Virtualisera allt inkl spelande?

Permalänk
Medlem

Virtualisera allt inkl spelande?

Hej,

Första tråden här på SweClockers, hoppas jag inte gör bort mig allt för mycket.

Jo, frågan är väl kort och gott är det rimligt att köra en virtuell windows 7 maskin som man kan logga in via tex TeamViewer (eller motsvarande) från valfri terminal (laptop, "tv-dator", surfplatta etc) och ja, spela?
Om det gör någon skillnad så är det inte aktuellt med de senaste FPS spelen, mer lite äldre titlar ur Total War serien och kanske nått Civ spel.

Allra helst ska man på samma fysiska maskin även kunna köra PhotoShop på samma sätt samtidigt som man spelar.

Alltså, jag tänker mig en fysisk maskin, på vilken jag kör en virtuell "speldator", en virtuell "PhotoShopdator" och nån virtuell Linux för surf, programmering, "övrigt". Givetvis ska det även finnas nån slags nätverkslagring.

I förlängningen så ska allt detta kunna vara åtkomligt även via internet så att jag kan komma åt mina program och köra dem oavsett var jag är så länge jag har en skärm med internet uppkoppling. Typ.

Ni får ursäkta om jag är otydlig eller ställer dumma frågor, jag är inte så hemma på det här med virtualisering.

Tack på förhand

/J

Permalänk
Medlem

http://www.streammygame.com

Var en del skriverier om det för fler år sedan men inte hört någon om det på flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joffre:

Hej,

Första tråden här på SweClockers, hoppas jag inte gör bort mig allt för mycket.

Jo, frågan är väl kort och gott är det rimligt att köra en virtuell windows 7 maskin som man kan logga in via tex TeamViewer (eller motsvarande) från valfri terminal (laptop, "tv-dator", surfplatta etc) och ja, spela?
Om det gör någon skillnad så är det inte aktuellt med de senaste FPS spelen, mer lite äldre titlar ur Total War serien och kanske nått Civ spel.

Allra helst ska man på samma fysiska maskin även kunna köra PhotoShop på samma sätt samtidigt som man spelar.

Alltså, jag tänker mig en fysisk maskin, på vilken jag kör en virtuell "speldator", en virtuell "PhotoShopdator" och nån virtuell Linux för surf, programmering, "övrigt". Givetvis ska det även finnas nån slags nätverkslagring.

I förlängningen så ska allt detta kunna vara åtkomligt även via internet så att jag kan komma åt mina program och köra dem oavsett var jag är så länge jag har en skärm med internet uppkoppling. Typ.

Ni får ursäkta om jag är otydlig eller ställer dumma frågor, jag är inte så hemma på det här med virtualisering.

Tack på förhand

/J

Ska man spela och föra över sådant högupplöst material som uppdateras (snålt tilltaget) 30 gånger per sekund finns två lösningar med varsit problem. Dels om man kör okomprimerat med minst input lagg krävs det enorm bandbredd. Komprimerar man blir bildkvalitén lidande samtidigt som du ökar input lagget i spelet vilket leder till att du ligger i underläge mot dina motståndare. Ritar man i photoshop kommer man säkert också uppleva det lite laggigt av samma anledning.

Microsoft har stöd för att spela hdfilm via fjärrskrivbord men där accelleras videon på hosten och inte servern.

Permalänk
Medlem

När det gäller FPS ska jag inte uttala mig mer än: Jag tror det blir svårt att lösa.

CIV V å andra sidan, har jag faktiskt spelat över fjärrskrivbord och det fungerar förvånansvärt bra. Så att spela i 2-mode utan animationer fungerade nästa lika bra som om jag satt där fysiskt.

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

Kolla på Hyper-V och RemoteFX.

Jag testade med ett gammalt HD4850 (eller om det var 4870) och fick ungefär 10% prestandaförlust i 3DMark11 på den virtuella spelmaskinen. Quake3 (det enda spelet jag hade liggandes) fungerade ypperligt, tillochmed över internet.

Dessvärre kräver RemoteFX RemoteDesktop 6.1 och funkar bara native i (vista?) och Windows 7 och jag är faktiskt osäker om det finns en standalone-klient för äldre versioner av Windows.

Att köra gästerna trådlöst är väl kanske inte att rekommendera, men för långsammare spel såsom Civ kanske det funkar
En nackdel till är också att du inte kan bestämma hur mycket grafikminne varje session skall få, utan du anger bara i vilken upplösning du vill att den virtuella gästmaskinen ska få och sedan får du minsta möjliga grafikminne som krävs tilldelat till dig.

Sedan vet jag att ESX(i?) också har samma funktionalitet, men den har jag inte använt mig utav och kan inte uttala mig om.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Meto tipsade ju om en strömtjänst, så då gör även jag det.
http://www.onlive.com/

Jag tror det kan ligga något i det här med att strömma spel och jag hoppas nog att det är lite dit framtiden vill ta oss.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Testa med detta:

Tanka hem virtualbox - https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads (välj för korrekt host OS)
Installera på din speldator
Skapa en Windows XP / Windows 7 maskin i Virtualbox (kräver iso eller Windows skiva)
När den virtuella maskinen är installerad installera Virtualbox Gäst tillägg. Då kommer det dyka upp en installation på den virtuella maskinen följ denna.
Stäng av den virtuella maskinen gå in på inställningar gå till Skärm klicka i Aktivera 3D och 2D grafikacc. höj även minnet för grafikkortet, lagom kanske är 50%.
Starta den virtuella maskinen, installera ett spel och testa.

OBS! Du kan även behöva lägga till fler processorer / minne om det inte lirar ok, detta görs under Inställningarna för den virtuella datorn dvs i Virtualbox.

/Martin

Permalänk
Medlem

Det andra du nämner med att komma åt detta via Internet är lite bökigare.

För det första bra internet, minst 10/10 uppkoppling
Som remote tjänst vet jag inte om något klarar av att köra 3d Accelerering korrekt dock :/
Sedan har man det där men det tråkiga, säkerheten :D, behöver förmodligen någon VPN lösning.

Permalänk
Avstängd

www.gaikai.com
Där kan man spela demos utav senaste spelen utan att registrera sig (tror jag). Testa. Man kan även streama till paddor och mobiler, tror jag.

Permalänk
Medlem

Okej, tackar så hemskt mycket för svaren.

Jag var i första hand ute efter "gör det själv"-lösningar, tänkte att det skulle vara bra att lära sig lite om virtualisering. Då kunde detta vara ett lämpligt projekt, tycker man lär sig bättre om man gör nått man tycker är kul.

Ska kolla in länkarna, börjar nog med att bekanta mig med virtualBox.

Om jag har förstått rätt så går det alltså att "dela ut" GPU-resurser till de virtuella maskinerna, det trodde jag faktiskt inte skulle gå så lätt.
RemoteFX/Windows Server verkar (efter en snabb googling...) rätt bra, får kolla mer på det också.

Nästa steg blir att skaffa sig lite hårdvara. Är dock lite vilse i hårdvarudjungeln. Jag har i dagsläget en bärbar och sambons iMac, så ett helt nytt system behövs. Vet dock inte vad man ska gå efter, tänker mig att det är bra med många kärnor på CPUn och en rejäl dos RAM men utöver det? AMD vs Intel vs Nvidia osv. Nätagg? En knuff i rätt riktning skulle vara mycket uppskattat.

Tack och godnatt

/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av joffre:

Nästa steg blir att skaffa sig lite hårdvara. Är dock lite vilse i hårdvarudjungeln. Jag har i dagsläget en bärbar och sambons iMac, så ett helt nytt system behövs. Vet dock inte vad man ska gå efter, tänker mig att det är bra med många kärnor på CPUn och en rejäl dos RAM men utöver det? AMD vs Intel vs Nvidia osv. Nätagg? En knuff i rätt riktning skulle vara mycket uppskattat.

Mina erfarenheter säger ungefär så här:

  • CPU med så många riktiga kärnor du har råd med och stöd för VT-x & VT-d (Intel) eller AMD-V & AMD-Vi.

  • Moderkort något som passar CPU och stödjer virtualiseringsfunktionerna som vald CPU har. Uttalat stöd från tillverkaren är bäst, chansen för att det ska fortsätta fungera efter nästa "Bios" uppgradering ökar med uttalat stöd. Annars verkar det finns moderkort som har outtalat stöd för virtualisering.

  • Minne, så mycket minne som får plats på moderkortet alternativt så mycket minne som pengarna tillåter. Fundera på om du vill ECC eller inte.

  • Nätverkskort, Intel nic. Allt blir lättare med ett Intel nic.

  • Disk, något som ger dig hyfsat mycket IOPS. Jag kör virtuella utvecklingsservrar på SSD och det fungerar förvånansvärt bra. Tre maskiner per disk om jag inte missminner mig helt så här i semesterkoman.

  • Nätagg, något som ger tillräckligt med kräm.

  • Låda, något billigt skräp.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket.

Skrivet av Fnorken:

Mina erfarenheter säger ungefär så här:

  • CPU med så många riktiga kärnor du har råd med och stöd för VT-x & VT-d (Intel) eller AMD-V & AMD-Vi.

Då tänker jag att en FX-8150 har en bra pris/kärna kvot. Närmaste konkurrent verkar bli den dubbelt så dyra Xeon E5-2620.
Plånboken och hjärtat lutar åt FX-8150 just nu, nån som sätter emot?

Skrivet av Fnorken:
  • Nätverkskort, Intel nic. Allt blir lättare med ett Intel nic.

Antar att du menar köpa ett separat nätverkskort? Ej integrerat på moderkortet?

Skrivet av Fnorken:
  • Nätagg, något som ger tillräckligt med kräm.

Och hur vet man hur mycket kräm som är tillräckligt? Beror ju givetvis på komponenterna, men finns det några tumregler, eller är det lika bra att fläska på med 1200W?

Åker bort nån vecka, återkommer säkert med fler frågor.

Bra kvalitet på svaren här får jag säga.

/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av joffre:

Tackar så mycket.

Då tänker jag att en FX-8150 har en bra pris/kärna kvot. Närmaste konkurrent verkar bli den dubbelt så dyra Xeon E5-2620.
Plånboken och hjärtat lutar åt FX-8150 just nu, nån som sätter emot?

Antar att du menar köpa ett separat nätverkskort? Ej integrerat på moderkortet?

Och hur vet man hur mycket kräm som är tillräckligt? Beror ju givetvis på komponenterna, men finns det några tumregler, eller är det lika bra att fläska på med 1200W?

Åker bort nån vecka, återkommer säkert med fler frågor.

Bra kvalitet på svaren här får jag säga.

/J

Är inte jätte insatt då jag mest läst lite och så men inte praktiskt byggt något själv men för hobby-virtualization verkar FX-8150 väldigt prisvärd och presterar lika bra som en i7-3960X eller bättre, speciellt verkar AMDs mycket bättre med VirtualBox, KVM är de nästan identiska, några % hit eller dit i varje test typ.
Här kan vara värt att kolla in
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_120...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ok, har en preliminär inköpslista:

[LIST]
[*]CPU - AMD FX8150
[*]Moderkort - ASUS Crosshair V/ASUS Sabertooth 990FX/Gigabyte GA-990FXA-UD7 (Bestäms nog av vilket som billigast där jag handlar)
[*]Minne - 2x8GB ECC till att börja med. Spelar märke nån roll?
[*]Chassi - Cooler Master Elite 360/361. Detta var det svåraste valet, har inte världens största lägenhet, vill helst ha bredd < 18cm samt fläktplatser i toppen, på sidorna, fram och bak, så
[*]Nätagg - Seasonic X-760 (760W)
[*]Nätverkskort - Intel PRO/1000GT, är lite osäker på detta, nån sa tidigare i tråden "att allt blir lättare med intel nic" antog att det var detta.
[*]SSD - Samsung 830 128GB
[*]Lagringsdisk - 2x1TB, typ Hitatchi ska ju vara bra men verkar svåra att få tag på. Funderar Seagates Constellation-serie .
[*]GPU - Lutar åt ett 7750, vill helst ha ett 7950, men de är så jävla stora blir svårt att hitta en låda som får plats. 7870 känns lite för dyra, även om de verkar vara i princip likvärdiga med 7950 om man inte överklockar, men skulle man få tag på ett 7870 för 2000 så...
[ /LIST]

Feedback är uppskattat. Har inte bestämt var jag ska köpa.

Ha det gött!

/J

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joffre:

Ok, har en preliminär inköpslista:

[LIST]
[*]CPU - AMD FX8150
[*]Moderkort - ASUS Crosshair V/ASUS Sabertooth 990FX/Gigabyte GA-990FXA-UD7 (Bestäms nog av vilket som billigast där jag handlar)
[*]Minne - 2x8GB ECC till att börja med. Spelar märke nån roll?
[*]Chassi - Cooler Master Elite 360/361. Detta var det svåraste valet, har inte världens största lägenhet, vill helst ha bredd < 18cm samt fläktplatser i toppen, på sidorna, fram och bak, så
[*]Nätagg - Seasonic X-760 (760W)
[*]Nätverkskort - Intel PRO/1000GT, är lite osäker på detta, nån sa tidigare i tråden "att allt blir lättare med intel nic" antog att det var detta.
[*]SSD - Samsung 830 128GB
[*]Lagringsdisk - 2x1TB, typ Hitatchi ska ju vara bra men verkar svåra att få tag på. Funderar Seagates Constellation-serie .
[*]GPU - Lutar åt ett 7750, vill helst ha ett 7950, men de är så jävla stora blir svårt att hitta en låda som får plats. 7870 känns lite för dyra, även om de verkar vara i princip likvärdiga med 7950 om man inte överklockar, men skulle man få tag på ett 7870 för 2000 så...
[ /LIST]

Feedback är uppskattat. Har inte bestämt var jag ska köpa.

Ha det gött!

/J

Formatera texten så kanske du får mer hjälp?