Permalänk
Medlem

Prime95

Hejsan!

Jag följde en guide där det stod att man skulle öka med 10mhz på sin CPU och köra Prime95 i tjugo minuter utan att överstiga 50 grader, ifall det lyckas fortsätter man med längre stabilitet-tester.

Jag ökade min CPU med 10Mhz, vilket gjorde att min klockfrekvens låg på 210 och då var det 2,95GHz, redan efter 3-4 minuter överstiger den 50 grader. Jag har utbytt min kylare till en annan men är nästa steg att öka volten?

+ CPU är i signatur.
+ Jag har så att jag kan öka fläkthastigheten på chassit, men vet inte om det (gör antagligen det), berör CPU fläkten?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk

Att öka volten kommer inte göra din cpu svalare, snarare motsatsen. Testa öka med 5 Mhz då, men jag har satt min absoluta gräns på 80 c i överklockning, min ligger på 66c vid 4Ghz. Tror inte det är ngn fara om din processor överstiger 50c, men 65-70 kan vara en bra gräns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Att öka volten kommer inte göra din cpu svalare, snarare motsatsen. Testa öka med 5 Mhz då, men jag har satt min absoluta gräns på 80 c i överklockning, min ligger på 66c vid 4Ghz. Tror inte det är ngn fara om din processor överstiger 50c, men 65-70 kan vara en bra gräns

Okej, men tror du att jag ökar cpu fläktens hastighet på den knappen som sitter på utsidan? (Har ett Lexa S chassi).
Min CPU är 26 grader i Idle, då tar jag och testar CPU:n igen i 20 minuter och ser om jag går över 65-70.

Förresten, finns det något program för mig att ändra hastigheten på fläktarna i windows7?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk

Använd bättre rubriker så man ser vad de handlar om istället för att bara skriva Prime95 !!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Använd bättre rubriker så man ser vad de handlar om istället för att bara skriva Prime95 !!!!

Insåg det nu, helt missledande rubrik, får vänta tills en mod ändrar det till "AMD Phenom II x4 925 överklockning - tips!".

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Skrivet av QRS5:

Okej, men tror du att jag ökar cpu fläktens hastighet på den knappen som sitter på utsidan? (Har ett Lexa S chassi).
Min CPU är 26 grader i Idle, då tar jag och testar CPU:n igen i 20 minuter och ser om jag går över 65-70.

Förresten, finns det något program för mig att ändra hastigheten på fläktarna i windows7?

Angående ditt chassi vet jag inte. Du kan ändra i BIOS annars finns det ett program som heter SpeedFan som gör att du kan ändra fläktarnas hastighet om dom är av typen PWM. Sök på google eller youtube hur man ordnar automatisk fläktstyrning med SpeedFan då det är inget jag orkar skriva nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Angående ditt chassi vet jag inte. Du kan ändra i BIOS annars finns det ett program som heter SpeedFan som gör att du kan ändra fläktarnas hastighet om dom är av typen PWM. Sök på google eller youtube hur man ordnar automatisk fläktstyrning med SpeedFan då det är inget jag orkar skriva nu

CPU fläkten syns inte i SpeedFan utan bara chassifläktarna.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Skrivet av Mylifestyle95:

Att öka volten kommer inte göra din cpu svalare, snarare motsatsen. Testa öka med 5 Mhz då, men jag har satt min absoluta gräns på 80 c i överklockning, min ligger på 66c vid 4Ghz. Tror inte det är ngn fara om din processor överstiger 50c, men 65-70 kan vara en bra gräns

Enligt AMD så ska man hålla sig under 62c i core temp, själv ligger jag runt 54-56 i core temp i 4Ghz.

Men som sagt! En riktlinje är att alltid se till så man håller sig iallafall under 60 grader i core temp.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av QRS5:

CPU fläkten syns inte i SpeedFan utan bara chassifläktarna.

Okej, vet inte varför den beter sig så :/

Skrivet av Wallman_91:

Enligt AMD så ska man hålla sig under 62c i core temp, själv ligger jag runt 54-56 i core temp i 4Ghz.

Men som sagt! En riktlinje är att alltid se till så man håller sig iallafall under 60 grader i core temp.

Jaha, gäller det min också tro? Dock kommer jag aldrig upp i 66 c utan 100% användning i 15+ min d.v.s OCCT linpack

Permalänk
Skrivet av Mylifestyle95:

Okej, vet inte varför den beter sig så :/

Jaha, gäller det min också tro? Dock kommer jag aldrig upp i 66 c utan 100% användning i 15+ min d.v.s OCCT linpack

Det bör gälla din också Jag körde 4,2Ghz förut och tempen låg runt 60-62c sen fick jag reda på att max tempen var just 62c så jag gick ner en bit istället. När jag spelar kommer jag upp i 51c efter ett par timmar intensivt spelande. Jag tror inte 66c är farligt dock, men är inte säker

Bra länk för överklockning av Phenom II gjord av en här på Swec!

Edit: http://xn--verklocka-z7a.nu/viewtopic.php?f=34&t=9

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Testa att sänka spänningen med 10% och kör Prime igen. Stock-spänningen brukar vara REJÄLT tilltagen, i värsta fall blir det bara ostabilt och man kan ändra tillbaka till default.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Testa att sänka spänningen med 10% och kör Prime igen. Stock-spänningen brukar vara REJÄLT tilltagen, i värsta fall blir det bara ostabilt och man kan ändra tillbaka till default.

Testar det!

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk

50c i full belastning är ingenting för en överklockat processor. Först vid 65-70c så bör du blir mer försiktig när det gäller AMD. Att värmen ökar snabbt vid Prime95 är helt normalt.