Permalänk
Medlem

Vad heter denna fläkt? (har endast bild)

Yep, vad heter den?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wakeie:

Tackar, tycker inte du det är konstigt att jag får temperaturer långt över 60 grader på min CPU då?
Det är en AMD Phenom II x4 925, ökade FSB till 220Mhz och efter ca. 3-4 minuter (Prime95) stiger CPU i temperaturer över 60 grader?
Är det kylpastan som inte fungerar eller vad är det som är fel?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Tackar, tycker inte du det är konstigt att jag får temperaturer långt över 60 grader på min CPU då?
Det är en AMD Phenom II x4 925, ökade FSB till 220Mhz och efter ca. 3-4 minuter (Prime95) stiger CPU i temperaturer över 60 grader?
Är det kylpastan som inte fungerar eller vad är det som är fel?

Kan vara så att du har monterat kylaren fel men i första hand tror jag att det beror på att den inte är gjord för någon som helst överklockning.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Kan vara så att du har monterat kylaren fel men i första hand tror jag att det beror på att den inte är gjord för någon som helst överklockning.

Aha okej, inte jag som monterat datorn, därför jag frågade om vad fläkten heter, har du någon fläkt att rekommendera för överklockning?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

Kör på stort direkt och rekommenderar klassikern https://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Aha okej, inte jag som monterat datorn, därför jag frågade om vad fläkten heter, har du någon fläkt att rekommendera för överklockning?

https://www.inet.se/produkt/6308741/noctua-nh-c14

rekommenderas

Permalänk
Medlem

Okej, hur mycket drar den i Watt?
+ Jag har ett 500W nätagg, tänkte överklocka en bit, räcker det?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Okej, hur mycket drar den i Watt?
+ Jag har ett 500W nätagg, tänkte överklocka en bit, räcker det?

Fläktar, DVD, hårddiskar och lampor drar ingen ström som är värd att räkna. Din cpu kan fördubbla sin strömförbrukning. Men skulle tro att du har ca 250-200w kvar när du är klar med överklockningen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Fläktar, DVD, hårddiskar och lampor drar ingen ström som är värd att räkna. Din cpu kan fördubbla sin strömförbrukning. Men skulle tro att du har ca 250-200w kvar när du är klar med överklockningen.

Okej, ungefär hur mycket drar grafikkortet då?
+ Får fläkten plats i mitt chassi, det är ett NZXT Lexa S.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara cpu kylarens fel, du måste ha ett välventilerat chassi så den kan suga in "kall" luft och kyla med det.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Behöver inte vara cpu kylarens fel, du måste ha ett välventilerat chassi så den kan suga in "kall" luft och kyla med det.

Din avatar och nick skrämmer mig lite..
Jag antar att mitt chassi är rätt bra som det är, iallafall enligt av en mina kompisar, men som sagt jag är en novis.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Okej, ungefär hur mycket drar grafikkortet då?
+ Får fläkten plats i mitt chassi, det är ett NZXT Lexa S.

ca ~105watt
en D14 borde passa i chassit, så länge du inte har några höga flänsar på ram minnena som kommer ivägen

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

ca ~105watt
en D14 borde passa i chassit, så länge du inte har några höga flänsar på ram minnena som kommer ivägen

Så här ser den ut, förutom att grafikkortet är bytat från det på bilden (5770) till ett 7850.
Antar att ni behöver bilder från en annan vinkel med?

+ Jag skulle gärna vilja skaffa sleeves, för mina sladdar ser ju bara ut som ren kaos.
+ Tänkte byta nätagg till ett Corsair senare.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem

Du länkade helt fel kylare i början, den här har du http://www.xigmatek.com/product.php?productid=15 cpu kylaren är nog inte problemet. Prova att vända på fläktarna som sitter i toppen och bak i chassit, det kan vara så att det finns för lite kall luft i chassit.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

http://i.imgur.com/LUbRX.jpg

Så här ser den ut, förutom att grafikkortet är bytat från det på bilden (5770) till ett 7850.
Antar att ni behöver bilder från en annan vinkel med?

+ Jag skulle gärna vilja skaffa sleeves, för mina sladdar ser ju bara ut som ren kaos.
+ Tänkte byta nätagg till ett Corsair senare.

har du utrymme mellan chassit och andra sidan "den du inte öppnar" så lägg in dem där! mkt snyggare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Du länkade helt fel kylare i början, den här har du http://www.xigmatek.com/product.php?productid=15 cpu kylaren är nog inte problemet. Prova att vända på fläktarna som sitter i toppen och bak i chassit, det kan vara så att det finns för lite kall luft i chassit.

Oj, ja ser det nu också, helt fel kylare jag länkade, ursäktar för det.
Först och främst undrar jag om Noctua fläkten får plats?

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av annddyy:

har du utrymme mellan chassit och andra sidan "den du inte öppnar" så lägg in dem där! mkt snyggare

Alla tips är välkomna, ska se om jag kan fixa det, + är sleeving svårt att fixa?

+Fyfan vad mitt nätagg ser för jävligt ut, bud på att riva bort själva gröna lappen..

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

http://i.imgur.com/LUbRX.jpg

Så här ser den ut, förutom att grafikkortet är bytat från det på bilden (5770) till ett 7850.
Antar att ni behöver bilder från en annan vinkel med?

+ Jag skulle gärna vilja skaffa sleeves, för mina sladdar ser ju bara ut som ren kaos.
+ Tänkte byta nätagg till ett Corsair senare.

Börja med att uttnyttja hålen för kablar som finns, större delen av ormboet kan du få bort med lite jobb. Ska du köpa sleevade förlängare behöver du nog ett nytt chassi så du kan gömma all extra kabel. Sleeva ett nätaggregat är inte något vem som helst kan göra det tar lång tid, är pilligt, gör man fel kan resultatet bli väldigt dyrt och är förmodligen dyrare än att köpa sleevade förlängare om man räknar in tiden.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Oj, ja ser det nu också, helt fel kylare jag länkade, ursäktar för det.
Först och främst undrar jag om Noctua fläkten får plats?

http://www.youtube.com/watch?v=jt9p8GAweUw den får plats för honom i samma chassi som du har allafall

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Börja med att uttnyttja hålen för kablar som finns, större delen av ormboet kan du få bort med lite jobb. Ska du köpa sleevade förlängare behöver du nog ett nytt chassi så du kan gömma all extra kabel. Sleeva ett nätaggregat är inte något vem som helst kan göra det tar lång tid, är pilligt, gör man fel kan resultatet bli väldigt dyrt och är förmodligen dyrare än att köpa sleevade förlängare om man räknar in tiden.

Då hoppar jag nog sleeving för tillfället, ska se om jag kan fixa litegrann med kablarna.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

http://www.youtube.com/watch?v=jt9p8GAweUw den får plats för honom i samma chassi som du har allafall

Yes, ser bra ut!

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Alla tips är välkomna, ska se om jag kan fixa det, + är sleeving svårt att fixa?

+Fyfan vad mitt nätagg ser för jävligt ut, bud på att riva bort själva gröna lappen..

i mitt galleri finns de lite tips på hur sladdarna kan se ut "bortse" från en kabel jag fick dra tvärs över!

Permalänk
Skrivet av QRS5:

Då hoppar jag nog sleeving för tillfället, ska se om jag kan fixa litegrann med kablarna.

Ett sätt att få sleevade kablar är att skaffa ett Corsair HX/TXM- eller AX-nätagg och köpa ett färdigt kit med nya kablar. Jag vet inte om de finns i sverige men finns i UK: http://specialtech.co.uk/spshop/customer/home.php?cat=2435

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Din avatar och nick skrämmer mig lite..
Jag antar att mitt chassi är rätt bra som det är, iallafall enligt av en mina kompisar, men som sagt jag är en novis.

Ja akta jag bussar Mini Me på dig! Okej, se bara till att du har mer luft som sugs in än som sugs ut ur chassit !

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080