Permalänk

Störe kylplattor = bättre kylning?

Alla kylplattor är rätt små och platta av sig, skulle inte kylning bli bättre av en mycket större där vattnet kan passera flera gånger så den hinner ta upp så mycket av den varma luften som möjligt?
Förmodar det är uträknat men känns endå lite fel tycker jag.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Hedersmedlem

Snackar du om vattenblock nu eller?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Dessa flänsar är smala men sätter du ihop dessa så blir det en jävla klut.
Värmen leds bättre av att det är smalt än att det skulle vara en stor kloss. Sen kyls det fortare också när det är tunnt.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Snackar du om vattenblock nu eller?

Självklart gör jag det, lite trött idag

Skrivet av punchline82:

Dessa flänsar är smala men sätter du ihop dessa så blir det en jävla klut.
Värmen leds bättre av att det är smalt än att det skulle vara en stor kloss. Sen kyls det fortare också när det är tunnt.

Jo att det kyls fortfare när det är tunt förstår jag men tänker mest om vattnet hinner nå sitt maximum innan den lämnar vattenblocket, för annars borde ju ett större vattenblock ge bättre kylning då det är endå vattnet som ska leda bort värmen och inte blocket, som i flänsens fall.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Hedersmedlem

Ser inte poängen med att överföra mer värme till samma mängd vatten, det enda positiva i det skulle möjligtvis kunna vara att det inte behöver pumpas runt lika fort. Annars ser jag inga fördelar, att pumpa ut det lite uppvärmda vattnet och pumpa in nytt "kallt" vatten är effektivare.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Ser inte poängen med att överföra mer värme till samma mängd vatten, det enda positiva i det skulle möjligtvis kunna vara att det inte behöver pumpas runt lika fort. Annars ser jag inga fördelar, att pumpa ut det lite uppvärmda vattnet och pumpa in nytt "kallt" vatten är effektivare.

Självklart, tänker bara på att det spar in energi, men är väll igentligen det endå sålänge den inte pumpar alldeles för slöt för då hinner inte det varma komma ut ur blocket men är knapapst ett problem.

Jaja men då duger dem små då

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Hedersmedlem

Bäst kylning rent temperaturmässigt får du om du har ett högt flöde på vattnet. Då blir inte differensen på inkommande och utgående vatten så stor och temperaturen på processorn/GPUn/etc. hålls låg. Även fast du har ett lägre flöde så kan du transportera bort lika mycket värme, men temperaturdifferensen blir större och temperaturen på processorn/GPUn/etc. blir även den högre.

Effektuttag = Flöde * Värmekapacivitet (4,18 för vatten) * Delta T (temperaturdifferensen på vattnet) * Verkningsgrad
kJ/s = kg/s * k * (T2-T1) * η

Temperaturen är alltså beroende av flödet. Lägre flöde ger högre temperatur och vice versa.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casgar:

Effektuttag = Flöde * Värmekapacivitet (4,18 för vatten) * Delta T (temperaturdifferensen på vattnet) * Verkningsgrad
kJ/s = kg/s * k * (T2-T1) * η

Temperaturen är alltså beroende av flödet. Lägre flöde ger högre temperatur och vice versa.

Poängen han försökte få fram handlade ju dock om värmeöverföringen från blocket till vattnet. Kan man överföra mer värme till vattnet som passerar, så behöver det ju inte pumpas runt lika fort för att behålla samma temperatur. Och vattnets värmekapacitet är såpass hög att temperaturen på det inte ändras nämnvärt (typ 0.2 grader) när det passerar komponenten.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Självklart gör jag det, lite trött idag

Haha, när jag läste titeln så trodde jag att det rörde sig om kylplattor till laptops xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Poängen han försökte få fram handlade ju dock om värmeöverföringen från blocket till vattnet. Kan man överföra mer värme till vattnet som passerar, så behöver det ju inte pumpas runt lika fort för att behålla samma temperatur. Och vattnets värmekapacitet är såpass hög att temperaturen på det inte ändras nämnvärt (typ 0.2 grader) när det passerar komponenten.

Tackar, var det jag ville veta

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Alla kylplattor är rätt små och platta av sig, skulle inte kylning bli bättre av en mycket större där vattnet kan passera flera gånger så den hinner ta upp så mycket av den varma luften som möjligt?
Förmodar det är uträknat men känns endå lite fel tycker jag.

Skrivet av Casgar:

Bäst kylning rent temperaturmässigt får du om du har ett högt flöde på vattnet. Då blir inte differensen på inkommande och utgående vatten så stor och temperaturen på processorn/GPUn/etc. hålls låg. Även fast du har ett lägre flöde så kan du transportera bort lika mycket värme, men temperaturdifferensen blir större och temperaturen på processorn/GPUn/etc. blir även den högre.

Effektuttag = Flöde * Värmekapacivitet (4,18 för vatten) * Delta T (temperaturdifferensen på vattnet) * Verkningsgrad
kJ/s = kg/s * k * (T2-T1) * η

Temperaturen är alltså beroende av flödet. Lägre flöde ger högre temperatur och vice versa.

TS, du har rätt i att ett större block skulle kunna ge bättre kylning (eller överföring av värmeenergi till vattnet för att vara korrekt ) Men som Casgar visar med formeln ovan skulle det krävas ett block som ger en större ökning av Delta T än vad sänkningen av flödet blir för att ge bättre effekt. Detta i kombination med att det troligen blir ett dyrare block (mer material, bearbetning och utveckling) så är nog vinsten för liten för att någon ska ge sig på detta. Även om det är mycket manuellt arbete i de små serier som det faktiskt rör sig om så vill nog alla tillverkarna ha så stor volym som möjligt på så sin tillverkning.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.