Cruzial m4 256GB SSD, bios hittar inte disken - typfel?

Permalänk
Medlem

Cruzial m4 256GB SSD, bios hittar inte disken - typfel?

Idag så bootade inte min Cruzial m4 256GB SSD, och bios på ASUS-MB hittar inte disken? Läste på Cruzial,s forum att jag är inte ensam! Det fanns ett tips att koppla bort Sata-kabeln, låt strömanslutningen sittar kvar, slå på PC,s i 20 minuter. Stäng PC,s, koppla loss SSD i 30 sekunder, anslut strömansl. igen, upprepa ström på igen i 20 min. Stäng av, koppla loss SSD 30 sek, anslut nu både ström och SATA-kabel och starta PC. Och ta mig fan, då hittar bios SSD och man får ställa boot ordningen. Så det är ett vanligt typfel, någon som vet mer om detta? Borde inte sådana typfel vara garantiärende att man får sin disk utbytt?

/Lennart

Permalänk
Medlem

Utifrån det du skrivit är det ju lite oklart om det är moderkortet/BIOS eller SSDn som är problemet...

Men om vi bortser från skuldfrågan, fungerar SSDn efter att du gjort det där en gång eller är det ett återkommande problem?
Om det återkommer, är så även fallet med senaste firmware till SSD och senaste BIOS-versionen till moderkortet?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu ihelgen var det dags igen, datorn hittade ingen bootdisk dvs. min Cruzial SSD M4 256. Och jag gick in på Cruzilal:s forumsida och jag ser att problemen fortsätter för massor av användare fast dom släpper nya firmwares. Och Cruzial själva svarar inte i forumtrådarna, dålig stil! Vilken SSD är driftsäker idag, är fortfarande Samsung ett "säkert" köp?

/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Nu ihelgen var det dags igen, datorn hittade ingen bootdisk dvs. min Cruzial SSD M4 256. Och jag gick in på Cruzilal:s forumsida och jag ser att problemen fortsätter för massor av användare fast dom släpper nya firmwares. Och Cruzial själva svarar inte i forumtrådarna, dålig stil! Vilken SSD är driftsäker idag, är fortfarande Samsung ett "säkert" köp?

/Lennart

Samsung och Intel verkar vara de mest rekommenderade diskarna just nu.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.