"tystaste" 80mm fläkten för montering i Synology DS1512+

Permalänk
Medlem

"tystaste" 80mm fläkten för montering i Synology DS1512+

Hej,

Jag hoppas jag startat tråden i rätt forumdel nu, tänkte att de var här ell i chassis delen.

Hur som helst så har vi precis köpt en Synology Nas med 2st 80mm fläktar i.
När allt är igång tycker nu frun att den låter på tok för mycket jämfört med vår befintliga server, som förvisso är ett ljuddämpat midotowerchassi med 1st 120mm Noctua fläkt och ett passivt externt nätagg.

Men hur som helst så är nu planen att byta ut de befintliga 80mm fläktarna mot någonting tystare och hoppas att hon kan godta den förhoppningsvis stora förändringen i ljudnivå.

Jag har kikat på Noctua NF-R8 PWM 80mm men blev osäker på både om den skulle funka i Nasen med PWM och om den är så tyst som det uppges.
Det var länge sedan nu jag byggde ihop någonting så vanan har försvunnit, nuvarande servern har snurrat på i 3-4 år..

Hoppas någon har några tips åt mig.

Mvh

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem

Börja med att göra förundersökning på de befintliga fläktarna. 4-pinsfläkten kommer fungera, eftersom att den kan fungera som 3-pin, PWM och direktstyrd på spänningen(2-pin). Kolla bara hur de befintliga fläktarna ser ut och rapportera tillbaka.

Du behöver också kolla upp hur mycket luft de nuvarande fläktarna flyttar, så att du inte råkar sätta i ett par fläktar som inte klarar av att hålla värmen nere.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Noctua helt klart! Den kyler hos mig en gammal athlon x2 och den idlar rumstep, och det är med originalflänsen på, låter inget heller

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Börja med att göra förundersökning på de befintliga fläktarna. 4-pinsfläkten kommer fungera, eftersom att den kan fungera som 3-pin, PWM och direktstyrd på spänningen(2-pin). Kolla bara hur de befintliga fläktarna ser ut och rapportera tillbaka.

Du behöver också kolla upp hur mycket luft de nuvarande fläktarna flyttar, så att du inte råkar sätta i ett par fläktar som inte klarar av att hålla värmen nere.

Har nu fått tid till att titta mer på detta och det verkar vara två st Y.S.Tech fläktar FD128020HL, jag har t.om hittat specifikationer på fläktarna via deras sida och så som jag tolkar det så har Noctuan både lägre varvtal & ljudnivå och högre "Max CFM"..

Är det något mer ni anser jag bör tänka på?

Felaktig länkadresss
Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Börja med att göra förundersökning på de befintliga fläktarna. 4-pinsfläkten kommer fungera, eftersom att den kan fungera som 3-pin, PWM och direktstyrd på spänningen(2-pin). Kolla bara hur de befintliga fläktarna ser ut och rapportera tillbaka.

Du behöver också kolla upp hur mycket luft de nuvarande fläktarna flyttar, så att du inte råkar sätta i ett par fläktar som inte klarar av att hålla värmen nere.

Hängde inte riktigt med på hur du menade med PWM & Direktstyrd på spänningen?!
Är inte så hemma på fläktstyrning längre tyvärr.

Om nu Noctuan klarar att matcha de befintligt i kapacitet, kan jag i så fall koppla in dem genom att använda 3 av de 4 pin i kontakten eller lär jag göra något särskilt för att få PWM & rätt spänning mm?

Kan det stämma som jag utläser specifikationerna, att "NF-R8 PWM" verkar skyffla mer luft och samtidigt vara tystare, även i sitt max-läge?

Noctua:

YEN SUN Tech FD128020HL:

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem

@ghaster
Har du bytt fläktarna? Blev du nöjd med resultatet?

Har också skaffat en ds1512 och tycker den låter lite mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.i:

@ghaster
Har du bytt fläktarna? Blev du nöjd med resultatet?

Har också skaffat en ds1512 och tycker den låter lite mycket.

Jag har bytt ut fläktarna, det blev noctuas, och i mjukvaran ställt ner dem till tyst läge men jag har inte testat den medföljande kabeln för att ställa ner hastigheten manuellt..

För min del är det tillräckligt tyst nu, men frun gruffar över att det stör ibland..
Men så är jag gravt hörselskadad medan hon är fullt hörande och rätt känslig mot ljud..

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghaster:

Jag har bytt ut fläktarna, det blev noctuas, och i mjukvaran ställt ner dem till tyst läge men jag har inte testat den medföljande kabeln för att ställa ner hastigheten manuellt..

För min del är det tillräckligt tyst nu, men frun gruffar över att det stör ibland..
Men så är jag gravt hörselskadad medan hon är fullt hörande och rätt känslig mot ljud..

Då ska jag testa med noctua fläktar. Jag störs inte men min fru har bättre hörsel än batman.

Jag hade missat att man kunde ställa fläktarna i mjukvaran, Men dom stod redan på "tyst läge".
Undrar vad som menas med "lågeffektläge"?

Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.i:

Då ska jag testa med noctua fläktar. Jag störs inte men min fru har bättre hörsel än batman.

Jag hade missat att man kunde ställa fläktarna i mjukvaran, Men dom stod redan på "tyst läge".
Undrar vad som menas med "lågeffektläge"?

Tack för snabbt svar!

Det var lågeffektläge jag menade att jag körde på nu förresten..

Temperaturen på systemet rapporteras (just nu) till 56C/133F, och på diskarna diskarna till ca 33C/91F.
Ska visst vara inom normalvärden..

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghaster:

Det var lågeffektläge jag menade att jag körde på nu förresten..

Temperaturen på systemet rapporteras (just nu) till 56C/133F, och på diskarna diskarna till ca 33C/91F.
Ska visst vara inom normalvärden..

Den verkar bli lite tystare med lågeffektläge än med tyst läge.
Men temperaturerna håller sig låga ändå. sys: 47C HD:28C (5st WD red 2TB)
Trots att jag just har flyttat 1,8TB data från min gamla DS211j.

Permalänk
Medlem

Är ni fortfarande nöjda med era fläkt byten efter det år som gått sedan den här tråden senast var aktiv?
Har köpt en 1513+ och tycker den låter för mycket.
I den finns bara 2 lägen att ställa om men hör ingen skillnad.
Routern står ju i grabbens rum så nasen hamnade ju där med...
Rädd av att vakna av när han kommer in och drämmer den i huvudet på mig om jag inte får den mer tyst!
Eller så vaknar jag aldrig mer...

Så velat hitta en mer lågvarvig fläkt som förflyttar liknande mängd luft.

Permalänk
Medlem

Jag bytte aldrig fläktarna.
Jag ställde den i en garderob där den inte stör någon istället.

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande med mina Noctua och är helnöjd..
Vi har den visserligen i en garderob med, men det är iaf stor skillnad på ljudnivån i vår 1512+ jämfört med innan bytet.

Men jag tror inte frun skulle vilja ha den i sovrummet direkt..

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD