Behövs GPU på servermoderkort?

Permalänk
Medlem

Behövs GPU på servermoderkort?

Hej alla

Jag håller precis på att sätta upp en ESXi server hemma som kommer köra bl.a. en ZFS storagepool som kommer delas ut tillbaka till esxit, win 2008 server, webserver mm.

Jag har en fråga angående behovet av integrerad gpu på moderkortet. Har jag förstått det rätt att om man bara lyckas sätta upp systemet (ex. genom att ha ett temp. dedikerat grafikkort i servern eller använda sig av typ IPMI) så kan man därefter ta ut grafikkortet och ändå få "bild" om man tex använder sig av RDP för att ansluta mot Win 2008 server? Behövs inte ett grafikkort, integrerat eller dedikerat, för att använda RDP? Jag känner mig lite lost i denna frågan och vore extremt tacksam om någon kunde reda ut detta åt mig. Har haft extremt svårt att hitta ett bra svar på detta.

//Andreas

Permalänk

Ja, det går jättebra. Kör själv så på ett antal burkar.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Tommy, blir bara lite nyfiken på hur det hänger ihop. I min värld är ett grafikkort ett måste för att få fram bild och grafik.

Permalänk
Skrivet av Andyreas:

Tack för svaret Tommy, blir bara lite nyfiken på hur det hänger ihop. I min värld är ett grafikkort ett måste för att få fram bild och grafik.

Eventuellt finns det moderkort som kommer gnälla vid POST men jag har inte varit med om det. Lättast är att pröva om den startar utan kort i. VNC, TeamViewer och dylika remote-lösningar kommer nog inte funka då dom bara "speglar" det som visas på skärmen. RDP ska funka utan grafikkrets. Linux har inte heller några problem med detta. ESXI ska inte bry sig heller.

Om just det där moderkortet inte skulle fungera utan grafikkort så kan du alltid köpa något riktigt billigt passivt kort och bara sätta dit.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyreas:

Tack för svaret Tommy, blir bara lite nyfiken på hur det hänger ihop. I min värld är ett grafikkort ett måste för att få fram bild och grafik.

Grafikkortet ritar bara upp bilden på eventuella skärmar som är direkt kopplade till detsamma.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Rdp styr om signalen så att det är grafikkortet i burken du ansluter med som får göra jobbet i stället.
Xwindows funkar på samma sätt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

rdp styr inte om någon signal på så vis, dock renderas det på servern, på en terminal server med 100användare så behövs ju inget monstergrafikort för att mata ut 100x 1024x768x32. utan det är CPU + RAM som står för grafiken.

många burkar behöver någon form av grafikort för att boota, de brukar pipa och gnälla annars.

under ESXi så emuleras grafikorten och körs på CPU/RAM. endast för 3d acceleration som man kan ta nytta av dedikerade kort men detta går inte under esx, endast under lokala desktop program som sun VMbox

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

För mig fungerar det att komma åt varje citrix "provisioned" client via RDP. Bara servern i mitt fall har grafikkort medan clienterna saknar grafikkort.

Permalänk

Du kan väl använda ett managementprogrammet som man laddar hem på det lokala nätverket ifrån ESXi servern för att komma åt en grafisk konsol om du så vill!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk

Fan vad mycket tjabb i tråden. Allt detta har jag väl redan svarat på?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Hej alla, Jag vill bara tacka för svaren. Gav mig klarhet i frågan och betyder mycket att få grepp om. Trevlig helg!