Tyst processorkylare, med betoning på tyst

Permalänk
Medlem

Tyst processorkylare, med betoning på tyst

Jag är ute efter en tyst processorkylare, som vid normal användning (internetsurfande, musiklyssnande, skrivande) låter så lite som möjligt. Vilken kylare, som inte kostar skjortan, bör jag satsa på?

- Phenom II X4 955
- GA-890GPA-UD3H
- GTX 560 Ti
- 4 GB XMS3
- HX 650 W 80+
- Define R3

Processorn är inte överklockad, och jag har för den delen inga planer på att göra det i framtiden.

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 och Corsair Hydro H50 kan jag rekommendera. Däremot så finns även H60 och H70 att kolla på, H50 har ju börjat gå ut.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Rekomenderar inte antec h2o 620 iaf om du vill ha en som är väldigt tyst.

Permalänk
Medlem

Vilken vettig tornkylare som helst med en 800rpm Scythe GT.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Thermalright Silver Arrow SB-E... får själv min idag.

Permalänk
Medlem

Vätskekylare är väll inte att rekomendera eftersom pumpen låter ganska mycket.

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem

Rekommenderar åter igen Arctic a30. Har en Arctic i30 själv (för intel) som jag är väldigt nöjd med, och jag har en förkärlek till tysta lösningar.

Permalänk
Medlem

Noctua eller themright nån ting gör bra kylare nu köpte jag en för halva priset bara för jag behövde en blev en Scythe Grand cross ser riktigt bra ut och deras fläktar brukar ha hög kvalite så jag tror den kommer bli väldigt tyst samt kyla lite bättre också. Har inte satt i den än.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Noctua gör tysta och bra kylare, annars kan man ju bara köpa vilken som helst och byta fläkt egentligen...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ingen som kör passivt nu för tiden? Det var riktigt populärt på TRUE tiden när det väl begav sig Tycker generellt efterfrågan på tysta system var större då än nu. I första hand låg ljudvolym och andra hand hyfsat luftflöde för hyfsade klockar. Få eftersträvade max klockar där man kompromissade med ljudnivå för 24/7 bruk.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Kan rekomendera Corsairs Hydro H60. Den är absolut tyst om man byter ut fläkten mot tex Corsairs Silent serie.
Kyler gör den också. Ett bra köp.

Permalänk
Medlem

En Thermalright Archon, alt. Macho med lågvarvig fläkt.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Steg 1: Välj en kylfläns som fungerar bra med tysta fläktar (det betyder större mellanrum mellan finsen). Välj här:

Steg 2: Köp vid behov tysta fläktar. Om medföljande fläktar är ganska tysta och av acceptabel kvalitet, kör du dem istället med motstånd eller 7V-modden (den senare är en personlig favorit).

Klart!

Permalänk
Medlem

Alternativt sänker man spänningen med hjälp av ett par dioder (spänningsfall över dioden), ska enligt uppgift vara mer skonsamt än motstånd.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Noctua med deras medföljande motstånd!

Permalänk
Medlem

Har installerat och provat Phanteks, Noctua och Thermalrights kylare på samma moderkort med 1090t på två av dem och en FX-8120 på den tredje.

Noctua och Phanteks är ungefär lika högljudda på max, medan Silver Arrow var märkbart tystare. Nya Silver Arrow SB-E har ju större fläkt och borde gå ännu tystare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167321

Vi körde inte med några motstånd, eftersom Silver Arrow har PWM-styrda fläktar, Phanteks skickade med PWM-adapter och Noctua/Phanteks dessutom kan styras av moderkortets CHA_FAN-uttag med spänningsvariation istället.

Vill man ha det lite tystare är HR-02 Macho med sin singel 140mm-fläkt nog det bästa alternativet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1069729

Eller Hyper 212 EVO ihop med en Gentle Typhoon som konstant snurrar på 800rpm som någon sa, det borde klara en oklockad CPU utan problem och då kan man alltid sätta tillbaka originalfläkten och gasa på senare om man får behov av det. Men då fläkten kostar en dryg hundring så kanske det blir bättre med Machon som har en bra fläkt redan från början.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 + http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=457032

Alla vätskelösningarna har ju också fläkt plus pump, som om man har otur låter lite, så de blir som bäst "lika tyst" som en luftkylare med samma fläkt ju.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Meckar gärna så lite som möjligt med kylaren, så jag ser gärna att kylaren är så tyst som möjligt från start så att säga, utan "krav" på fläktbyte för att bli än tystare.

Skrivet av Brudo:

Rekommenderar åter igen Arctic a30. Har en Arctic i30 själv (för intel) som jag är väldigt nöjd med, och jag har en förkärlek till tysta lösningar.

Den såg intressant ut. Billig var den också. Medföljer det ett motstånd? Hur låter den när fläkthastigheten är på min/max?

Skrivet av simme300:

Noctua med deras medföljande motstånd!

Jo, Noctua är ett trevligt märke. Hade en D-14 för något år sedan, men då var det ju tal om överklockning. Vilken Noctuamodell bör man satsa på idag om man vill ha en som är hyfsat kompakt för 500-ish kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Har installerat och provat Phanteks, Noctua och Thermalrights kylare på samma moderkort med 1090t på två av dem och en FX-8120 på den tredje.

Noctua och Phanteks är ungefär lika högljudda på max, medan Silver Arrow var märkbart tystare. Nya Silver Arrow SB-E har ju större fläkt och borde gå ännu tystare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1167321

Vi körde inte med några motstånd, eftersom Silver Arrow har PWM-styrda fläktar, Phanteks skickade med PWM-adapter och Noctua/Phanteks dessutom kan styras av moderkortets CHA_FAN-uttag med spänningsvariation istället.

Vill man ha det lite tystare är HR-02 Macho med sin singel 140mm-fläkt nog det bästa alternativet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1069729

Eller Hyper 212 EVO ihop med en Gentle Typhoon som konstant snurrar på 800rpm som någon sa, det borde klara en oklockad CPU utan problem och då kan man alltid sätta tillbaka originalfläkten och gasa på senare om man får behov av det. Men då fläkten kostar en dryg hundring så kanske det blir bättre med Machon som har en bra fläkt redan från början.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 + http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=457032

Alla vätskelösningarna har ju också fläkt plus pump, som om man har otur låter lite, så de blir som bäst "lika tyst" som en luftkylare med samma fläkt ju.

Tack för svar!

HR-02 var galet stor. Frågan är om den får plats i mitt chassi. Får nog ta och plocka fram måttbandet. PWM-styrda fläktar är ett stort plus!

Silver Arrow SB-E faller nästan bort på grund av kostnaden, och byta fläkt gör jag ogärna.

Permalänk
Medlem

Macho 2, Stor passiv kylare, det medföljer en 140mm fläkt som är tyst, väldigt tyst. men storleken på den kylaren kräver ingen fläkt, går bra att klocka processorn med, utan fläkt.

http://www.inet.se/produkt/6308750/thermalright-hr-02-macho

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Men om du på allvar är intresserad av tystnad bör du verkligen köpa en eller ett par molex-Y-splitters och göra 7V-modden på dem i vilket fall som helst för chassifläktar, de kan återanvändas hur länge som helst. (Glöm inte att märka upp dem bara!) 7V-modden för tysta fläktar är inte rocket science i en vanlig dator liksom. Kör Nexus 120mm Real Silent-fläktar på 7V i en massa datorer och vid 680 RPM är det riktigt tyst.

Alltså något sådant här (förutsatt att fläkten har en molex-kontakt, kanske via en adapter):
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=100423

edit:
Köp en spänningsregulator till fälktarna annars, har själv kört med det tidigare, så kan du få mer oljud om du vill (och passar fläktar utan 4-pin molexkontakt):
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303855

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

Men om du på allvar är intresserad av tystnad bör du verkligen köpa en eller ett par molex-Y-splitters och göra 7V-modden på dem i vilket fall som helst för chassifläktar, de kan återanvändas hur länge som helst. (Glöm inte att märka upp dem bara!) 7V-modden för tysta fläktar är inte rocket science i en vanlig dator liksom. Kör Nexus 120mm Real Silent-fläktar på 7V i en massa datorer och vid 680 RPM är det riktigt tyst.

Alltså något sådant här (förutsatt att fläkten har en molex-kontakt, kanske via en adapter):
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=100423

edit:
Köp en spänningsregulator till fälktarna annars, har själv kört med det tidigare, så kan du få mer oljud om du vill (och passar fläktar utan 4-pin molexkontakt):
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303855

Varför inte PWM styrda fläktar så slippar man böja sig ner och fippla med en strömbrytara fram och tillbaka? Det är framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Varför inte PWM styrda fläktar så slippar man böja sig ner och fippla med en strömbrytara fram och tillbaka? Det är framtiden.

Dels låter PWM-fläktar ofta mer, dels går de inte ner lika lågt i spänning och är svårare att starta, dels förstår jag inte varför du vill köra PWM överhuvudtaget? Är det för att koppla in i moderkortet och se att de lever? Om du vill ha en tyst dator, tenderar du att vilja att den ska va tyst även när du använder den. (Alla sitter inte med ljudisolerade hörlurar när de använder datorn.) Man gör den ofta tyst och nöjer sig med den prestanda man kan få ut på den ljudnivån, om man är ljudkänslig. Men det är förstås individuellt.

Det fanns emellertid Abit-kort (RIP) med integrerade analoga fläktkontrollers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gobias:

Tack för svar!

HR-02 var galet stor. Frågan är om den får plats i mitt chassi. Får nog ta och plocka fram måttbandet. PWM-styrda fläktar är ett stort plus!

Silver Arrow SB-E faller nästan bort på grund av kostnaden, och byta fläkt gör jag ogärna.

Får Machon plats så kör på den, annars är nog Hyper 212 EVO helt ok även med standardfläkten, eftersom den är PWM och inte går alltför högt upp i rpm. Rejäl skillnad mot standardfläktarna iaf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Dels låter PWM-fläktar ofta mer, dels går de inte ner lika lågt i spänning och är svårare att starta, dels förstår jag inte varför du vill köra PWM överhuvudtaget? Är det för att koppla in i moderkortet och se att de lever? Om du vill ha en tyst dator, tenderar du att vilja att den ska va tyst även när du använder den. (Alla sitter inte med ljudisolerade hörlurar när de använder datorn.) Man gör den ofta tyst och nöjer sig med den prestanda man kan få ut på den ljudnivån, om man är ljudkänslig. Men det är förstås individuellt.

Det fanns emellertid Abit-kort (RIP) med integrerade analoga fläktkontrollers.

Ursäkta? Noctua NF-F12 klarar 300-1500rpm, Noiseblocker har någon som klarar 600-1500rpm, artic cooling har också någon model som klarar ett riktigt brett spektrum. Många moderkort har bättre styrning via PWM också, te.x Asus verkar bara palla 60-100% på 3pin men 20-100% på PWM.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Ursäkta? Noctua NF-F12 klarar 300-1500rpm, Noiseblocker har någon som klarar 600-1500rpm, artic cooling har också någon model som klarar ett riktigt brett spektrum. Många moderkort har bättre styrning via PWM också, te.x Asus verkar bara palla 60-100% på 3pin men 20-100% på PWM.

Går Noctua NF-12 verkligen att starta på den spänning som motsvarar 300rpm menar du? Det har jag faktiskt svårt att tro. Och låter den verkligen inte mer än motsvarande icke-PWM? Inga problem med klickljud? Det är möjligt att det finns undantag, nyckelordet är ofta (jag skrev inte alltid eller undantagslöst). PWM-fläktarna kan ha blivit bättre på senare tid, men är problemen verkligen lösta menar du? Du får tänka på att även motorn låter. Jag skulle inte chansa, tumregeln har i alla fall varit att undvika PWM för tysta byggen.

Citat:

PWM speed control and commutator switching and work in very similar ways, and they cause similar noise. Pulse-width modulation (PWM) circuits in fan speed controllers were first marketed to PC enthusiasts a few years ago. PWM switches the power to the fan on and off rapidly, which results in a series of pulses. When the frequency of these pulses is fast enough, the fan spins steadily because of its momentum. There are a number of advantages of PWM over linear voltage control, especially for higher power fans. However, the downside is a potential increase in clicking noise, very similar to commutator switching noise.

http://www.silentpcreview.com/article690-page3.html

Permalänk
Medlem

Har hört att vissa fläktar ska klicka, men har även hört vanliga 3pins som klickar. Eftersom NF-F12 styrs av moderkortet i mitt fall så drar moderkortet igång den med en högre fart för att sedan dra ner den till en 290rpm, där en ligger och snurrar tills processorn är varm och då går upp i 600rpm som jag begränsat den till. Att mata fläktar via molex eller ha fläktkontroller med rattar är grovt förlegat idag. Många moderkort har idag egen fläktstyrning på både 3pin och 4pin, värdelöst att ha fläktar som konstant går i samma hastighet. Kan man styra fläktarna via moderkoret så tycker jag att man bör styra de.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Att mata fläktar via molex eller ha fläktkontroller med rattar är grovt förlegat idag. Många moderkort har idag egen fläktstyrning på både 3pin och 4pin, värdelöst att ha fläktar som konstant går i samma hastighet. Kan man styra fläktarna via moderkoret så tycker jag att man bör styra de.

I normala fall kanske, men tysta byggen ställer helt andra krav. Om du har en "analog" fläktkontroller på moderkortet (som kan mata 12V, eller i alla fall >7V, vid uppstart) är det naturligtvis en lösning, men vid PWM-reglering (som hackar sönder strömmen) och i låga hastigheter (för tysta byggen) har det varit mycket problem med "PWM growl", "clicking", "ticking", och oljud helt enkelt.

Om du tycker det är värdelöst att ha fläktar som konstant går i samma hastighet, bryr du dig knappast om tystnad på allvar. Tysta byggen ska (helst) alltid vara tysta och det är när ljud förändras (varierar i styrka eller karaktär) som de tenderar att vara som jobbigast/mest påträngande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

I normala fall kanske, men tysta byggen ställer helt andra krav. Om du har en "analog" fläktkontroller på moderkortet (som kan mata 12V, eller i alla fall >7V, vid uppstart) är det naturligtvis en lösning, men vid PWM-reglering (som hackar sönder strömmen) och i låga hastigheter (för tysta byggen) har det varit mycket problem med "PWM growl", "clicking", "ticking, och oljud helt enkelt.

Om du tycker det är värdelöst att ha fläktar som konstant går i samma hastighet, bryr du dig knappast om tysta byggen. Tysta byggen ska alltid vara tysta och det är när ljud förändras (varierar i styrka eller karaktär) som de tenderar att vara som jobbigast.

Du skulle bara veta hur fel ute du är nu Inte en fläkt i min dator snurrar över 600rpm i full-load, och ingen över 400rpm vid lägre belastning. Har testat mer eller mindre alla bra fläktar på marknaden och kommit fram till att Noiseblocker multiframe är de bästa chassiefläktarna och Noctua NF-F12 är bäst OM man håller den vid låga varv. Jag kan inte höra några konstiga ljud från NF-F12, och då sitter jag i en källare med örat tryckt mot fläkten, självklart låter den skit vid högre varv, den låter både mycket och jobbigt vid högre RPM, men vid 300rpm så är den RIKTIGT tyst. Det är inte förän jag kommer några CM ifrån fläkten som man kan börja höra lite turbulens. Noiseblockerfläktarna är exceptionellt bra, de är mycket tysta och har en riktigt trevlig karaktär och låter väldigt lite i förhållande till hastighet, ljusår tystare och bekvämare än te.x Noctua S-12B. Nexus fläktar är väl sådär, de har rätt behagligt karaktär men de ligger helt klart inom fel rpm-område, vid full fart låter de som jag vette fan vad.

Aja, jag bryr mig väldigt mycket om en tyst dator, min dator är mer eller mindre byggd för att vara tyst. Ända jag kan höra vid vanlig användning är mina Western Digital Greenpower EARS 2TB (tystaste diskarna enligt silentpcreview), och då är de upphängda i resårband i mitt Define Mini som jag både bytt bitumen, täckt igen fläkthål och stoppat med ljuddämpande material. Så nog bryr jag mig allt

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag skulle i allafall rekommendera att inte köra på det små vattensystemen. Då man placerar fläktarna mot kylfläns direkt i chassit läcker nästan allt ljud ut + att du har risken att få en bullrigt vattenpump (jag fick det på min H60...). Kör sj en Nocuta NH-D14 som jag tycker låter bra mycket mindre än min förredetta H60 (och då räknar jag inte med pumpen). Så du kan köra en lufttornkylare på högre rpm än ett vattensystem och inte själv höra någon skillnad utanför chassit. (Y)
Så mitt tips är att välja torn-kylare och INTE något av vattensystemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Du skulle bara veta hur fel ute du är nu Inte en fläkt i min dator snurrar över 600rpm i full-load, och ingen över 400rpm vid lägre belastning. Har testat mer eller mindre alla bra fläktar på marknaden och kommit fram till att Noiseblocker multiframe är de bästa chassiefläktarna och Noctua NF-F12 är bäst OM man håller den vid låga varv. Jag kan inte höra några konstiga ljud från NF-F12, och då sitter jag i en källare med örat tryckt mot fläkten, självklart låter den skit vid högre varv, den låter både mycket och jobbigt vid högre RPM, men vid 300rpm så är den RIKTIGT tyst. Det är inte förän jag kommer några CM ifrån fläkten som man kan börja höra lite turbulens. Noiseblockerfläktarna är exceptionellt bra, de är mycket tysta och har en riktigt trevlig karaktär och låter väldigt lite i förhållande till hastighet, ljusår tystare och bekvämare än te.x Noctua S-12B. Nexus fläktar är väl sådär, de har rätt behagligt karaktär men de ligger helt klart inom fel rpm-område, vid full fart låter de som jag vette fan vad.

Aja, jag bryr mig väldigt mycket om en tyst dator, min dator är mer eller mindre byggd för att vara tyst. Ända jag kan höra vid vanlig användning är mina Western Digital Greenpower EARS 2TB (tystaste diskarna enligt silentpcreview), och då är de upphängda i resårband i mitt Define Mini som jag både bytt bitumen, täckt igen fläkthål och stoppat med ljuddämpande material. Så nog bryr jag mig allt

Dold text

Fine. Dina exemplar funkar (fortfarande) perfekt och du är nöjd, men gör de PWM-baserade modellerna det generellt? Riskerna ökar i alla fall, om inte något har hänt. Det är emellertid vid lägre varvtal som PWM-problemen uppstår, vid högre varvtal ökar istället det till karaktären snällare swooshandet (och PWM-problemen minskar):

Citat:

The second most dominant acoustic noise is due to BDC fan’s torque characteristic. As shown in Figure 2, stator excitation is a square wave that is switched ON 45° before peak torque position, and switched OFF 45° after peak torque position. This excitation causes a small amount of ripple in motor torque at the frequency of commutation. Each small torque "burst" causes a minute flexing of the entire fan structure, and results in a faint (but audible) "ticking" noise while the BDC fan is operating (Figure 2A).

Acoustic PWM noise is generated in exactly the same way. When the PWM pulse turns on, a step change in torque occurs within the fan, the profile of which matches the rise time of the PWM pulse (Figure 2B). This impulse torque is articulated by the fan structure as audible noise. This is true mostly in larger fans (i.e., fans with operating currents in excess of 300 mA), since they generate a greater amount of torque and have larger size and mass. This effect is more pronounced at low operating speeds (i.e., low PWM duty cycle): the lower the PWM duty cycle, the greater the percentage of time the fan is OFF (quiet), and the more noticeable the acoustic noise caused by the PWM becomes.

http://www.silentpcreview.com/files/images/fans/an58.pdf

Nexus Real Silent har konsekvent varit riktigt trevliga på 7V i mina byggen och jag har haft större problem med andra aggressivare ljud. Hårddiskarna är då mycket jobbigare, som du skriver, även om jag gav upp försöken med mekanisk frikoppling efter att diskvaggorna gick sönder. Dessutom har jag expanderat till fem stycken diskar och det fungerar egentligen inte att ha i samma rum (om de inte vilar), det funkade inte med tre heller och surret oscillerar (troligen för att jag kombinerat Green-diskarna med en liten och "tyst" 7200 RPM:are som systemdisk). Lösningen på problemet är att kabelhål ska borras i väggen och det nya bygget ställas i städskrubben.

Men är du verkligen ljudkänslig om du skriver att det är "värdelöst att ha fläktar som konstant går i samma hastighet"? Det blir väldigt svårt att få ihop, det är ju när de inte är konstanta (utan varierar) som ljuden är som mest påträngande. T.ex. diskljuden ovan är riktigt hemska och jobbiga om jag tittar på film.