?...

Nej, man tjänar inte pengar på att "trycka ut AMD", man tjänar pengar genom att sälja processorer. Vilket de gjorde genom avtal med andra återförsäljare som godtog dessa avtal. Finns ingen skyldighet att erbjuda produkter från samtliga tillverkare...

Eh, klart man bestrider en dom om den är felaktig? Vem bryr sig om vad folk tycker om man sitter oskyldigt dömd? :S Ingen bryr sig om att Intel haft partners i sin affärsverksamhet. Ska man bara ta en laga dom med en klackspark eller hur tänker du?

*suck*
Du kanske skulle kolla upp konkurenslagarna EU har lite mer innan du uttalar dig.

Att dumpa priset på en vara för att hålla en annan aktör utanför ELLER betala företag pengar för att de skall använda DINA produkter före ngn annans strider rätt bra mot dessa.

Kan ta ett annat exempel.....
Volvo fick ej köpa Scania för att de hade blivit den enda tillverkaren av lastbilar i norden. Således ingen konkurens i norden.
DÄREMOT fick de köpa Renault o Mack och blev totalt sett dne största latbilstillverkaren i europa. Men det finns fortfarande konkurens mellan Volvo och Scania (som ägs av VW (VAG) idag).

Så svar ja.....om en tillverkare skapar väldigt förmånliga avtal som innebär att andra tillverare av konkurerande produkter låses ute från marknaden är ett allvarligt brott mot konkurenslagen som ligge rinom EU.

Dina åsikter speglar INTE vad som gäller, så säg gärna att det är dina ÅSIKTER och inget annat eller håll tyst om saker du uppenbarligen INTE har en aning om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lonefox:

Att dumpa priset på en vara för att hålla en annan aktör utanför ELLER betala företag pengar för att de skall använda DINA produkter före ngn annans strider rätt bra mot dessa.

Helt fel! En tillverkare får sätta vilka priser eller ge vilka bonusar han vill till sina återförsäljare. Dock får inte en dominerande aktör på marknaden sälja produkter med förlust för att slå ut mindre aktörer.

Att en tillverkare av en produkt "belönar" en återförsäljare för att han är trogen händer som sagt hela tiden.
Svensk exempel: En bilfirma som tidigare sålde två japanska bilmärken blev kontaktade av Volvo, eftersom Volvo inte hade någon återförsäljare på orten så betalade Volvo ganska bra för att bilfirman skulle slänga ut de japanska märkena och bara sälja Volvo istället, inget olagligt med det. Detta är endast ett exempel och det görs tusentals sådana affärer inom EU varje dag.

Om du läser dokumenten ifrån EU så är det EJ detta som Intel blivit bötfällda för heller. De har blivit bötfällda för att ha utnyttjat sin stora marknadsandel på ett otillbörligt sätt.

Citat:

Kan ta ett annat exempel.....
Volvo fick ej köpa Scania för att de hade blivit den enda tillverkaren av lastbilar i norden. Således ingen konkurens i norden.
DÄREMOT fick de köpa Renault o Mack och blev totalt sett dne största latbilstillverkaren i europa. Men det finns fortfarande konkurens mellan Volvo och Scania (som ägs av VW (VAG) idag).

Ditt exempel handlar om en helt annan sak: Det handlar om att förebygga att en aktör får för stor andel av marknaden. Men skulle i sådana fall jämföra det med att Intel köper AMD, vilket inte EU eller den amerikanska motsvarigheten tillåta.

Permalänk
Medlem

Go Intel! Hoppas att de får rätt. AMD är i leran och rullar med sina "mindre bra" produkter, medan Intel är bland molnen och utvecklar högpresterande produkter!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Helt okej om ingen förlorar jobbet på kuppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Go Intel! Hoppas att de får rätt. AMD är i leran och rullar med sina "mindre bra" produkter, medan Intel är bland molnen och utvecklar högpresterande produkter!

Skickades från m.sweclockers.com

Och du tycker att marknaden enbart ska bestå av högpresterade produkter? Ändå så verkar din dator i signaturen vara rätt "billig" dator och outdated. Jag tycker detta rimmar illa. Får man fråga om du någonsin tänkt dig in i AMD:s situation? Hur skulle du själv agera om du var dom?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Kan beloppet ej höjas. Eller riskerar intel bara advokatkostnaderan?

Om så är fallet är det givet att dom överklagar. Annars vore dom dumma.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Helt fel! En tillverkare får sätta vilka priser eller ge vilka bonusar han vill till sina återförsäljare. Dock får inte en dominerande aktör på marknaden sälja produkter med förlust för att slå ut mindre aktörer.

Att en tillverkare av en produkt "belönar" en återförsäljare för att han är trogen händer som sagt hela tiden.
Svensk exempel: En bilfirma som tidigare sålde två japanska bilmärken blev kontaktade av Volvo, eftersom Volvo inte hade någon återförsäljare på orten så betalade Volvo ganska bra för att bilfirman skulle slänga ut de japanska märkena och bara sälja Volvo istället, inget olagligt med det. Detta är endast ett exempel och det görs tusentals sådana affärer inom EU varje dag.

Om du läser dokumenten ifrån EU så är det EJ detta som Intel blivit bötfällda för heller. De har blivit bötfällda för att ha utnyttjat sin stora marknadsandel på ett otillbörligt sätt.

Ditt exempel handlar om en helt annan sak: Det handlar om att förebygga att en aktör får för stor andel av marknaden. Men skulle i sådana fall jämföra det med att Intel köper AMD, vilket inte EU eller den amerikanska motsvarigheten tillåta.

Och vad tror du händer om ett företag dumpar ner priserna för att låsa ute en anna tillverkare för att slå ut denna?

JO den blir DOMINERANDE aktör på marknaden......
Således är mina exempel helt i linje med vad du säger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lonefox:

Och vad tror du händer om ett företag dumpar ner priserna för att låsa ute en anna tillverkare för att slå ut denna?

JO den blir DOMINERANDE aktör på marknaden......
Således är mina exempel helt i linje med vad du säger.

Nej för att det är helt tillåtet så länge inte företaget går förlust på produkten!

Att sälja under vinstmarginalen är dock otillåtet för ett dominerande företag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja. Därför jag använder Ubuntu. Jag kör med Ubuntu 80% av min tid framför datorerna. Var har jag sagt att det är så illa? Eftersom jag spelar så får man använda Windows. Saken är den att spelar man får man köra Windows. När det gäller val av processor finns där faktiskt ett alternativ. Därför kör jag AMD och eftersom de ger mest prestanda för pengen är det bara bra.

Det där stämde nog innan Intel släppte Sandy Bridge men inte längre. Får mer pengar för en Intel nuförtiden även i budgetsegmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

*Vill ej bli bannad igen pga puritanska mods.*

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Skulle nog säga att AMD själv stängt sig ute från marknaden genom att inte ha nog konkurens kraftiga produkter för att rå på Intel.

när dom gjorde processorer som var bättre än intel tvingade ju intel alla datortillverkare att inte sälja datorer med amd

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Och du tycker att marknaden enbart ska bestå av högpresterade produkter? Ändå så verkar din dator i signaturen vara rätt "billig" dator och outdated. Jag tycker detta rimmar illa. Får man fråga om du någonsin tänkt dig in i AMD:s situation? Hur skulle du själv agera om du var dom?

Jag föredrar bra produkter framför billiga och sämre som AMD-CPUer. De säger ju själva att de inte satsar på prestanda marknaden, utan mer koncentrerar sig på budget marknaden. Men Intel har ju fina i5 CPUer bra för spel där i billigare prisklasser som klockar bra.

Och jag kan ju säga att min dator var långt ifrån billig när jag köpte komponenterna och byggde den, ~25 000 var det på sin tid, och räcker hyfsat fortfarande ~3 år efter köp.. Eller om det var ännu längre sedan. Det var bland det bästa man kunde köpa för pengar för vanliga konsumenter. Nu behöver jag dock ny dator om jag ska spela i högsta grafikinställningarna med bra flyt i 2560*1440, men i 1920*1080 flyter det mesta på fortfarande.

Det som begränsar mig är grafikkortet, inte CPUn, så Intel har gjort ett grymt bra jobb och det var lätt värt att köpa den i7a som jag har istället för en i5a då jag inte spelat så mycket senaste tiden. Men som sagt ska bli en ny SB-E dator tror jag med GTX 690, 32 GB minne, 256 GB SSD, 6-kärnig i7a med HT för 12 trådar osv.

Har dock lagt mina senaste ~33 000 SEK på objektiv till kameran som du ser i signaturen. Mitt Canon 70-200 f/2,8 L IS mk II + UV-filter för totalt runt ~24 000 SEK och Canon 100 f/2,8 L IS Macro 1:1 + UV-filter för totalt runt ~9 000 SEK då jag prioriterat det framför datorn då den fungerar bra egentligen för mina nuvarande behov och eftersom jag använder/belastar den så lite.

Nu ska jag byta mobil till Galaxy S3 först, sedan blir det nog ny dator, eller om jag byter min 27" till en 30" innan - det är inte riktigt klart än. Men vill jag kan jag köpa dator för 50 000 kronor nu, men det känns väldigt onödigt med dubbla GTX 690 osv, tom för mig som alltid köper ordentliga saker när jag väl handlar, jag kompromissar inte för att spara någon/några tusen då det ändå är en sådan liten % av vad allt jag har är värt.

Så kontentan: datorn jag har nu anser nog många inte som billig, med nypris på runt 25 000 kronor, och ja det är inte de nyaste komponenterna men det är egentligen bara grafikkortet som flaska och om jag vill kan jag köpa det värsta av det värsta - men det är rätt oekonomiskt.

Jag har såklart tänkt mig in i AMDs situation, och jag skulle inte ge upp och "ge" Intel monopol på de högpresterande CPUerna samt i mellanklassen också för i5 varianterna. Det AMD tjänar pengar på är billiga CPUer för typ HTPCs och OEM laptops samt datorer, tur för dem att vanliga "Svenssons" inte kan så mycket och köper OEM datorer/laptops till otroliga överpriser i många fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hjälpsam

Intel isn't happy with the HP Sleekbook concept, says it'll confuse Ultrabook customers

De pågår nog fortfarande en hel del skit bakom stängda dörrar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |