Köpa nas, vilken blir bäst?

Permalänk
Medlem

Köpa nas, vilken blir bäst?

Jag har tänkt att köpa mig en boxee box + nas.

Vet dock inte riktigt vilken nas jag ska välja, dlink dns-320 ligger väldigt bra i pris men verkar vara ganska blandade åsikter om den.
Är det värt att lägga ut 2k extra för t ex. en Synology DS212?

Det jag kommer använda nasen till är främst streama film till boxeen samt vill jag att man ska kunna fjärrstyra nasen för att
starta nedladdningar av torrenter. Någon som sitter på en liknande uppsättning som har något att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Lägg drygt dubbla pengarna och köp en Synology DS212j annars.

Har ingen erfarenhet av just D-Link:en du nämner men Synologys NASar är erkänt smidiga att jobba och har och drägliga prestanda. Det syns ju även när man kollar på omdömen och recensioner på Prisjakt även om särskilt omdömena ibland ska tas med en nypa salt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

DNS-320 är ingen bra nas, vi har köpt in 3st totalt och alla har vart högljudda och dom stänger av sig själva oavsätt energi inställningar, fruktansvärt slöa också. UNDVIK!

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Synology!

Permalänk
Medlem

Western Digital MyBook Live är SHINY.

De kör en debian linux som man kommer at via Putty. De är billiga och bra.

Angående torrent: eftersom de kör debian så kan du starta en torrent klient som övervakar en katalog, sätt webbläsaren att spara torrents i den katalogen och le.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera QNAP, har 2 st och de lirar bra. Det man ska kolla på när det gäller NASar är vad det sitter för CPU i dem och vilka hastigheter man får när man ska läsa och skriva från dem, det avgör vilken prestanda man får.

Den jag länkar fixar att skriva till i mellan 25 - 32 MB/S (inte mbit) och läsa från runt 65 MB/s, fixar lätt att stream full HD mm.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=821258 Prisvärd och med plats för 2 diskar.

http://www.qnap.com/en/index.php?lang=en&sn=822&c=351&sc=514&...

När det kommer till vilka hårddiskar man ska sätta i en NAS har de flesta tillverkare en Compability lista som man bör ta en titt på innan man köper diskar, då vissa modeller krånglar mer än andra i en NAS miljö (tex WDs Green serie har haft vissa modeller med problem)

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Synologys grejor. Deras "gui" är helt oöverträffat. Jag började med en DS411 för fyra diskar, sen när jag växte ur den bytte jag upp mig till en DS1812+ för åtta diskar, den har även möjlighet att haka på 10 (5x2) extra diskar via dom två esata-kontakterna som sitter på nas:en.

Även om du nu inte köper en så pass stor nas så kan jag varmt rekommendera synology.

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommendera Synology!
Mycket NAS för pengarna och mycket du kan göra med den.
Finns även appar för telefoner

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

Hur bra är NETGEAR READYNAS ULTRA 2 jämfört med andra alternativ?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Annars så kan jag rekommendera att skaffa en HP PROLIANT N40L MICROSERVER istället för en ren odlad NAS och installera t.ex Openmediavault eller Freenas på den. Gjorde detta själv för ca 1 månad sen och det fungerar riktigt bra att använda sig av som NAS.