Permalänk
Medlem

i5-3570k

Hej!

Kan börja med att säga att jag är totalt färsk på detta med överklockning och frågan gäller processorn i rubriken med dess orginalkylare.

Har nu ändrat i BIOS så den går på 100x36 istället för 100x34 (Auto stod den på då). Om jag fattat allt rätt så är det bara här jag behöver ändra (innan man behöver öka på volt o så då ofc?)

Körde nu Intel Burntest på standard test och 10 ggr, tempen hamnade då i HW Monitor på 74grader som högst o idlar ca 40-42grader och testet slutfördes utan problem.

Frågan är väl egentligen innan jag fortsätter, gör jag rätt o håller jag koll på rätt grejer? Har inga direkta planer på att börja ändra volten än innan jag hunnit läsa på mer o isf antar jag att ny kylare behövs. Räcker det att köra Burntest o få att testet slutförtskorrekt för att få reda på att klocken funkar o givetvis även hålla koll på temp?

Sen undrar jag lite på hur mkt mer grejerna slits om man klockar?

Tack på förhand

Azmodan

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poddarn:

Vad har du för kylare?

Kylaren som följde med cpun. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660227#extra

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Du BÖR byta kylare om du vill överklocka inom rimliga tempraturer. En hyper 212+ är helt klart värd pengarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Du gör i huvudsak rätt.

Det finns gott om guider att läsa.

En sak du bör tänka på är att om spänningen står på auto så höjs den automatiskt när du klockar. Ställ den därför manuellt, så att spänningen inte blir onödigt hög.

Permalänk
Medlem

Ungefär runt vilka grader börjar det bli skadligt? Skilde ju ytterst lite på antal grader med o köra den på 3.6ghz jämfört med orginal 3.4ghz om jag nu gjort allt rätt då vill säga.

Okaj, ska kolla det, hur vet jag vad som är rimlig spänning? prova sig fram o sänka tills det inte går längre i ett cpu load test?
Mvh

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Ungefär runt vilka grader börjar det bli skadligt? Skilde ju ytterst lite på antal grader med o köra den på 3.6ghz jämfört med orginal 3.4ghz om jag nu gjort allt rätt då vill säga.

Okaj, ska kolla det, hur vet jag vad som är rimlig spänning? prova sig fram o sänka tills det inte går längre i ett cpu load test?
Mvh

Se till att hålla dig under 70°C om du vill vara en försiktig nybörjare.

Med stockkylningen så blir tempen för hög innan spänningen blir det.

Testa att sänka spänningen tills IBT ger felmeddelande/du får BSOD/frysningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Se till att hålla dig under 70°C om du vill vara en försiktig nybörjare.

Med stockkylningen så blir tempen för hög innan spänningen blir det.

Testa att sänka spänningen tills IBT ger felmeddelande/du får BSOD/frysningar.

Under 70grader blir nog svårt då den låg på ungefär detsamma på 3,4ghz(fabriksklocken) som 3.6ghz. Dvs 70-74 grader, kanske lika bra o köpa ny fläkt direkt innan man ska greja nåt mer

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Under 70grader blir nog svårt då den låg på ungefär detsamma på 3,4ghz(fabriksklocken) som 3.6ghz. Dvs 70-74 grader, kanske lika bra o köpa ny fläkt direkt innan man ska greja nåt mer

Du behöver inte oroa dig över 74°C heller.

Det blir nog svalare när du ställer in spänningen själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Du behöver inte oroa dig över 74°C heller.

Det blir nog svalare när du ställer in spänningen själv.

Vad är max spänningen då? Förstått att det är olika men ungefärligen? Tänker ju givetvis hålla mig ifrån den men kul/bra o veta Ska prova sänka imorn, får ta o knyta mig då ett 10h jobbpass stundar i gryningen.

Jag är iaf inte helt ute o cyklar med testmetoder samt inställningarnA?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Vad är max spänningen då? Förstått att det är olika men ungefärligen? Tänker ju givetvis hålla mig ifrån den men kul/bra o veta Ska prova sänka imorn, får ta o knyta mig då ett 10h jobbpass stundar i gryningen.

Jag är iaf inte helt ute o cyklar med testmetoder samt inställningarnA?

Ngt i stil med 1,3~1,35V.

Grunden är att höja multipeln & spänningen, samtidigt som man håller koll på tempen. Så du gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ngt i stil med 1,3~1,35V.

Grunden är att höja multipeln & spänningen, samtidigt som man håller koll på tempen. Så du gör rätt.

Ok, tack ska forska vidare imorgon!

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

En lite följdfråga istället för att skapa en ny tråd. Ungefär vad för volt bör jag ligga på med stock klocken på en 2500k?

Sry för hi-jack

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

En lite följdfråga istället för att skapa en ny tråd. Ungefär vad för volt bör jag ligga på med stock klocken på en 2500k?

Sry för hi-jack

Freddie

Jag skulle gissa att det blir ngt i stil med 1,1V.

Ngn får bekräfta/rätta.

Permalänk
Medlem

Kan passa på o fråga vad tycker ni jag ska ha för fläkt? Är det som någon tidigare sa i tråden Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare ett bra val? Får mäta lite o hoppas på att det kommer passa bra.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av azmodan:

Kan passa på o fråga vad tycker ni jag ska ha för fläkt? Är det som någon tidigare sa i tråden Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare ett bra val? Får mäta lite o hoppas på att det kommer passa bra.

Du kan ta en större och bättre kylare utan problem..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Du kan ta en större och bättre kylare utan problem..

Tips på en sådan i inom smärtgränsen på 600kr? Givetvis vill jag komma så billigt undan som möjligt Sen kan man ju ta med i planeringen att det kanske kommer tillkomma mer ramminne o då är det ju roligt om det får plats utan alltför grova modifikationer på kylaren

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Tips på en sådan i inom smärtgränsen på 600kr? Givetvis vill jag komma så billigt undan som möjligt Sen kan man ju ta med i planeringen att det kanske kommer tillkomma mer ramminne o då är det ju roligt om det får plats utan alltför grova modifikationer på kylaren

Denna skulle jag nog säga ligger på en delad förstaplats tillsammans med Thermalright Silver Arrow. Tyvärr kostar dom lite mer än 600SEK.

En billigare variant.

Swecs kylartest.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, blir det stor skillnad på en sådan i kylning jämfört med 212 evon?
Mäta är enda sättet för o kolla om den kommer få plats eller finns det något enklare sätt som jag missat?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Tack för tipsen, blir det stor skillnad på en sådan i kylning jämfört med 212 evon?
Mäta är enda sättet för o kolla om den kommer få plats eller finns det något enklare sätt som jag missat?

Det blir några grader svalare. (5~10?) Dom där kylarna är ganska populära, så om du vill ha exempel så är det nog inte så svårt att hitta.

Kylflänsar på DDR3-minnen är egentligen rätt onödigt. Men när du nu har höga minnen så kanske du ska överväga denna kylare. Om man bara kör med den undre fläkten så får man plats med rätt höga RAM-moduler.

Se till att du vet vad som funkar på ditt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det blir några grader svalare. (5~10?) Dom där kylarna är ganska populära, så om du vill ha exempel så är det nog inte så svårt att hitta.

Kylflänsar på DDR3-minnen är egentligen rätt onödigt. Men när du nu har höga minnen så kanske du ska överväga denna kylare. Om man bara kör med den undre fläkten så får man plats med rätt höga RAM-moduler.

Se till att du vet vad som funkar på ditt moderkort.

Okaj får kolla upp det

Av någon knepig anledning verkar jag bara kunna öka volten när jag går in i bios? CPU-z säger en helt annan volt än vad biosen säger iaf. Hm..

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Okaj får kolla upp det

Av någon knepig anledning verkar jag bara kunna öka volten när jag går in i bios? CPU-z säger en helt annan volt än vad biosen säger iaf. Hm..

Värdet som CPU-Z rapporterar kan skilja sig ifrån det du ställer in i BIOS, ja. Det är normalt.

Spänningen sjunker vid belastning. Eventuella funktioner för att motverka det fallet kan också spela in.

Ja, det är bäst att bara överklocka via BIOS.

Permalänk
Avstängd

hej... du kan klocka betydligt högre med stock fläkten än du tror..

jag har min på 4,2 och oförändrad volt ..

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Värdet som CPU-Z rapporterar kan skilja sig ifrån det du ställer in i BIOS, ja. Det är normalt.

Spänningen sjunker vid belastning. Eventuella funktioner för att motverka det fallet kan också spela in.

Ja, det är bäst att bara överklocka via BIOS.

Det är alltså volten i bios jag ska lita på? biosen sa 1,064 (stängt av auto) och cpu-z säger 1,152 iaf. Ställde den på 37*100 nu iaf vilket verkar resulterat i ca 77 grader vid load. Tror jag ska ge mig där innan jag fått en ny fläkt kanske?

Fast egentligen borde det va konstigt om det inte gick o klämma 3.8ghz eftersom det är dess turbo mode, fast det kanske inte är tanken att den ska ligga där konstant..

Edit: Hw monitor som jag använder för o kolla tempen säger 1,15 på vcore samma som cpu-z alltså?

Mvh

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

En lite följdfråga istället för att skapa en ny tråd. Ungefär vad för volt bör jag ligga på med stock klocken på en 2500k?

Sry för hi-jack

Freddie

1.2 tror jag?

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem
Skrivet av joejjeman:

hej... du kan klocka betydligt högre med stock fläkten än du tror..

jag har min på 4,2 och oförändrad volt ..

hej!

vad ligger du på för temperaturer då? Med tanke på hur den verkar dra iväg här med ca 3grader/100mhz höjning, iofs bor jag nog i sveriges varmaste lägenhet sommartid

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Det är alltså volten i bios jag ska lita på? biosen sa 1,064 (stängt av auto) och cpu-z säger 1,152 iaf. Ställde den på 37*100 nu iaf vilket verkar resulterat i ca 77 grader vid load. Tror jag ska ge mig där innan jag fått en ny fläkt kanske?

Fast egentligen borde det va konstigt om det inte gick o klämma 3.8ghz eftersom det är dess turbo mode, fast det kanske inte är tanken att den ska ligga där konstant..

Edit: Hw monitor som jag använder för o kolla tempen säger 1,15 på vcore samma som cpu-z alltså?

Mvh

I regel bör du lita på BIOS, ja.

Har du testat att sänka spänningen då? Den kanske klarar sig på lägre, och då blir det också svalare.

Permalänk
Avstängd

har inte kollat hur varm den blir men datorn e stabil i spel o camprogram .. så varför oroa sig.. har även ställt på en ganska tyst low-profile inställning i bios o när jag tex drar igång spel hör man att den varvar upp lite..

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

I regel bör du lita på BIOS, ja.

Har du testat att sänka spänningen då? Den kanske klarar sig på lägre, och då blir det också svalare.

Jo jag försökte hitta nåt om det men det finns bara att välja på +0,0 samt 3 eller 4 andra olika ökningar, verkar inte kunna få skriva in något manuellt eller sänka mer borde finnas tycker jag ju.

La upp två bilder på hur platsen ser ut oxå ang. kylare. http://imgur.com/a/IBrxK ser ju onekligen trångt ut tycker mitt ack så otränade öga

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Jo jag försökte hitta nåt om det men det finns bara att välja på +0,0 samt 3 eller 4 andra olika ökningar, verkar inte kunna få skriva in något manuellt eller sänka mer borde finnas tycker jag ju.

La upp två bilder på hur platsen ser ut oxå ang. kylare. http://imgur.com/a/IBrxK ser ju onekligen trångt ut tycker mitt ack så otränade öga

Vilka spänningsinställningar som finns är moderkort-specifikt. Kanske finns bra info på MSIs forum? Jag tror inte att du hittat rätt inställning. Vcore?

Möjligen kan du hitta info om vilka kylare som passar. Kan du använda dom bortre DIMM-slotsen kanske?