"Underklocka" Intel Core i7 3770K 3,5Ghz eller Intel Core i7 3770 3,4Ghz

Permalänk
Medlem

"Underklocka" Intel Core i7 3770K 3,5Ghz eller Intel Core i7 3770 3,4Ghz

Hej!

Kan man "Underklocka" Intel Core i7 3770K 3,5Ghz eller Intel Core i7 3770 3,4Ghz så att prestanda och strömförbrukning inte blir högre än Intel Core i7 3770T 2,5Ghz? Den sistnämnda processorn går inte att få tag på och leveranstiderne verkar väldigt suspekta, har flyttats fram flera gånger sedan lanseringen!

Saker jag inte tycker om är högljuda fläktar och saker som drar mer ström än vad dom behöver vid ett givet tillfälle! Saker jag tycker om är flexibilitet, att när man behöver kraft kan man enkelt ta fram den.

Om man kan "Underklocka" vilken av de två första processorerna är att föredra?

Sven

Permalänk

K-versionen, bara att sänka multipliern i EFI/BIOS.

Permalänk
Medlem

En processor klockar ner sig när den inte används, i alla fall nya processorer. Tror det heter speedstep eller nåt sånt i bios. Om det verkligen är lägre ström du vill ha så ska du nog kolla på en annan processor.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Processorn underklockar sig själv när inte kraften används, nya processorer och moderkort är rätt bra nu förtiden att dra ner på energin och spara ström, AMD har cool'N'quiet, tror intel har speedstep eller liknande.. kolla upp det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt moderkort är ett ASUS P8Z77-V LE - ATX / Z77 och det kanske har motsvarande funktioner som ditt EFI kort ?

Permalänk
Medlem

Helt säkert att Intel Core i7 3770K 3,5Ghz eller Intel Core i7 3770 3,4Ghz går att klocka ner till 2.5 GHz? I så fall beställer jag någon av dessa, helst Intel Core i7 3770 3,4Ghz, kan inte vänta veckor innan min första CPU val finns på den svenska marknaden. har en massa andra grejor beställda och levererade som är i allra högsta grad beroende på processorn! Min I3 slår i taket 99 - 100 % så jag måste bara ha en ny burk!

Permalänk
Medlem

Alla moderkort sedan 775/939 tiden har den funktionen. Skall du får ner strömförbrukningen så kolla på övriga delar. CPU är bland de minst krävande i moderna system. Ett effektivt nätagg kan göra mycket i detta fall. Men vill du ändå få ner förbrukningen är det undervolta du vill. Dock är detta si och så hur stabilt det är. Vissa cpus gillar det inte alls, medan vissa kommer ner i T klass.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Har läst igenom manualen till ASUS P8Z77-V LE och info på Intels hemsida. Med ASUS funktion SMART DIGI+ kan man reglera energiförbrukningen så det löser mitt problem. Beställer nu en Intel Core i7 3770 3,4Ghz. Datorn skall användas till intensiv datainsamling för att sedan sända dessa data vidare till olika databaser world-wide.

Tack för era svar. Tråden kan nu anses avslutad från min sida.

Permalänk
Medlem

du kan ju även installera en skaplig cpu kylare typ freezer 13 pro om du satsar på atx storlek på burken och kör på det integrerade grafikkortet eller ett passivt grafikkort

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Du köpte en i7 3770K för att sedan minska strömförbrukningen.. Hur tänkte du där?

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Du köpte en i7 3770K för att sedan minska strömförbrukningen.. Hur tänkte du där?

3770 var det som skrevs sist. (Ingen upplåst multipel m.a.o.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

3770 var det som skrevs sist. (Ingen upplåst multipel m.a.o.)

... och den går ju då inte att underklocka lika lite som att överklocka eftersom multipeln är låst. Det låter inte som ett bra val i just detta fall.

Visa signatur

/jerryswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerryswe:

... och den går ju då inte att underklocka lika lite som att överklocka eftersom multipeln är låst. Det låter inte som ett bra val i just detta fall.

Är det verkligen så?

Låst multipel brukar väl betyda att multipeln inte går att höja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Är det verkligen så?

Låst multipel brukar väl betyda att multipeln inte går att höja?

Precis. Det går bra att sänka den.

Permalänk
Medlem

Logiken är helt galen i din fråga. I min humla, som vanligt.

Du köper en för kraftig CPU som du vill underklocka, en CPU som drar mer ström, blir varmare samt kostar mer.

Varför inte handla en i5a eller en snabbare i3a?

Men som sagts tidigare i7an kommer själv att klocka ner när den inte arbetar. Du kan dock sänka spänningen om du begränsar hur snabbt den kan gå, under förutsättning att bios/uefi tillåter det.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Logiken är helt galen i din fråga. I min humla, som vanligt.

Du köper en för kraftig CPU som du vill underklocka, en CPU som drar mer ström, blir varmare samt kostar mer.

Varför inte handla en i5a eller en snabbare i3a?

Men som sagts tidigare i7an kommer själv att klocka ner när den inte arbetar. Du kan dock sänka spänningen om du begränsar hur snabbt den kan gå, under förutsättning att bios/uefi tillåter det.

Om man vill ha åtta trådar och låg strömförbrukning så finns det inte så mkt att välja på.

Har TS övervägt 3770S?

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så är Intel Core i7 3770K 3,5Ghz en processor inte låst uppåt vilket Intel Core i7 3770 3,4Ghz är. Skulle helst köpa 3770T och i andra hand 3770S men dess processorer finns inte i lager någonstans i Europa, där jag checkat.

3770 kostar en hundralapp mer än 3770K och det spelar ingen roll då jag får den på tisdag istället för att vänta en obestämd tid!

Min beställda Intel Core i7 3770 3,4Ghz kan med hjälp av SMART DIGI+ på ett http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_LE/ sänka sin effektförbrukning = värme/energi förbrukning lägre än 3770T i standard konfigureringen!

Nu kan man ju diskutera hur lågt hade man kommit med en 3770T men det är inte värt att diskutera då den inte går att få tag på!

Hela Intel I7 tredje generationen är ju samma processorarkitektur bara olika klockade och låsta! I7 måste det vara i det här fallet pga. applikationerna, inte I3 eller I5!

Permalänk
Sötast

Det är väl inget speciellt konstigt med att köpa en mycket starkare processor utan att få speciellt ökad strömförbrukning.

Maskin #1 drar 50W maxload och _alltid_ jobbar på 100%
Maskin #2 drar 70W maxload men behöver bara jobba på 100%, 50% av tiden, eller om man underklockar osv som redan tagits upp i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är väl inget speciellt konstigt med att köpa en mycket starkare processor utan att få speciellt ökad strömförbrukning.

Maskin #1 drar 50W maxload och _alltid_ jobbar på 100%
Maskin #2 drar 70W maxload men behöver bara jobba på 100%, 50% av tiden, eller om man underklockar osv som redan tagits upp i tråden.

Jag är inte säker på vad du försöker säga, men prestanda per watt lär stiga när man underklockar en 3770.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svempa42:

Hej!

Kan man "Underklocka" Intel Core i7 3770K 3,5Ghz eller Intel Core i7 3770 3,4Ghz så att prestanda och strömförbrukning inte blir högre än Intel Core i7 3770T 2,5Ghz? Den sistnämnda processorn går inte att få tag på och leveranstiderne verkar väldigt suspekta, har flyttats fram flera gånger sedan lanseringen!

Saker jag inte tycker om är högljuda fläktar och saker som drar mer ström än vad dom behöver vid ett givet tillfälle! Saker jag tycker om är flexibilitet, att när man behöver kraft kan man enkelt ta fram den.

Om man kan "Underklocka" vilken av de två första processorerna är att föredra?

Sven

Jag har en 3930k som klockar ner sig själv automatiskt. När den är nerklockad låter den nästan inget alls när jag har en corsair h80 kylare.
Har alla fläktar på låga varvtal även nu på sommaren om jag nu inte använder CPUn dvs. Då drar kylaren upp hastigheten på två fläktar automatiskt.

3770k har samma teknik så den kommer också att klocka ner sig. Så har du en vettig kylare behöver du inte bry dig om att klocka upp eller ner den. Det sköter den själv beroende på hur mycket cpu kraft du behöver.

För övrigt är det MYCKET bättre att ha grymt hög klocka och många kärnor så din CPU hinner utföra beräkningen snabbt. Det sparar ström och din CPU blir inte lika varm. Om du klockar ner den kommer den få jobba under en längre period på samma beräkning och då kommer mer ström cirkulera = mer värme i kylaren.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag är inte säker på vad du försöker säga, men prestanda per watt lär stiga när man underklockar en 3770.

Det gör det. Men du måste också tänka på att din CPU har ett uppgift att utföra. Har du en låg klocka måste din dator jobba en längre tid för att utföra den uppgiften.
Därför när den snabbare CPUn som har längre prestanda per watt blir klar så går den i idle och förbrukar nästan ingen ström alls medans den andra måste jobba vidare en längre tid.

Så din prestanda per watt blir lägre men dina watt per timme blir högre.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det gör det. Men du måste också tänka på att din CPU har ett uppgift att utföra. Har du en låg klocka måste din dator jobba en längre tid för att utföra den uppgiften.
Därför när den snabbare CPUn som har längre prestanda per watt blir klar så går den i idle och förbrukar nästan ingen ström alls medans den andra måste jobba vidare en längre tid.

Så din prestanda per watt blir lägre men dina watt per timme blir högre.

Tänk på prestanda per watt som energiförbrukning per utfört arbete.

Man kommer längre med samma mängd bensin om man kör 50km/h än om man kör 100km/h, trots att man blir tvungen att köra under en längre tid.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det du vill göra är att undervolta. Höja energieffektiviteten så mycket som möjligt utan att förlora prestanda.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Tänk på prestanda per watt som energiförbrukning per utfört arbete.

Man kommer längre med samma mängd bensin om man kör 50km/h än om man kör 100km/h, trots att man blir tvungen att köra under en längre tid.

Nu jämför du bara hastiheten och bränsleförbrukningen. Släng in arbetet bilarna måste utföra och föreställ dig att bilen som åker 100km/h har ett släp och bara behöver åka tre vändor medans bilen som kör 50km/h måste åka fem vändor.

Nu är bilar också ett dåligt exempel eftersom motorn i bilen är allt annat än effektiv medans en CPU med fler kärnor blir effektivare. Och just av den anledningen man satsar på få så många kärnor som möjligt i mobiltelefoner för att öka batteritiden.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Min I7 3820 klockar ner sig skälv till 1200 mhz när det är läge för det. Multipeln står då på 12 x

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nu jämför du bara hastiheten och bränsleförbrukningen. Släng in arbetet bilarna måste utföra och föreställ dig att bilen som åker 100km/h har ett släp och bara behöver åka tre vändor medans bilen som kör 50km/h måste åka fem vändor.

Nu är bilar också ett dåligt exempel eftersom motorn i bilen är allt annat än effektiv medans en CPU med fler kärnor blir effektivare. Och just av den anledningen man satsar på få så många kärnor som möjligt i mobiltelefoner för att öka batteritiden.

När det gäller en CPU så är hastihet=arbete.

Lustigt att du nämner fler kärnor. Ja, det är effektivare att ha flera lågt klockade kärnor än färre högt klockade. (förutsätter givetvis att lasten är trådad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Tänk på prestanda per watt som energiförbrukning per utfört arbete.

Man kommer längre med samma mängd bensin om man kör 50km/h än om man kör 100km/h, trots att man blir tvungen att köra under en längre tid.

Jäkla intressant detdär:) prestanda per watt är ju knappast linjär med varken klockfrekvensen(som du säger) eller volten. Lite surt att veta att tillverkarna sitter på all denna info men inte vill dela med sig av alla sidor på nätet som finns så är det jävla konstigt att det inte finns benchmarks på dessa värden och diverse smaskiga grafer att gona sig i ^^ eller så är man bara blind ;p

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Jäkla intressant detdär:) prestanda per watt är ju knappast linjär med varken klockfrekvensen(som du säger) eller volten. Lite surt att veta att tillverkarna sitter på all denna info men inte vill dela med sig av alla sidor på nätet som finns så är det jävla konstigt att det inte finns benchmarks på dessa värden och diverse smaskiga grafer att gona sig i ^^ eller så är man bara blind ;p

Du läste nog fel. Jag påstår inte att prestanda per watt är linjär med klockfrekvensen.

Permalänk
Medlem

3770k har ju redan en låg TDP på 77w. Och när den inte jobbar under press, t.ex. spel så ligger den på ynka 1.6Ghz.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 - Moderkort: Asus Sabertooh Z77 - CPU: Intel Core i7 3770k @ 4.6Ghz, Corsair H100 - GPU: EVGA GTX 690 @ 680SLI - RAM: G.Skill ripjaws 16gb @ 2133Mhz - Nätagg: Corsair proffesional series 1200w - HDD: Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64mb - SSD: Samsung 830-Desktop series 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Du läste nog fel. Jag påstår inte att prestanda per watt är linjär med klockfrekvensen.

Vad är det då du argumenterar för? Din metafor är en falsk jämförelse btw.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold