Permalänk
Medlem

NAS / PFSENSE / ESXI

Har lagt upp en tråd under HTPC också, osäker om en del ska hit så lägger över det jag misstänker ska vara här.

Aktuellt:
Tekniska förutsättningar samt befintlig hårdvara:

Test maskin (en gammal spel dator från 2007, numera test)
Intel Core 2 Duo 3ghz
8 gb ram
60 gb ssd systemdisk
1 tb sata
Lian Li chassi PC-6070
XFX Geforce 8800GTS (PV-T80G-THE4) (dvi, ej hdmi)

Kör idag ett gammal usb dvb-c stick i denna dator, lite omkodning av detta. Denna maskin går min bror in fjärrledes på från tyskland för att kunna kolla på mitt tv utbud, sätta igång tvinspelningar och köra VPN emot för att kunna surfa på svenska tv-siter och köra play, inget mera avancerat än så. Drar fruktansvärt mycke CPU kraft när den kodar om alla tvprogram han spelar in. Kör även Swithking server på denna.

Nya planer och idéer

• Pfsense (fd HTPC)

Vad behöver han egentligen hjälp med? Han har en fungerande setup?!?! Nåväl, ja och nej. Min HTPC tänkte jag låta få gå i pension, och pånyttfödas till en dedikerad Pfsense maskin. Prestandan i den maskinen borde räcka gott och väl.
Har lekt lite med tanken att dra upp en VPN tunnel – om det är tekniskt möjligt med om förutsättningar jag har – att dela ut lite musik/filmer som ligger på en annan dator på en 100/100 lina och eventuellt kunna spela upp detta i min HTPC maskin. Vad tror ni? Borde fungera?

• Test maskin

Har suttit och kollat lite på ESXI och allt roligt man kan hitta på där. Men då är frågan, räcker min test maskin? Eller ska jag behålla den? Har varit lite si och så att få igång DVB-C stickan under något annat OS and Win, samt att det finns inte mycke CPU eller minnes kraft kvar på den maskinen om jag skulle vilja köra lite virtuella maskiner.

• ESXI eventuellt?

Alltid kul att labba, testa och kanske tom få över min gamla test maskin i en virtuell miljö i en burk.
Vad ska man satsa på då? Hur kraftig/svag? Kan jag köra all min lagring på denna och komma åt den via min HTPC? Klarar den av att ”streama” till HTPCn utan att jag får lagg/störningar?

Ekonomi

Nu kommer vi till den tråkiga delen, mina småländska gener gör sig påminnda och försöker sätta ett stopp för all galenskap. Samtidigt får man inte vara dumsnål om man ändå ska lägga ut så pass mycket tid och pengar att man sparar in på felaktiga saker. Om jag försöker utnyttja så mycket av befintlig hårdvara/delar som jag kan, och sätter mina gränser enligt nedan, vad rekomenderar ni för mig då?

Naiv smärtgräns: 5000:-
Optimal smärtgräns: 10000:-
Maximal smärtgräns: 15000:-

Kolla gärna tråden i HTPC också, osäker om den ska placeras här också.

// Mvh A