Köpt nya ram minnen men datorn använder bara 4gig

Permalänk
Medlem

Köpt nya ram minnen men datorn använder bara 4gig

Hej!
Hade 4GB ram och nu köpte jag 4GB till. När jag går in i Kontrollpanelen->System så står det på minne : Installerat minne Ram : 8,00GB (3,99GB går att använda)
Hur ska jag få den att använda 8gb? Minnena är av samma märke och hastighet.
Minnena är från Corsair. Mitt windows 7 är 64-bit
Är tacksam för tips/idéer
/robin

Permalänk

Du måste ha 64bitars version av windows för att den ska kunna utnyttja mer än 3gb fullt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort: ASUS Z97-A ATX | CPU: i5 4690K | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming | Nät: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair Vengance LP 1600Mhz 2x4GB | SSD: Samsung EVO 850 250GB

Permalänk

Vilket OS kör du? Har du 32-bitars OS kan du inte adressera mer än 4 GB.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekyelol:

Hej!
Hade 4GB ram och nu köpte jag 4GB till. När jag går in i Kontrollpanelen->System så står det på minne : Installerat minne Ram : 8,00GB (3,99GB går att använda)
Hur ska jag få den att använda 8gb? Minnena är av samma märke och hastighet.
/robin

Se till att du har 64-Bit windows, då 32-Bit bara kan använda 4GB.

Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Skrivet av ekyelol:

Hej!
Hade 4GB ram och nu köpte jag 4GB till. När jag går in i Kontrollpanelen->System så står det på minne : Installerat minne Ram : 8,00GB (3,99GB går att använda)
Hur ska jag få den att använda 8gb? Minnena är av samma märke och hastighet.
/robin

Skrivet av sistergodiva:

Du måste ha 64bitars version av windows för att den ska kunna utnyttja mer än 3gb fullt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av linuxprofessor:

Vilket OS kör du? Har du 32-bitars OS kan du inte adressera mer än 4 GB.

Skrivet av ohoy:

Se till att du har 64-Bit windows, då 32-Bit bara kan använda 4GB.

Rätta mig om jag har fel.

Men är inte begränsningen för 32-bit windows 3,2 gb RAM?

/Malcolm

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk
Medlem

Joo exakt nått där så 4gb ram borde inte ens visas i windows?? Minns inte var ett tag sen jag använde 32bits så rätta mej om jag har fel..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av malcolmgranberg:

Rätta mig om jag har fel.

Men är inte begränsningen för 32-bit windows 3,2 gb RAM?

/Malcolm

Olika beroende på hårdvaran.

Skrivet av Bean:

Joo exakt nått där så 4gb ram borde inte ens visas i windows?? Minns inte var ett tag sen jag använde 32bits så rätta mej om jag har fel..

Det syns att man har 4GB RAM i Windows x86, men det står då "4GB RAM (3,x GB kan användas)".

Permalänk
Medlem

Aa så vare ja! tack

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekyelol:

(3,99GB går att använda)
/robin

Ja det låter lite lustigt för 3.99gb är ju över 32bits så då använder du säkert 64bits. men vad är det för minnen du hade innan och dom ny köpta? För jag själv gillar inte o blanda minnen tex corsair o kingston...

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Jag har 64 bitars windows 7. Har corsair minnen.

Permalänk
Medlem

In i bios och aktivera "memory remapping"

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Hjälpsam

Kolla hur mycket BIOS rapporterar, är det 4GB finns felet troligtvis i hårdvaran, tex en defekt minnesmodul, minnesplats, eller böjda moderkortspinnar mot CPUn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekyelol:

Jag har 64 bitars windows 7. Har corsair minnen.

Är det samma corsair minnen som tidigare asså?

om det är så, så kanske kan sätta bios på default och gå från det.. eller kanske göra en fräsh om installation av win7,.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Är det samma corsair minnen som tidigare asså?

om det är så, så kanske kan sätta bios på default och gå från det.. eller kanske göra en fräsh om installation av win7,.

Mina minnen :
http://www.dustinhome.se/product/5010331614/corsair-4gb-ddr3-...
och
http://www.inet.se/produkt/5315032/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...

Permalänk
Hjälpsam

Att ladda BIOS default är inte fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

En polare hade samma problem och det visade sig att ett av hans ram-minnen hade hoppat ut ur sockeln så det vara bara att trycka tillbaka det.

Permalänk
Medlem

Har för mig att du måste ställa in minnanerna på samma clock osv för att det skall funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekyelol:

Nej dom har några år på nacken så dem gick inte att beställa längre

Samma minnen menar jag att det är samma produkt o serie av minnen.
Som de verkar är det att moderkortet vill ha dom nya minnena pgr av frekvens tex att dom har högre frekvens och då känner moderkortet av det och tar det som huvudfaktor och dina andra minnen som innan har säkert lägre frekvens. Det var det jag sa med blanda minnen man ska alltid ta det samma man redan har för moderkortet kan inte producera rätt annars... Tipset är o köpa minnen som är identiska.antingen köper du 4gb minnen till som du redan köpt och säljer dom andra eller köper du identiska minnen som redan var...

Märkte att jag skrev otydligt där
Alltså köp ett sätt till av samma märke du redan köpt o lägg i då får du 8gb ram helt klart. o ta bort dom gamla och sälj här på SWEC finns många köpare som är villiga o köpa..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Har för mig att du måste ställa in minnanerna på samma clock osv för att det skall funka.

Fungerar helt klart men varför göra det när man kan köpa identiska minnen som fungerar och mycket bättre vid klockning också.
Blir ett jävla ståhej o hålla koll på vilket minne som felar vid klockning då också. Därför bättre metod att ha minnen som har samma volt frekvens o allt. då mår moderkortet bra....

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna länka dina ram minnen som du har nu? ( Både dom nya och gamla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Fungerar helt klart men varför göra det när man kan köpa identiska minnen som fungerar och mycket bättre vid klockning också.
Blir ett jävla ståhej o hålla koll på vilket minne som felar vid klockning då också. Därför bättre metod att ha minnen som har samma volt frekvens o allt. då mår moderkortet bra....

Det kan ju vara så att han inte vill köpa 4 GB till just nu och han vill bara att det funkar. Därför nämde jag det. Sen om det felar, han får ju klocka så att de nya stickorna håller samma klock som de gamla och om det felar då då är det ju de nya stickorna som krånglar, enkelt att hålla reda på. Sen moderkortet kan ju inte må sämre om man klockar ner vad jag vet.

Men om han nu inte är så insatt att hålla på i BIOS eller UEFI så är det lättaste att köra på ditt förslag helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

In i bios och aktivera "memory remapping"

Har provat det nu men ingen skillnad

Skrivet av Ratatosk:

Kolla hur mycket BIOS rapporterar, är det 4GB finns felet troligtvis i hårdvaran, tex en defekt minnesmodul, minnesplats, eller böjda moderkortspinnar mot CPUn.

Bios säger 8GB, dxdiag säger också 8GB

Skrivet av strutzen:

Skulle du kunna länka dina ram minnen som du har nu? ( Både dom nya och gamla)

Här :
http://www.inet.se/produkt/5315032/corsair-4gb-2x2048mb-cl9-1...
http://www.dustinhome.se/product/5010331614/corsair-4gb-ddr3-...

Permalänk
Medlem

öppna msconfig gå in på systemstart och advancerade alternativ där ska det finnas en ruta som listar högsta mängd minne ta o fyll i rutan med 8196 mb
eller vad den nu visar i aktivitetshanteraren fick själv göra det efter att jag märkte att mitt ram låste sig på 3.25 gb men nu har jag fullt 4 gb ska köpa 4 gb till mot hösten då gta iv äter mkt ram redan när man direkt startar spelet och är ingame i ett hus 1.7 gb ram tar den då (kör på 1.0.3.0 där och det funkar fint ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av malcolmgranberg:

Rätta mig om jag har fel.

Men är inte begränsningen för 32-bit windows 3,2 gb RAM?

/Malcolm

TROR är den totalta mängden Minne för hela systemet som är 4096mb detta delas även av andra enheter i datorn hårdvara tex GPUns minnet.
512mb grafik + 4gb ram blir 3.5GB som visas som RAM minne för ett 32bitars Operativsystem.

Rätta mig också om jag har fel thx

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

TROR är den totalta mängden Minne för hela systemet som är 4096mb detta delas även av andra enheter i datorn hårdvara tex GPUns minnet.
512mb grafik + 4gb ram blir 3.5GB som visas som RAM minne för ett 32bitars Operativsystem.

Rätta mig också om jag har fel thx

En stationär dator med ett separat grafikkort har ju dock dedikerat grafikminne så din teori stämmer tyvärr inte riktigt.

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,4 GHz | MODERKORT:Asus P7Z77-v PRO| GPU: Radeon HD 6870 1GB med hembygd dunderluftkylning | RAM: Corsair Vengance LP 16Gb |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elightz:

En stationär dator med ett separat grafikkort har ju dock dedikerat grafikminne så din teori stämmer tyvärr inte riktigt.

Det är självklart att en stationär dator med 512mb grafikkort har dedikerat 512mb fysiskt video minne.

Totala minnesmängden som Operativsystemet känner av 4gb för 32bitars OS, det spelar ingen roll om 2gb kommer från datorn RAM och 2gb från grafikkortet2 det blir totalt 4gb.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Det är självklart att en stationär dator med 512mb grafikkort har dedikerat 512mb fysiskt video minne.

Totala minnesmängden som Operativsystemet känner av 4gb för 32bitars OS, det spelar ingen roll om 2gb kommer från datorn RAM och 2gb från grafikkortet2 det blir totalt 4gb.

Faktiskt inte hela sanningen rent 32bit = max 4GB ja, dock finns PAE och Windows begränsar själva många av sina versioner till 4GB på 32Bit (licens anledningar enligt Microsoft, BS enligt mig) men det gör oxå att ett 32bit Win inte borde förhindra att VRAM används ordentligen pga PAE ökningen till max 64GB (teoretisk), detta och dynamisk tilldelning av minneslängder osv gör att om CPUn stödjer PAE så kommer den kunna nyttja 4GB ram (Windows begränsat) och 2GB VRAM, linux kerneln har sedan länge kunnat hantera mer än 4GB ram i 32bitars versionerna. (Detta kräver dock att CPUn har stöd för det, dvs alla 32bitars CPUer kan inte göra detta).

Gissar att de flesta CPUer idag har stöd för det på 32bitars sidan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood