Yahoo hackat, en halv miljon lösenord på vift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rmd:

Yahoo är väl inte helt bakom flötet, så man kan undra hur många som har sämmre säkerhet osv..

Kanske inte, men ibland undrar jag vad de håller på med, de ligger bakom väderappen i iPhone, den fungerar utmärkt överallt...utom där jag bor, den slutade plötsligt visa vädret här, har inte gjort det på 3 år nu, på deras hemsida visas det, men inte i appen....dock visas små byar som Ramnäs (utanför Västerås), men inte Dalarnas 3.e största stad

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Tur att inte mitt "huvudkonto" är på Yahoo. Men hoppas inte det hänt något med mitt konto ändå.

Permalänk
Medlem

Både ironiskt och synd, har själv inget Yahoo konto.

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte neka att det är den som hackat sitens fel men i många fall verkar det vara företagen som lämnat "dörren öppen" när dem gått hem för kvällen.

Inte gäller en butiks försäkring om man lämnat dörren på vid gavel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

Ska verkligen sweclockers som en bra och mogen sida verkligen lägga ut webbadressen till hemsidan där alla lösen är? Tycker inte jag bättrade på saken :/

Hur svårt är det för oss att hitta den då? Jag har redan tankat thepiratebay torrenten med listan för se om jag själv vart drabbad då jag har en gammal yahoomail sen urminnes tider.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ligger säkert i många användares intresse att veta om man är drabbad eller inte!?

Oavsett så gör man bäst i att omedelbart byta sitt lösenord om man har ett konto där.

Permalänk
Medlem

tur att man inte använder yahoo

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Oavsett så gör man bäst i att omedelbart byta sitt lösenord om man har ett konto där.

Det säger jag inte emot!

Permalänk
Medlem

Filen gav ju goda möjligheter till att utvärdera lösenord som folk väljer... password var ju inte ALLTFÖR ovanligt... Eller min favorit: hejsan, eller vanliga ord som school.... Sedan sådana som tror att en passwordguesser aldrig skulle testa 1234qwer eller qwer1234, qazwsx123 osv...

Permalänk
Medlem

Skulle minnas att jag reggade en yahoo konto sedan urminnes tider, hur kan man se ifall man blivit drabbad utan att ladda ner skitet från TPB?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Skulle minnas att jag reggade en yahoo konto sedan urminnes tider, hur kan man se ifall man blivit drabbad utan att ladda ner skitet från TPB?

Du kan ju alltid se ifall du fortfarande kan komma in, och ifall du kan, ändra lösen. Mer än så går nog inte, tills d33ds hemsida är uppe igen och du kan kolla där.

Permalänk
Skrivet av zzcool:

lösenordet är fortfarande postat

Men vad ska man med lösenord till så länge man inte känner till användarnamnen.

Permalänk
Medlem

Tog och raderade mitt yahoo-konto nu. Använder det dock aldrig men utifalla att jag har använt det tidigare och man kan återställa andra av mina lösenord med den mailen så raderade jag den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tur man inte har Yahoo, vore värre med Google ;U

Skrivet av Subdubwise:

Men vad ska man med lösenord till så länge man inte känner till användarnamnen.

Aldrig knäckt pass?
Det går jävligt mycket snabbare att söka när man vet vad man letar efter

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Aldrig knäckt pass?
Det går jävligt mycket snabbare att söka när man vet vad man letar efter

Inte mer än lite standard bruteforcing...

Varför skulle det underlätta "hackingprocessen" att man vet lösenordet om e-postadressen fortfarande är okänd?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Mitt konto är inte med så jag bryr mig inte

Tråkigt för de drabbade såklart. Vidare tror jag att använder man yahoo! som primär epostleverantör kanske man inte är såpass datorintresserad att man faktiskt får reda på såna här saker.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pontus94:

Ska verkligen sweclockers som en bra och mogen sida verkligen lägga ut webbadressen till hemsidan där alla lösen är? Tycker inte jag bättrade på saken :/

Nu gör inte Sweclockers det utan de refererar till en sida som sedan har länkar till sidan där alla lösenord är.. Som en seriös nyhetsspridare så ska man ALLTID ge ut en källa. Sweclockers har inte gjort något fel.

Skrivet av zzcool:

ja nu ser jag tar tillbaka det då

lösenordet är fortfarande postat

Och? Ska du sitta och gissa dig till en email som fungerar med lösenordet då eller?

Skrivet av triDave:

Filen gav ju goda möjligheter till att utvärdera lösenord som folk väljer... password var ju inte ALLTFÖR ovanligt... Eller min favorit: hejsan, eller vanliga ord som school.... Sedan sådana som tror att en passwordguesser aldrig skulle testa 1234qwer eller qwer1234, qazwsx123 osv...

Har rekommenderat det gång på gång till folk som har frågat mig.. Ska du ha ett säkert lösenord då ska man använda sig av 10-15 olika symboler helst med minst 3 siffror och 2-3 olika icke alfabetiska symboler. Sedan så är det INTE att rekommendera att använda hela ord. Det roliga är att det finns idioter som tror att 123456 eller qwerty är ett säkert lösenord.

Skrivet av Dallebull:

Tur man inte har Yahoo, vore värre med Google ;U

Aldrig knäckt pass?
Det går jävligt mycket snabbare att söka när man vet vad man letar efter

Men nu vet man ju inte vad man letar efter? Eftersom användarnamnet måste vara det rätta.. Att känna till lösenordet men inte användarnamnet är som att känna till användarnamnet men inte lösenordet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Detta gällde ju inte mailkonton utan Yahoos voice.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

De kom åt mitt. Jag har inte använt Yahoo Voices vad jag vet, men det verkar inte ha spelat någon större roll. Grymt störande även om de "bara" skickade ut ett skräpmail från mitt konto. Så nu försöker jag byta över så mycket som möjligt till min gmail. Förbannat att man inte ska få vara ifred!

EDIT: Det hade varit bra att kunna "låsa" sitt konto eftersom jag inte använder det längre, men jag vill gärna komma in i det för att kolla ibland. Vill däremot inte kunna skicka från det.

Permalänk
Medlem

Tur att man inte har konto på yahoo då.

Permalänk
Medlem

Som 0p skriver ovan är det ju inte Yahoo's mailtjänst i sig som hackats och haft lösenord i klartext, som en del här tycks tro, utan undertjänsten Yahoo Voices (vad det nu är).
Enligt denna sida finns där användarkonton som använder många olika adresser.
http://blog.sucuri.net/2012/07/analysis-of-yahoo-voice-passwo...

135599 yahoo.com
106185 gmail.com
54393 hotmail.com
24677 aol.com
8422 comcast.net
6282 msn.com