Nytt moderkort, processor och RAM-minnen, datorn startar inte.

Permalänk

Nytt moderkort, processor och RAM-minnen, datorn startar inte.

Tjena! Köpte nyligen ett uppgraderingspaket till datorn. Installerade alla komponenter enligt instruktionerna, men när jag jag försöker starta den efter allt detta, så händer ingenting. Ingenting som blinkar eller lyser, fläktarna startar inte. Jag har provat att montera ur grafikkortet och minnena (enligt Inets felsökningsguide). Under hela processen har jag brukat ESD-armband och har varit allmänt försiktig vid monteringen.
Har inte så jättestor erfarenhet vad det gäller datorbygge, så ha det i åtanke

Moderkort: MSI Z77A-S01
Processor: Core i5, 3570K
Minnen: DDR3, Corsair VENGANCE LP
Nätaggregat: NetQ PSU-N550

Behöver ni någon mer information, säg bara till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maggvajer:

Tjena! Köpte nyligen ett uppgraderingspaket till datorn. Installerade alla komponenter enligt instruktionerna, men när jag jag försöker starta den efter allt detta, så händer ingenting. Ingenting som blinkar eller lyser, fläktarna startar inte. Jag har provat att montera ur grafikkortet och minnena (enligt Inets felsökningsguide). Under hela processen har jag brukat ESD-armband och har varit allmänt försiktig vid monteringen.
Har inte så jättestor erfarenhet vad det gäller datorbygge, så ha det i åtanke

Moderkort: MSI Z77A-S01
Processor: Core i5, 3570K
Minnen: DDR3, Corsair VENGANCE LP
Nätaggregat: NetQ PSU-N550

Behöver ni någon mer information, säg bara till!

------------------------------
Släng ditt nätagg och köp ett nytt, är väl min åsikt vid första anblicken av vad du har, uschiamej, inget sånt billigt skräpagg till en sådan fin rigg!

Du har monterat moderkortsdistanserna rätt?
Du har dubbelkollat alla kablar sitter där de ska?
Du har även kollat så att du inte helt enkelt kopplat kontakten till strömknappen på fel ställe i moderkortet?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Antar du satte dit distanserna i chassit under skruvhålen i moderkortet?

Och att du har satt processorn åt rätt håll. (Det hände en av mina vänner, han satte dit den felvänd och jag fick sitta och böja tillbaka pinnarna på hans Phenom II x6 1100t )

PSU är på 550w?

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in startknappen korrekt? Testa att koppla den tvärtom (se till att rätt kontakter sitter på rätt pinnar på moderkortet).

Om inte det funkar, testa att tjuvstarta nätagget:
http://www.techwarelabs.com/guides/misc_mod/psumod/

Om agget inte går att få igång, reklamera det.

Nu spelar inte det någon roll eftersom du inte får igång nätagget, men rent generellt är det bra att boota första gången med bara en minnessticka (och testa den i alla olika slots eller en annan sticka om det inte funkar), tills du hunnit flasha senaste BIOS.

edit: Nätagget är väl inkopplat korrekt och har ström och så? (Ibland går proppar och sånt.) Och är påslaget (strömbrytaren)? Dubbelkolla alltid allt sånt innan reklamation också.

Permalänk

Distanserna sitter under respektive hål i moderkortet. Är ganska säker på att jag har kopplat startknappen korrekt, men jag kan dubbelkolla.
Processorn är korrekt monterad, det är jag säker på. Nätaggregatet satt i datorn sen innan jag köpte den, det kanske inte framgick att det inte var nytt. Ska testa att tjuvstarta det en gång, så får vi se, om det inte funkar, så antar jag att det är nätagget som är boven i dramat, eller?

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Okej, ifall du kommer fram till att det är nätagget kan jag varmt rekommendera det som jag har, Fractal Design Tesla 650w 80+

http://www.dustinhome.se/product/5010400538/fractal-design-te...

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av maggvajer:

Är ganska säker på att jag har kopplat startknappen korrekt, men jag kan dubbelkolla.

Nej, du ska inte bara dubbekolla, du ska testa att montera den tvärtom också. Ibland kan uppmärkningen eller manualen vara vilseledande eller direkt felaktig. Om du är säker på att du kopplat den korrekt och det inte fungerar, testar du tvärtom också. Verkligheten framför kartan, du vet.

Permalänk
Skrivet av godspeed:

------------------------------
Släng ditt nätagg och köp ett nytt, är väl min åsikt vid första anblicken av vad du har, uschiamej, inget sånt billigt skräpagg till en sådan fin rigg!

Du har monterat moderkortsdistanserna rätt?
Du har dubbelkollat alla kablar sitter där de ska?
Du har även kollat så att du inte helt enkelt kopplat kontakten till strömknappen på fel ställe i moderkortet?

Skrivet av FreddieT:

Antar du satte dit distanserna i chassit under skruvhålen i moderkortet?

Och att du har satt processorn åt rätt håll. (Det hände en av mina vänner, han satte dit den felvänd och jag fick sitta och böja tillbaka pinnarna på hans Phenom II x6 1100t )

PSU är på 550w?

Freddie

Skrivet av MrMuppet:

Har du kopplat in startknappen korrekt? Testa att koppla den tvärtom (se till att rätt kontakter sitter på rätt pinnar på moderkortet).

Om inte det funkar, testa att tjuvstarta nätagget:
http://www.techwarelabs.com/guides/misc_mod/psumod/

Om agget inte går att få igång, reklamera det.

Nu spelar inte det någon roll eftersom du inte får igång nätagget, men rent generellt är det bra att boota första gången med bara en minnessticka (och testa den i alla olika slots eller en annan sticka om det inte funkar), tills du hunnit flasha senaste BIOS.

edit: Nätagget är väl inkopplat korrekt och har ström och så? (Ibland går proppar och sånt.) Och är påslaget (strömbrytaren)? Dubbelkolla alltid allt sånt innan reklamation också.

Skrivet av MrMuppet:

Nej, du ska inte bara dubbekolla, du ska testa att montera den tvärtom också. Ibland kan uppmärkningen eller manualen vara vilseledande eller direkt felaktig. Om du är säker på att du kopplat den korrekt och det inte fungerar, testar du tvärtom också. Verkligheten framför kartan, du vet.

Hehe ok, får testa att montera den tvärtom också. Imorgon är det dock jag jag som far in och köper ett nytt nätaggregat oavsett.

Permalänk

Köpte nytt nätaggregat idag. Testade att starta idag igen, såg att en liten lampa blinkade när jag försökte starta. CPU_phase LED 1 stod det visst på det, några idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maggvajer:

Köpte nytt nätaggregat idag. Testade att starta idag igen, såg att en liten lampa blinkade när jag försökte starta. CPU_phase LED 1 stod det visst på det, några idéer?

Kolla upp felkoden i ditt moderkorts manual. Nu vet du i alla fall att datorn får ström. Testa även att "clear CMOS".

Permalänk
Skrivet av MrMuppet:

Kolla upp felkoden i ditt moderkorts manual. Nu vet du i alla fall att datorn får ström. Testa även att "clear CMOS".

"These LEDs will change according to CPU loading. The higher the power phase number, the more reliable the power flow to the processor."

Så processorn får alltså lite ström, men 1/4 LEDs visar alltså på att den inte får särkilt mycket. Angående det här med CMOS exakt hur rensar man? Kollade i manualen och såg att man skulle göra någonting med 2 pins på moderkort, i närheten av batteriet, men kunde inte riktigt begripa vad jag skulle göra med dom. Det finns även en liten knapp, på sidan av moderkortet där alla sladdar går in, som det står "CL_CMOS" vid.
Testade att trycka in den knappen, men det löste ingenting.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in 24 pins kontakten respektive 4 / 8 pins kontakten i moderkortet?
Ett klassiskt misstag att glömma bort 4 / 8 pins kontakten i moderkortet vilket skulle resultera i att processorn fick för lite ström och inte startade korrekt.

24 pin = http://lib.store.yahoo.net/lib/directron/24pin-atx-power.jpg
4 / 8 pin = http://i28.tinypic.com/2qk8k9i.jpg

EDIT: 4 / 8 pin kontakten kommer oftast som en 8 pin kontakt som man kan dela på i mitten så man får 2st 4 pin kontakter som på bilden. Dom sitter bara ihop med nått lätt kladd så det ska gå lätt att dela på dom. Tänker ifall du har tänkt att du inte kan koppla in en 8 pin kontakt i en 4 pin uttag.

Permalänk
Skrivet av Zhacha:

Har du kopplat in 24 pins kontakten respektive 4 / 8 pins kontakten i moderkortet?
Ett klassiskt misstag att glömma bort 4 / 8 pins kontakten i moderkortet vilket skulle resultera i att processorn fick för lite ström och inte startade korrekt.

24 pin = http://lib.store.yahoo.net/lib/directron/24pin-atx-power.jpg
4 / 8 pin = http://i28.tinypic.com/2qk8k9i.jpg

EDIT: 4 / 8 pin kontakten kommer oftast som en 8 pin kontakt som man kan dela på i mitten så man får 2st 4 pin kontakter som på bilden. Dom sitter bara ihop med nått lätt kladd så det ska gå lätt att dela på dom. Tänker ifall du har tänkt att du inte kan koppla in en 8 pin kontakt i en 4 pin uttag.

Nope, såväl 24 pin samt 4/8 pin sitter i, och de sitter i väl.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maggvajer:

"These LEDs will change according to CPU loading. The higher the power phase number, the more reliable the power flow to the processor."

Så processorn får alltså lite ström, men 1/4 LEDs visar alltså på att den inte får särkilt mycket. Angående det här med CMOS exakt hur rensar man? Kollade i manualen och såg att man skulle göra någonting med 2 pins på moderkort, i närheten av batteriet, men kunde inte riktigt begripa vad jag skulle göra med dom. Det finns även en liten knapp, på sidan av moderkortet där alla sladdar går in, som det står "CL_CMOS" vid.
Testade att trycka in den knappen, men det löste ingenting.

Har moderkortet stöd för CPU:n med det bios du har i den? Det kan nämligen vara så att du behöver flasha till det senaste för att det skall funka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du kanske har böjt pinnarna i processorsockeln när du monterade processorn...

Permalänk
Medlem

ta några bilder o ladda upp så kan folk se om du missat något ...annars e det nästan en gissnings lek att hitta ett fel

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Nästan garanterat BIOS som måste uppdateras för att klara Ivy Bridge, många som fastnat på det problemet och då krävs det en äldre CPU för att uppgradera BIOS först sedan byta igen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nästan garanterat BIOS som måste uppdateras för att klara Ivy Bridge, många som fastnat på det problemet och då krävs det en äldre CPU för att uppgradera BIOS först sedan byta igen.

Behöver inte uppdatera BIOS på ett z77 moderkort för att det ska klara Ivy. Det är på z68 man måste göra det

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Skrivet av itkoll:

ta några bilder o ladda upp så kan folk se om du missat något ...annars e det nästan en gissnings lek att hitta ett fel

Skrivet av milla_66:

Du kanske har böjt pinnarna i processorsockeln när du monterade processorn...

Skrivet av Jalle64:

Har moderkortet stöd för CPU:n med det bios du har i den? Det kan nämligen vara så att du behöver flasha till det senaste för att det skall funka.

Skrivet av Ferrat:

Nästan garanterat BIOS som måste uppdateras för att klara Ivy Bridge, många som fastnat på det problemet och då krävs det en äldre CPU för att uppgradera BIOS först sedan byta igen.

Skrivet av FreddieT:

Behöver inte uppdatera BIOS på ett z77 moderkort för att det ska klara Ivy. Det är på z68 man måste göra det

Freddie

Inga pinnar är böjda i processorsockeln, kollade förut. Tycker att det är lite dåligt av Inet att inte nämna någonting om det här med kompatibilitet, då detta vart ett så kallat "uppgraderingspaket". Sen å andra sidan så borde väl jag ha luskat runt lite mer innan jag köpte.
Men så om jag ska uppdatera BIOS, hur går jag tillväga då? Måste jag byta till en äldre CPU, eller hur fungerar det?

Är oerhört tacksam för alla svar. Ska se om jag inte kan lägga upp en liten bild också. Det är dock lite omständigt att byta moderkort samt processor (har de gamla delarna inkopplade nu) för att ta bilder, och sedan byta tillbaka för att ladda upp och se vad folk svarar.

Permalänk
Medlem

Eftersom det var ett uppgraderingspaket är det utvalt för att passa bra ihop, och med ett z77 moderkort fungerar Ivy Bridge direkt utan BIOS uppdateringar, så det är inte problemet.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Koppla allt nödvändigt utanför chassiet för att slippa riva ut det om det fortfarande inte funkar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

?????hur går det med datorn ?????

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk

To put it mildy, så känner jag mig som en idiot. Trots att jag envisades med att hävda att jag kollade det här med distanserna, så upptäckte jag igår att jag hade missat en, och när jag bytte plats på denne så startade datorn. Kämpade dock halva natten igår med att få windows installerat, men jag får ett 0x80070017 error hela tiden, fast detta hör väl egentligen inte denna tråden till.

Tackar så innerligt för alla svar. Sweclockers.se är verkligen Sveriges bästa datorrelaterade forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av maggvajer:

To put it mildy, så känner jag mig som en idiot. Trots att jag envisades med att hävda att jag kollade det här med distanserna, så upptäckte jag igår att jag hade missat en, och när jag bytte plats på denne så startade datorn. Kämpade dock halva natten igår med att få windows installerat, men jag får ett 0x80070017 error hela tiden, fast detta hör väl egentligen inte denna tråden till.

Tackar så innerligt för alla svar. Sweclockers.se är verkligen Sveriges bästa datorrelaterade forum

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro