Permalänk
Medlem

Blixt ur dator

Hej

Har idag byggt ihop en dator och skulle endast ge den spänning för att se om allt funkade.
Första gången startade den en stund, sen la den av.
Tänkte om det var pwr switch som var anslutit fel, så jag ändrade på den. Står ju liksom inte vilket som är plus eller minus på kablen.
Sen small det, en blixt sen blevt det tyst.

Någon som har efarenhet av liknade händelse? Kan det bli kortis om man har pwr switch fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eswa:

Hej

Har idag byggt ihop en dator och skulle endast ge den spänning för att se om allt funkade.
Första gången startade den en stund, sen la den av.
Tänkte om det var pwr switch som var anslutit fel, så jag ändrade på den. Står ju liksom inte vilket som är plus eller minus på kablen.
Sen small det, en blixt sen blevt det tyst.

Någon som har efarenhet av liknade händelse? Kan det bli kortis om man har pwr switch fel?

Jag har för mig att man inte kan koppla strömbrytaren fel eftersom det enbart handlar om att "kretsen" sluts när man trycker på knappen.. Låter som ett felaktigt inkopplat nätagg alt. ett trasigt nätagg.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Nej, power och reset kortsluter bara när du trycker ner kontakten.
LED kontakterna (HDD, och power) däremot måste vara rättvända, men du har inte sönder nånting om du vänder dom fel.

Har du monterat moderkortet på distanser ?
Det skall vara rätt antal och se till att dom inte sitter på fel plats.

Permalänk
Medlem

HDD leden (lampan kommer att lysa hela tiden), om dessa kopplas in fel.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

HDD leden (lampan kommer att lysa hela tiden), om dessa kopplas in fel.

Förmodligen inte. En diod leder ström åt ett håll, inte det andra. Så antingen lyser den eller så lyser den inte, såvida kopplingen på moderkortet inte byter polaritet, men det tar jag för ytterst ytterst osannolikt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Förmodligen inte. En diod leder ström åt ett håll, inte det andra. Så antingen lyser den eller så lyser den inte, såvida kopplingen på moderkortet inte byter polaritet, men det tar jag för ytterst ytterst osannolikt.

Har själv gjort detta fel för några år sen å då blev det så.
EDIT: Kan ha varit för cirka 8-9 år sen detta inträffade.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Som sagt, har du monterat distanserna mellan chassiplåten och moderkortet? Om inte så gör det (även om det isf mest troligen redan är trasigt av total kortslutning). Ifall du har distanser så dubbelkolla att alla anslutningar sitter i helt, lukta dig omkring och se ifall något luktar bränt. Är något bränt så byt ut den delen och hoppas på det bästa. Koppla ur så mycket du kan under testandet, dvs hårddisk, DVD och grafikkort, tills du ser att allt går igång som det ska.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har själv gjort detta fel för några år sen å då blev det så.

Då har du mest sannolikt kopplat in den på någon annan pinne, för normalt sett har du två pinnar, plus och minus, beroende på hur du kopplar så får du antingen en diod som lyser (rätt kopplat), eller en som är stendöd (felvända poler).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

Som sagt, har du monterat distanserna mellan chassiplåten och moderkortet? Om inte så gör det (även om det isf mest troligen redan är trasigt av total kortslutning). Ifall du har distanser så dubbelkolla att alla anslutningar sitter i helt, lukta dig omkring och se ifall något luktar bränt. Är något bränt så byt ut den delen och hoppas på det bästa. Koppla ur så mycket du kan under testandet, dvs hårddisk, DVD och grafikkort, tills du ser att allt går igång som det ska.

Var en distans felmonterad, precis under CPU. Kan inte se något som är skadat eller luktar bränt.

Testade Med att plocka ut allt ur dator och sen bara starta med moderkort, då startade fläktar i ett par sekunder men sen dog den.

Permalänk
Skrivet av eswa:

Var en distans felmonterad, precis under CPU. Kan inte se något som är skadat eller luktar bränt.

Testade Med att plocka ut allt ur dator och sen bara starta med moderkort, då startade fläktar i ett par sekunder men sen dog den.

Förmodligen är CPU:n eller moderkortet rökt, svårt att veta vilket utan att testa mot garanterat fungerande ersättningsprylar. Prova utan RAM-minnena och se ifall det ger samma beteende, har du tur har bara en RAM-sticka dött. Har du en liten datorbutik i närheten kanske de kan hjälpa dig att utesluta vart felet ligger för en liten peng, eller ifall du pratar med butiken du köpt hos ifall de vill ställa upp.

Skriv inget som kan tas som bedrägeri.
Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Alternativt har du blåst något i nätagget, men förmodligen är det något av ovan nämnda som har strukit med tyvärr.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nej, power och reset kortsluter bara när du trycker ner kontakten.
LED kontakterna (HDD, och power) däremot måste vara rättvända, men du har inte sönder nånting om du vänder dom fel.

Har du monterat moderkortet på distanser ?
Det skall vara rätt antal och se till att dom inte sitter på fel plats.

Låter också som kortslutning i mina öron t.ex. det med distanser som Svensktiger beskriver.

Ett misstag man kan göra är att sätta en distans där det inte finns ett skruvhål.

Edit: Såg nu att så var fallet. Har du TUR är det bara nätagget som gått alt. moderkortet och dess omvandlare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

stoppade in processorn. När jag trycker på strömbrytare startar alla fläkar i 2 sec, sedan stängs allt av. Efter par sec startar det igen, sen håller det på så tills man sliter ut sladden ifrån vägguttaget.