Android-konsolen Ouya drar in storkovan på Kickstarter

Permalänk
Melding Plague

Android-konsolen Ouya drar in storkovan på Kickstarter

Android-baserade konsolsatsningen Ouya gör rejäla ringar i spelvärlden. Med löften om öppen källkod och låg prislapp samlar projektet in miljontals kronor genom Kickstarter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas det blir någonting bra av det hela. En helt ny spelkonsol är väll aldrig fel?

Konkurrens=Bra.

Permalänk
Medlem

Häftigt med en ny kontroll, bra med extra konkurrens! Sedan såg ju inte handkontrollen ut alls som en från Xbox360

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jäklarns, även fast jag oftast inte är allt för optimistisk när det kommer sånnahär "små projekt" och ska utmana The Big Guys, så är jag lite peppad faktiskt. Deras idé var bra, och det verkade ju funka okey.

Jag hoppas verkligen att det går bra för dom bara för att få se lite nyttig konkurrens på marknaden!

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Vore kul om de lyckas. Jag är dock tveksam.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

EDIT: Faktafel...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Android utbreder sig överallt, snart ser vi väll fullgoda OS till persondatorer.

Linux?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk

Ser tyvärr dyr ut, men det värsta som kan hända är att den kostar 2k och någon drar ur rom'en ur den så går man klämmer i den i sin one x eller transformer prime, problem solved..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Finns ingen chans att de lyckas.

Fler och fler smartphones kan ha handkontroller och tillbehör och det kommer bli standard om denna konsol slår igenom.
Varför ska man då köpa en konsol, när sin smartphone gör exakt samma sak?

Sen lär streaming som OnLive och Gaikai (nu uppköpt av Sony) bli framtidens melodi för casualspelare.
En liten streamingbox (eller ett chip när tekniken förfinats) i TV'n och vips så var allt enkelt fixat för alla svenssons där ute.

Permalänk
Medlem

Tegra 3.... Duger det?
Annars blir det nog kul grej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam till om det kommer några titlar anpassade till den här. Slutar det kanske med att man sitter med Wordfeud och GTA 3 med kontroller egentligen anpassade till pekskärm?

Permalänk
Medlem

Det här har jag hoppats på i flera år. En öppen konsol utan tjaffs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Ser tyvärr dyr ut, men det värsta som kan hända är att den kostar 2k och någon drar ur rom'en ur den så går man klämmer i den i sin one x eller transformer prime, problem solved..

"Ouya. The device, which will cost less than $100, is an Android-based console and controller that will have an open platform for developers."
- http://www.forbes.com/sites/tomiogeron/2012/07/10/ouya-pitche...
Hur pass pålitlig sidan är vet jag faktiskt inte, men de prickar i alla fall rätt på resten som även nämns i videon (:

Snubben i videon sa också att den var "inexpensive", så man hoppades då att den skulle vara rätt billig.
Sjukt ändå med en spelkonsol som kommer kosta bara lite mindre än en handkontroll gör till en av dagens toppkonsoler.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Seriöst, kommer det att komma en ny konsol? Och detta är något folk donerat pengar till, för att de trodde att detta var vad spelvärlden behövde? Vi har redan en hord olika konsoler med exklusiva speltitlar, vi behöver inte en till...

redigerat bort otrevliga formuleringar
Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

"Ouya. The device, which will cost less than $100, is an Android-based console and controller that will have an open platform for developers."
- http://www.forbes.com/sites/tomiogeron/2012/07/10/ouya-pitche...
Hur pass pålitlig sidan är vet jag faktiskt inte, men de prickar i alla fall rätt på resten som även nämns i videon.

aaa annars kan man ju följa länken i artikeln och köpa den för 99$ + 20$ för frakt till sverige

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Ser tyvärr dyr ut, men det värsta som kan hända är att den kostar 2k och någon drar ur rom'en ur den så går man klämmer i den i sin one x eller transformer prime, problem solved..

ska tydligen kosta runt 650kr. Så inte direkt dyrt.

Sen att den blir lika stark som en tablet är väl ett problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoster:

Seriöst, kommer det att komma en ny konsol? Och detta är något folk donerat pengar till, för att de trodde att detta var vad spelvärlden behövde? Vi har redan en hord olika konsoler med exklusiva speltitlar, vi behöver inte en till...

nu är ju det här en android konsoll, som det även finns telefoner och surfplattor som kör, dessutom tror jag inte det är tänkt att den ska konkurrera med "riktiga" konsoller då prestandan är för dålig för att ens ha en chans mot dagens minst sagt utdaterade konsoller

citat redigerat
Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen inte lägga pengar på en konsol som har samma hårdvara som min HTC One X. Vill jag spela på en större skärm så kopplar jag in luren till TVn via HDMI.

Permalänk
Avstängd

Många Löften, mindre verkstad.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kan bli en ganska najs mediaspelare dessutom.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

aaa annars kan man ju följa länken i artikeln och köpa den för 99$ + 20$ för frakt till sverige

Fräck skröna broder.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoster:

Seriöst, kommer det att komma en ny konsol? Och detta är något folk donerat pengar till, för att de trodde att detta var vad spelvärlden behövde? Vi har redan en hord olika konsoler med exklusiva speltitlar, vi behöver inte en till...

Skulle knappast jämföra detta med xbox,ps3,wii som är rejält mycket kraftfullare, och dyrare.
Detta är ingen konsol som kommer spela samma spel som dom 3.

Detta är en open source, billig (kostar fan som en jädra hk till dom andra konsollerna) mindre kraftfull sak med potential för något kul.

citat redigerat och kommentar raderad
Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

ska tydligen kosta runt 650kr. Så inte direkt dyrt.

Sen att den blir lika stark som en tablet är väl ett problem...

Var hittar du det priset? :s

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1:

Jag skulle personligen inte lägga pengar på en konsol som har samma hårdvara som min HTC One X. Vill jag spela på en större skärm så kopplar jag in luren till TVn via HDMI.

Synda att one x inte har nån HDMI utgång då

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Synda att one x inte har nån HDMI utgång då

Den har MHL.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Avstängd

Hur kraftfull är en sån här? Som en mobil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Synda att one x inte har nån HDMI utgång då

Synd att vissa personer inte kollar fakta innan de uttalar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1:

Synd att vissa personer inte kollar fakta innan de uttalar sig.

vart kopplar du in din HDMI då? ja ser då ingen på min iaf?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Var hittar du det priset? :s

På länken som finns i artikeln: http://www.kickstarter.com/projects/ouya/ouya-a-new-kind-of-v...

Skrivet av Knugen1:

Jag skulle personligen inte lägga pengar på en konsol som har samma hårdvara som min HTC One X. Vill jag spela på en större skärm så kopplar jag in luren till TVn via HDMI.

Fast konsollen plus kontroll kostar ju en niondel av vad din telefon kostar.

Skrivet av Hoster:

Seriöst, kommer det att komma en ny konsol? Och detta är något folk donerat pengar till, för att de trodde att detta var vad spelvärlden behövde? Vi har redan en hord olika konsoler med exklusiva speltitlar, vi behöver inte en till...

Det är först och främst inte donationer, detta är köp. Alla som har slängt pengar på den har köpt produkten.
Och konsollen är en Linux burk som kör Android så det är inte ens ett nytt interface.
Och än en gång, de har köpt produkten, de kommer få den så fort företaget har fått sina pengar och har tillverkat den, inga donationer.
Du kanske borde kolla upp vad crowdsourceing är innan du kritiserar det?

Skrivet av Cyberz:

Tegra 3.... Duger det?
Annars blir det nog kul grej

Det duger gott och väl för spel som finns på Android, vilket denna kommer att köra.

Skrivet av Itchy Trojan:

Ser tyvärr dyr ut, men det värsta som kan hända är att den kostar 2k och någon drar ur rom'en ur den så går man klämmer i den i sin one x eller transformer prime, problem solved..

Den kostar 99$. Och ROMet kommer inte vara något problem då det är Android vi talar om, den har knappast låst bootloader och brickar sig själv så fort man försöker något.
http://www.kickstarter.com/projects/ouya/ouya-a-new-kind-of-v...

citat redigerat
Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

vart kopplar du in din HDMI då? ja ser då ingen på min iaf?

Mhl adapter = micro usb till hdmi

http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilte...

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-