Hur pass pålitliga är Vattenkylarna från Corsair ?

Permalänk

Hur pass pålitliga är Vattenkylarna från Corsair ?

Har en H60 som fungerar bra, den kyler bra samt är tyst.
Har läst lite på forum att folk haft problem med Antec och Cool it kylarna.
Typ att dom läckt ut vätska osv. Så nu undrar jag om man kan lita på dessa kylare.
Eller är Corsiar bättre när det kommer till kvalite och funktion ?
Är lite skeptisk efter läst dessa trådar.

Permalänk
99:e percentilen

Har också H60 och har tydligen "oturen" att få TVÅ exemplar vars pump låter så högt och jobbigt att man måste sänka hastigheten på den i BIOS för att kunna vara i rummet. Så på just vattenkylare har jag svårt att rekommendera Corsair (men de gör kanonbra minnen, nätagg och SSDer).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Har också H60 och har tydligen "oturen" att få TVÅ exemplar vars pump låter så högt och jobbigt att man måste sänka hastigheten på den i BIOS för att kunna vara i rummet. Så på just vattenkylare har jag svårt att rekommendera Corsair (men de gör kanonbra minnen, nätagg och SSDer).

Okej men bortsätt från att den brukar låta hur tror du kvaliten är ?
Typ läckage osv ?
Om man tex har haft den installerad och körit på den i ca 2 år håller den för 2 till eller finns det risk att den ska läcka ?
Vet att det inte går att svara på men har ni hört folk som varit missnöjda med dessa, alltså inte pumplätet utan läckage ?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av punchline82:

Okej men bortsätt från att den brukar låta hur tror du kvaliten är ?
Typ läckage osv ?
Om man tex har haft den installerad och körit på den i ca 2 år håller den för 2 till eller finns det risk att den ska läcka ?
Vet att det inte går att svara på men har ni hört folk som varit missnöjda med dessa, alltså inte pumplätet utan läckage ?

Jag har svårt att tro att den kommer läcka, men jag vill minnas att man har lagen på sin sida om det händer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Har också haft en H60. Den lät också förj*vligt så jag ersatte den med Noctua luftkylning för ett par månader sedan. Flyttade för några veckor sedan och såg då att den hade läckt ut vatten ur pumpen.. Aldrig med kylning från Corsair!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag har svårt att tro att den kommer läcka, men jag vill minnas att man har lagen på sin sida om det händer.

Beror lite på vart man köpt den, läste någon som hade köpt en vattenkylare (dock tror jag de va antech's) hos Dustin och de mer eller mindra sa "FU" till honom och sa att det va hans fel.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Beror lite på vart man köpt den, läste någon som hade köpt en vattenkylare (dock tror jag de va antech's) hos Dustin och de mer eller mindra sa "FU" till honom och sa att det va hans fel.

Det är väll Dustin i ett nötskal.

Jag skulle aldrig personligen köpa en sluten vatten kylare, luftkylarna är ju betydligt tystare och kyler minst lika bra om inte bättre...

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem

Jag har en Corsair H60 och jag har aldrig haft några problem med den, jag tycker inte att min låter för mycket och läckage har jag aldrigt varit med om.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 965 Be 4,18 Ghz. GPU: Amd Radeon 7950. HDD: Corsair Force GT 120gb ssd, Samsung 1 tb, Hitachi 320 gb. PSU: Cooler Master GX 750W. MB: Gigabyte 990XA-UD3.Minne: Kingston 8gb Chassi: NZXT Tempest Evo.Kylning: Corsair H60

Permalänk
Skrivet av Constant3831:

Har också haft en H60. Den lät också förj*vligt så jag ersatte den med Noctua luftkylning för ett par månader sedan. Flyttade för några veckor sedan och såg då att den hade läckt ut vatten ur pumpen.. Aldrig med kylning från Corsair!

Vadå så du såg inte det när du bytte kylare ?
Ne tror du bara vill skrämmas.

Permalänk
Medlem

Har en H50 som jag inhandlade 2010. Fungerat felfritt sen dess. Det här är den första modellen så det säger ju lite i alla fall. Och man får ju hoppas att de förbättrat konstruktionen i nyare modeller.

Permalänk
Medlem

Alltså, läckage är inget att oroa sig, däremot till skillnad från luftkylare så har ju dessa slutna vattenkylare en pump som kan väsnas/börja väsnas och en pump som kan ge upp. Detta hände med min Antec Kühler H2O, som visserligen inte är Corsair, men jag är helt övertygad om att Corsair har samma problem med att pumpen kan slitas ut eller haverera. Haveri är alltid en möjlighet när man har rörliga delar.

Nu inväntar jag en luftkylare istället efter att jag läst här på Sweclockers någon som sa att en vattenkylare med samma fläktar som en luftkylare kommer i bästa fall vara lika tysta, men annars kommer vattenkylaren låta mer. Det är ju helt rätt, och just den tanken hade aldrig slagit mig förut, och eftersom jag eftersträvar en tyst dator något oerhört så var det bara att gå tillbaka till luft.
Fast denna gång sätter jag på de tysta fläktar jag har hunnit skaffa mig sedan jag sist prövade luftkylning.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

alltså, det som låter är väl endå grafik kortet ? har en h60 och jag hör aldrig min kylare

Permalänk
Hedersmedlem

Har en Antec H2O 920 och med handen på hjärtat så låter den rätt ordentligt. Eller dom medföljande fläktarna låter djävulskt mycket, pumpen har jag inget proble med.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Vadå så du såg inte det när du bytte kylare ?
Ne tror du bara vill skrämmas.

Bytte för att den brummade jobbigt. Den hade inte börjar läcka när jag tog ut den, märkte iallafall inget då. Har ingen anledning att ljuga om det ^^