Permalänk
Medlem

Datorn blir överhettad

Hejsan, Köpte en ny dator i julas och allting har funkat finemang. Förutom ett spel som jag nu älskar. Battlefield 3, Det funkar jätte bra i 10-15 minuter sen fryser spelet och det börjar brusa i hörlurarna,så jag får trycka av datorn. Börjar misstänka att det är att datorn blir överhettad. När man spelar Battlefield så hör man att datorn verkligen börjar jobba hårdare och när den väl crashar så är chassit rätt så varmt. Jag tittade i mina BIO settings och såg detta, Vet inte vad som menas med det men :

Trodde först det var mitt grafik kort som var för dåligt. Men.. jag kan köra det på High utan lagg.

Så.. Behöver jag nya fläktar? Visste inte om detta var rätt ställe att skriva detta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Codreanu:

Hejsan, Köpte en ny dator i julas och allting har funkat finemang. Förutom ett spel som jag nu älskar. Battlefield 3, Det funkar jätte bra i 10-15 minuter sen fryser spelet och det börjar brusa i hörlurarna,så jag får trycka av datorn. Börjar misstänka att det är att datorn blir överhettad. När man spelar Battlefield så hör man att datorn verkligen börjar jobba hårdare och när den väl crashar så är chassit rätt så varmt. Jag tittade i mina BIO settings och såg detta, Vet inte vad som menas med det men :http://i.imgur.com/0fxFm.jpg

http://i.imgur.com/qxejw.jpg

Trodde först det var mitt grafik kort som var för dåligt. Men.. jag kan köra det på High utan lagg.

Så.. Behöver jag nya fläktar? Visste inte om detta var rätt ställe att skriva detta på.

Pröva att blåsa rent alla kylflänsar från damm!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Pröva att blåsa rent alla kylflänsar från damm!

Jag har gjort detta. Men det märktes inte av.

Permalänk
Medlem

Vad har du för specifikationer på datorn? Ta med chassi och vilka fläktar som används och hur dessa sitter i chassit.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Kontrollera cpu-fläkten. Ifall du har överklockat och använder stockfläkt så funkar inte det dessa varma sommardagar.

Permalänk
Medlem

Testa att köra hardware mointer för att logga dina temperaturer när du spelar bf3. När du stänger av kan du se vad max temperaturerna var. Vad har du för system och kylning?

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Inaktiv

Asså ere jag som är blind ? står ju bara 37C. Men om det är CHA_FAN2 du syftar på är den röd markerad för att den kör på mindre än 600rpm höj fläkt hastigheten lite så försvinner det.

Permalänk
Medlem

om det är stock kylare och du har datorn ståendes på golvet så är det damm i cpu kylaren garanterat ser på din screenshot att cpun går upp i 98 grader vilket inte är bra alls (kanske dags att kika på ny cpu kylare istället för stockkylaren om det är den du har )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mini-z1994:

om det är stock kylare och du har datorn ståendes på golvet så är det damm i cpu kylaren garanterat ser på din screenshot att cpun går upp i 98 grader vilket inte är bra alls (kanske dags att kika på ny cpu kylare istället för stockkylaren om det är den du har )

det står 37C , 98 är fahrenheit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

om det är stock kylare och du har datorn ståendes på golvet så är det damm i cpu kylaren garanterat ser på din screenshot att cpun går upp i 98 grader vilket inte är bra alls (kanske dags att kika på ny cpu kylare istället för stockkylaren om det är den du har )

98 grader fahrenheit.
Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

98 grader fahrenheit.
Suck.

heh missade det knappt sovit något dygnet innan så ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Laddade ner HWMonitor, I början låg mitt grafik kort "Kollade bara på det för datorn krashade efter 5 minuter" 40 grader.

Efter jag spelat ett tag var det uppe i 80-90 grader. Ska försöka ta ett screenshot medans spelet är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190433:

Asså ere jag som är blind ? står ju bara 37C. Men om det är CHA_FAN2 du syftar på är den röd markerad för att den kör på mindre än 600rpm höj fläkt hastigheten lite så försvinner det.

Hur gör man det? O.o Laddade ner Hardware Monitor, Resultatet var att grafik kortet gick till ungefär 80-90 grader. Kunde inte ta screenshot för datan crashade. Ska försöka skaffa ett.

Permalänk

Den är ju inte ens varm, jag förstår ingenting

Permalänk
Medlem

Du kan alltid prova installera nya drivisar till allt kolla sen(detta inkluderar ljuddrivisar ), funkar inte skiten så är det förmodligen något fel på hårdvaran/cpu/gpu fläkten.

Permalänk
Medlem

Dels kan du skriva vad du har för system >.<

Permalänk

Det är inte att datorn blir för varm det är något hårdvaru fel antagligen.
Skulle tro att ditt grafikkort eller RAM - minnen kronglar lite. Vad är det för grafikkort du har ?

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

om det är stock kylare och du har datorn ståendes på golvet så är det damm i cpu kylaren garanterat ser på din screenshot att cpun går upp i 98 grader vilket inte är bra alls (kanske dags att kika på ny cpu kylare istället för stockkylaren om det är den du har )

Hahaha

Permalänk
Skrivet av Codreanu:

Hejsan, Köpte en ny dator i julas och allting har funkat finemang. Förutom ett spel som jag nu älskar. Battlefield 3, Det funkar jätte bra i 10-15 minuter sen fryser spelet och det börjar brusa i hörlurarna,så jag får trycka av datorn. Börjar misstänka att det är att datorn blir överhettad. När man spelar Battlefield så hör man att datorn verkligen börjar jobba hårdare och när den väl crashar så är chassit rätt så varmt. Jag tittade i mina BIO settings och såg detta, Vet inte vad som menas med det men :http://i.imgur.com/0fxFm.jpg

http://i.imgur.com/qxejw.jpg

Trodde först det var mitt grafik kort som var för dåligt. Men.. jag kan köra det på High utan lagg.

Så.. Behöver jag nya fläktar? Visste inte om detta var rätt ställe att skriva detta på.

Klockan med flamman är indikeringen för Asus automatiska överklockning. Om du kör med standardkylare så kan det göra att processorn går varm då den ibland höjer spänningen mer än vad som behövs. Dessutom brukar den höja BCLK över 100MHz vilket kan ge instablilitet på PCI-e, USB och Sata.
Jag skulle rekomendera dig att välja restore default i bios så att all överklockning försvinner och se om datorn är stabil då. Just BF3 är ganska kännsligt för instabila överklockningar (som verkar vara stabila för övrigt).

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190433:

Asså ere jag som är blind ? står ju bara 37C. Men om det är CHA_FAN2 du syftar på är den röd markerad för att den kör på mindre än 600rpm höj fläkt hastigheten lite så försvinner det.

Skrivet av punchline82:

Det är inte att datorn blir för varm det är något hårdvaru fel antagligen.
Skulle tro att ditt grafikkort eller RAM - minnen kronglar lite. Vad är det för grafikkort du har ?

Processor : Intel core i5 2500k CPU 3.3 ghz
Minne: 8192mb
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 560 ti

Ska testa ta bort klockningen. uppdaterar efter.

Permalänk
Inaktiv

Ai Suite II, du tankar det från asus hemsida lr från skivan du fick med moderkortet.
Sedan väljer du tools sen Fan Xpert, där kan du välja hastighet på fläktar som är monterade direkt till moderkortet. Du kan även se CPU temps och lite annat där.

Permalänk
Medlem

Efter att jag tog bort automatiska klockningen så har jag kunnat spela 2 banor i rad utan crash. Kanske bara har tur eller så var det problemet.

Permalänk
Skrivet av anon190433:

Ai Suite II, du tankar det från asus hemsida lr från skivan du fick med moderkortet.
Sedan väljer du tools sen Fan Xpert, där kan du välja hastighet på fläktar som är monterade direkt till moderkortet. Du kan även se CPU temps och lite annat där.

Larmgränserna kan justeras i BIOS om fläkten normalt går den hastigheten och man inte vill att den ska gå fortare. Det räcker med 440rpm på mina CPU-fläktar utan belastning så jag fick ställa ner långt.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Codreanu:

Efter att jag tog bort automatiska klockningen så har jag kunnat spela 2 banor i rad utan crash. Kanske bara har tur eller så var det problemet.

Du kan ju försöka men en manuell överklockning som kanske inte är så kraftig och se om det fungerar. Tänk också på att försöka hålla koll på temperaturer så du vet att det inte är det som orsakar problemet.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Lär dig att överklocka själv så slipper du problem med instabilla överklockningar. Det är inte svårt och det finns bra guider på internet, det är bara att googla. Vi kan hjälpa dig om du bara berättar vad du har för system.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Codreanu:

Efter att jag tog bort automatiska klockningen så har jag kunnat spela 2 banor i rad utan crash. Kanske bara har tur eller så var det problemet.

Program som automatiskt överklockar har jag inget till övers för. Hade samma problem som du när jag byggt ihop min dator för några år sedan innan jag förstod att det var Asus Epu 6 Engines automatiska överklockningsfunktion som var boven i dramat.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |