Har jag tagit sönder min CPU? Hjälp snälla.

Permalänk
Medlem

Har jag tagit sönder min CPU? Hjälp snälla.

Jag hade igång min dator utan CPU klyning bara för att kontrollera vissa saker med datorn eftersom moderkortet eller ramen förmodligen var sönder. Men då stängs dator av. Jag känner på CPUn och det är enormt varm, så jag öppnar fönstret och försöker få den kall så snabbt så möjligt. Efter en kvart så startade jag den igen och det verkade inte som den var i sönder, men efter som jag från början inte kunde ens ta mig till BIOSen så vet jag inte.

Frågan är: Har jag tagit sönder min CPU (i7 920).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Axelneo:

Jag hade igång min dator utan CPU klyning bara för att kontrollera vissa saker med datorn eftersom moderkortet eller ramen förmodligen var sönder. Men då stängs dator av. Jag känner på CPUn och det är enormt varm, så jag öppnar fönstret och försöker få den kall så snabbt så möjligt. Efter en kvart så startade jag den igen och det verkade inte som den var i sönder, men efter som jag från början inte kunde ens ta mig till BIOSen så vet jag inte.

Frågan är: Har jag tagit sönder min CPU (i7 920).

Ja, tyvärr så är det ganska troligt.
Men om du vill se det från den ljusa sidan så har du i alla fall lärt dig något som du inte kommer göra om.

Permalänk
Medlem

Men brukar inte CPUs stänga av sig själva när de blir för varma?

Permalänk
Medlem

Du kan möjligtvis haft sönder den. CPUs har skyddsfunktioner som ska hindra den från att skadas från överhettning genom att stänga av datorn vid en viss temperatur, men det är inte säkert att den hinner reagera om du kört den helt utan kylare. Körde du verkligen datorn utan någon som helst kylning?

Permalänk
Medlem

Antagligen så stängde den av sig för att den blev för varm utan kylare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Du kan starta moderkortet utan processorn ikopplad. Då skall den boota utan problem, prova det innan du gör något annat. Startar inte moderkortet är det trasigt.

Fungerar det så kan du stoppa i processorn och köra igång igen (Med kylning denna gången ).

När du vet att detta fungerar så stoppar du i minnena också.

Hör av dig när du gjort detta!

Permalänk
Medlem

Hur länge hade du igång den utan någon som helst kylfläns innan den dog?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Kanske 10 min

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Du kan starta moderkortet utan processorn ikopplad. Då skall den boota utan problem, prova det innan du gör något annat. Startar inte moderkortet är det trasigt.

Alltså, inte schysst att trolla och skrämma slag på stackarn.

Axelneo: moderkortet måste ha både cpu och minnen installerat för att starta.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk

1. Intels processorer stänger ner datorn om dom blir för varma (Precis som Marcusk säger så kan du ha haft otur och processorn är körd).
2. AMDs processorer har inte inbyggd avstängning och då har du troligen bränt processorn.

3. Gör som Killbom har sagt testa systemet utan processorn först sedan lägger du till hårdvaror allt eftersom.

4. alternativet är att gå och lägga sig nu och testa detta i morgon då man kanske inte är så trött och gör mer fel en rätt för tillfället

Visa signatur

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort

Permalänk
Medlem

ska göra det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dan_The_Man:

2. AMDs processorer har inte inbyggd avstängning och då har du troligen bränt processorn.

Stämmer inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dan_The_Man:

2. AMDs processorer har inte inbyggd avstängning och då har du troligen bränt processorn.

Även AMD har haft den funktionen i många år, Intel och AMD implementerade båda den funktionen ungefär samtidigt.

Skrivet av Dan_The_Man:

3. Gör som Killbom har sagt testa systemet utan processorn först sedan lägger du till hårdvaror allt eftersom.

Det finns inte många moderkort som kan starta utan CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dan_The_Man:

3. Gör som Killbom har sagt testa systemet utan processorn först sedan lägger du till hårdvaror allt eftersom.

Ingen cpu = ingen dator = ingen post.

varför har ni fått för er att moderkortet ska gå igenom POST utan processor?

Om det inte är några minnen i moderkortet så är det enda du kommer höra är pip-koder,(förutsatt att moderkortet har en "högtalare" integrerat)

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Iaf om det inte går, vad ska jag då göra? Jag ska skicka tillbacks mitt moderkort till CDON och få ett nytt sen innnan detta med processorn hände så hände samma sak med datorn (den kunde inte starta).

Edit: har ett: Asus Sabertooth X58.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelneo:

Iaf om det inte går, vad ska jag då göra? Jag ska skicka tillbacks mitt moderkort till CDON och få ett nytt sen innnan detta med processorn hände så hände samma sak med datorn (den kunde inte starta).

Edit: har ett: Asus Sabertooth X58.

Köp ny? Du har enbart dig själv att skylla i detta fallet.
Precis som vissa sagt här, det är inte säkert att överhettningsskyddet hinner reagera om du kör helt utan fläns.
Men vad får du för signaler från post? Eller är moderkortet stendött? Även utan minne och CPU ska du få felmeddelanden från post.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Men det fungerade inte redan vid början, innan detta med processorn hände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelneo:

Iaf om det inte går, vad ska jag då göra? Jag ska skicka tillbacks mitt moderkort till CDON och få ett nytt sen innnan detta med processorn hände så hände samma sak med datorn (den kunde inte starta).

Edit: har ett: Asus Sabertooth X58.

Du kan pröva med CPUn i det nya moderkortet. Det borde inte skada den även om den skulle vara trasig. Om det inte fungerar då så kan man nog anta att den gick sönder.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Axelneo:

Men brukar inte CPUs stänga av sig själva när de blir för varma?

Det har du helt rätt i, men...

När kylanordning saknas helt och hållet, finns det ingenstans för processorn att dumpa av värmen, och all effekt stannar kvar i processorn.
Uppvärmningen av processorn sker då så extremt snabbt att den hinner brännas innan termistorn i processorn reagerar.
Än värre är att många moderkort inte kan göra något åt saken så länge BIOS inte har lästs in av processorn.
I dem här fallen hinner processorn överhettas och brännas innan BIOSet ens har lästs in av processorn, då uppvärmningen sker på några enstaka microsekunder.

Analogi:
Föreställ dig att processorn är en behållare som kan fyllas med värme.
Processorn rymmer lika mycket värme som en micro-ballong.

Lägger du till en kylfläns till processorn ökar du utrymmet, och kan därmed få plats med mer värme.
Det kan nu jämföras med en jumbo-ballong.

När du slår på datorn, dumpas all värme i processorn.
Jämför detta med att fylla microballongen med vatten från en brandslang.
Microballongen kommer att bli full inom loppet av någon microsekund.
Innan någon har hunnit stänga av vattenflödet, har microballongen redan brustit.

En kylfläns installerad kan då jämföras med detta:
Jumboballongen tar flera sekunder innan den blir full.
Man hinner stänga av vattenflödet innan det brister.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Kan nämna att jag kör en Pentium 4 utan problem utan kylfläns, den blev inte varm ens, datorn var bara superseg.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av muppens:

Kan nämna att jag kör en Pentium 4 utan problem utan kylfläns, den blev inte varm ens, datorn var bara superseg.

Pentium 4 moderkorten var också mycket dyrare på sin tid, då dem bland annat höll en mycket mer påkostat termiskt skydd som agerar helt i egen regi, och behöver inte BIOS eller något annat för att fungera till fullo.

Så är det inte idag. Slutar processorn fungera (till exempel hängt sig), kommer det termiska skyddet att sluta fungera, då hela skyddsrutinen kräver att processorn kan exekvera dem BIOS/UEFI-instruktioner som handhar den termiska övervakningen och åtgärdsrutinerna.
Detta är något jag fått erfara den hårda vägen flera gånger.
Ett modernt system idag som hängt sig, kan överhettas och bränna processorn när kylningen brister så allvarligt.
I de flesta fallen av överhettning hinner processorn exekvera dem BIOS/UEFI-instruktioner som handhar åtgärderna vid överhettning, innan överhettningen hänger processorn.

Bärbara datorer har i regel lite mer påkostade termiska skydd.
Vissa lyxigare moderkort (I regel dem moderkort som är specialanpassade för överklockning) har också mer påkostade separata termiska skydd.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

En bra grej om man inte kan/vill ha cpu-kylaren fastmonterad under felsökning är ju att helt enkelt ha moderkortet "på rygg" med kylaren löst liggande ovanpå processorn, tillsammans med en gnutta kylpasta. Det blir säkert svalare om kylaren är korrekt fastspänd, men man bränner iallafall inga processorer på det viset.

Axelneo: Starta aldrig aldrig aldrig aldrig någonting du tagit bort kylningen från.
Kanske är lite för sent nu, men det är nåt att tänka på. Du lär aldrig glömma det iallafall

Permalänk

Hur fan tänker folk igentligen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dan_The_Man:

1. Intels processorer stänger ner datorn om dom blir för varma (Precis som Marcusk säger så kan du ha haft otur och processorn är körd).
2. AMDs processorer har inte inbyggd avstängning och då har du troligen bränt processorn.

3. Gör som Killbom har sagt testa systemet utan processorn först sedan lägger du till hårdvaror allt eftersom.

4. alternativet är att gå och lägga sig nu och testa detta i morgon då man kanske inte är så trött och gör mer fel en rätt för tillfället

Varför skriva när du inte har en aning om vad du skriver?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Hum, undra om "Länken" var det första trollet på internet?

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Hur tänkte du när du startade utan Cpu kylare? Du har troligen bränt processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Hur tänkte du när du startade utan Cpu kylare? Du har troligen bränt processorn.

Han tänkte väl inte alls

Flera har dock missat att han körde i 10 min utan kylning.Så då borde den ha hunnit slagit av pga av värme,

Han skriver också att det fungerade inte ens innan med kylning..Mitt tips till dig är att plocka isär datorn igen och sätt ihop den igen och va noga med att allt sitter som det ska..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Han skriver också att det fungerade inte ens innan med kylning..Mitt tips till dig är att plocka isär datorn igen och sätt ihop den igen och va noga med att allt sitter som det ska..

och prova med en annan processor minimera felkällorna!