Permalänk
Medlem

Kylare till Silverstone Temjin TJ08B-E

Hejsan!

Det börjar dra ihop sig till att jag ska inhandla en dator till en nära vänn som är helt ny på datorer och jag behöver lite råd angående val av CPU-kylare till den Intel i5 3570K Ivy Bridge processor som ska vara i.

Jag vet att SweClockers rekommenderade (Eller snarare använde) en sluten vattenkylning när de recensserade chassit, det finns dock lite men här!

Min kompis bor i USA och har aldrig byggt dator förut, så blir det något problem så kan jag inte direkt springa över gatan så att säga för att hjälpa han.

Personligen kör jag med sluten vattenkylning, och gillar den skarpt, dock har jag hört att andra har haft problem med dessa lite av och till, därav min osäkerhet.

Ska man gå på en Antec/Corsair sluten-lösning? Eller ska man hitta någon form av tornkylare? I sådana fall vilken presterar lika bra som den slutna vattenkylningen, innom samma prisklass och passar dessutom utan problem i detta chassi?

Prion är att det ska vara tyst, även vid framtida överklockning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Hade gått på 620, om man vill ha tyst får man väl ta nån luftkylare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Hade gått på 620, om man vill ha tyst får man väl ta nån luftkylare...

Det är just det, skulle defenitivt villja påstå att min Corsair H60 är helt tyst, dock har jag bytt fläktar på den.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Det beror till stor del på val av övriga komponenter, finns ju rätt kompetenta noctua-kylare sin passar på höjden, men vid val av kraftigare kylare får man i vissa fall inte in HDDs i 3,5"platserna.

Finns två bra trådar för inspiration kring val av setup i Temjin jag vill tipsa om;

http://hardforum.com/showthread.php?t=1576754

http://www.overclock.net/t/1068487/silverstone-tj08-e-owners-...

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Inaktiv

Dock känns högljuda pumpar på Vattenkylning som coilwhine, alltså slumpmässigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Det beror till stor del på val av övriga komponenter, finns ju rätt kompetenta noctua-kylare sin passar på höjden, men vid val av kraftigare kylare får man i vissa fall inte in HDDs i 3,5"platserna.

Finns två bra trådar för inspiration kring val av setup i Temjin jag vill tipsa om;

http://hardforum.com/showthread.php?t=1576754

http://www.overclock.net/t/1068487/silverstone-tj08-e-owners-...

Precis, dock ska det inte, i alla fall till en början, inte sitta en HDD i, utan endast en SSD. Men chassin behåller man länge, så det kan ju hända en del där så klart.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Precis, dock ska det inte, i alla fall till en början, inte sitta en HDD i, utan endast en SSD. Men chassin behåller man länge, så det kan ju hända en del där så klart.

Se min post här för ett förslag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Tackar, ska kolla upp det!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Inte direkt mycket plats Fick inte plats med noctua U92 då den främre fläkten tog i sata kontakterna på diskarna.
Kanske hade gått om man vänt den men lite dumt att blåsa rätt på graffet eller ner i botten

Permalänk
Medlem

Kör på en i7 2700k och kylar med en DarkRock Pro C1 som får plats på millimetern
Tyst och svalt!

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U12P SE2 - har jag i min och kör med 1st HDD och en SSD. Exempel på hur det kan se ut i ett TJ08-e.

Kör dock med min HDD i ena 5,25" platsen och inte som på bilden. SSD sitter längst ner i 2,5" platsen. Det går fint att ha HD i 3,5" plasten samtidigt som en SSD. Du behöver inte alls använda HD buren. Jag använder den dock för att stödja mitt grafikkort.
Har numera ett 670 windforce istället för 4870x2, men de är lika stora så fungerar bra som referens ändå.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com