Hur upptäcker man eventuella halsar? Hur vet man vad som bör bytas? Vad bör osv..

Permalänk
Medlem

Hur upptäcker man eventuella halsar? Hur vet man vad som bör bytas? Vad bör osv..

Hej!

Håller, som sagt (annan tråd) på att uppdatera grabbens dator lite smått.

Jag är ingen inbiten byggare (vilket kommer vara uppenbart för er om ca 30 sekunder), men misstänker att moderkort och minnen kan behöva en boost?
Som ni säkert misstänker så är hans dator en (ånger)köpt paketdator ala julklapp.
Fick ångest och känner att om grabben ska ha en dator så ska han fasiken inte ha en som jag inte kan stå för prestandamässigt.

I prioritetsordning, vad bör man tänka på för att undvika halsar, hur viktigt är moderkortet och var ungefär går "gränsen" på de olika mobosen innan man märker att de bara har socket i princip men suger i övrigt (misstänker att mobot som beskrivs nedan är inom eller tom under den gränsen)
Hur viktiga är minnena, hur stor skillnad är det på tillverkare och vilka varianter finns det inom samma "passform" (vad fan heter det, form nått vet jag iaf)
Inom samma "form" (googlar) faktor på minne, kan man ha de på ALLA mobos som de är anpassade till då och få ut prestandan eller är det så att vissa mobos kan ha DDR3 men inte alla frekvenser som de olika minnena kan ge?

Tex så står det på minnena NT4GC64B8HG0NF-CG 512M x 64 / 1.5V 256M x 8 / 16 2 PC3-10600
Men i cpu-z står det på bandvidden: PC3-10700.. varför har tillverkaren 10600 på bandvidd max och är det något som han (grabben) förlorar på?
(Ser iofs här att de är 10600-10800)

Helt spontant sådär så misstänker jag (igen) att jag typ börjat uppa grabbens dator i fel ordning..?
Men vad fasiken, han lär ju inte googla detta på ett par år och då hinner jag rätta till det

Grabbens dator: (han är 9 år så inget extrembygge)
OS: Win 7 (6.1) Home Premium 64-bit Edition, SP 1 (build 7601)
GPU: KFA2 MDT X4 GTX 570 1GB DDR5, code GF110, Rev A1
CPU: Intel Core i7 2600 @ 3.40GHz
MOBO: Acer Predator G3610, Intel/ Rev09, Sandybridge/H67 Rev B3, LPCIO/ ITE IT8772 Bios American Megatrend ver P02-A2 pcix16
Minnen: DDR3 x 4@ 4096mb , Dual, Max Bandwith PC3-10700, tillverkare Nanya Tech (PART:nr NT4Gc64B8HB0NF-CG))
PSU: Fractal Design Newton R2 800w modular
Kylning: Dyra fläktar typ Milf fett med fön, fast inte riktigt så annorlunda och även en cpu kylare ala fet grill och dubbla fläktar (inte ens överklockat, men de såg så tuffa ut på alla bilder jag sett av monster-built burkar)
Chassi: Antec p280

Alltså, moderkortet, det SER till och med dåligt ut, men jag kanske bara är en ytlig person utan moders-hehe hö hö öhh-känslor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeoOhm:

Hej!

Håller, som sagt (annan tråd) på att uppdatera grabbens dator lite smått.

Jag är ingen inbiten byggare (vilket kommer vara uppenbart för er om ca 30 sekunder), men misstänker att moderkort och minnen kan behöva en boost?
Som ni säkert misstänker så är hans dator en (ånger)köpt paketdator ala julklapp.
Fick ångest och känner att om grabben ska ha en dator så ska han fasiken inte ha en som jag inte kan stå för prestandamässigt.

I prioritetsordning, vad bör man tänka på för att undvika halsar, hur viktigt är moderkortet och var ungefär går "gränsen" på de olika mobosen innan man märker att de bara har socket i princip men suger i övrigt (misstänker att mobot som beskrivs nedan är inom eller tom under den gränsen)
Hur viktiga är minnena, hur stor skillnad är det på tillverkare och vilka varianter finns det inom samma "passform" (vad fan heter det, form nått vet jag iaf)
Inom samma "form" (googlar) faktor på minne, kan man ha de på ALLA mobos som de är anpassade till då och få ut prestandan eller är det så att vissa mobos kan ha DDR3 men inte alla frekvenser som de olika minnena kan ge?

Tex så står det på minnena NT4GC64B8HG0NF-CG 512M x 64 / 1.5V 256M x 8 / 16 2 PC3-10600
Men i cpu-z står det på bandvidden: PC3-10700.. varför har tillverkaren 10600 på bandvidd max och är det något som han (grabben) förlorar på?
(Ser iofs här att de är 10600-10800)

Helt spontant sådär så misstänker jag (igen) att jag typ börjat uppa grabbens dator i fel ordning..?
Men vad fasiken, han lär ju inte googla detta på ett par år och då hinner jag rätta till det

Grabbens dator: (han är 9 år så inget extrembygge)
OS: Win 7 (6.1) Home Premium 64-bit Edition, SP 1 (build 7601)
GPU: KFA2 MDT X4 GTX 570 1GB DDR5, code GF110, Rev A1
CPU: Intel Core i7 2600 @ 3.40GHz
MOBO: Acer Predator G3610, Intel/ Rev09, Sandybridge/H67 Rev B3, LPCIO/ ITE IT8772 Bios American Megatrend ver P02-A2 pcix16
Minnen: DDR3 x 4@ 4096mb , Dual, Max Bandwith PC3-10700, tillverkare Nanya Tech (PART:nr NT4Gc64B8HB0NF-CG))
PSU: Fractal Design Newton R2 800w modular
Kylning: Dyra fläktar typ Milf fett med fön, fast inte riktigt så annorlunda och även en cpu kylare ala fet grill och dubbla fläktar (inte ens överklockat, men de såg så tuffa ut på alla bilder jag sett av monster-built burkar)
Chassi: Antec p280

Alltså, moderkortet, det SER till och med dåligt ut, men jag kanske bara är en ytlig person utan moders-hehe hö hö öhh-känslor...

Vilket/vilka spel brukar han spela? Med dom grejerna som du länkade kommer man långt!

Permalänk
Medlem

Han lirar Just Cause 2, The secret World och Mine Craft mest.

Permalänk
Medlem

Men snälla,dendär datorn skulle jag drömma om.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Men snälla,dendär datorn skulle jag drömma om.:)

Ok, låt oss säga att det är en sjukt bra dröm, vad skulle du ändra på i den, alltsp utrustningen (NEJ, inte DEN utrustningen haha)

Permalänk
Medlem

jisses, han kommer bli nöjd:) jag skulle bli nöjd med den uppsättnigen

22 år gammal med jobb och har sämre hårdvara än sonen din

Permalänk

Datorn är bra (mycket bra om den är till en 9 åring ). Det ända jag kan se som skulle kunna bytas är grafikkortet. Men bortsett från det så tycker jag att du bör vänta lite med uppgraderingar.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Skulle banta ner nätagget, ett 650w av samma duger.
Byta till en cpu du kan överklocka och samma med moderkort. (2600k, moderkort med z68 eller ivy bridge)
Och ett 660Ti om budgeten klarar det. (Eller liknande i samma prisklass)
Antar att datorn ska duga till han pröjsar en egen?

Har du redan handlat är det väll bara tuta och köra? (Är det något som ska bytas så är det grafikkortet, men vafan han är 9. Sänk inställningarna om pengarna inte finns
Inget flaskar. Om minnen körs i 1333mhz,1600,1800 etc ger i verkligheten nära noll i spel.
Bättre moderkort behövs först vid överklockning, sämre brukar ha problem att leverera nog med ström.

Men dina länkar och texten...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skulle banta ner nätagget, ett 650w av samma duger.
Byta till en cpu du kan överklocka och samma med moderkort. (2600k, moderkort med z68 eller ivy bridge)
Och ett 660Ti om budgeten klarar det. (Eller liknande i samma prisklass)
Antar att datorn ska duga till han pröjsar en egen?

Har du redan handlat är det väll bara tuta och köra? (Är det något som ska bytas så är det grafikkortet, men vafan han är 9. Sänk inställningarna om pengarna inte finns
Inget flaskar. Om minnen körs i 1333mhz,1600,1800 etc ger i verkligheten nära noll i spel.
Bättre moderkort behövs först vid överklockning, sämre brukar ha problem att leverera nog med ström.

Men dina länkar och texten...

Känns ju jäkla dumt att slänga ut ett nätagg för att köpa ett sämre?! Och att uppgradera från 570 till 660 tycker inte jag låter så motiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Känns ju jäkla dumt att slänga ut ett nätagg för att köpa ett sämre?! Och att uppgradera från 570 till 660 tycker inte jag låter så motiverat.

Var inte säker på om han hade den där datorn eller skulle köpa.
Har han den behövs ju inget uppgraderas (kanske grafik, klarar allt nu, skulle vara för att vara "säker" några år)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är helt meningslöst att uppgradera denna datorn i nuläget. Den duger till höga grafikinställningar på i princip alla spel utan några som helst problem. Jag skulle avvakta 6-12 månader och i så fall bygga en helt ny dator och sälja denna vilken fortfarande kommer vara klart duglig för de flesta.

Att bygga ihop en egen dator idag klarar vem som helst med lite guidning. Fördelen är att man kan inrikta datorn mot det man tänkt använda den till och lägga krutet på det som är viktigt. Är det spel som gäller så lägg väldigt stor del av pengarna på just grafikkortet. Har du valt dina komponenter väl är det dessutom busenkelt att överklocka processor osv så där finns det pengar att spara. Vill du inte bygga själv så plockar de ihop den hos leverantören om du betalar en slant. Lägg en budget och be folk här sätta ihop paket till dig så kommer du få massor av svar!

I dagsläget råder jag dig alltså att inte göra någonting. Skulle något spel lagga är det mer troligt att det är spelet i sig som inte är optimerat och att det laggar för de flesta som spelar.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

Moderkortslänken går till en förbygd dator med h67 som inte är släppt. Grabbens dator till en c128 med extern disk altså inte en c128d. Annan tråd handlar om samma gpu och chassi. Samt att windows 7 länken går till http://www.mjukvara.se/upload/windows_7_0.jpg med under construktion.
Om du är seriös så om du käppt detta så byter du moderkort och cpu nästa gång och slutar trolla om du vill ha hjälp.

Edit:
Ett gott råd

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Det enda som går att göra för att faktiskt förändra något är att stoppa in ett GTX 680, eller två.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av NeoOhm:

Kollade dina länkar nyss. Antingen är du en otroligt störd far, eller så är du ett "troll" (lägger min vikt på det senare, för det känns som du knappt är byxmyndig och då är det lite struligt att vara farsa). Stör mig så otroligt mycket på sånna som du. Du förstör för andra som vill ha hjälp...

Kan någon moderator stänga denna tråd och ta bort denna användare.

Ha det bra!

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Overall är systemet som den är, väl balanserat. Enda jag ser du skulle kunna göra, är att byta ut moderkortet mot nått med P67 chipset, så man kan klocka processorn lite grann.
Även om processorn inte är en K variant med upplåst multipel, så går dom klocka 4 steg över sin max turbo multiplier.
Så en i7-2600 skulle man kunna skruva upp till ca 4.2Ghz

Tänk på att skaffa bättre CPU-kylare, ifall du väljer uppgradera MB och klocka CPUn

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeoOhm:

Ok, låt oss säga att det är en sjukt bra dröm, vad skulle du ändra på i den, alltsp utrustningen (NEJ, inte DEN utrustningen haha)

Jag skulle bygga om systemet till ett MINIitx för att kunna bära med sig till lan osv(han är ju 9 år.)

Eller smälla in vattenkylning så han kan ta ditkompisar och visa att han har vatten i datorn.:)

Permalänk
Medlem

Minnen spelar väldigt liten roll i det stora hela.
det viktigaste är att ha tillräckligt med utrymme(8-16 är vad man köper i dagsläget). hastigheten kvittar, mer eller mindre.

Moderkort påverkar inte prestandan aktivt.
däremot kontrollerar den vad för typ av processor etc du är kapabel till att använda.

kort sagt, se till att köpa ett för den sockel du är ute efter, och se till att den har alla anslutningar/funktioner du tänkt använda.

processor och grafikkort är de allra viktigaste när det kommer till alldaglig prestanda, generellt sett processorn, då ett kapabelt grafikkort mest är till för spel.
en i7 2600 och ett GTX 570 räcker långt i dagsläget.
om du köpte datorn i julas så var det väldigt få grafikkort som var bättre än 570'n

Minecraft är ju lite speciellt, oavsätt hur mycket hårdvara du slänger på problemet så kommer det fortfarande hacka ifall någon utlöser 5000 gubbar dynamit i spelet.

just cause har jag inte lirat särskilt mycket, men jag tycker att det bör flyta på ordentligt med följande specifikationer.

Om det är något som fattas så är det väl kanske en ssd.
fast då kommer grabben verkligen bli bortskämt

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem

Mer minne skulle jag satsat på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Kollade dina länkar nyss. Antingen är du en otroligt störd far, eller så är du ett "troll" (lägger min vikt på det senare, för det känns som du knappt är byxmyndig och då är det lite struligt att vara farsa). Stör mig så otroligt mycket på sånna som du. Du förstör för andra som vill ha hjälp...

Kan någon moderator stänga denna tråd och ta bort denna användare.

Ha det bra!

Kan man inte vara både och?

Nä, men seriöst, vad är felet med länkarna?
Trodde alla hade lite känsla för ironi och ANTAR att jag inte behöver lägga en riktig länk till win 7 64 home här på SWECL?
Eller blev du sårad för att du insåg att du inte visste ALLT?

Klockan var mycket och lite extra kryddor i inläggen förstör väl inte för de "riktiga" som vill ha hjälp?
ALLA mina frågeställningar var och ÄR seriösa, utesluter det då att jag inte kan länka "udda" till det jag antar att de som har något att bidra med, i min strävan till en bättre dator till min son, redan vet?

Var lite otydlig ang om jag har eller ska köpa.
Allt som är specat är inköpt, försöker som sagt bättra på en sjukt dålig affär ala paketdator-till-jul (vete fanken vad jag tänkte där, inte alls förmodligen. Julstress)

Ok, Nätdelen tänker jag ju inte gradera ner, inget av det jag har har jag såna planer för
Moderkortet funkar alltså och halsar inte? Ok!

Håller denna setup ett tag då, om ni inte kan se något som kan ändras.
Nej, han kommer självklart få uppgraderingar då och då, denna kan han ju inte ha tills han kan betala själv!

Budget finns ingen, tänker dock inte köpa svindyra saker för att de släpts nu, när jag kan köpa samma grej om 6 månader för vad det "är värt" (för mig)

Tack för alla svar hittils, riktigt bra info och helt i SC.com anda!

Ni som försöker er på en psykoanalys ala amatör på mig och mitt fadersak, till er säger jag -Lycka till samt kom igen, slappna av.
Läs allt jag skrev, kolla ALLA länkar... ingenstans försvinner det jag vill ha svar på i och med länkningen till de mer uppenbara delarna.

Puss och Hajk!

Permalänk
Medlem

1: Har du inte tid så länka inte tack.
2: Skriv inte att du ska uppgrade och har samtidigt. Det blir inte lättare då
3: Svara gärna på inlägg andra en de som få som påpekar dinna fel.
4: Tror att det är mig du borde klaga på och inte saindrenan då jag påpekade att du var ett troll och rapporterade dig.
5: är du seriös så Skriv vad du har. Vad du funderar på att köpa. Vad som är det du har ska ha. Vad det är sonen har ska ha. (Han har nog inte en C128) Vad ska du använda den till och det finns ALTID en budget med utalet "tänker dock inte köpa svindyra saker för att de släpts nu".

Så puss och Hajk! på dig med

Edit:
Angående otylig. Har du läst vad du skrev?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Om du nu inte köpt skiten så är det cpu och mb som är flaskarna åter igen. Sen minnena, eftersom att det är 4 moduler. sen grafikkortet som inte existerar med 1gb ram.

C128 fungerar nog bra däremot. behåll den och köp något färdigt

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Här har du några standard datorer, du kan även köra windows på dom....
Grabben lär ju inte behöva strula med drivrutiner o.s.v så KÖP direkt o tänk efteråt.

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/imac/se...

Tjingeling

Permalänk

Det är grafikkortet som flaskar... 7970 eller 680 kort.

Permalänk
Medlem

Hackman, slappna av!

Som jag sa, det jag specat har jag redan. LÄS så ser du ju, infon FINNS där, eller är det förvirrande att det står win 7 och är länkat till en win - under konstruktion.
Ärligt Hack, VET du inte vad win 7 är?

Sen vad du snackar om att jag har länkat till ett kort som inte är släppt?
Du kan inte så mycket om datorer va, Hack?
OM DU LÄSER vad jag skrev så sa jag att jag håller på med att uppgradera, skrev vad som finns NU och frågar vad som bör bytas, VAD är det du inte förstår?

Ang budget, som sagt -finns inte.
Bara för att man inte behövewr en budget så betyder inte det att man måste hora efter de senaste och snabbaste sakerna direkt vid släpp, speciellt inte då de i de flesta fall ändå är overkill och inte kommer komma till sin rätt föränn senare, du vet.. bara för att man har lite pengar så betyder inte det att man ska vara dum och betala för mycket för något man ändå inte behöver riktigt än.

Så tillbaks till frågorna:

Du säger att mobot flaskar alltså?
isf avvaktar jag några mån och köper ett pci-e 3.0 som man sen kan köra lite nyare kort i.

Minnena, varför flaskar de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Här har du några standard datorer, du kan även köra windows på dom....
Grabben lär ju inte behöva strula med drivrutiner o.s.v så KÖP direkt o tänk efteråt.

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/imac/se...

Tjingeling

Är du tokig!

Här släpps det inte in någon MAC i mitt hus

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Om du nu inte köpt skiten så är det cpu och mb som är flaskarna åter igen. Sen minnena, eftersom att det är 4 moduler. sen grafikkortet som inte existerar med 1gb ram.

C128 fungerar nog bra däremot. behåll den och köp något färdigt

Sovit för lite?

Jag HAR köpt sakerna, det står klart och tydligt. I en svag stund köpte jag en paketare.
Minnena, ok, förklara om du känner för att utveckla det lite.
Grafikkortet som INTE existerar?
Vilket ÅR kommer du ifrån? Vadå inte existerar, vet du inte att kfa2 har ett gtx 570?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Minnen spelar väldigt liten roll i det stora hela.
det viktigaste är att ha tillräckligt med utrymme(8-16 är vad man köper i dagsläget). hastigheten kvittar, mer eller mindre.

Moderkort påverkar inte prestandan aktivt.
däremot kontrollerar den vad för typ av processor etc du är kapabel till att använda.

kort sagt, se till att köpa ett för den sockel du är ute efter, och se till att den har alla anslutningar/funktioner du tänkt använda.

processor och grafikkort är de allra viktigaste när det kommer till alldaglig prestanda, generellt sett processorn, då ett kapabelt grafikkort mest är till för spel.
en i7 2600 och ett GTX 570 räcker långt i dagsläget.
om du köpte datorn i julas så var det väldigt få grafikkort som var bättre än 570'n

Minecraft är ju lite speciellt, oavsätt hur mycket hårdvara du slänger på problemet så kommer det fortfarande hacka ifall någon utlöser 5000 gubbar dynamit i spelet.

just cause har jag inte lirat särskilt mycket, men jag tycker att det bör flyta på ordentligt med följande specifikationer.

Om det är något som fattas så är det väl kanske en ssd.
fast då kommer grabben verkligen bli bortskämt

Såg att priserna gått ner på SSD och såg även att det kommer nya, kanske lite mer stabila snart.
Blir två stycken SSD till att ha som C-drive.
En till mig och en till Grabben.

Tack för tipsen!

Åter igen, TILL ER ALLA som svarat och gett tips. TACK!

KOmmer ni på något jag borde ändra på så tveka inte att tipsa mig om det!