Android 4.1 "Jelly Bean" redo för nedladdning

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HerrNi|sson:

I så fall tycker jag att man kan sluta tillverka alla android-telefoner förutom nexus, för att vissa fortfarande är låsta på 2.3 är skandal. Det är som att man var tvingad att använda Windows 95 för att Dell inte orkar fixa Windows 7 till ens dator.

Fast då blir det ju ett nytt Apple. Hela poängen är ju att det ska finnas många tillverkare som ger många olika typer av telefoner. Precis som en dator är det dessutom möjligt att själv uppdatera till senare operativsystem om man vill och om hårdvaran stödjer det. Sen när är man fast med ett äldre OS på en dator bara för att datortillverkaren inte släpper nytt? Sen är jämförelsen 2.3 med Win 95 värdelös. Ska du jämföra 2.3 med något ska det vara XP och 1.5 borde vara 95 eller 98.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är det möjligt för någon i teorin att ta ner källkoden, optimera lite här och var, kompilera den, och få en marginellt snabbare mobiltelefon än alla andra? Vad är android skrivet i för språk? Det kanske inte fungerar så?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Det är inte som om de har något val.

Jo de har ett val. De har upphovsrätten till koden och licensen säger inte att koden måste förbli öppen.

Skrivet av 1up:

Är det möjligt för någon i teorin att ta ner källkoden, optimera lite här och var, kompilera den, och få en marginellt snabbare mobiltelefon än alla andra? Vad är android skrivet i för språk? Det kanske inte fungerar så?

Jo, och de är precis vad många gör också. xda-developers.com är en bra början att börja leta i... Android är till största del skrivet i Java

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Alla är väl olika men jag själv tycker det bara är jobbigt om man har för många val, det räcker med några få. Det får gärna för mig bara finnas en slags kaviar, då slipper jag stå och fundera över vilken jag ska välja.

Och om alla tjejer var och såg likadana ut hade det varit mycket rättvisare på krogen..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 1up:

Är det möjligt för någon i teorin att ta ner källkoden, optimera lite här och var, kompilera den, och få en marginellt snabbare mobiltelefon än alla andra? Vad är android skrivet i för språk? Det kanske inte fungerar så?

Det är möjligt i både teori och praktik. Finns en uppsjö av olika hemmasnickrade versioner av Android. En av de största och mest kända är väl Cyanogenmod, bra för den som inte vill mecka själv. Annars är det fritt fram att ladda hem och skriva om så det passar dig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jo, och de är precis vad många gör också. xda-developers.com är en bra början att börja leta i... Android är till största del skrivet i Java

Intressant, tack.

Skrivet av Zotamedu:

Det är möjligt i både teori och praktik. Finns en uppsjö av olika hemmasnickrade versioner av Android. En av de största och mest kända är väl Cyanogenmod, bra för den som inte vill mecka själv. Annars är det fritt fram att ladda hem och skriva om så det passar dig.

Jag misstänker att det är några rader.. Det kan ju vara värt att ha i åtanke om man inte hittar det man söker.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk

Någon som vet om Jelly Bean någonsin kommer till Htc Evo 3D?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Hoppas Cyanogenmod kommer med det snart till min note, den känns så seg för tillfället. Min galaxy S är snabbare med en rom som tvingade 60 fps, och den är en gammal enkelkärnig sak..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Hoppas de kommer uppdatera HTC sensation xe med 4.1!

Visa signatur

I7 4790K @ 4.0GHz | GTX 780Ti | Corsair TX 750W/ 80+ | 8GB DDR3 1600MHz | NZXT H440W | Corsair K70 Cherry Red | Corsair Vengance 2100 | Mionix Naos 7000 | Sennheiser HD 558 | Asus Xonar D2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Hoppas detta kommer till Min Samsung s2.. för 4.0 iCS gjorde touchskärmen segare buggigare...

Så kan det gå för vissa

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Alla är väl olika men jag själv tycker det bara är jobbigt om man har för många val, det räcker med några få. Det får gärna för mig bara finnas en slags kaviar, då slipper jag stå och fundera över vilken jag ska välja.

Nu vet jag inte om du gillar kaviar eller om det bara var ett exempel.
Men låt oss säga att du har en favorit.
Tänk då om den och samtliga andra helt försvinner, och ersätts av en ensam kaviar, som vissa visserligen gillar. men du inte alls tycker är trevlig.

Blir ju inte särskilt kul då inte.

det kan funka om 100% tycker att produkten är helt perfekt i alla anseenden, men så är det aldrig.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag säger bara vad jag tycker, strategin som android satsar på tror jag inte kommer hålla i längden. Blir så mycket enklare för alla om det endast fanns en modell som utvecklades och uppdaterades, då skulle tillverkaren även kunna lägga mer tid på den och förbättra operativsystemet i en snabbare takt. Tror bara android skulle bli mycket bättre om man efterliknade apples strategi.

Det finns, vill man ha det senaste så får man köpa en Nexus - precis som du får köpa en Iphone om du vill ha senaste ios. Skillnaden är bara att det på android-fronten finns mängder av alternativ för de som inte bryr sig om vilken siffra man har på OSet(eller de som har tid/ork/kunskap att göra det själv).

Vem brydde sig förresten om OS i dumbphones? Då fick man minsann nöja sig med telefonen precis som den var vid köptillfället. Eventuellt fanns det några små patchar, men det var aldrig tal om några nya OS.

Vem klagade då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Det är ju värdelöst att alla som har android inte kan uppdatera för samsung, htc, sony etc. måste göra det möjligt först. Om detta hade vart iOS så hade alla med iPhone haft det installerat nu...

Färska äpplen är godare än gammal pepparkaka!

Kan hålla med om att din idé ær god, men den fungerar inte i praktiken då iPhone ær en telefon med samma utførande på hårdvaruspec. Android telefoner har olika hårdvara och olika standarder och dærfør har tillverkarna sina egna utgåvor av Android. Det går att få android i ren form att fungera på alla dessa telefoner, men det kræver arbete, något som vi ser hos utvecklingsgrupper på XDA-forum t.ex. 4.1 kommer till dom flesta moderna telefoner idag och jag tror inte folk har så brottom. Har man det så ær man oftast enthusiast, och då kan man få en ROM från XDA.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag säger bara vad jag tycker, strategin som android satsar på tror jag inte kommer hålla i längden. Blir så mycket enklare för alla om det endast fanns en modell som utvecklades och uppdaterades, då skulle tillverkaren även kunna lägga mer tid på den och förbättra operativsystemet i en snabbare takt. Tror bara android skulle bli mycket bättre om man efterliknade apples strategi.

Du har dina värderingar, andra personer däremot delar inte dina värderingar. Alla vill t.ex. inte vara en del utav en medioker befolkning som tänker exakt som alla andra. För min del låter det tankesättet väldigt tråkigt och o motiverande, förstår inte tjusningen att andra ska tänka åt en. Utan individualism och personlighet så blir allt väldigt tråkigt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

Nu vet jag inte om du gillar kaviar eller om det bara var ett exempel.
Men låt oss säga att du har en favorit.
Tänk då om den och samtliga andra helt försvinner, och ersätts av en ensam kaviar, som vissa visserligen gillar. men du inte alls tycker är trevlig.

Blir ju inte särskilt kul då inte.

det kan funka om 100% tycker att produkten är helt perfekt i alla anseenden, men så är det aldrig.

Man får väl lära sig tycka om den, det finns väl antagligen en anledning till varför dom andra försvann men bara en finns kvar. Enligt majoriteten är den bäst, bara att acceptera och se glad ut. Så illa kan det inte vara!

Skrivet av dagbro:

Det finns, vill man ha det senaste så får man köpa en Nexus - precis som du får köpa en Iphone om du vill ha senaste ios. Skillnaden är bara att det på android-fronten finns mängder av alternativ för de som inte bryr sig om vilken siffra man har på OSet(eller de som har tid/ork/kunskap att göra det själv).

Vem brydde sig förresten om OS i dumbphones? Då fick man minsann nöja sig med telefonen precis som den var vid köptillfället. Eventuellt fanns det några små patchar, men det var aldrig tal om några nya OS.

Vem klagade då?

Jag tycker i alla fall att det är viktigt att hålla sig uppdaterad.

Skrivet av 2good4you:

Kan hålla med om att din idé ær god, men den fungerar inte i praktiken då iPhone ær en telefon med samma utførande på hårdvaruspec. Android telefoner har olika hårdvara och olika standarder och dærfør har tillverkarna sina egna utgåvor av Android. Det går att få android i ren form att fungera på alla dessa telefoner, men det kræver arbete, något som vi ser hos utvecklingsgrupper på XDA-forum t.ex. 4.1 kommer till dom flesta moderna telefoner idag och jag tror inte folk har så brottom. Har man det så ær man oftast enthusiast, och då kan man få en ROM från XDA.

iPhone har aldrig haft samma hårdvara i sig, den uppdateras i varje modell-uppdatering så jag förstår inte riktigt vad du pratar om. Om jag skulle jobba på exempelvis Samsung så skulle jag tycka det vara jobbigt om man vid varje Android-uppdatering hela tiden var tvungen att anpassa den efter 20 mobiler, och det släpps ju nya hela tiden så vid Android 5 så är det 40 mobiler dom ska anpassa Android för! Det håller inte i längden, jag tror Android skulle vara flera gånger bättre om bara Googles telefon fanns och uppdaterades, ingen annan!

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Du har dina värderingar, andra personer däremot delar inte dina värderingar. Alla vill t.ex. inte vara en del utav en medioker befolkning som tänker exakt som alla andra. För min del låter det tankesättet väldigt tråkigt och o motiverande, förstår inte tjusningen att andra ska tänka åt en. Utan individualism och personlighet så blir allt väldigt tråkigt.

Jag har aldrig sagt något om att all personlighet ska försvinna, det enda jag säger är att Android antagligen skulle bli mycket bättre om det bara fanns en modell. Sen har du ju fortfarande ett val! iPhone, Nexus, Nokia med Windows på, sen får gärna andra telefoner uppfinnas med andra operativsystem på! Själva grejen är att Android tillverkas till hundratals mobiler, och det är där det faller enligt mig.

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Det är ju värdelöst att alla som har android inte kan uppdatera för samsung, htc, sony etc. måste göra det möjligt först. Om detta hade vart iOS så hade alla med iPhone haft det installerat nu...

Färska äpplen är godare än gammal pepparkaka!

Nej, om det varit iOS så hade ingen enhet kunnat uppgradera fören om ett par månader, då alla versioner är klara.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Jo de har ett val. De har upphovsrätten till koden och licensen säger inte att koden måste förbli öppen.

Fel. Google äger inte rättigheterna till koden, eftersom de inte har skrivit särskilt mycket av den själva. De kan eventuellt byta licens på de (mycket få) delar de har skrivit, men då skulle de inte längre kunna använda resten av koden. Att stänga koden skulle alltså innebära att de skulle bli tvungna att skriva om hela operativsystemet från grunden.

Licensen säger för övrigt explicit att koden måste förbli öppen:

Skrivet av GPLv2:

3. You may copy and distribute the Program (or a work based on it, under Section 2) in object code or executable form under the terms of Sections 1 and 2 above provided that you also do one of the following:

a) Accompany it with the complete corresponding machine-readable source code, which must be distributed under the terms of Sections 1 and 2 above on a medium customarily used for software interchange; or,
b) Accompany it with a written offer, valid for at least three years, to give any third party, for a charge no more than your cost of physically performing source distribution, a complete machine-readable copy of the corresponding source code, to be distributed under the terms of Sections 1 and 2 above on a medium customarily used for software interchange;

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, om det varit iOS så hade ingen enhet kunnat uppgradera fören om ett par månader, då alla versioner är klara.

Fattar verkligen ingenting av det du skriver? Vilka versioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Det håller inte i längden, jag tror Android skulle vara flera gånger bättre om bara Googles telefon fanns och uppdaterades, ingen annan!

Google själva(som ju faktiskt utvecklar Android) utvecklar enbart mot Nexus-enheterna.

Telefontillverkarna har väldigt lite med själva utvecklingen att göra(de får knappt ens något förhandsmaterial innan källkoderna släpps fria) - det enda de utvecklar är sina tråkiga gränssnitt. Lite synd, för vanilla android är jävligt snyggt sen ICS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Fattar verkligen ingenting av det du skriver? Vilka versioner?

Han menar att om Google skulle släppa källkoderna till tillverkarna först(så att alla telefoner skulle kunnat bli uppdaterade samtidigt) så hade vi fått vänta vääldigt länge innan alla tillverkare har sina uppdateringar färdiga. Som det är nu så får ALLA ta del av koden så fort den är färdig, storföretag som hobbyutvecklare.

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Fattar verkligen ingenting av det du skriver? Vilka versioner?

Dåligt formulerat av mig kanske. Google anpassar sitt system för en telefonmodell i taget, och släpper dom efter hand, medans Apple väntar med släppet tills dom har en version som anpassats till samtliga enheter.

Skulle Google göra på samma vis, skulle det dröja längre tid innan mjukvaran rullades ut till några enheter alls.
Dvs en stor release i höst, istället för att vissa modeller uppdateras nu, och resten uppdateras efter hand.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Dåligt formulerat av mig kanske. Google anpassar sitt system för en telefonmodell i taget, och släpper dom efter hand, medans Apple väntar med släppet tills dom har en version som anpassats till samtliga enheter.

Skulle Google göra på samma vis, skulle det dröja längre tid innan mjukvaran rullades ut till några enheter alls.
Dvs en stor release i höst, istället för att vissa modeller uppdateras nu, och resten uppdateras efter hand.

Det är väl bättre att alla får uppdatera samtidigt än att vissa får vänta längre än andra? Annars är det ju inte rättvist om vissa modeller får saker och ting före andra, tänk om man hade en telefon som blev uppdaterad sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Det är väl bättre att alla får uppdatera samtidigt än att vissa får vänta längre än andra? Annars är det ju inte rättvist om vissa modeller får saker och ting före andra, tänk om man hade en telefon som blev uppdaterad sist.

Vem tjänar på det? Den som har den där sista mobilen skulle ju fått uppdateringen lika sent ändå, även om alla andra hade fått vänta

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Vem tjänar på det? Den som har den där sista mobilen skulle ju fått uppdateringen lika sent ändå, även om alla andra hade fått vänta

Det är därför dom ska ta bort alla tusen modeller som finns och endast ha en, allt skulle ju fungera tusen gånger bättre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Det är därför dom ska ta bort alla tusen modeller som finns och endast ha en, allt skulle ju fungera tusen gånger bättre då.

Nexus-modellerna finns som sagt för den minoritet som vill ha senaste oförstörda versionen av Android. Utvecklingen av Android som OS blir inte sämre av mångfalden eftersom HTC, Samsung, SONY mfl. ändå inte har någon del i den.

fast jag vet inte varför jag ens diskuterar det med dig.. det här säger väl allt:

Skrivet av HerrNi|sson:

Man får väl lära sig tycka om den, det finns väl antagligen en anledning till varför dom andra försvann men bara en finns kvar. Enligt majoriteten är den bäst, bara att acceptera och se glad ut. Så illa kan det inte vara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Det är väl bättre att alla får uppdatera samtidigt än att vissa får vänta längre än andra? Annars är det ju inte rättvist om vissa modeller får saker och ting före andra, tänk om man hade en telefon som blev uppdaterad sist.

Det handlar ju om att väga en sak mot en annan. Du ser bara en sak i ett vakuum, vilket skapar ett väldigt dumt argument. Du talar dessutom direkt emot dig själv när du klagar på en sak men säger att det bara är att accepetera allt annat. Det syns tydligt med följande citat:

Skrivet av HerrNi|sson:

Man får väl lära sig tycka om den, det finns väl antagligen en anledning till varför dom andra försvann men bara en finns kvar. Enligt majoriteten är den bäst, bara att acceptera och se glad ut. Så illa kan det inte vara!

Det finns en anledning till varför vi har öppen konkurrens och valmöjligheter. Enligt majoriteten är det bäst. Det är bara att lära sig att tycka om det. Acceptera det och se glad ut. Så illa kan det inte vara!

Kom ihåg det varje gång du inte gillar något. Det sparar dig mycket tid då du aldrig kommer ha någon anledning att tala eller skriva om det. Bara var tyst och se glad ut, så löser det sig!

Permalänk

Det här går inte längre grabbar, vi gör inga framsteg i denna konversation. Vi tycker alla för olika för att komma någon vart med detta, så jag tackar för mig och säger hej svejs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Kan man ta reda på vilka modeller som får 4,1? Har tänkt skaffa en samsung Galaxy ACE och vore ju najs om denna kunde få 4,1 officelt. utan massa meckande...

Galaxy ACE är ju en riktig budget telefon så den lär med största sannolikhet inte få 4.1. Den har väl inte ens fått 4.0. Kan rekommendera One S bästa telefon jag ägt och väldigt snabb tackvare Snapdragon S4, kan ju knappt föreställa mig hur rapp den kommer bli med 4.1.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Vore skojjigt om google kunde släppa sourcecode för chromium, android porten dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself