Borderlands 2 möter Lejonkungen

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Jag kan se den

"Här samsas det sedvanliga monsterjagandet med musik känd från Lejonkungen." Blir inte det rättighetsproblem?!

*facepalm* Du tror inte Gearbox är stora nog för att ha koll på upphovsrätt vid det här laget? Förmodligen har de gjort upp villkoren med upphovsrättshavaren.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

"I en färsk trailer kombineras spelsekvenser och vilt skjutande med välkänd musik, vilket får mys- och humorfaktorn att skjuta i höjden. "The Lion Sleeps Tonight" (originaltitel "Mbube") är en sydafrikansk låt från 1939, som för många är mest känd genom animerade filmen Lejonkungen från 1994."

http://www.talknerdytomelover.com/storage/Epic_Facepalm_by_RJ...

Åh nej... här försökte man vara duktig

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Om grafiken i trailern är den som kommer vara i Borderlands 2 så är jag föga imponerad...Dock så har ju Borderlands en slags animerad grafik som ser väldigt unik ut och gameplayet är gött mos

Personligen älskar jag grafiken, tycker den är skithärlig, och är glad att de behöll samma stil som i andra spelet, sen har det väl aldrig varit just grafiken som spelet har stött sig på Tycker det är härligt att de fixat schysstare animationer, och gett spelet lite med levande färger.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Claptrap räddar trailern. Var inget märkvärdigt och inte heller något dåligt. Helt ok

Permalänk
Medlem

Kan inte bli något annat än ett riktigt roligt och underhållande spel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Åh nej... här försökte man vara duktig

Vad är fel?

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Om grafiken i trailern är den som kommer vara i Borderlands 2 så är jag föga imponerad...Dock så har ju Borderlands en slags animerad grafik som ser väldigt unik ut och gameplayet är gött mos

Stilen kallas cell shading och tillåter spelet att ha den tecknade känslan utan att det känns som Shank, samtidigt som det känns ganska hög kvalitativt när det egentligen är låg fidelitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Jag kan se den

"Här samsas det sedvanliga monsterjagandet med musik känd från Lejonkungen." Blir inte det rättighetsproblem?!

Gör man en uppenbar parodi så får man ett frikort från IP...jag antar att man fått tillåtelse att använda musiken.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Ettan är ett av de få spelen med över 100 timmar loggat på steam, så tvåan välkomnas varmt. Ska bli kul

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZAIZAI:

Gör man en uppenbar parodi så får man ett frikort från IP...jag antar att man fått tillåtelse att använda musiken.

Fast det här är ingen parodi. Antar att de bara skickade ett mail till de som äger upphovsrätten och betalat för att få använda den. Det är inte så dyrt för ett sånt här projekt. Verkar som om det är släktingar till Solomon Linda som skrev låten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Måste ha, kommer förboka detta spel garanterat, älskade 1an och kommer älska detta mer.... Spelet skall dessutom vara gjort för PCn och inte vara en portning från konsoll. Äntligen några som bryr sig om oss PC freaks.

Vid 4.28 går dom igenom Borderlands 2 och visar det lilla extra...

http://www.youtube.com/watch?v=U7Aq0VaFcHM

Och så kärleksbrevet...

http://www.sweclockers.com/nyhet/15207-gearbox-skriver-karlek...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det här är ingen parodi. Antar att de bara skickade ett mail till de som äger upphovsrätten och betalat för att få använda den. Det är inte så dyrt för ett sånt här projekt. Verkar som om det är släktingar till Solomon Linda som skrev låten.

Om låten nu är från 1939 så borde den ju också vara väldigt billig att använda.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

öööhm

Gissar på att tvåan är precis lika dåligt som ettan (buggigt, ingen story, sämst MP. crashar, saknade models och en hel del annat man kan vänta sig av en alpha och inte färdig produkt)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Aah, ser ut att bli ett lika asgött lir som ettan

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Tagga som fan! Älskade ettan och spelar det fortfarande med brosan då och då hoppas de blir lika awesome!

Visa signatur

MSI X370 GAMING PRO CARBON | AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | Corsair Vengeance C70 Military Green | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Windows 10 64 |
CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av danedi:

Gissar på att tvåan är precis lika dåligt som ettan (buggigt, ingen story, sämst MP. crashar, saknade models och en hel del annat man kan vänta sig av en alpha och inte färdig produkt)

Vet inte vilket spel du spelade, eller vilken usel hårdvara du kör med, men det där var inte borderlands för mig. Borderlands hade en underbar MP, Älskade diablo skalningen. Det crashade aldrig för mig, och vilka models saknas menar du?

Nej för mig var borderlands ett alldeles ypperligt spel som höll många timmar!

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem

Just denna versionen är väll ifrån Lejonkungen? har för mig disney gjorde om låten till sin film.

Permalänk
Sötast

Tänk att man kan få ett så tråkigt spel att se så roligt ut med en välgjord trailer! Riktigt nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Gissar på att tvåan är precis lika dåligt som ettan (buggigt, ingen story, sämst MP. crashar, saknade models och en hel del annat man kan vänta sig av en alpha och inte färdig produkt)

Skrivet av Allexz:

Tänk att man kan få ett så tråkigt spel att se så roligt ut med en välgjord trailer! Riktigt nice

Som vanligt är det några troll som uttalar sig utan att ha en aning om vad dom talar om.

Det är tråkigt att sådant skall förekomma.

När alla som spelat spelet vet att det var något av det bästa som kom ut det året när det släpptes och var nyskapande för en gångs skull.

Har ni inget vettigt att skriva så tig.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk

Givet köp, haft mycket nöje med Borderlands i MP

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freneticz:

Givet köp, haft mycket nöje med Borderlands i MP

Word!!!

Fast för min del var det roligast att spela Singel och ibland Co-op med vänner

Dock ibland blev det en duell eller två när dom blev stöddiga

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Gissar på att tvåan är precis lika dåligt som ettan (buggigt, ingen story, sämst MP. crashar, saknade models och en hel del annat man kan vänta sig av en alpha och inte färdig produkt)

Läs Gearbox kärleksbrev till PC-spelare så tror jag inte att du tycker det. http://www.borderlands2.com/loveletter/

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thompaam:

Om låten nu är från 1939 så borde den ju också vara väldigt billig att använda.

Beror på vad de vill ta för den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Beror på vad de vill ta för den.

Varför tror du att det finns så många retrostationer på radio? Det är mycket billigare att spela gammal musik än ny

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thompaam:

Varför tror du att det finns så många retrostationer på radio? Det är mycket billigare att spela gammal musik än ny

Det är en fri marknad så det beror fortfarande vad de väljer att ta för den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Hahaha låten i filmen får mig att tänka på Ace Ventura där den också finns med. Fan måste se dem rullarna igen.
Spelet i övrigt helt OK.

Permalänk
Sötast
Skrivet av BlueEyes:

Som vanligt är det några troll som uttalar sig utan att ha en aning om vad dom talar om.

Det är tråkigt att sådant skall förekomma.

När alla som spelat spelet vet att det var något av det bästa som kom ut det året när det släpptes och var nyskapande för en gångs skull.

Har ni inget vettigt att skriva så tig.

Nä men blueyes.... Inte visste jag att du var i säng med Borderlands, jag för be så hemskt mycket om ursäkt för att jag pratat illa om din partner!

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag är en människa som tycker och tänker olika från dig.

I framtiden så ska jag försöka älska Borderlands lika mycket som dig så att du ej tar illa upp igen.

PS. Dricker du mjölk eller vatten till frukost? jag tänker förändra min frukost hädanefter så att jag kan äta den precis som du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

Just denna versionen är väll ifrån Lejonkungen? har för mig disney gjorde om låten till sin film.

Nepp... Disney använde The Tokens version från 1961.
Som för övrigt är den mest kända versionen överlag.....fast ingen vet vilka de är

http://www.youtube.com/watch?v=_LBmUwi6mEo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Beror på vad de vill ta för den.

Nej det är ingen fri marknad katalogmusik på t ex radio är enligt avtal med STIM/NCB och skivbolagen och upphovsmännen kan inget säga och äldre musik är inte billigare. Inte att spela upp. Kompositörer som ger ut musik ger upp rättigheterna till sina verk när de kommer ut på skiva. Det är i princip fritt att använda verken offentligt då. Till ett sånt här reklamavsnitt kan man i princip inte licensiera musikverk i Sverige däremot. När det gäller radio så är det inte efter hur gamla låtar de spelar eller vilka låtar de spelar, de är fria att använda all musik i katalogen, det är efter andra faktorer kanalerna får betala olika. Dessa styrs helt av avtalet mellan de och STIM/NCB, och skivbolagen och upphovsmännen har inget att säga till om. På de kommersiella kanalerna så beror det mycket på intäkter

Det mesta på nätet kommer inte vara licensierat överhuvudtaget. Eller enligt schablon. Laddar du upp på en videosida så kommer ingen rapportera musiken och du kommer inte kunna sköta det lagligt. Spel brukar generellt inte innehålla någon registrerad musik för det skulle hindra distributionen och försäljningen av dessa. När en trailer med musik spelas i TVn så måste t ex kanalen rapportera in det och det är inget reklammakarna kan friköpa. När det gäller TV handlar det bara om synkroniseringsersättning från upphovsinnehavaren, men även här gäller inte alltid det producerar du t ex direkt åt SVT sk produktionsutläggning så utgår inga synkroniseringsavgifter enligt SVTs avtal. Så de kan använda musik utan att be om lov. När det inte gör det så finns det ingen koppling mellan upphovsinnehavaren och kostnad för användningen. I annat fall av webb, tv och videoutgivning så är det bara på själva synkroniseringsavgiften det är fri prissättning på, men t ex behöver ingen betala för att spela din låt live eller på radio utöver avräkningen, de betalar för hela sin musikanvändning istället. Men eftersom livespelningar rapporteras så får du Stim-pengar för att spela din egen musik t ex. Som svensk kommer du aldrig få några pengar för musik som spelas på Youtube eller Myspace t ex. I staterna har de däremot avtal, plus att du som laddar upp ska ha rätt använda skräpet. Vilket inte riktigt går. Då går det heller inte att kräva någon ersättning, ger du ett godkännande blir du av med ersättningen för spridning trotts miljoner hits.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Nej det är ingen fri marknad katalogmusik på t ex radio är enligt avtal med STIM/NCB och skivbolagen och upphovsmännen kan inget säga och äldre musik är inte billigare. Inte att spela upp. Kompositörer som ger ut musik ger upp rättigheterna till sina verk när de kommer ut på skiva. Det är i princip fritt att använda verken offentligt då. Till ett sånt här reklamavsnitt kan man i princip inte licensiera musikverk i Sverige däremot. När det gäller radio så är det inte efter hur gamla låtar de spelar eller vilka låtar de spelar, de är fria att använda all musik i katalogen, det är efter andra faktorer kanalerna får betala olika. Dessa styrs helt av avtalet mellan de och STIM/NCB, och skivbolagen och upphovsmännen har inget att säga till om. På de kommersiella kanalerna så beror det mycket på intäkter

Det mesta på nätet kommer inte vara licensierat överhuvudtaget. Eller enligt schablon. Laddar du upp på en videosida så kommer ingen rapportera musiken och du kommer inte kunna sköta det lagligt. Spel brukar generellt inte innehålla någon registrerad musik för det skulle hindra distributionen och försäljningen av dessa. När en trailer med musik spelas i TVn så måste t ex kanalen rapportera in det och det är inget reklammakarna kan friköpa. När det gäller TV handlar det bara om synkroniseringsersättning från upphovsinnehavaren, men även här gäller inte alltid det producerar du t ex direkt åt SVT sk produktionsutläggning så utgår inga synkroniseringsavgifter enligt SVTs avtal. Så de kan använda musik utan att be om lov. När det inte gör det så finns det ingen koppling mellan upphovsinnehavaren och kostnad för användningen. I annat fall av webb, tv och videoutgivning så är det bara på själva synkroniseringsavgiften det är fri prissättning på, men t ex behöver ingen betala för att spela din låt live eller på radio utöver avräkningen, de betalar för hela sin musikanvändning istället. Men eftersom livespelningar rapporteras så får du Stim-pengar för att spela din egen musik t ex. Som svensk kommer du aldrig få några pengar för musik som spelas på Youtube eller Myspace t ex. I staterna har de däremot avtal, plus att du som laddar upp ska ha rätt använda skräpet. Vilket inte riktigt går. Då går det heller inte att kräva någon ersättning, ger du ett godkännande blir du av med ersättningen för spridning trotts miljoner hits.

Allt sånt där varierar. STIM gäller i Sverige och inte i andra länder. Vissa länder har liknande koncept och andra har de inte. Har för mig det är Kanada som är på väg att införa något liknande.

Hur man hanterar rättigheter varierar också kraftigt beroende på land och bransch. Alla säljer inte heller rättigheterna till skivbolag. I det här fallet ägs de kommersiella rättigheterna av släktingar till upphovsmannen.

Sen finns det självklart standardavtal och liknande men du kan fortfarande kräva mer pengar för en låt om du vill.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24