gäller processorn i spel eller bara grafikort ?

Permalänk
Avstängd

gäller processorn i spel eller bara grafikort ?

Hej jag har hört att om man ska spela spel som battlefield 3 osv behöver man typ intel core i5 2500 jag har bara intel pentium 2 core eller bara grafikort ? har 580 flytter bra i high men när jag kollade max payne 3 säger den 4 processkärnor som rekomenderas måste man ochså ha en bra cpu ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av damoloni123:

Hej jag har hört att om man ska spela spel som battlefield 3 osv behöver man typ intel core i5 2500 jag har bara intel pentium 2 core eller bara grafikort ? har 580 flytter bra i high men när jag kollade max payne 3 säger den 4 processkärnor som rekomenderas måste man ochså ha en bra cpu ?

I grund och botten så är CPUn själva datorn och är inte CPUn tillräckligt bra så orkar den inte driva t.ex. ett lite bättre grafikkort fullt ut. Det brukar kallas att processorn 'flaskar'. Om en processor flaskar så får man inte ut den prestanda som t.ex. grafikkortet egentligen kan ge vilket resulterar i lägre FPS.

I ditt fall så skulle jag faktiskt rekommendera en snabbare CPU t.ex en i5 3570k. (om du vill få ut max prestanda ur grafikkortet.)

Permalänk
Medlem

Processor och grafikkort samarbetar, som MrNeikter skriver. CPUn heter i5 3570K btw.

Tips: Skriv tydligare så får du fler svar.

Permalänk
Medlem

egentligen behövs det inte en så jättestark CPU i spel, många overkillar när de köper en i7 eller en starkare i5 när det är endast spel i fråga. Du måste ha ett rejält starkt grafikkort om din CPU ska börja flaska (om man köper moderna grejer). Men så länge du har en i3 eller likvärdig AMD cpu så klarar man sig långt.

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Entusiast

I TS fall så skulle jag tro att processorn flaskar i de flesta spel släppta under 2011-2012 och hur mycket beror på spelet som till exempel Battlefield 3, där flaskar definitivt CPU'n en del men som tur är så verkar inte TS vara missnöjd med FPS:en...Om TS ändå är nöjd med prestandan just nu så finns det ju inte riktigt en anledning att byta CPU och jag tycker att TS borde vänta tills Haswell nästa år, det skulle vara den optimala uppgraderingen!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

bör jag satsa på i5 2500 utan k för jag överklockar inte. eller i7 2600 vill ha nåt billigt om jag måste byta eller i7 ivy bridge ? eller i5 ivy bridge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av damoloni123:

Hej jag har hört att om man ska spela spel som battlefield 3 osv behöver man typ intel core i5 2500 jag har bara intel pentium 2 core eller bara grafikort ? har 580 flytter bra i high men när jag kollade max payne 3 säger den 4 processkärnor som rekomenderas måste man ochså ha en bra cpu ?

En c2d räcker inte långt idag är jag rädd för.. Om du ska uppgradera så rekommenderar jag en i5/i7 Sandybridge eller en i5/i7 Ivy bridge från intel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

vad rekomenderar ni ? bör jag satsa på i5 2500 utan k för jag överklockar inte. eller i7 2600 eller i7 ivy bridge ? eller i5 ivy bridge

Permalänk
Skrivet av damoloni123:

vad rekomenderar ni ? bör jag satsa på i5 2500 utan k för jag överklockar inte. eller i7 2600 eller i7 ivy bridge ? eller i5 ivy bridge

kör min ivy i5K i enbart 3.6ghz och den är ju overkill på allt som finns i princip (processor mässigt när man går upp till HD upplösning eller mer)

uppgraderade från i3 till i7 för sen gå ner till i5 pga den drar mindre ström än 7an , å jag fick en helt ok peng där mellan.

helt ärligt märker jag ingen skillnad i spel mellan dessa 3 processorer, det är mer grafikkorten som sätter stopp som sagt än processorn så länge man har en hyffsad modern cpu.

slutsats: köp den billigaste i5an , gärna ivy då den är nyare , lägg pengar på annat ångrar mig smått att jag valde K modellen för jag märkte ingen skillnad i 4.4ghz kontra 3.6ghz i spel, kunde lika gärna leva med turbo läget som finns på alla 5or.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Processor och grafikkort samarbetar, som MrNeikter skriver. CPUn heter i5 3570K btw.

Tips: Skriv tydligare så får du fler svar.

Var lite snabb i fingrarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av damoloni123:

vad rekomenderar ni ? bör jag satsa på i5 2500 utan k för jag överklockar inte. eller i7 2600 eller i7 ivy bridge ? eller i5 ivy bridge

Ska du inte överklocka så behöver du inte en processor med "K"-suffixet. Är du dessutom på en budget så vet jag inte ens om någon av processorerna du nämnde är värda egentligen eftersom många mindre kraftfulla processorer kommer klara de flesta spel galant ändå. Men om jag ändå skulle välja en av de två du nämnde skulle jag ha tagit i5 2500. Skillnaden mot en i7 2600 i spel är i det närmaste försumbart i de flesta sammanhang.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Du behöver en bättre processor för att få fullt ut av ditt 580s prestanda

Visa signatur

||PC: Asus M5A78L LE||Amd fx 8320 ||Asus DirectCUII TOP R9 280X||Antec DF-35||Corsair TX650w||500 GB WD caviar blue 7200rpm HDD||Samsung 830 120 GB SSD ||8 GB DDR3|| TABLET: Nexus 7

Permalänk
Avstängd

Ok kör på 2500 ska bara köpa den är ju billigast ochså

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av wgustavsson:

Du behöver en bättre processor för att få fullt ut av ditt 580s prestanda

vilken tror du jag behöver ?

Permalänk
Avstängd

enligt rockstar behöver jag en i7 för kunna köra high 1080p har allt förutom processorn http://support.rockstargames.com/entries/21319876-max-payne-3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av damoloni123:

Ok kör på 2500 ska bara köpa den är ju billigast ochså

Snälla, lägg till 100kr och ta K modellen. Du kommer ångra dig att du inte tog "K" när du vill ha lite extra prestanda i form av överklockning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av damoloni123:

enligt rockstar behöver jag en i7 för kunna köra high 1080p har allt förutom processorn http://support.rockstargames.com/entries/21319876-max-payne-3...

Skitsnack. Du klarar dig bra på en i5 2500.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kenny88g:

Snälla, lägg till 100kr och ta K modellen. Du kommer ångra dig att du inte tog "K" när du vill ha lite extra prestanda i form av överklockning.

Alla gamers är inte överklockare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Snälla, lägg till 100kr och ta K modellen. Du kommer ångra dig att du inte tog "K" när du vill ha lite extra prestanda i form av överklockning.

Skrivet av MrNeikter:

Alla gamers är inte överklockare.

Nej, men att inte lägga till den hunkan är att va dumsnål! Nån gång kanske han vill kunna ha möjligheten iaf. Aja, alla gör som dom vill!

Permalänk
Medlem

Snåla inte, lägg helre ett par hundra extra på en i5 3570k.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

min budget är 2000 kr på deta.

Permalänk
Avstängd

bestämmt mig nu antingen Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) eller i5 2500k vilken presterar bäst jag vet att den med ivy bridge har många nyheter i 3rd generation är den men a vilkne presterar bäst som bf3 mw3 och max payne 3 ? och andra spel som kommer sen som medal of honor warfigther osv.

Permalänk

3570 är bra, kör du på den kommer du inte ångra dig

Byggde en sådan innan och den duger till allt ett tag framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av damoloni123:

bestämmt mig nu antingen Intel Core i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge) eller i5 2500k vilken presterar bäst jag vet att den med ivy bridge har många nyheter i 3rd generation är den men a vilkne presterar bäst som bf3 mw3 och max payne 3 ? och andra spel som kommer sen som medal of honor warfigther osv.

Om du ska köpa idag och det står mellan dom två I5 processorerna så ska du absolut ta 3570k före 2500k. Den presterar bättre helt enkelt.
Däremot har man kunnat se skillnad på I5 och I7 med HT aktiverat där t.o.m en I7:a har presterat sämre än en I5 i spel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av damoloni123:

vad rekomenderar ni ? bör jag satsa på i5 2500 utan k för jag överklockar inte. eller i7 2600 eller i7 ivy bridge ? eller i5 ivy bridge

*Tråd låst*

www.sweclockers.com/forum/regler/#4