Kontron förbereder Tegra 3 för Mini ITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Inte nödvändigtvis, en HDMI sitter ju bredvid USB-portarna om jag inte misstar mig..

Nog är det en HDMI allt. My bad. Man är ju så jäkla insnöad på att har moderkorten inbyggt grafikkort så har dem VGA. >_>

Permalänk
Datavetare

Verkar vara en rätt smal produkt, framförallt när det visat sig att man kan bygga fläktlösa system baserad på Atom Cedar Trail. Ett exempel på en sådan produkt är denna som innehåller en N2800 (dual core Atom på 2.13GHz, GPUn är en SGX545, samma GPU som i t.ex. Galaxy Nexus men den är 50% högre klockad i Cedar Trail). AnandTech mätning visar att denna drar max 17W från väggen.

N2800 har en TDP på 6.5W, är det för mycket finns ju även N2600 med en TDP på 3.5W fast med en lägre frekvens på 1.83GHz. En dual-core Atom klockad runt 2GHz må fortfarande vara seg jämfört med de flesta "vanliga" x86 CPUer, men den springer cirklar kring en Cortex A9 klockad på 900MHz. Sedan har man fördel att "vanliga" Windows fungerar (även 64-bitars versionen då Atom stödjer x86_64) och det är betydligt mycket lättare att hitta en Linux-distro som kan köra på Cedar Trail än en som kan köra på Tegra 3.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Ett sådant moderkort har jag i en utav mina datorer. Det fungerar klockrent. Nätadapter medföljer dock ej i paketet, det är något man får köpa separat.

Får jag sticka in med en fråga på ditt DN2800MT, jag köpte det för HTPC bruk, och det har bra flyt å hackar inte ens på 1080p, men hela bilden är typ dimmig, som om det låg ett filter över bilden. Jämför man med en mediastreamer, WDlive å Boxee så är bilden knivskarp på boxee när man visar samma film. Trodde först det var dåliga linuxdrivers, men även i Win7 med officiella drivers ser jag samma fenomen, använder HDMI.

Kortet i artikeln verkar dock rätt intressant för styrning, t.ex CNC bruk, larm, övervakning eller annan fast installation.

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001

Permalänk
Avstängd

Ingen optisk ut.
Ingen USB 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har extremt svårt att tro att du får denna för 350 svenska

Det har jag inte heller räknat med...

Permalänk
Medlem

Verkar för svag alla möjliga användningsområden.
En fotoautomat kanske det kan bli av den, eller en klumpig mp3-spelare med stöd för webradio och långsamt surfande.

Det låter som ett perfekt val för arbetsförmedlingen. Bara att koppla in en trackballmus från 1995 med ps2-usb adapter, en 14" uppåtmonterad CRT med snorskydd med en VGA-adapter och sen får man ha en specialbyggd router som kan brygga in alla burkarna på kontorets token-ring nätverk.

Windows 3.11 för nätverk borde väl gå att köra i virtualbox om man ger konsulterna nog med pengar.

Permalänk

Skoj med ARM baserade mini-ITX moderkort! Sen beror det på var priset landar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Om det inte är extremt prispressat finns redan Raspberry PI...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av SBeaver:

Verkar för svag alla möjliga användningsområden.
En fotoautomat kanske det kan bli av den, eller en klumpig mp3-spelare med stöd för webradio och långsamt surfande.

Det låter som ett perfekt val för arbetsförmedlingen. Bara att koppla in en trackballmus från 1995 med ps2-usb adapter, en 14" uppåtmonterad CRT med snorskydd med en VGA-adapter och sen får man ha en specialbyggd router som kan brygga in alla burkarna på kontorets token-ring nätverk.

Windows 3.11 för nätverk borde väl gå att köra i virtualbox om man ger konsulterna nog med pengar.

You mad bro?

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Verkar vara en rätt smal produkt, framförallt när det visat sig att man kan bygga fläktlösa system baserad på Atom Cedar Trail. Ett exempel på en sådan produkt är denna som innehåller en N2800 (dual core Atom på 2.13GHz, GPUn är en SGX545, samma GPU som i t.ex. Galaxy Nexus men den är 50% högre klockad i Cedar Trail). AnandTech mätning visar att denna drar max 17W från väggen.

En stor skillnad är att Tegra 3 klarar av 1080p vilket Cedar inte klarar av ordentligt (syftar på frame raten som hittills ingen Intel grafik klarar.)

Permalänk
Medlem

When Raspberry Pi released their diminutive, ARM-based PC for $35, people were rightfully chomping at the bit to get their hands on something so cheap and small and hackable. But the 700 MHz, single-core ARM 11 processor it wasn't exactly a powerhouse. Enter Hardkernel's ODROID-X, which packs a quad-core Samsung Exynos chipset on a 3.5 inch motherboard.

With each Cortex-A9 core clocked at 1.4 GHz, the ODROID-X also has 1 gigabyte of RAM, a Mali 400 GPU, six USB ports, ethernet, audio in/out, Micro HDMI and an SDHC reader. Plus it's capable of running Android or Ubuntu, giving you computing flexibility. Sure, it's no Ivy Bridge, but the Exynos processor is pretty amazing for its size. And for $130, this little chipset could become the heart of your next DIY project. [Hardkernel via Ars Technica]

http://gizmodo.com/5925898/who-wants-a-quad+core-computer-for-130

Kanske lite för dyr? 500kr hade varit perfekt

Visa signatur

De du

Permalänk
Rekordmedlem

Det där känns som nått man skulle kunna ha till en router eller kanske bygga en accespunkt eller något annat nätverks skoj med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zrra:

Kanske lite för dyr? 500kr hade varit perfekt

Raspberry pi är riktigt bra på det den är designad för. Raspberry pi är ju egentligen ett projekt för att få ut plattformar till skolorna i England som eleverna kan lära sig grundläggande hård- och mjukvara. Sedan att många "nördar" sitter och gör media centers, robotar, etc etc. Själv är jag snart klar med min egenutvecklade GPS och i det bygget så är Rassbarry pi mer eller mindre perfekt. Ja hade funnits bättre plattform men då hade det kostat över 1000:-.

En av ARMs stora fördel är priset. Processorn är extremt lättillverkad vilket gör att priset är riktigt lågt i förhållande till exempelvis X86 plattformen. Sedan är ju frågan hur mycket vinst som Kontron kommer försöka få ut av denna produkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Robeliboban:

Trodde aldrig jag skulle säga detta, men mini itx känns lite onödigt stort för tegra? Med tanke på telefoner och raspberrypi.

Finns till exempel Intel DN2800MT med extern nätdel, samma storlek och högre prestanda. Pris och energiförbrukning åt sidan såklart!

http://www.ixbt.com/mainboard/intel/dn2800mt/03-b.jpg

Sätt tegra på en ännu mindre formsfaktor och det är en vinnare.

Hehe vad glad jag blir att du rekommenderar min hemma server Känns det som man gjorde ett bra val. Byggde ihop ett helt system med 4gb ram, trådlöst nätverk mm för strax över 1100 spänn (köpt i kina) på denna (+700 för SSD i efterhand). Med mSATA SSD och 2,5" HD så drar den max ca. 15w vid uppstart då allt snurrar och jobbar, annars kan man i princip nästan räkna watten på en hand.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vipah:

Får jag sticka in med en fråga på ditt DN2800MT, jag köpte det för HTPC bruk, och det har bra flyt å hackar inte ens på 1080p, men hela bilden är typ dimmig, som om det låg ett filter över bilden. Jämför man med en mediastreamer, WDlive å Boxee så är bilden knivskarp på boxee när man visar samma film. Trodde först det var dåliga linuxdrivers, men även i Win7 med officiella drivers ser jag samma fenomen, använder HDMI.

Detta har jag inte märkt av alls. Använder också HDMI-porten. Det kanske är något fel på ditt exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Windows 8 RT borde ju fungera när det kommer.

Känns som att 900 mhz är lite väl lågt dock. Borde ju gå att dra upp högre än dagens mobiler kan ju tyckas...

Jag ser det som en raspberry-pi lyxmodell. Kan ju säkert köra debian, eller bsd. Skulle gärna ha en som server i och med den låga strömförbrukningen och inte dåliga prestandan jag förmodar.

Det är 4 kärnor, om du kör ett system optimerat för det kanske det ger mer. Ghz på arm slutade vara relevant när dualcore skeppades. Samma med pc. Kommer säkert vara hygglig för unix.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Windows 3.11 för nätverk borde väl gå att köra i virtualbox om man ger konsulterna nog med pengar.

Skrivet av Dreadlock:

You mad bro?

not funny couse it be all too true..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Morkul:

En stor skillnad är att Tegra 3 klarar av 1080p vilket Cedar inte klarar av ordentligt (syftar på frame raten som hittills ingen Intel grafik klarar.)

Cedar Trail har inte en Intel GPU, den har en PowerVR GPU (även om Intel väljer att kalla den GMA3650 så är det "rätta" namnet SGX545), samma som sitter i moderna ARM SoC från bl.a. Texas Instrument (som används i t.ex. Galaxy Nexus). I denna GPU sitter en avkodare för H.264 som klarar 1080p. Hur bra/dåligt det fungerar i praktiken vet jag inte då jag aldrig använt plattformen själv, men enligt denna tråd på AVS-forum så klarar plattformen 1080p riktigt bra med en total effekt på 12W.

Men finns säkert 1080p format som inte stöds av GPUn och en Atom klarar definitivt inte av att avkoda en sådan ström med CPUn, men det gör inte en ARM Cortex A9 heller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Cedar Trail har inte en Intel GPU, den har en PowerVR GPU (även om Intel väljer att kalla den GMA3650 så är det "rätta" namnet SGX545), samma som sitter i moderna ARM SoC från bl.a. Texas Instrument (som används i t.ex. Galaxy Nexus). I denna GPU sitter en avkodare för H.264 som klarar 1080p. Hur bra/dåligt det fungerar i praktiken vet jag inte då jag aldrig använt plattformen själv, men enligt denna tråd på AVS-forum så klarar plattformen 1080p riktigt bra med en total effekt på 12W.

Men finns säkert 1080p format som inte stöds av GPUn och en Atom klarar definitivt inte av att avkoda en sådan ström med CPUn, men det gör inte en ARM Cortex A9 heller.

Okay, hade ingen aning om att Intel skulle licensiera någon annan GPU. Så Cedar Trail klarar något som te.x I7 3770s
Intel HD Graphics 4000 inte klarar. Kul detta måste jag läsa mera om.

Edit: Anandtech har tagit sig en titt på ASUS 1025C som använder sig av Cedar Trail (www.anandtech.com/show/5701/quick-look-asus-1025c-and-cedar-t...). Där finns följande att läsa "1080p video still experiences quite a few dropped frames, unfortunately, but then you don't need to stream 1080p video if you're using the integrated 600p LCD."

Läser man lite på andra håll så låter det som att det är problem med att hålla 23,976 fps.

Edit 2: Ser ut som det har kommit ut nya drivrutiner som gör att det ska fungera med 23,976 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Tyska Kontron tänker utanför lådan och parar Nvidias ARM-plattform Tegra 3 med formfaktorn Mini ITX genom moderkortet KTT30/mITX.

Läs artikeln

Tänker utanför lådan? Fin direktöversättning. Tänker utanför ramarna kanske?

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 : Intel Core i7 2600K : Corsair Vengeance LP CL9 16GB : ASUS STRIX GTX 980 ti : Corsair RM650i PSU : Samsung 850 Evo :: Intel 520 :: Asus Xonar Essence ST : Corsair Carbide 400Q : Asus PB278Q : Noctua fläktar : Mionix Naos 8200 : Corsair K65 RGB : Sennheiser PC360 : Adam A3X

Permalänk
Medlem
Skrivet av cazcade:

Tänker utanför lådan? Fin direktöversättning. Tänker utanför ramarna kanske?

Och du förstår inte just ordvitsen här att dom just tänker UTANFÖR lådan på dom befintliga produkter med just Tegra 3?
Utanför lådan Asus Transformer Prime och utanför lådan mobiltelefonen HTC One X...

Lådan för du köpa själv alltså...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Och du förstår inte just ordvitsen här att dom just tänker UTANFÖR lådan på dom befintliga produkter med just Tegra 3?
Utanför lådan Asus Transformer Prime och utanför lådan mobiltelefonen HTC One X...

Lådan för du köpa själv alltså...

Mja det där kändes lite långsökt..

Permalänk
Snusfri

Intressant, intressant...
Skulle kunna funka som HTPC helt klart om den inte blir för dyr.
Windows 8 samt en drös med *Nix distar finns för ARM så det bör inte direkt vara några problem.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro