FreeNAS - Shares och utdelning

Permalänk
Medlem

FreeNAS - Shares och utdelning

Hej!

Jag har bestämt mig för att själv bygga en filserver med FreeNAS, vilket nu har medfört att jag sitter och testar FreeNAS på en virtuell maskin.

Tyvärr har jag sprungit på lite problem när jag ska sätta upp mina volymer och shares. Skall försöka förklara min situation mer detaljerat nedan.

Jag har skapat en maskin med 5 diskar med följande konfiguration:
disk1 - Systemdisk (8gb)
disk2 - RAID-Z (10gb)
disk3 - RAID-Z (10gb)
disk4 - RAID-Z (10gb)
disk5 - RAID-Z (10gb)

disk2 - disk5 kör som ni ser en volym (RAID-Z), jag har sedan satt upp ett windows share direkt på denna volym och det är här jag fastnar.

Det jag vill ha är en volym med flera shares som har olika rättigheter.
Tillexempel:
Volym1 (innehåller följande shares)
Bilder - (grupp Läs/Skriv)
Filmer - (alla Läs)
Dokument (grupp Läs/Skriv)
Övrigt (alla - Läs/Skriv)

Tyvärr verkar inte FreeNAS vara skapat på detta sätt... Jag kan ju bara sätta rättigheter på Volym1 och sen kan jag inte styra dom i undermapparna.

Jag förstår att detta är fullt möjligt att göra det jag önskar om man har en maskin med Active Directory, men det känns lite overkill. Jag har hjälpt några andra med deras NAS:er och då har detta inte varit något problem. (om jag minns rätt)

Hoppas ni förstår min problematik och kan hjälpa mig. Ni som redan kör FreeNAS för gärna dela med er av hur ni satt upp eran filserver.

Tack på förhand
/ Anthon

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Skapa datasets i volymerna. Om jag inte minns fel är det så man gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Skapa datasets i volymerna. Om jag inte minns fel är det så man gör

Oj, tack för så snabbt svar. Kollar på det! Tack!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]