Bygga tyst NAS. Vad ska man tänka på?

Permalänk
Medlem

Bygga tyst NAS. Vad ska man tänka på?

Hallå!

Jag har för avsikt att bygga en nätverksserver och funderar lite på hur man ska gå till väga, vad som behövs och liknande. Har aldrig byggt en server innan så det vore kanon om någon ville knuffa mig i rätt riktning.

Det primära användningsområdet ska vara lagring, helt enkelt, men det vore superbra om det gick att streama media från den till t.ex. ett playstation eller liknande.

Jag är kanske helt ute och cyklar, och i fel forumdel, men jag ber om barmhärtighet och att Mod puttar mig rätt om jag är fel!

Tack på förhand!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Hallå!

Jag har för avsikt att bygga en nätverksserver och funderar lite på hur man ska gå till väga, vad som behövs och liknande. Har aldrig byggt en server innan så det vore kanon om någon ville knuffa mig i rätt riktning.

Det primära användningsområdet ska vara lagring, helt enkelt, men det vore superbra om det gick att streama media från den till t.ex. ett playstation eller liknande.

Jag är kanske helt ute och cyklar, och i fel forumdel, men jag ber om barmhärtighet och att Mod puttar mig rätt om jag är fel!

Tack på förhand!

------------------
Varför inte köpa en färdig nas, från t e x synology, som redan är klar för detta?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------------
Varför inte köpa en färdig nas, från t e x synology, som redan är klar för detta?

För att det dels inte är lika roligt och sen skulle jag tro att det är dyrare? Har du någon länk?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

För att det dels inte är lika roligt och sen skulle jag tro att det är dyrare? Har du någon länk?

--------------------
Aha, okej du tänkte så

Bara du kikar hos komplett exempelvis, de har ju en del
Sen så hänger väl priset lite också på ifall du redan har diskar eller inte och måste köpa till dem
http://www.komplett.se/k/search.aspx?mfr=&bn=11306&sortBy=p&q...

Kör själv med en freenas, i 4U rackchassi med en celeron 2ghz nånstans, 3gb ram och just för tillfället 3tb utrymme i den, fick moderkort,cpu och minne för runt 700kr då jag köpte cpu och minne beggat

De flesta bygger väl freenas med någon e-450 och mycket minne, eller motsvarande atom, bara de har gigabitnätverkskort så

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Så man skulle i princip kunna köpa en sån här http://www.inet.se/produkt/5401710/netgear-readynas-ultra-2-r... och smälla i två stycken 3 TB - SATA så fungerar allt?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Om playstation stödjer dlna så kommer en sådan nas fungera. Se till att diskarnas modellnummer finns med i nasens kompatibilitetslista och att du uppdaterar firmwaren till senaste för full kompatibilitet. Men som du säger är det roligare att bygga själv och man får lite mer prestanda för pengarna.

Jag hade byggt det här idag. Inet har dock inte världens bästa utbyd för serverlådor. Så det finns lite alternativ.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2014678
Morex, med integrerad nätdel. Frågan är dock om nätdelen är ett stabilt val? Verkar vara sfx-standard så man kan ju byta.
http://www.dustinhome.se/product/5010619568/morex-6600-mini-i...
Integrerad kvalitetsnätdel.
http://www.inet.se/produkt/6900347/fractal-design-array-r2-30...

Permalänk
Medlem

En liten sidofråga. Om man istället skulle gå för en mediadator, är det bara att lägga till ett grafikkort dåe?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Tänkte på en sak när jag såg att den skulle vara tyst.
2.5" diskar är verkligen ett lyft mot 3.5" i ljudnivå, såklart beroende på hur många diskar du hade tänkt att använda.

\Emil

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Betydligt roligare är det ju dock att bygga en fullfjädrad dator kring en fusionplattform. Finns passivt kylda sådana, ev kan det vara bra att slänga in en tyst och lågvarvig fläkt i chassit för att leda bort viss värme, men det blir i princip ljudlöst.
Fördelen mot en NAS-enhet är ju att man kan göra i princip allting med den utan att behöva läsa sig in på och krångla med det specifika systemet som NASen körs med, man slipper ev. problem med att vissa diskar inte fungerar osv. Bara att slänga in windows/linux eller vad man föredrar och leka

T.ex. en sådan här:
http://www.inet.se/produkt/1902141/asus-e45m1-m-pro-matx

Edit: Nyckeln till helt tyst dator är ju dock att stänga in den någonstans har jag kommit på

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en liten burk rent spontant. Vad skulle det här kallas?

Det jag vill kunna göra är att lagra filer (obviously) och dela ut dem över ett nätverk (och kunna komma åt den från ett annat nätverk). Vad är det enklaste sättet?

(Den enorma mängden RAM är till min andra dator.)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Är det enbart nätverkslagringen du vill åt är nog en NAS enhet smidigast (ta en titt på listan över kompatibla hårddiskar bara).

Vill du leka lite med annat såsom att sätta upp server för diverse saker (teamspeak/mumble, ftp, subsonic, utorrent med rss filter osv osv) så räcker en fusion plattform ypperligt.
Det paket du plockat ihop här ovan är overkill som tusan tycker jag, är ju i princip en enklare speldator :).

Men allting handlar om behov, fundera på vad du kan tänkas använda den till i framtiden, och skaffa sen lite marginal uppåt på det.

Permalänk
Medlem

Här kommer några frågeställningar som kanske kan rama in ditt beslut (ursäkta svamligheten )

Du skriver att det inte är lika roligt att köpa en färdig NAS lösning, vet du med dig att du kommer att tycka att det är lika roligt att under hålla en egenbyggd dator några år framöver?
- Är säkerhet viktigt för dig så kommer du att patcha den varje månad eller så. Efter varje patch så finns risken att du får göra handpåläggning för att ta upp ditt system igen.
(risken är lite ifall du kör relativt få funktioner - men erfarenheten säger mig att man gärna provar på saker bara för att man kan)

Hur viktig kommer datan att vara för dig som du lagrar på NASen, kanske överväga en 4 disk modell så att du kan köra Raid-5 som skyddar mot att en hårddisk går sönder.
Finns lite mer kompetenta modeller för en (liten?) summa pengar till.

Kommer din NAS att var åtbar utifrån internet eller kommer du att köra den mot tjänster på internet? Svaret påverkar hur ofta du behöver patcha den för att behålla en acceptabel säkerhetsnivå.

Väljer du rätt NAS så kan även där leka med paket installation osv då det ofta är Linux i botten (Q-NAPs modeller är öppna och baserade på Ubuntu).

Jag har resonerade såhär när jag köpt min NAS.

- Det ska bara fungera.
- Uppgraderingar av firmware (OS) ska fungera, vilket de gör då de är testade av leverantören innan de skickas ut
- Möjlighet att använda extra funktioner utan att själv behöva installera och konfigurera (efter 3 år så använder jag inte någon extrafunktion så som FTP, BT eller News på NASen)
- Support ifall något skulle gå fel (aldrig behövt använda)
- Jag personligen ska inte behöva lägga tid på att tänka på säkerhet eller att uppdatera individuella paket i boxen

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Ta bort grafikkortet om det bara ska stå som server

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Jag gjorde en liten burk rent spontant. Vad skulle det här kallas?

Det jag vill kunna göra är att lagra filer (obviously) och dela ut dem över ett nätverk (och kunna komma åt den från ett annat nätverk). Vad är det enklaste sättet?

(Den enorma mängden RAM är till min andra dator.)

Om du vill använda den som HTPC kombinerad server. Du vill fläska på cpun för att du anser att 500kr är det värt även om det inte kommer behövas. Du uppgraderar din main-rigg med 16gb ram och tar de 4gb (gissningsvis) och stoppar i servern. Grafikkortet är AMD som till skillnad från Intels egna ska klarar att få in rätt hz vid filmspelning. Är det aktuellt med bara server plocka bort grafikkortet och kör integrerat.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2017023/yglexz-serverkop

xfx-nätdelen är bättre byggd än corsairs. Vill jag minnas. Lådan jag valt är mindre och även då moderkortet som jag även kör ett likadant i min server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag har resonerade såhär när jag köpt min NAS.

- Det ska bara fungera.
- Uppgraderingar av firmware (OS) ska fungera, vilket de gör då de är testade av leverantören innan de skickas ut
- Möjlighet att använda extra funktioner utan att själv behöva installera och konfigurera (efter 3 år så använder jag inte någon extrafunktion så som FTP, BT eller News på NASen)
- Support ifall något skulle gå fel (aldrig behövt använda)
- Jag personligen ska inte behöva lägga tid på att tänka på säkerhet eller att uppdatera individuella paket i boxen

Men det där lät fantastiskt. Alltså, exakt vad jag vill kunna göra är:

- Servern ska stå i hus/lägenhet/garage A och jag vill komma åt filerna från ställe B.
- Jag vill kunna komma åt media från servern och visa det på ett Playstation 3.

Det krävs ingenting flashigt eller så utan jag vill bara ha det som en jättestor hårddisk som jag kan koppla ut mot var jag än är i världen!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Men det där lät fantastiskt. Alltså, exakt vad jag vill kunna göra är:

- Servern ska stå i hus/lägenhet/garage A och jag vill komma åt filerna från ställe B.
- Jag vill kunna komma åt media från servern och visa det på ett Playstation 3.

Det krävs ingenting flashigt eller så utan jag vill bara ha det som en jättestor hårddisk som jag kan koppla ut mot var jag än är i världen!

Då kanske det ändå är en färdig naslösning du ska titta på. Jag tycker personligen min readynas duo är lite tråkig men den fungerar utan strul

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Då kanske det ändå är en färdig naslösning du ska titta på. Jag tycker personligen min readynas duo är lite tråkig men den fungerar utan strul

Kan du länka en sådan?

Hur svårt är det att sätta upp?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

En sådam här har jag. Men på tok för slött egentligen. Så idag hade jag gått på en sådan här eftersom v2 av den jag har inte verkar ha några tester ute på nätet. Har även bara 256mb ram vilket är tråkigt med dagens priser på ram-minnen.

För diverse prestanresultat kolla http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-charts/view och glöm inte gigabitnätverk hemma för annars tröttnar man snabbt på att spara på nasen

Permalänk
Medlem

Det beror lite på din budget.

Här har du Q-Naps modeller.

Läs lite i deras forum här eller produktsidor.

Om du inte ska tweeka den själv så spelar det ingen roll om du väljer en med en Marvel eller Intel processor. Vet du med dig att du vill installera egna Linux moduler så kanske en med Intel processor är att föredra (oavsett vilken tillverkar du väljer).
Har för mig att vissa extra moduler för ReadyNAS kostar pengar - inte så insatt då jag inte äger en sådan själv men läste det bla för Sabnzbd+.

Om du vill ha disksäkerhet mot mekaniskt fel (att disk går sönder) så är Raid-5 att föredra framför Raid-1 (du förlorar procentuellt mindre disk på Raid-5).
Ifall filerna inte är så pass viktiga så välj en 2-bay NAS, i QNAPs modeller så kan du välja att göra online backup till Amazon S3 (och andra) på det som är viktigt för dig (Raid är inte backup).

Hjälp oss att smalna av urvalet. 2, 4 eller 5 diskars NAS? Budget för själva NAS:en. Behöver du RAID 1 eller 5?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Budget: Typ 5k.

Jag är inte jättehaj på RAID men om jag har fattat det rätt så är Raid 5 en fyradiskarslösning som är ännu säkrare än Raid 1 som bara kräver två diskar?

Det räcker med Raid 1, hur som helst, skulle jag tro,

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Raid-5 fungerar så att den skriver paritetsdata på samtliga diskar i volymen, minsta antal diskar är 3 stycken.
Det man förlorar är 1/n-del för paritetsdatan. Exempel du har 3 st 2 TB diskar - användbar datamängd blir då 4 TB, "förlust" för pariteten i detta fallet är 33%

Raid-1 är spegling av data, så att den ligger på två diskar samtidigt. Du måste ha jämt antal diskar.
Exempel du har 2 st 2 TB diskar - användbar datamängd 2 TB, "förlust" för speglingen 50%.

Går du upp i antalet diskar så kommer Raid-1 alltid ha 50% "förlust" medans Raid-5 minskar förlusten procentuellt, exempel vid 5 diskar så är den 20%.

Jag skulle inte rekommendera Raid-5 volymer med mer än 5 diskar - utöver detta skulle jag rekommendera Raid-6 som medger att två diskar går sönder i volymen samtidigt. I Raid-6 så är förlusten 2/n-delar.

Med budgeten på 5 K så hade jag rekommenderat dig att titta på en 4 disk NAS. Samtliga seriösa tillverkare möjliggör att du kan gå från en Raid nivå till en annan (läs på så att det som är viktigt just för dig stöds). På QNAP kan du köra Raid-1 på två diskar i en 4-disk modell, när du sedan köper en (samma modell) disk till så att du har 3 diskar i den så kan du välja att gå över till Raid-5 utan att behöva formatera om din volym.

På så sätt kan du stegvis öka antalet diskar. Börja med 2 i Raid-1 och sluta med 4 i Raid-5.

Titta på respektive tillverkares kompabilitetslista för vilka diskar som är godkända. Det finns vissa modeller som många har problem med (vissa WD Green diskar).
WD har lanserat sina "RED" diskar precis. Om priset är rätt på dessa så tycker jag att de är intressanta.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Titta på respektive tillverkares kompabilitetslista för vilka diskar som är godkända. Det finns vissa modeller som många har problem med (vissa WD Green diskar).
WD har lanserat sina "RED" diskar precis. Om priset är rätt på dessa så tycker jag att de är intressanta.

Skulle du kunna länka ett sådant system? (Alltså ett system som går att expandera på det sättet.) Vore guld värt!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

QNAP TS-459 Pro+ - 4 disk enhet med en Intel processor. Test - Klarar väl av att fylla ett Gbit nätverk.
Pris <5100 kr

QNAP TS-419P+ & TS-419P II bygger på Marvel processor. Test 419P+

419P+ pris ca 3500 skriv hastighet ca 65 Megabyte/sekund, läshastighet ca 95 Megabyte/sekund
419P II pris ca 4100

Hade jag handlat en 4-disk enhet idag så hade jag tittat på någon av de två billigare som jag länkade ovan. Priserna har blivit bra på dessa enheter sedan de har lanserats.
Har själv en TS-509 idag - och tittar på en 8-bay enhet någon gång i framtiden (nästa år) - främst för att gå upp på Raid-6.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

QNAP TS-419P+ & TS-419P II bygger på Marvel processor.

419P+ pris ca 3500 skriv hastighet ca 65 Megabyte/sekund, läshastighet ca 95 Megabyte/sekund
419P II pris ca 4100

Hade jag handlat en 4-disk enhet idag så hade jag tittat på någon av de två billigare som jag länkade ovan. Priserna har blivit bra på dessa enheter sedan de har lanserats.
Har själv en TS-509 idag - och tittar på en 8-bay enhet någon gång i framtiden (nästa år) - främst för att gå upp på Raid-6.

Okej. Ponera att jag beställer 419PII-varianten. Är det lätt att komma igång och så? Är allt som behövs att konfiguera Raid och sen göra en "port forwarding" för att komma åt den från 'internet'?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Okej. Ponera att jag beställer 419PII-varianten. Är det lätt att komma igång och så? Är allt som behövs att konfiguera Raid och sen göra en "port forwarding" för att komma åt den från 'internet'?

Ja det är väldigt enkelt.
Sätter i diskar, startar, går in i webb gränssnitt och logga in, kör set-up, klart.
Går också att hantera detta via displayen, dvs du behöver inte koppla upp dig via webbläsaren (finns särskilt program Finder som också går att använda för konfiguration).
Jag gjorde min konfig via displayen - klart smidigast.

Läs här.

QNAP har några funktioner för att komma åt dina filer från internet (Private Cloude), står om dem längre ner på sidan.
Vill du att NASen ska vara öppen från internet så går det också.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Ja det är väldigt enkelt.
Sätter i diskar, startar, går in i webb gränssnitt och logga in, kör set-up, klart.
Går också att hantera detta via displayen, dvs du behöver inte koppla upp dig via webbläsaren (finns särskilt program Finder som också går att använda för konfiguration).
Jag gjorde min konfig via displayen - klart smidigast.

Läs här.

QNAP har några funktioner för att komma åt dina filer från internet (Private Cloude), står om dem längre ner på sidan.
Vill du att NASen ska vara öppen från internet så går det också.

Fantastiskt! Tack för all hjälp

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Vasse go, glad att hjälpa till och att du "gillade" det <nudge, nudge, wink, wink>

Skriv gärna vad det blev när du väl får hem sakerna, alltid roligt att få feedback även efter köpet.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Vasse go, glad att hjälpa till och att du "gillade" det <nudge, nudge, wink, wink>

Skriv gärna vad det blev när du väl får hem sakerna, alltid roligt att få feedback även efter köpet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2018200/losning

Om allt går som planerat så blir det ovanstående. Jag kollade kompatibliteten på diskarna mot QNAP's hemsida och de låg under consumer-avdelningen som sa:
Consumer:
Ideal for: Family and SOHO, 8 hrs/day
MTBF: 500,000 – 1 million hours

Jag antar att det innebär att man inte ska belasta servern dygnet runt men att den fortf kan vara igång jämt?

Om ingen har något att invända så blir det nog detta vid månadsslutet.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Entusiast
Skrivet av YGLeXz:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2018200/losning

Om allt går som planerat så blir det ovanstående. Jag kollade kompatibliteten på diskarna mot QNAP's hemsida och de låg under consumer-avdelningen som sa:
Consumer:
Ideal for: Family and SOHO, 8 hrs/day
MTBF: 500,000 – 1 million hours

Jag antar att det innebär att man inte ska belasta servern dygnet runt men att den fortf kan vara igång jämt?

Om ingen har något att invända så blir det nog detta vid månadsslutet.

Det ser bra ut på alla punkter utom en, du sa att din budget var 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det ser bra ut på alla punkter utom en, du sa att din budget var 5000

Jag vet..... har den ovanan.. :/

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕