Varför blir det ingen skilnad när man kör PnP ?

Permalänk

Varför blir det ingen skilnad när man kör PnP ?

Har en Hydro H60 och kör sk Push & Pull.

Innan så körde jag bara Pull och det konstiga är att det blev ingen skilnad i temperatur.

Så installerade Corsairs Quiet Serie två stycken och temperaturen är den samme, inte en grad mer eller mindre.

Ska det inte bli svalare när man har två fläktar i PnP ?

Permalänk
Medlem

Antagligen så använde du den medföljande fläkten innan? Den blåser på ordentligt, och låter ordentligt.
Dina 2st Quiet borde vara tystare men erbjuda samma prestanda helt enkelt.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Skrivet av Deaflong:

Antagligen så använde du den medföljande fläkten innan? Den blåser på ordentligt, och låter ordentligt.
Dina 2st Quiet borde vara tystare men erbjuda samma prestanda helt enkelt.

Ne alltså först hade jag bara fläkten som följde med kylaren i pull.
Sen satte jag dit Chassi fläkten i Push. Sen köpte jag Corsairs fläktar och bytte ut de andra.
Det har varit samma temperatur sen den första fläkten i Pull inget har ändrats en endaste grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ne alltså först hade jag bara fläkten som följde med kylaren i pull.
Sen satte jag dit Chassi fläkten i Push. Sen köpte jag Corsairs fläktar och bytte ut de andra.
Det har varit samma temperatur sen den första fläkten i Pull inget har ändrats en endaste grad.

Hmm, vad konstigt. Kan kanske vara så att radiatorn är såpass tunn att man inte tjänar så mycket på att köra PnP.
Vad kollar du tempen med?

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk

För att push n pull är överskattat

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Om kylaren erbjuder så pass lite luftmotstånd att en fläkt utan problem kan dra "fullt", så hjälper inte ytterligare en fläkt.
Det blir inte alltid bättre luftflöde bara för att man har två fläktar.

Många gör dessutom misstaget att köra fläktarna i olika RPM, eller köra fläktar med olika flöden.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av punchline82:

Ne alltså först hade jag bara fläkten som följde med kylaren i pull.
Sen satte jag dit Chassi fläkten i Push. Sen köpte jag Corsairs fläktar och bytte ut de andra.
Det har varit samma temperatur sen den första fläkten i Pull inget har ändrats en endaste grad.

Använd inte chassi fläckten då den har lägre varv och prestanda den bromsar helt änkelt upp bör använda 2 lika fläcktar i PnP

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Om kylaren erbjuder så pass lite luftmotstånd att en fläkt utan problem kan dra "fullt", så hjälper inte ytterligare en fläkt.
Det blir inte alltid bättre luftflöde bara för att man har två fläktar.

Många gör dessutom misstaget att köra fläktarna i olika RPM, eller köra fläktar med olika flöden.

Precis, kör man även med två identiska fläktar så kan man ta och mäta dem först så kan man ta den som snurrar lite snabbare som pull för bättre genomsug. Men i överlag ger P'n'P inte så värst mycket alla gånger.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Det är redan bevisat att att PnP på denna kylare ger mycket bättre temperaturer. Swec har gjort ett test.
Testa två Gentle Typhoon fläktar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Rekordmedlem

Och hur ser resten av bygget ut ? Har du nån bild som visar helheten i lådan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.