Problem med överklockning i7 920 (c0-c1) till 3,8ghz

Permalänk
Medlem

Problem med överklockning i7 920 (c0-c1) till 3,8ghz

Har kört stadigt på 3,57 ghz ett tag nu och fick upp suget efter att nå 3,8ghz igår...

Började med att följa guide som jag använt mig av när jag började överklocka : http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/22106-core-i7-ove...

Började sakta höja vcore tills jag fick det någorlunda stabilt, problemet är dock att core 1 och 2 når hela vägen upp till 83C .. vcoren som jag fick höja till var 1,375 och det känns ganska mycket om man ser till vad många andra har på sina överklockningar?!

Använder för övrigt Prime95 för stressandet och cpu-z + coretemp bredvid för att ser vad som händer..

sänker jag Vcore så får jag BSOD och kod 101 villken jag googlade och fick till att det va för låg Vcore igen..

Finns det något annat jag bör höja/sänka för att få en stabil clock på 3,8ghz?

Kan det vara värmen som gör att clocken inte blir stabil?

Har försökt sätta mig in i det mer och googlat en del men inte hittat något vettigt..

Mina specc ser ni i sig..

Cpu kylaren jag använder: ARCTIC Freezer 7 Pro Rev.2 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660605
Bör jag byta kylare ? Eller fungerar denna okey? Datorn används till spel endast men känns som man ändå vill ha stabil OC i Prime95?

Övriga saker som ni kanske vill veta:
High Vdroop på..
Intel Turbo Boost Enabled

Fråga om det är något annat nu behöver veta..

Tacksam för all hjälp som finns att tillgå!

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk

Stäng av HT så kommer du nästan garanterat klara av 3,8ghz på 1,375v. Å andra sidan så är ju faktiskt c0-c1 den sämsta batchen så man vet aldrig. Hur som helst, vill man ha upp en i7-920 i närmare 4ghz-sträcken så krävs nästan HT-off om man vill få det stabilt, dessutom så sänker det temperaturen med 5c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Stäng av HT så kommer du nästan garanterat klara av 3,8ghz på 1,375v. Å andra sidan så är ju faktiskt c0-c1 den sämsta batchen så man vet aldrig. Hur som helst, vill man ha upp en i7-920 i närmare 4ghz-sträcken så krävs nästan HT-off om man vill få det stabilt, dessutom så sänker det temperaturen med 5c.

Tack för svaret!

har HT någon som helst effekt i spel? Och finns det inga andra inställningar jag kan ändra för att få ner Vcore lite och bli stabil?

Funderar också på vilken temp som är max vid Prime95 och under hur lång tid jag bör köra den för att få max temp ?

Tror du min nuvarande kylare håller måttet eller borde jag byta till någon annan? ev byta fläkten som sitter på själva kylflänsen?

Tack åter igen!

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Skrivet av Hjulstad:

Tack för svaret!

har HT någon som helst effekt i spel? Och finns det inga andra inställningar jag kan ändra för att få ner Vcore lite och bli stabil?

Funderar också på vilken temp som är max vid Prime95 och under hur lång tid jag bör köra den för att få max temp ?

Tror du min nuvarande kylare håller måttet eller borde jag byta till någon annan? ev byta fläkten som sitter på själva kylflänsen?

Tack åter igen!

Det finns totalt ett tiotal inställningar som du kan finjustera men jag minns inte vilka det var eftersom det var två/tre år sedan jag överklockade min 920. Att stänga av HT ger mest i alla fall, oftast en stor säkning i temperatur och mycket lägre vcore behövs. I princip inga spel nyttjar i dagsläget HT, dock gör många applikationer det och benchmarks likaså. i7-920 når max temp i prime95 efter bara någon minut, sedan bör den ligga på den temperaturen ganska stabilt, jag skulle säga att allt under 75c är lungna gatan eftersom prime95 belastning är orealistisk och inget som kommer återspeglas vid normalt användande senare. Hur vida din kylning klarar av detta har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det finns totalt ett tiotal inställningar som du kan finjustera men jag minns inte vilka det var eftersom det var två/tre år sedan jag överklockade min 920. Att stänga av HT ger mest i alla fall, oftast en stor säkning i temperatur och mycket lägre vcore behövs. I princip inga spel nyttjar i dagsläget HT, dock gör många applikationer det och benchmarks likaså. i7-920 når max temp i prime95 efter bara någon minut, sedan bör den ligga på den temperaturen ganska stabilt, jag skulle säga att allt under 75c är lungna gatan eftersom prime95 belastning är orealistisk och inget som kommer återspeglas vid normalt användande senare. Hur vida din kylning klarar av detta har jag ingen aning om.

Tack ..

Kom nyss hem så ska testa med att slå av HT och se hur hög temp jag behöver och hur hög Vcore.. återkommer med resultat

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem

Så testade utan att ändra något... fick BSOD efter ca 10-15 min och koden 101.. Men det jag itne förstår riktigt är att i BIOS ställer jag Vcore på 1,375 men CPU-z visar endast 1,264.. något jag har missat/gjort fel?

Här är hur det ser ut för mig:

Adress till bilden ifall det syns dåligt: http://www.bilddump.se/bilder/20120712175830-213.65.155.251.p...

Edit: Har kört ca 20min nu med prime 95 och ingen BSOD och tempen på max 71 enstaka gånger... HT AV! snacka om skillnad, ca 12 grader för att vara exakt från vad max va innan

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem

Sååå... efter lite trixande hit och dit så fick jag en stabil överklockining på 3,95ghz med HT disabled.. Max temp: 71c .. 1,375vcore .. 1,20v IOH .. QOI 1,3v...

Minsta lilla jag höjer så får jag overclocking failed i BIOS vid uppstart.. Är det möjligt att gå högre med vcore så länge temperaturen håller sig på en bra nivå?

Förstår fortfarande inte varför både HW monitor och CPU-z visar 1,28v när jag kör Prime95 men sedan när jag är idle ligger den på 1,35v?

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Skrivet av Hjulstad:

Sååå... efter lite trixande hit och dit så fick jag en stabil överklockining på 3,95ghz med HT disabled.. Max temp: 71c .. 1,375vcore .. 1,20v IOH .. QOI 1,3v...

Minsta lilla jag höjer så får jag overclocking failed i BIOS vid uppstart.. Är det möjligt att gå högre med vcore så länge temperaturen håller sig på en bra nivå?

Förstår fortfarande inte varför både HW monitor och CPU-z visar 1,28v när jag kör Prime95 men sedan när jag är idle ligger den på 1,35v?

HW-monitor och CPU-Z har aldrig visat rätt på vcore med i7-920 för mig heller. Av erfarenhet så brukar C0:orna sällan klara över 3,8ghz speciellt bra även om man matar på rejält med spänning. Intels egna specifikationsblad säger att 69c är max rekommenderad temperatur (även om denna siffra också har en säkerhetsbuffert). Om processorn i nuläget kommer upp i dryga 70c så skulle jag nog nöja mig med 3,8ghz OC.

Permalänk
Medlem

om du har lite pengar köp en lite större cpu kylare en på ca 600 gram som freezer 13 inte pro modellen duger nog fint och överklocka med ^^ då sänker du nog temperaturen lite samtidigt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

om du har lite pengar köp en lite större cpu kylare en på ca 600 gram som freezer 13 inte pro modellen duger nog fint och överklocka med ^^ då sänker du nog temperaturen lite samtidigt

Har kollat lite på ny kylare men inte lust att lägga dom pengarna just nu känns det som när den jag har faktiskt gör ett ganska så bra jobb..

Va dock inne och kollade lite på hur man "lappar" en kylare men vet inte om det är värt att ge sig in på det med tanke på att jag har rätt så jämn temp på alla kärnor..

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

HW-monitor och CPU-Z har aldrig visat rätt på vcore med i7-920 för mig heller. Av erfarenhet så brukar C0:orna sällan klara över 3,8ghz speciellt bra även om man matar på rejält med spänning. Intels egna specifikationsblad säger att 69c är max rekommenderad temperatur (även om denna siffra också har en säkerhetsbuffert). Om processorn i nuläget kommer upp i dryga 70c så skulle jag nog nöja mig med 3,8ghz OC.

OKeey.. Blev lite fundersam om jag skulle ändra High Vdroop till Low Vdroop men är inte helt säker på hur den delen fungerar... Problemet är ju att mycket vill ha mer

Edit: Så fort jag höjer clocken 1 steg (alltså från 188 till 189) så bootar inte windows, klarar mitt chip max detta eller bör den boota om jag höjer Vcore 1 steg till, ev om det är någon annan inställning som behöver följa med?

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem

Jag behöver betydligt mer vcore , kör 1,45 för att nå 4,2 stabilt. dock en 930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Jag behöver betydligt mer vcore , kör 1,45 för att nå 4,2 stabilt. dock en 930

Med HT av eller på?

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Skrivet av Hjulstad:

OKeey.. Blev lite fundersam om jag skulle ändra High Vdroop till Low Vdroop men är inte helt säker på hur den delen fungerar... Problemet är ju att mycket vill ha mer

Edit: Så fort jag höjer clocken 1 steg (alltså från 188 till 189) så bootar inte windows, klarar mitt chip max detta eller bör den boota om jag höjer Vcore 1 steg till, ev om det är någon annan inställning som behöver följa med?

Har troligen med moderkortet och dess buss att göra. De bättre OC-korten med S1366 klarar av en klockratio på 210+. Mitt tar stop vid 200, efter det så är det i princip omöjligt för mig att få en stabil överklockning hur mycket jag än drar upp vcore. Jag gissar att du hittat ditt moderkorts max och det lär i så fall ligga vid 189-190. Vdroop är mest ett irritationsmoment vid överklockning, stäng av det om du kan.

Skrivet av Englund!:

Jag behöver betydligt mer vcore , kör 1,45 för att nå 4,2 stabilt. dock en 930

930 ska överklocka lika bra som en 920-D0, jag kör min på 4,2ghz med 1,375v vcore. Jag gissar att du inte stängt av HT eller missat att finjustera någon annan inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Har troligen med moderkortet och dess buss att göra. De bättre OC-korten med S1366 klarar av en klockratio på 210+. Mitt tar stop vid 200, efter det så är det i princip omöjligt för mig att få en stabil överklockning hur mycket jag än drar upp vcore. Jag gissar att du hittat ditt moderkorts max och det lär i så fall ligga vid 189-190. Vdroop är mest ett irritationsmoment vid överklockning, stäng av det om du kan.

Kan bara välja mellan High Vdroop och Low Vdroop.. Tror du/ni att en updatering av BIOS skulle lösa något? Då jag fortfarande har det som följde med och har kollat lite på MSI:s hemsida där det står:

- Update CPU Micro Code.
- Improved memory compatibility.
- Update CPU ID.

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Skrivet av Hjulstad:

Kan bara välja mellan High Vdroop och Low Vdroop.. Tror du/ni att en updatering av BIOS skulle lösa något? Då jag fortfarande har det som följde med och har kollat lite på MSI:s hemsida där det står:

- Update CPU Micro Code.
- Improved memory compatibility.
- Update CPU ID.

Stäng av vdroop, jag tvivlar på att BIOS-uppdatering skulle hjälpa. Allt över 3,8ghz på en C0 får anses som ganska bra. Att uppdatera BIOS ska man helst göra om man har riktiga problem.

Permalänk
Medlem

Har jag missat något eller? När i7 920 kom så va det ju nästan den lättaste processorn att klocka nästan, de flesta kom upp i 4ghz med D0 batchen utan problem med HT på, kör själv med HT på som de säger i signaturen och jag vet att jag va inte ens nära om att vara ensam om det, just 4ghz va ju oftast inge problem alls och att stänga av HT för att nå 4ghz på en 920 har jag då aldrig hört att man måste göra. Kan dock förstå om det kan behövas för just hans batch.
Har inte haft några problem med att köra som det står i cpu-z validate länken i min sig förs en några månader sen, då mitt moderkort håller på att balla ur nu.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Stäng av vdroop, jag tvivlar på att BIOS-uppdatering skulle hjälpa. Allt över 3,8ghz på en C0 får anses som ganska bra. Att uppdatera BIOS ska man helst göra om man har riktiga problem.

Okey-.. tack så mycket!

Har en annan fråga men tänkte jag frågar här istället för att skapa ny tråd i samma forum del..

Sitter med ett Antec P182 Miditower.. Har monterat 2 extra fläktar i fronten och har som standard 1 bak och 1 i toppen bak.. + 1 mellan hårddiskarna och nätagget..

Min fråga är om det skulle skada eller gynna luftflödet att göra ett hål i sidan på chassit och montera nät där istället för att öka luft flödet eller skulle detta bara förstöra flödet genom att luften vill ta sig ut där?

Bild som illustrerar lite!

Länk: http://www.bilddump.se/bilder/20120713121439-212.214.4.243.jp...

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Har jag missat något eller? När i7 920 kom så va det ju nästan den lättaste processorn att klocka nästan, de flesta kom upp i 4ghz med D0 batchen utan problem med HT på, kör själv med HT på som de säger i signaturen och jag vet att jag va inte ens nära om att vara ensam om det, just 4ghz va ju oftast inge problem alls och att stänga av HT för att nå 4ghz på en 920 har jag då aldrig hört att man måste göra. Kan dock förstå om det kan behövas för just hans batch.
Har inte haft några problem med att köra som det står i cpu-z validate länken i min sig förs en några månader sen, då mitt moderkort håller på att balla ur nu.

Jo jag har också läst en hel del om att D0 är bra mycket bättre/lättare att få en högre och stabilare clock med.. Saken är den att min i7 va ett impuls köp .. skulle endast användas i spel och ko0mmer användas i spel nu med så HT fyller ingen funktion som har sagts här och som jag även läst på andra forum.. har till och med visats ge en avsevärd FPS boost med HT av i vissa lägen trots lägre clock hastighet på den utan HT än med HT.

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Har jag missat något eller? När i7 920 kom så va det ju nästan den lättaste processorn att klocka nästan, de flesta kom upp i 4ghz med D0 batchen utan problem med HT på, kör själv med HT på som de säger i signaturen och jag vet att jag va inte ens nära om att vara ensam om det, just 4ghz va ju oftast inge problem alls och att stänga av HT för att nå 4ghz på en 920 har jag då aldrig hört att man måste göra. Kan dock förstå om det kan behövas för just hans batch.
Har inte haft några problem med att köra som det står i cpu-z validate länken i min sig förs en några månader sen, då mitt moderkort håller på att balla ur nu.

Jodå, med perfekta finjusteringar så ska 4ghz med HT på absolut vara möjligt på en D0, tror även min klarar av det men slog av pga en extra värme som HT ger, då kör jag hellre med HT av, 200mhz extra och lägre temperatur på samma spänning som 4ghz+ht skulle kräva. Jag tror inte TS menar att CPU-Z visar fel vid validering, jag tror min visar rätt där med men i själva första info-rutan så visar den i princip alltid fel på 920.

Skrivet av Hjulstad:

Okey-.. tack så mycket!

Har en annan fråga men tänkte jag frågar här istället för att skapa ny tråd i samma forum del..

Sitter med ett Antec P182 Miditower.. Har monterat 2 extra fläktar i fronten och har som standard 1 bak och 1 i toppen bak.. + 1 mellan hårddiskarna och nätagget..

Min fråga är om det skulle skada eller gynna luftflödet att göra ett hål i sidan på chassit och montera nät där istället för att öka luft flödet eller skulle detta bara förstöra flödet genom att luften vill ta sig ut där?

Bild som illustrerar lite!

http://www.bilddump.se/bilder/20120713121439-212.214.4.243.jp...

Länk: http://www.bilddump.se/bilder/20120713121439-212.214.4.243.jp...

Svårt att säga om du tjänar på att sätta in den i sidan eller inte. Jag har nästan identisk layout på mitt chassi och jag har inga värmeproblem.

Permalänk
Medlem

Nu fattar jag ingenting asså... satt och fösökte få baseclocken över 188.. men så fort jag ändrade till 189 så startar datorn om sig 3 gånger under uppstart och jag får medelande : Överklockningen fungerar ej typ.. välj några alternativ..

Så jag testade att öka Vcore en hel del och andra inställningar... Inget funkade..

Tillslut så ändrade jag multipel till 19 istället för 20 och ändrade baseclock till 189... nu bootar den och är stabil, men i CPU-z får jag upp 22x 179,6mhz ...

Finns det någon som kan förklara det? Är det bra för processorn eller dåligt?

Edit. Ändrade multipel till 21 och 189mhz.. Har försökt 190mhz men då får jag error så fort jag startar datorn igen.. Testat att tweaka volten och andra inställningar men ingenting verkar få den att boota på 190 och 191..

Någon kunnig som kanske har en ide om någon inställning som kan lösa detta problem? Bara öka Vcore eller något annat som jag har missat?

Inställningarna jag testade 190/191 x21 med:

Cpu vcore: 1,45 som högst.
Cpu PPL: 1,88
QPI: 1,35
dram volt: 1,65
ioh: 1,2

testade både med Vdroop High och Low..

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Skrivet av Hjulstad:

Nu fattar jag ingenting asså... satt och fösökte få baseclocken över 188.. men så fort jag ändrade till 189 så startar datorn om sig 3 gånger under uppstart och jag får medelande : Överklockningen fungerar ej typ.. välj några alternativ..

Så jag testade att öka Vcore en hel del och andra inställningar... Inget funkade..

Tillslut så ändrade jag multipel till 19 istället för 20 och ändrade baseclock till 189... nu bootar den och är stabil, men i CPU-z får jag upp 22x 179,6mhz ...

Finns det någon som kan förklara det? Är det bra för processorn eller dåligt?

Edit. Ändrade multipel till 21 och 189mhz.. Har försökt 190mhz men då får jag error så fort jag startar datorn igen.. Testat att tweaka volten och andra inställningar men ingenting verkar få den att boota på 190 och 191..

Någon kunnig som kanske har en ide om någon inställning som kan lösa detta problem? Bara öka Vcore eller något annat som jag har missat?

Inställningarna jag testade 190/191 x21 med:

Cpu vcore: 1,45 som högst.
Cpu PPL: 1,88
QPI: 1,35
dram volt: 1,65
ioh: 1,2

testade både med Vdroop High och Low..

Jag har glömt att nämna att 920 är som stabilast på ojämn multiplikator. 21 är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag har glömt att nämna att 920 är som stabilast på ojämn multiplikator. 21 är att föredra.

Kom fram till detsamma efter några timmars googlande hehe... men även om jag sätter den på 21 eller 19 multipel så kan jag inte höja bclk över 189mhz .. förstår inte varför,.. den startar om sig 1 gång under uppstart och får overclocking failed av MSI Bios..

Några förslag?

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk

Klart du ska ha HT, löjligt om du har en i7 och stänger av den, förlorar liksom hela grejen med en sådan prolle då. Prova att sänk pll till 1.8, sätt qpi på mellan 1.25-1.3, vcore ska räcka med under 1.3v. Skit i de andra voltinställningarna, de är till för finlir när du extremklockar.

Prova att sätta cpu amplification eller nåt, vad den nu heter, på 800 eller 900. Stäng av allt onödigt som du inte använder såsom fire wire, en lan utgång internt ljudkort etc etc som belastar systemet.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Hjulstad:

Kom fram till detsamma efter några timmars googlande hehe... men även om jag sätter den på 21 eller 19 multipel så kan jag inte höja bclk över 189mhz .. förstår inte varför,.. den startar om sig 1 gång under uppstart och får overclocking failed av MSI Bios..

Några förslag?

Som sagt, kan vara att din moderkort inte vill längre än 189. Mitt t.e.x går till 200, går jag över det så blir det genast bara krångel.

Skrivet av Bad Habit:

Klart du ska ha HT, löjligt om du har en i7 och stänger av den, förlorar liksom hela grejen med en sådan prolle då. Prova att sänk pll till 1.8, sätt qpi på mellan 1.25-1.3, vcore ska räcka med under 1.3v. Skit i de andra voltinställningarna, de är till för finlir när du extremklockar.

Om man använder datorn till spelande så ger inte HT något öht. Vill du ha HT på och dessutom en så låg Vcore som 1.3v så lär du få nöja dig med kanske 3.2ghz. Spel skalar bättre med fyra kärnor och hög klockfrekvens än lägre klockfrekvens med HT påslaget.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Som sagt, kan vara att din moderkort inte vill längre än 189. Mitt t.e.x går till 200, går jag över det så blir det genast bara krångel.

Om man använder datorn till spelande så ger inte HT något öht. Vill du ha HT på och dessutom en så låg Vcore som 1.3v så lär du få nöja dig med kanske 3.2ghz. Spel skalar bättre med fyra kärnor och hög klockfrekvens än lägre klockfrekvens med HT påslaget.

Ger inget märkbart, men inget negativt heller. Postitivt att ex antivirus mm boostas. Diskutioner kan hållas om det här och har gjorts i flera år, så tänker inte fortsätta. Men som sagt, idiotiskt att ha en i7 utan att ha HT på, skaffa en i5 om det nu är så onödigt..

Hade förresten min i7 920 på 4.2ghz (dock en d0) men på under 1.3v. Givetvis HT on. Den toppade 90 grader och hade den i 2 år utan degradering eller något annat.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Ger inget märkbart, men inget negativt heller. Postitivt att ex antivirus mm boostas. Diskutioner kan hållas om det här och har gjorts i flera år, så tänker inte fortsätta. Men som sagt, idiotiskt att ha en i7 utan att ha HT på, skaffa en i5 om det nu är så onödigt..

Hade förresten min i7 920 på 4.2ghz (dock en d0) men på under 1.3v. Givetvis HT on. Den toppade 90 grader och hade den i 2 år utan degradering eller något annat.

Jo givetvis hade jag köpt en i5 i dagsläget .. Men eftersom jag redan har en i7 sedan 2008-11-18 så känns det ganska onödigt att köpa en i5 bara för att jag inte vill slå av HT... Hade HT gett mig extra prestanda i det jag använder datorn till (vilket är spel) så hade jag givetvis haft den på...

Men problemet är att det verkar vara en enorm skillnad på om du har en i7 920 D0 eller C0, då C0 helt enkelt klockar mycket sämre än D0 i dom flesta fallen.. Som jag sagt tidigare så var den högsta clocken jag kunde nå med HT på utan högre temps 3,6ghz..

Jag skall givetvis testa ditt förslag som du skrev tidigare och återkommer efter det .. Dock vet jag inte om det ens går att lösa problemet jag har med min låga bclk =(

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem

Vill du verkligen ha turbo på?

Testa clock skew, det kanske kan hjälpa dig med BCLK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vill du verkligen ha turbo på?

Testa clock skew, det kanske kan hjälpa dig med BCLK.

Okey ska testa detta också... Om jag itne har turbo på så kan jag max ha multipel på 20... Måste ha turbo för att få 21 multi =(.

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Okey ska testa detta också... Om jag itne har turbo på så kan jag max ha multipel på 20... Måste ha turbo för att få 21 multi =(.

Ja just ja.

Hur högt kan du få den stabil med multipel 22?

Vad har du för minnen? Vilka inställningar kör du för dom?