Hur installerar man stock kylaren som följde med processorn ?

Permalänk

Hur installerar man stock kylaren som följde med processorn ?

När jag köpte moderkort och processor så följde det inte med några tillbehör såsom skruvar, backplate osv i kartongerna.
Bara processorn och kylaren, samt moderkortets tillbehör. Så nu undrar jag hur man ska kunna installera denna kylare på
ett moderkort utan backplate och skruvar ?
Jag köpte en Corsair H60 kylare för ett tag sen och till den följde det med en backplate plus skruv mm. Har förövrigt den installerad för tillfället. Men
nåt kan ju hända så jag blir tvungen att använda stock kylaren. Kan någon trevlig person förklara hur den ska installeras ?
Komponenterna det handlar om är:

ASRock Fatal1ty Professional.

Intel 3570K Ivy Bridge

Tack på förhand !

Permalänk
Medlem

Den monteras utan backplate etc.

Pillra i piggarna i hålen på moderkortet, tryck ner de svarta plupparna för att låsa fast den (det ska klicka till vill jag minnas).
För att ta bort den så vrider du plupparna ett kvarts varv och drar upp dom, kan vara lite trixigt men det skall gå.

Permalänk

Det är bara att trycka fast den på moderkortet och sedan vrida om på de fyra "benen" runt om kylaren. Det sitter fyra små plastben i botten på den med hullingar som håller fast kylaren. Se bara till att de är vridna till upplåst låga innan du försöker trycka fast den. Och du tittar på botten av kylaren ser du att det sitter en svart plastpinne i mitten på vara ben som skjuts ned i låst läge.

Det är det bästa sätt jag kan förklara på.

Edit: prova denna guide http://www.youtube.com/watch?v=ck-6yzbaWKo

Permalänk
Medlem

intels stockkylare har ingen backplate. Du spänner fast den genom att trycka ned de 4 plastpiggarna som sitter runt om. Backplate är främst till för tyngre heatsinks som måste ha extra stöd.

*edit* var visst 2 som hann svara innan mig.
Att montera om stockkylaren är inget jag rekommenderar då plastpiggarna ofta böjs och går av, vilket gör att kontakten blir lidande.

Permalänk
Medlem

Har hört att dom har börjat skicka med nått som kallas "instruktionsbok" med dom nya ivy bridge processorerna, kanske ska kolla i den?

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

Tack alla för era svar, nu vet jag hur den ska installeras.