Permalänk
Medlem

HP Proliant DL 140

Hejsan, jag har kommit över ett stycke server. Låg ett asgammalt ubuntu på den så jag tankade snabbt den nyaste versionen. Men nu verkar ena disken "försvunnit".
Specen är följande:

Intel Xeon 2.4ghz dualcore x2 Altså 2 proccesorer och 4 kärnor.
2 gig ram fördelat på 4x 512mb.
2 x 80GB ATA/133 (skrev av disken hehe)

Det jag undrar är, denna är tänkt att driva en alt. 2 hemsidor. Lite spelservrar på LAN, CS, WC3. Och någon form av pratserver, Teamspeak/Ventrilo/Mumble.

Möjligtvis en onlineserver med BF2 på, har en 100/100 lina hos en polare.

Vad pallar denna högljudda burken av?
Vilket OS skall man köra och varför?
Har inte speciellt mycket koll på server över huvud taget bortsett från en gammal "vanlig" burk som vi körde xp på.

Men skam den som ger sig och inte vill lära!

Jag bockar och bugar, MVH

Philip

Edit: Glömde det jag kom för xD, Kan mitt Nuvande OS störa att den inte hittar disken? Jag tänker x86 / x64 osv

Permalänk
Medlem

-Version-
Kernel : Linux 3.0.0-16-generic (i686)
Compiled : #28-Ubuntu SMP Fri Jan 27 17:50:54 UTC 2012
C Library : Unknown
Default C Compiler : GNU C Compiler version 4.6.1 (Ubuntu/Linaro 4.6.1-9ubuntu3)
Distribution : Ubuntu 11.10
-Current Session-
Computer Name : exosyphen
User Name : exosyphen (eXosyphen)
Home Directory : /home/exosyphen
Desktop Environment : Unity (ubuntu-2d)
-Misc-
Uptime : 54 minutes
Load Average : 0.30, 0.39, 0.28

Här kommer lite mer info.
MVH

Permalänk
Medlem

Skulle föreslå Debian/Ubuntu. Notera att det är fördelaktigt att köra med custom built kernel (server tickrate ligger på 250 som standard) för att ha någorlunda hitbox ska du ha 1000 (desktop speed).

Sen skulle jag föreslå ubuntu server (Utan grafiskt ).

Kör:
free -m
df -h
cat /proc/cpuinfo

Och posta!

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk

Anledningen till att den inte hittar två diskar kan vara att den speglar diskarna i RAID 1, vilket egentligen är ganska bra så länge du inte behöver mer diskutrymme. Kolla när du startar den om du hittar någon RAID-setup som du kan gå in och kolla i. Brukar komma upp efter POST:en och du kan trycka någon F-knapp för att komma åt inställningarna

Permalänk
Medlem

Hejsan, jobbar på annan ort men ska hem i helgen och ta tag i detta