Permalänk

extern temperaturmätare?

hejsan.

nu är det så att jag söker en temperaturmätare till min dator.

jag vill att min dator ska stå ut ifrån mängden så jag undrar om någon vet var jag kan köpa en som ser ut någonting såhär http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instru...

alla tips är välkomna.

MVH.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför använder du inte den om du gillar den ? eller ska de t vara nån speciell storlek? Det är bara att köpa en passande sensor, det har såna också på biltema.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

då den går från 70-120 så tycker jag att den är för "hög" jag vill ha en som går från exempelvis 20-60 och visar var 10 grad då jag inte har så höga temperaturer vad jag vet en jag vill ändå kunna kolla på dem när jag spelar etc.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Rekordmedlem

Ok du ville så ... Jag har sett en del som moddar bilinstrument genom att skriva ut egna instrumenttavlor på bättre fotopapper, sånt som är mer plastiigt för att få egna skalor, mätaren är nog bara ett enkelt instrument med en spole och en magnet och de brukar gå att ändra skalan på ganska lätt genom att ändra nån resistor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

malawie: inte digitalt tack

mrqaffe: ja det har jag också sett någonstans men jag minns inte vart tyvär. men mitt liv skulle bli så mycket enklare om jag slapp göra det då jag har en tendens till att förstöra elektriska grejer när jag håller på med dom men om du kan hitta en länk så ska jag titta in mer på det.

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.rinkabyror.se/artikel/inbyggnadstermometer/?select...
http://www.bevingelektronik.se/produkter/analoga-panelinstrum...
Kanske inte helt rätt, men med ett panelinstument av nån typ så borde det funka, du har tänkt ha en sensor du vill läsa av eller har du tänkt att ansluta mot moderkortets sensorer?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632921

den externaste jag vet kanske kan ta och skära ett hål i sidoplåten och sätta in den där så det visas på utsidan av datorn?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632921

den externaste jag vet kanske kan ta och skära ett hål i sidoplåten och sätta in den där så det visas på utsidan av datorn?

som jag skrev förut så vill jag inte ha digitalt.

Skrivet av mrqaffe:

http://www.rinkabyror.se/artikel/inbyggnadstermometer/?select...
http://www.bevingelektronik.se/produkter/analoga-panelinstrum...
Kanske inte helt rätt, men med ett panelinstument av nån typ så borde det funka, du har tänkt ha en sensor du vill läsa av eller har du tänkt att ansluta mot moderkortets sensorer?

helt perfekt, men nu när jag kollade på mitt moderkort så hittar jag inte min cpu sensor, tips?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du vill ha ut signalen från moderkortet krävs det nån elektronisk enhet emellan, det går att göra det, tex mcubed läser av det via usb, men jag vet inte var du får tag på en enhet som kan göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Sensorn sitter ofta inbyggd i vissa komponenter. Vissa high end moderkort har nog stöd för att ta ut datan dock.

Du kan ju alltid löda fast temperatursensorn i någon bra kylfläns

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du vill ha ut signalen från moderkortet krävs det nån elektronisk enhet emellan, det går att göra det, tex mcubed läser av det via usb, men jag vet inte var du får tag på en enhet som kan göra det.

har för mig att man inte behöver det, på nyare temperatur sensorer sätter man ju fast den på moderkortet någonstans (man får instruktioner med) likadant med vissa fläktstyrningar har det med.

Skrivet av anon81912:

Sensorn sitter ofta inbyggd i vissa komponenter. Vissa high end moderkort har nog stöd för att ta ut datan dock.

Du kan ju alltid löda fast temperatursensorn i någon bra kylfläns

problemet jag ser med att löda fast i en kylfläns är väl att jag kör vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ripper_viruset:

problemet jag ser med att löda fast i en kylfläns är väl att jag kör vattenkylt

Sätt den i radiatorn då?
Eller på undersidan av kylflänsen om den är störra än CPUn

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Sätt den i radiatorn då?
Eller på undersidan av kylflänsen om den är störra än CPUn

men eftersom att vattnet cirkulerar hela tiden så blir det aldrig lika varmt som cpu:n så jag kan inte sätta fast den i någon kylfläns eller i radiatorn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ripper_viruset:

har för mig att man inte behöver det, på nyare temperatur sensorer sätter man ju fast den på moderkortet någonstans (man får instruktioner med) likadant med vissa fläktstyrningar har det med.
problemet jag ser med att löda fast i en kylfläns är väl att jag kör vattenkylt

Ja men du vill ju ha ut signal från moderkortet, jag har själv ett moderkort med en massa inbyggda sensorer och dessutom kontakter för en massa externa sensorer och jag har även en t balancer, t balancern borde kunna ge signal till en fristående mätare, men det kanske ditt moderkort också kan förresten, om du kopplar ett vridspoleinstrument som är rätt kalibrerat, kanske via nån spänningsdelare så borde man kunna använda en ledig fläktutgång för att få ut en kurva som är linjär mot tempen, säg att du gör en linjär fläktkurva som går 0-12V där 12V är satt vid 120C då ger fläktkontroller 0,1V /grad på utgången, man kan ju behöva trimma in det och ev mäta tempen med en bra termometer om det är för seriös användning, men är det för "styling" så gör det inget om det inte är exakt.

Att löda fast en sensor lär inte gå om du inte har utrustning för ultraljudslödning (och det är det inte många som har) och även då är det tveksamt om det går, men med vanlig värmelödning är det ialla fall omöjligt att löda plast mot metall, däremot limma eller klämma fast den, eller så som sagt försöka få ut signalen från nån inbyggd sensor via en fläktutgång, vad är det för någon temp du vill mäta och visa ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja men du vill ju ha ut signal från moderkortet, jag har själv ett moderkort med en massa inbyggda sensorer och dessutom kontakter för en massa externa sensorer och jag har även en t balancer, t balancern borde kunna ge signal till en fristående mätare, men det kanske ditt moderkort också kan förresten, om du kopplar ett vridspoleinstrument som är rätt kalibrerat, kanske via nån spänningsdelare så borde man kunna använda en ledig fläktutgång för att få ut en kurva som är linjär mot tempen, säg att du gör en linjär fläktkurva som går 0-12V där 12V är satt vid 120C då ger fläktkontroller 0,1V /grad på utgången, man kan ju behöva trimma in det och ev mäta tempen med en bra termometer om det är för seriös användning, men är det för "styling" så gör det inget om det inte är exakt.

Att löda fast en sensor lär inte gå om du inte har utrustning för ultraljudslödning (och det är det inte många som har) och även då är det tveksamt om det går, men med vanlig värmelödning är det ialla fall omöjligt att löda plast mot metall, däremot limma eller klämma fast den, eller så som sagt försöka få ut signalen från nån inbyggd sensor via en fläktutgång, vad är det för någon temp du vill mäta och visa ?

jag vill mäta cpu temp och gpu temp.