Permalänk

K vs inget

Hej,

Jag vet att Intels modeller med ett K på slutet är mer gjorda för överklockning än de andra. Det är inte så svårt att överklocka dessa. Men jag har aldrig överklockat en t.ex i5 3230. Hur mycket svårare är det. Kan en person som överklockat en vanlig 2500K klara det utan större problem eller?

Tack på förhand
Oscar

Permalänk
Medlem

En processor ur sandy eller ivy bridge familjen går inte överklocka utan k eftersom själva buss frekvens e låst så du kan inte överklocka något alls typ kanske några enstaka mhz men inget direkt.

När man har ett K i modellnamnet betyder det unlocked vilket betyder att du kan överklocka med multipel alltså buss frekvens(100mhz) *multipel (40) =4ghz osv.
Så svaret på din fråga "hur mycket svårare det är" är det går inte alls typ.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Du kan klocka icke-k-varianter också. Men om du ändrar BCLK, så kommer t.ex. SATA och PCI-e riskera att bli instabila, beroende på hur mycket du ändrar BCLK. Ändrar du BCLK från 100 till t.ex. 101 så kommer det med största sannolikhet inte hända något men din CPU kommer inte klockas något speciellt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

En processor ur sandy eller ivy bridge familjen går inte överklocka utan k eftersom själva buss frekvens e låst så du kan inte överklocka något alls typ kanske några enstaka mhz men inget direkt.

När man har ett K i modellnamnet betyder det unlocked vilket betyder att du kan överklocka med multipel alltså buss frekvens(100mhz) *multipel (40) =4ghz osv.
Så svaret på din fråga "hur mycket svårare det är" är det går inte alls typ.

Nja... sanning med modifikation det där. Är det en Sandy eller Ivy bridge med turbo-mode (dvs inga i3or) går de att överklocka med 4 "multipelsteg" dvs 400Mhz (utan att pilla på bus-frekvensen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Nja... sanning med modifikation det där. Är det en Sandy eller Ivy bridge med turbo-mode (dvs inga i3or) går de att överklocka med 4 "multipelsteg" dvs 400Mhz (utan att pilla på bus-frekvensen).

Jo visst går det men att kallar det överklocknings är att ta i, jag skulle inte räkna in ynka 400mhz till överklockning knappt.
Men visst det ger en liten boost om man nu sitter med en cpu som inte är unlocked så kan man likväl passa på köra turbo läget.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BaZZe:

Jo visst går det men att kallar det överklocknings är att ta i, jag skulle inte räkna in ynka 400mhz till överklockning knappt.
Men visst det ger en liten boost om man nu sitter med en cpu som inte är unlocked så kan man likväl passa på köra turbo läget.

Du har klockat din med 500Mhz om man ser till processorns originala Turbofrekvens. Inte mycke skillnad i prestanda där iaf! Men de är en överklockning.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jo visst går det men att kallar det överklocknings är att ta i, jag skulle inte räkna in ynka 400mhz till överklockning knappt.
Men visst det ger en liten boost om man nu sitter med en cpu som inte är unlocked så kan man likväl passa på köra turbo läget.

Är 400MHz räknat från turboboost-gränsen eller base frekvensen? Om det är från turboboosfrekvensen tycker jag inte att det är helt fel, förutsatt att man får upp alla fyra kärnorna dit. För en core i5 3550 skulle det ju bli 3,7+0,4 = 4,1GHz, och det är väl så högt man vill klocka innan man behöver skaffa en mastodontkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lei:

Är 400MHz räknat från turboboost-gränsen eller base frekvensen? Om det är från turboboosfrekvensen tycker jag inte att det är helt fel, förutsatt att man får upp alla fyra kärnorna dit. För en core i5 3550 skulle det ju bli 3,7+0,4 = 4,1GHz, och det är väl så högt man vill klocka innan man behöver skaffa en mastodontkylare.

max turbo frekvensen är 3.7Ghz
http://ark.intel.com/products/65516/

Dock går det att överklocka lite genom höja bclk men det e knapphändigt

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

ok det verkar som jag har fått mina svar tack tack:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lei:

Är 400MHz räknat från turboboost-gränsen eller base frekvensen? Om det är från turboboosfrekvensen tycker jag inte att det är helt fel, förutsatt att man får upp alla fyra kärnorna dit. För en core i5 3550 skulle det ju bli 3,7+0,4 = 4,1GHz, och det är väl så högt man vill klocka innan man behöver skaffa en mastodontkylare.

Med reservation för att detta gäller Sandy Bridge (men är i princip helt säker på att samma gäller för Ivy).
http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

It works like this. If you have a part that does not support Turbo (e.g. Core i3-2100 series), then your CPU is completely clock locked. You can’t overclock it at all, have fun at your stock frequency. This is good news for AMD as it makes AMD even more attractive at those price points.

If you have a part that does support turbo (e.g. Core i5-2400), then you have what’s called a “limited unlocked” core—in other words you can overclock a little bit. These parts are limited to an overclock of 4 processor bins above and beyond the highest turbo frequency. Confused yet? This chart may help:

In this case we’re looking at a Core i5-2500, which runs at 3.3GHz by default. When a single core is active, the chip can turbo up to 3.7GHz. If you want, you can change that turbo state to go as high as 4.1GHz (if your CPU and cooling can keep up).

Overclocking these limited unlocked chips relies entirely on turbo however. In the case above, the fastest your chip will run is 4.1GHz but with only one core active. If you have four cores active the fastest your chip can run is 3.8GHz. While Intel didn’t sample any limited unlocked parts, from what I’ve heard you shouldn’t have any problems hitting these multiplier limits.

Så ja, det är 400Mhz ÖVER turbon, men inte med alla kärnor. Dock verkar det som att många av de nya moderkorten från exempelvis Asus aktiverar turbon på alla kärnor (fast de egentligen inte "ska") så det är möjligt att du trots allt kan få ut de 400Mhzen på alla kärnorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Med reservation för att detta gäller Sandy Bridge (men är i princip helt säker på att samma gäller för Ivy).
http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

It works like this. If you have a part that does not support Turbo (e.g. Core i3-2100 series), then your CPU is completely clock locked. You can’t overclock it at all, have fun at your stock frequency. This is good news for AMD as it makes AMD even more attractive at those price points.

If you have a part that does support turbo (e.g. Core i5-2400), then you have what’s called a “limited unlocked” core—in other words you can overclock a little bit. These parts are limited to an overclock of 4 processor bins above and beyond the highest turbo frequency. Confused yet? This chart may help:

In this case we’re looking at a Core i5-2500, which runs at 3.3GHz by default. When a single core is active, the chip can turbo up to 3.7GHz. If you want, you can change that turbo state to go as high as 4.1GHz (if your CPU and cooling can keep up).

Overclocking these limited unlocked chips relies entirely on turbo however. In the case above, the fastest your chip will run is 4.1GHz but with only one core active. If you have four cores active the fastest your chip can run is 3.8GHz. While Intel didn’t sample any limited unlocked parts, from what I’ve heard you shouldn’t have any problems hitting these multiplier limits.

Så ja, det är 400Mhz ÖVER turbon, men inte med alla kärnor. Dock verkar det som att många av de nya moderkorten från exempelvis Asus aktiverar turbon på alla kärnor (fast de egentligen inte "ska") så det är möjligt att du trots allt kan få ut de 400Mhzen på alla kärnorna.

Aha, se där. Jag visste inte om den begränsade turbofunktionen, borde kanske ha köpt en 3550 istället för 3570k. Tack vare värmeproblemen kan jag inte överklocka mer än till 4,0 på min originalkylare innan temperaturen börjar bli obehagligt varmt.

Skrivet av Oscar-Sand:

ok det verkar som jag har fått mina svar tack tack:)

Så vilken blev det?

Permalänk
Avstängd

Hur får man igång turbofunktionen?

Permalänk

99987a;12470174]Hur får man igång turbofunktionen?[/QUOTE]

Den går väl på automatiskt? (om man har en processor som har tillgång till det) eller så sätter man på den via BIOS.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av Lei:

Aha, se där. Jag visste inte om den begränsade turbofunktionen, borde kanske ha köpt en 3550 istället för 3570k. Tack vare värmeproblemen kan jag inte överklocka mer än till 4,0 på min originalkylare innan temperaturen börjar bli obehagligt varmt.

Så vilken blev det?

Det blev en i5 2320. Men jag har inte testat än eftersom jag inte har bråttom så har jag valt att beställa en från andra sidan världen och spara några hundra lappar. Men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

Det blev en i5 2320. Men jag har inte testat än eftersom jag inte har bråttom så har jag valt att beställa en från andra sidan världen och spara några hundra lappar. Men det är en annan sak.

Hoppas du slipper tullavgift+moms

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Hoppas du slipper tullavgift+moms

Min pappa har en fabrik och massor av andra affärer i Kina. Han brukar åka dit ungefär 2 gånger på 3 månader. Så då skickar tillverkarna komponenten till hans fabrik eller dit han ska. Sedan tr han med sakerna i väskan. Och genom tullen i Sverige får man inte ta med sig saker som man köpt för över 4000 kr. Kan inte den exakta siffran. Det är så jag gör. Men om man beställer till Sverige då kostar DHL frakten, momsen och tullen skjortan så då blir det billigare att köpa i Sverige.

Snälla inga kommentarer om att det är så onödigt att beställa från Kina och sånt. Jag beställer från Kina för att jag tycker det är kul med en liten extra utmaning att hitta rätt tillverkare. För att det år billigare. För att jag inte måste ha datorn inom en vecka och för att det är kul att prata med personer från andra sidan av världen med samma intressen som mig själv.