Finska ingenjörer tar hjälp av magnetfält för inomhusnavigering

Permalänk
Medlem

Tänkte pacman när jag såg videon

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Butikerna lär ju få erbjuda hjälmar vid ingången då de kommer bli mycket kollisioner då alla kommer att glo på sin mobil medans de navigerar i butiken.

Permalänk
Medlem

ja det finns ju helt klart en risk att man springer in i nån om man har ögonen klistrade på mobilen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Undrar om detta forskningsprojekt är sponsrat av Nokia i hopp om att de ska kunna hitta tillbaka till marknaden?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

Detta gillar jag. Lysande för mat affärer om man skulle kunna söka på en vara och den visas på vilken hylla den står på, så slipper man springa runt och leta.

Hehe eller mataffärens död De tjänar såklart grova pengar på att du virrar runt i butiken och plockar på dig mer än vad du egentligen tänkt, än att du går målinriktat exakt dit du ska!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Visst lite häftigt, men seriöst... börjar gå lite till överdrift om folk inte ens klarar av att navigera INOMHUS . Vikingarna seglade till Amerika med hjälp av stjärnorna. Vi hittar inte till mjölkhyllan? Inte ofta jag går runt på ICA och saknar att jag inte har en GPS att följa (önskar möjligen att de kunde placera varorna lite mer logiskt).

Bra att tekniken tar över slavarbetet från vår hjärna så vi kan roa oss med roligare saker istället!

För hur kul kan det egentligen vara att frysa stjärten av sig i en båt och vet att man med stor sannolikhet inte kommer öppna ögonen igen efter att man stängt dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Butikerna lär ju få erbjuda hjälmar vid ingången då de kommer bli mycket kollisioner då alla kommer att glo på sin mobil medans de navigerar i butiken.

Kommer finna brevid korgarna! Du kommer inte igenom "grinden" om du inte har den chipmärkta hjälmen på dig!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

api säger ni vem blir först att göra ett pacmanspel för detta?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

Detta gillar jag. Lysande för mat affärer om man skulle kunna söka på en vara och den visas på vilken hylla den står på, så slipper man springa runt och leta.

Toppen!
Med dessa handscanners behövs inte folk i kassan, med din idé behövs ingen personal i butiken, det fattas bara att man lastar allt med robotar på lagrena så slipper vi har folk som jobbar i matbutiker. Perfekt!

Ironi.

Dold text
Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zillio:

Dom nämner ju själva att dom fick idén från Android och iPhone telefoner. Hur kompassen i dom fungerar. Och när jag testat kompassen så har den inte fått störningar av det du nämner. Jag tror på idén. Roligt att du säger "Bullshitometern" när det inte nånstans står att det är ett färdig koncept. Skulle man ens forska i något som inte alls fungerar?

Läser du deras dokument (inte en "vetenskaplig artikel" som SweClockers-nyheten säger, utan ett s.k. white paper (PDF-filen heter till och med `WhitePaper.pdf`)) så säger de att de har ett färdigt koncept, färdiga program och ett färdigt API (och ett kodexempel som visar hur man använder det, vilket i sig är lite märkligt då det är väldigt rättframt — ser mer ut som att de vill sprinkla lite "teknisk touch" över dokumentet genom att pastea uppenbar kod som inte visar något om hur deras system fungerar, vilket kanske bara är ett vanligt affärstrick).

Det är inte jordens magnetfält i sig de mäter utan störningar i detsamma. Det är imponerande vad man kan göra med signalanalys, och jag tvivlar inte på att det kan fungera bra i statiska omgivningar (som vid metallbrottet de nämner), men huruvida detta fungerar så bra som de säger i dynamiska omgivningar får de bevisa innan någon tror på dem.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

Detta gillar jag. Lysande för mat affärer om man skulle kunna söka på en vara och den visas på vilken hylla den står på, så slipper man springa runt och leta.

Ur kapitalistiskt synvinkel så är idén inte alls lysande. Butiken skulle gå miste om massa värdefulla impulsköp på det viset isf... inte alls bra för butiken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjarpe:

Jag skulle vilja uttrycka mig så här, man forskar om saker för att ta reda på om det fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

"Science is what we do when we don't know what we're doing"

Permalänk
Medlem

Rubriken sa mig att finska forskare upptäckt kompassen.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Väntar på den framtid då vi kan leka med neutrinos som vi vill. De kan användas istället för "ljus" för GPS-signaler (och all annan kommunikation också) och störs inte av att behöva gå igenom väggar, berg, eller varför inte hela jorden.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att kompassen i iPhone etc gick efter gps-data snarare än att faktiskt fungera som en vanlig kompass, man lär sig nåt nytt varje dag:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Givetvis kommer inte detta att fungera då det finns så kopiöst mycket störningar. Jordens magnetfält är väl runt 40-50 mikrotesla beroende på var man befinner sig, ren idioti att tro att detta skulle fungera.
Detta är nog lycksökare ute efter snabba cash.